Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 192
Offentligt
3006169_0001.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING, SAGSNR. 2024-11028
UDKAST TIL ”BEKENDTGØRELSE
OM RÅDIGHED FOR PERSONER DER ANSØGER OM ELLER MODTAGER
OVERGANGSYDELSE ELLER
UDDANNELSESHJÆLP SOM UDDANNELSESPARATE, HERUNDER ÅBENLYST UDDANNELSESPARATE, ELLER SELVFORSØRGELSES- OG
HJEMREJSEYDELSE, OVERGANGSYDELSE ELLER
KONTANTHJÆLP SOM
AKTIVITETSJOBPARATE”
OPDATERING AF BEK nr. 17134 af 30/12/2024
Bekendtgørelse om rådighed for personer der ansøger om eller modtager
selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp eller
kontanthjælp som aktivitetsparate
I medfør af § 13, stk. 164, § 13 c og § 44 i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr.
808 af
25. juni 2024, som ændret ved lov nr. 1654 af 30. december 2024,xx af xx.xx
og efter forhandling med
udlændinge- og integrationsministeren
og Beskæftigelsesrådet
fastsættes efter bemyndigelse:
Kapitel 1
Område og begreber
§ 1.
Denne bekendtgørelse omfatter personer, der ansøger om eller modtager hjælp, herunder
supplerende hjælp efter § 11 i lov om aktiv socialpolitik, og som ansøger om eller modtager hjælpen
som aktivitetsparate.
Stk. 2.
Hjælp efter § 11 i lov om aktiv socialpolitik ydes af kommunen i form af
selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp,
kontanthjælp
efter §§ 16-20,
tilbud efter lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv
m.v. og tilbud i medfør af et program efter integrationsloven.
§ 2.
Bekendtgørelsen omfatter også en persons ægtefælle, medmindre
1) ægtefællen har ansøgt om eller modtager hjælp som jobparat,
2) ægtefællen er under uddannelse eller modtager en offentlig forsørgelsesydelse, som ikke er betinget
af, at modtageren står til rådighed for arbejdsmarkedet, eller
3) ægtefællen har valgt ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder, jf. § 13, stk. 11, i lov om aktiv
socialpolitik.
§ 3.
Ved »rådighed« forstås i denne bekendtgørelse, at en person opfylder sin rådighedsforpligtelse ved
at tage imod tilbud om arbejde, tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud efter kapitel 5 i
lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v., tilbud m.v. i medfør af et program efter
integrationsloven eller anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning samt deltage i jobsamtaler, møder
i rehabiliteringsteamet eller rådighedsvurderinger.
En person, som er under 30 år uden en
erhvervskompetencegivende uddannelse, og som ikke er omfattet af integrationsloven, skal endvidere
stå til rådighed for en uddannelsesrettet og jobrettet indsats.
Kapitel 2
Generelle rådighedsbetingelser
§ 4.
En person, der modtager hjælp som aktivitetsparat, jf. § 1, kan kun få hjælp efter § 11 i lov om aktiv
socialpolitik, hvis den pågældende står til rådighed ved at udnytte sine uddannelses- eller
arbejdsmuligheder under hensyntagen til, at personen er aktivitetsparat.
Stk. 2.
En
aktivitetsparat
person, som modtager kontanthjælp
eller overgangsydelse og,
ikke er omfattet
af et program efter integrationsloven, og som er påbegyndt tilbud om uddannelse efter §§ 96 eller 97 a i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, er under uddannelsen fritaget fra pligten efter § 13 i lov om aktiv
socialpolitik til at stå til rådighed for henvist arbejde.
Stk. 3.
En person, der modtager
uddannelseshjælp,
kontanthjælp
eller overgangsydelse
og ikke er
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 192: Orientering om bekendtgørelsesændringer der skal træde i kraft 1. juli 2025, fra beskæftigelseministeren
3006169_0002.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING, SAGSNR. 2024-11028
UDKAST TIL ”BEKENDTGØRELSE
OM RÅDIGHED FOR PERSONER DER ANSØGER OM ELLER MODTAGER
OVERGANGSYDELSE ELLER
UDDANNELSESHJÆLP SOM UDDANNELSESPARATE, HERUNDER ÅBENLYST UDDANNELSESPARATE, ELLER SELVFORSØRGELSES- OG
HJEMREJSEYDELSE, OVERGANGSYDELSE ELLER
KONTANTHJÆLP SOM
AKTIVITETSJOBPARATE”
OPDATERING AF BEK nr. 17134 af 30/12/2024
omfattet af et program efter integrationsloven, har ikke pligt til at tage imod eller til at deltage i
uddannelsestilbud efter § 97 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Personen vil kunne udeblive eller
ophøre i uddannelsestilbuddet og er under deltagelse i tilbuddet fritaget fra pligten til at være aktivt
jobsøgende og stå til rådighed for henvist arbejde efter § 13 i lov om aktiv socialpolitik.
