Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
25. april 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 180 (Alm. del) af 20.
marts 2025 stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA)
Spørgsmål
Hvad var den årlige effekt på de offentlige finanser og på beskæftigelsen af, at
man i 2010 forkortede dagpengeperioden fra 4 til 2 år?
Svar
Det blev som en del af
Aftale om genopretning af dansk økonomi af maj 2010 (Venstre,
Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti)
besluttet, at dagpengeperioden skulle
forkortes fra de forhenværende fire år inden for en periode på seks år, til at være
to år inden for en periode på tre år.
Som led i aftalen blev der også aftalt andre forslag for så vidt angår vilkårene i
dagpengesystemet. Det blev bl.a. aftalt at harmonisere vilkårene for optjening og
genoptjening af dagpengeperioden, samt en ændret periode for beregning af dag-
pengesatsen. Det fremgår af
Svar på Arbejdsmarkedsudvalgets spørgsmål nr. 133 af 26.
november 2010,
at afkortningen af dagpengeperioden fra fire til to år med adfærd
skønnedes at forbedre de offentlige finanser med 4,1 mia. kr. årligt i 2011-niveau
ved fuld indfasning. Det fremgår også, at afkortningen skønnedes at ville styrke
den strukturelle beskæftigelse med 13.000 fuldtidspersoner. I forbindelse med
Dagpengekommissionens (2015) arbejde blev der også skønnet over konsekven-
serne ved at dagpengeperioden forkortes fra fire til to år. Dagpengekommissionen
skønnede, at ændringen ville medføre et offentligt provenu svarende til omkring
3,5 mia. kr. årligt i 2015-niveau efter skat, tilbageløb og adfærd. Det blev dertil
skønnet, at forslaget ville styrke den strukturelle beskæftigelse med 11.000 fuld-
tidspersoner. Dette skøn er isoleret for virkningen af, at perioden forkortes fra fire
til to år.
I
Dagpengemodellen
–
Teknisk opdatering af september 2021 (Finansministeriet)
blev der
skønnet over konsekvenserne ved at forlænge dagpengeperioden til fire år fra de
nuværende to år med mulighed for fleksibel forlængelse. Det fremgår heraf, at for-
længelsen af dagpengeperioden til fire år forventes at medføre offentlige merud-
gifter svarende til omkring 3,3 mia. kr. årligt efter skat, tilbageløb og adfærd i
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
Side 2 af 2
2021-niveau. Det skønnes heri også, at forslaget vil reducere den strukturelle be-
skæftigelse med 9.400 fuldtidspersoner.
Det bemærkes, at beregningerne fra Dagpengekommissionen og
Dagpengemodellen
–
Teknisk opdatering af september 2021
ikke kan sammenlignes én til én med dem, som
blev lagt til grund i 2010. Det afspejler dels at skønnene er opgjort i forskellige
prisniveauer, dels at skønnene for det strukturelle niveau af antal dagpengemodta-
gere løbende opdateres. Dertil er regneprincipperne og beregningsmetoderne,
som lægger til grund for beregninger ved ændrede dagpengeregler, også løbende
blevet opdateret.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister