Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 217
Offentligt
3031693_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget -NaN
Beskæftigelsesministeriet.
København, den 28. maj 2025.
a
Beskæftigelsesministeriet orienterer hermed Finansudvalget om afslutning af it-projektet ”Moderni-
sering af Arbejdstilsynets it-systemlandskab”, nedlukning af projektorganisationen og endelig idrift-
sættelse.
Finansudvalget gav med akt. 354 af 22. september 2022 sin tilslutning til, at Arbejdstilsynet kunne
igangsætte it-projektet ”Modernisering af Arbejdstilsynets it-systemlandskab” inden for en totaløko-
nomisk ramme på 107,1 mio. kr. (2025-pl) ekskl. renter.
Finansudvalget blev med akt. 111 af 24. maj 2023 orienteret om status for den afsluttede udbuds- og
transitionsproces, hvilket Finansudvalget tog til efterretning den 1. juni 2023.
Nærværende orientering var med akt. 111 af 24. maj 2023 forventet forelagt i april 2025, men
forelægges nu for at basere orienteringen på en periode med konsolideret drift.
Projektet er afsluttet i overensstemmelse med tidsplanen med en samlet udgift på 111,7 mio. kr.
(2025-pl). Der er således en samlet ændring på 4,6 mio. kr. ift. den oprindelige ramme.
Projektet er således gennemført uden væsentlige ændringer i økonomien og tidsplanen, jf. budgetvej-
ledningens afsnit 2.2. 18. 1.2.
i) Projektets formål
Moderniseringsprojektets primære formål var at lukke Arbejdstilsynets gamle it-platform (ATIS
Classic) og at sikre den fremtidige it-understøttelse af Arbejdstilsynet i en ny it-platform.
ii) Projektstatus, nedlukning af projektorganisationen og den afsluttende implementering
Den sidste release i projektet fandt sted den 6. januar 2025, hvorefter perioden med hypercare og
overgang til drift i forretningen påbegyndte. De gamle systemer er nu lukket, og Arbejdstilsynet er
overgået til de nye moderniserede it-systemer, der nu understøtter tilsynsdriften. Projektet er derfor
afsluttet, og projektorganisationen er nedlukket pr. d. 31. marts 2025.
iii) Opgørelse af projektets gevinster
Samtlige ikke-økonomiske gevinster forventes realiseret. De forventede ikke-økonomiske gevinster
ved erstatningen af Arbejdstilsynets gamle it-platform (ATIS Classic) er:
b.
BE010217
Beskæftigelsesmin., j.nr. 2025-2833
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 217: Orienterende aktstykke om afslutning af modernisering af Arbejdstilsynets it-systemlandskab, nedlukning af projektorganisationen og endelig idriftsættelse
3031693_0002.png
2
– Etablering af en mindre sårbar it-løsning baseret på tidssvarende teknologi
– Tilpasningsdygtige systemer, som understøtter fremtidige forretningsbehov
– Forenklede arbejdsprocesser
Der var i projektet forudsat økonomiske gevinster for 2,6 mio. kr. årligt. Arbejdstilsynet har sidenhen
genvurderet denne gevinst, idet specielt udgifterne i forbindelse med tilkøb til ESDH-systemet, F2,
har været højere end forventet. De økonomiske gevinster forventes nu at være negative med en
fordyrelse på 1,0 mio. kr. årligt.
iv) Redegørelse for kommende videreudviklingsaktiviteter
It-løsningen er idriftsat, og Arbejdstilsynet har i forbindelse med nedlukningen af projektorganisati-
onen implementeret en ny it-styringsmodel, der danner rammen for at prioritere videreudviklingsak-
tiviteter på tværs af it-porteføljen fremover. Fremtidige it-udviklingsønsker prioriteres med udgangs-
punkt i forretningsværdi og udviklingsomkostninger.
v) Redegørelse for driftsudgifter
Der er en samlet årlig nedbringelse af driftsudgifter på 3,6 mio. kr. ved nedlukningen af Arbejdstilsy-
nets gamle it-platform og samlede årlige driftsudgifter relateret til det nye systemlandskab på 4,6
mio. kr. Der er således en merudgift på driften på ca. 1,0 mio. kr. årligt, der finansieres inden for
Arbejdstilsynets ordinære bevilling. Dette skal ses i lyset af, at Arbejdstilsynets nye it-platform nu er
baseret på sikker og tidssvarende teknologi.
vi) Opgørelse af endelige projektudgifter
De samlede udgifter til projektet er opgjort til 111,7 mio. kr. ekskl. renter (2025-pl) og 124,3 mio. kr.
inkl. renter. Renteudgifterne udgør 12,6 mio. kr., jf.
tabel 1
Tabel 1: Endelige omkostningsbaserede projektudgifter
Endelige omkostningsbaserede projektudgifter
Mio. kr., 2025-pl
Total
2022
2023
Aktiverbare projektudgifter, afskriv-
ninger
Ikke-aktiverbare projektudgifter
Heraf risikopulje
Total ekskl. renter
Renter
Total inkl. renter
69,7
42,0
-
111,7
12,6
124,3
-
8,9
-
8,9
0,0
8,9
-
17,0
-
17,0
0,9
17,9
2024
7,1
16,0
-
23,1
2,3
25,5
2025
11,1
0,1
-
11,2
2,7
14,0
2026
11,3
-
-
11,3
2,2
13,6
2027-
2032
40,1
-
-
40,2
4,1
44,4
Anm. : Totalen kan afvige fra summes af de enkelte elementer pga. afrunding.
I forbindelse med akt. 111 af 24. maj 2023 blev de oprindelige projektestimater genbesøgt, hvilket
resulterede i mindre justeringer af det originale budget, hovedsageligt i form af ændret periodisering
og mindre ændring fra ikke-aktiverbare til aktiverbare projektudgifter. Det samlede budget var dog
uændret fra det originale, svarende til 107,1 mio. kr. (2025-pl) og 119,6 mio. kr. inkl. renter,
jf. tabel
2.
Tabel 2: Budgetterede omkostningsbaserede projektudgifter
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 217: Orienterende aktstykke om afslutning af modernisering af Arbejdstilsynets it-systemlandskab, nedlukning af projektorganisationen og endelig idriftsættelse
3031693_0003.png
3
Budgetterede omkostningsbaserede projektudgifter, akt. 111 af 24. maj 2023
Mio. kr., 2025-pl
Total
2022
2023
2024
2025
Aktiverbare projektudgifter, afskriv-
ninger
Ikke-aktiverbare projektudgifter
Heraf risikopulje
Total ekskl. renter
Renter
Total inkl. renter
56,2
50,9
3,9
107,1
12,5
119,6
-
9,7
-
9,7
0,0
9,7
0,4
24,9
3,9
25,3
1,0
26,4
4,1
15,8
-
19,8
2,3
22,1
7,7
0,5
-
8,2
2,4
10,6
2026
7,7
-
-
7,7
2,0
9,6
2027-
2032
36,4
-
-
36,4
4,8
41,2
Anm. : Totalen kan afvige fra summes af de enkelte elementer pga. afrunding.
Der er sket mindre justeringer af det oprindelige budget, herunder periodisering af udgifter over
årene. De aktiverbare udgifter er forhøjet med 13,5 mio. kr., til i alt 69,7 mio. kr., mens de ikke-akti-
verbare udgifter er reduceret med 8,9 mio. kr., til i alt 42,0 mio. kr. Forskydningen afspejler blandt
andet et forretningsmæssigt valg om at bære størstedelen af de ikke-aktiverbare udgifter internt i
organisationen og derfor et relativt større brug af eksterne ressourcer til aktiverbare udgifter, samt
erfaringer gjort igennem projektets levetid om, at det tidligere estimat af fordeling af aktiverbare og
ikke-aktiverbare udgifter var for skævt fordelt i forhold til virkeligheden. De samlede udgifter er
forhøjet med 4,6 mio. kr., hvilket hovedsageligt skyldes højere forbrug af eksterne udgifter i 2. halvår
2024 grundet behov for at færdiggøre projektet inden for tidsplanen.
Tabel 3: Udvikling i projektudgifter
Udvikling i projektudgifter (ekskl. renter)
Mio. kr., 2025-pl
Udgifter
Oprindeligt budget
107,1
Justering efter færdiggjort udbudsproces
107,1
Ved projektets afslutning
111,7
vii) Konsekvenser for lånerammen
I forlængelse af akt. 354 af 22. september 2022 blev lånerammen forhøjet med 15,0 mio. kr.
årligt i 2023-2026. Lånerammen blev overført fra Beskæftigelsesministeriets konto til tværgående
it-understøtning i beskæftigelsesindsatsen. I 2024 blev lånerammen yderligere forhøjet med 2 mio.
kr. til dækning af en eventuel overskridelse ved årets udgang, hvilket ikke blev tilfældet. Projektet vil
ikke have konsekvens for lånerammen efter 2026.
viii) Tidsplan for fremtidige orienteringer
Finansudvalget vil jævnfør akt. 354 af 22. september 2022 blive orienteret igen i april 2026 vedrø-
rende orientering om projektets drift og effekter ca. 1 år efter nedlukning af projektorganisationen.
d.
Projektet har afleveret den ordinære halvårlige afrapportering til Statens It-råd sidste gang i januar
2025 for 2. halvår 2024. Næste rapportering vil være afsluttende rapportering og finder sted i
sommeren 2025.
Bemærkninger
Tiltrådt akt. 354 af 22. september 2022
Akt. 111 af 24. maj 2023
Nærværende aktstykke
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 217: Orienterende aktstykke om afslutning af modernisering af Arbejdstilsynets it-systemlandskab, nedlukning af projektorganisationen og endelig idriftsættelse
3031693_0004.png
4
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 28. maj 2025
Ane Halsboe-Jørgensen
/ Signe Caspersen
Til Finansudvalget.