§ 5.
En person, der er aktivitetsparat, bortset fra en person, der er omfattet af § 6, nr. 5, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, skal kunne overtage rimeligt arbejde med dags varsel.
Stk. 2.
Personen skal kunne overtage arbejde ved arbejdstids begyndelse dagen efter, at personen er
henvist til arbejdet af jobcenteret eller anden aktør, medmindre personen henvises til arbejdet med
tiltrædelse samme dag.
Stk. 3.
En person skal kunne og ville møde til samtaler, tilbud m.v., jf. § 6, stk. 1, og § 7, stk. 1, dagen
efter, at personen har modtaget indkaldelse hertil fra jobcenteret eller anden aktør.
Stk. 4.
Personen skal kunne møde i tilbuddet dagen efter, at tilbuddet er modtaget med digital post fra
jobcenteret eller med almindelig post, hvis personen er fritaget fra at modtage digital post, jf. § 132 i
bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats. Tilbud, der er givet i forbindelse med en jobsamtale
eller ved, at personen er gjort opmærksom på tilbuddets startdato på anden vis, f.eks. ved en
helhedsorienteret plan, brev eller telefon, kan dog igangsættes på et andet tidspunkt.
§ 6.
En person, der er aktivitetsparat, bortset fra en person, der er omfattet af § 6, nr. 5, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, skal som udgangspunkt kunne og ville overtage rimeligt arbejde med en samlet
daglig transporttid fra bopæl til arbejdssted på op til 3 timer med offentlige transportmidler. Efter 3
måneders sammenlagt ledighed skal personen kunne overtage arbejde med en samlet daglig transporttid
på mere end 3 timer med offentlige transportmidler. I særlige tilfælde skal personen dog kunne overtage
arbejde med en samlet daglig transporttid fra bopæl til arbejdssted på op til 4 timer med offentlige
transportmidler, jf. dog stk. 4.
Stk. 2.
Hvis personen bor i et område, hvor det er nødvendigt med længere transporttid end sædvanligt,
må den pågældende acceptere denne transporttid, jf. dog stk. 4.
Stk. 3.
En person, der er mellem- eller højtuddannet, skal uanset daglig transporttid kunne overtage
arbejde, hvis det er nødvendigt for at få ledige stillinger besat med kvalificeret arbejdskraft, jf. dog stk.
4.
Stk. 4.
Kommunen skal altid for en person, der modtager hjælp som aktivitetsparat, vurdere, om der er
andre
konkrete forhold, som kan begrunde, at personen ikke har pligt til at acceptere en vis daglig
transporttid, jf. stk. 1-3, f.eks. alvorlig psykisk sygdom, misbrugsproblemer, hjemløshed m.v.,
jf. § 11.
§ 7.
En person, der er aktivitetsparat, skal møde til
1) jobsamtaler i jobcenteret eller hos anden aktør, medmindre personen er fritaget for at deltage i
samtaler i medfør af kapitel 7 og § 106 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller integrationslovens §
20, stk. 1, 8. og 9. pkt.,
2) møder i rehabiliteringsteamet,
3) forberedelsestid til danskundervisning og jobsøgning som led i arbejdspligt efter § 105 a i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats og integrationsloven § 20 d, stk. 4.
4) rådighedsvurderinger i jobcenteret,
5) opfølgningssamtaler i kommunen og
6) jobsamtaler som led i en sygeopfølgning, medmindre personen er fritaget for personligt at møde op til
samtalerne og foranstaltninger som led i sygeopfølgning i medfør af § 106 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller integrationslovens § 20, stk. 1, 8. og 9. pkt.
Stk. 2.
En person, der modtager
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse eller
kontanthjælp som aktivitetsparat, skal give meddelelse om sygdom til jobcenteret på den måde, som
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 192: Orientering om bekendtgørelsesændringer der skal træde i kraft 1. juli 2025, fra beskæftigelseministeren
3006169_0003.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING, SAGSNR. 2024-11028
UDKAST TIL ”BEKENDTGØRELSE
OM RÅDIGHED FOR PERSONER DER ANSØGER OM ELLER MODTAGER
OVERGANGSYDELSE ELLER
UDDANNELSESHJÆLP SOM UDDANNELSESPARATE, HERUNDER ÅBENLYST UDDANNELSESPARATE, ELLER SELVFORSØRGELSES- OG
HJEMREJSEYDELSE, OVERGANGSYDELSE ELLER
KONTANTHJÆLP SOM
AKTIVITETSJOBPARATE”
OPDATERING AF BEK nr. 17134 af 30/12/2024
jobcenteret har angivet, jf. § 35, stk. 8, i lov om aktiv socialpolitik, før den pågældende
1) skal møde til jobsamtale hos en arbejdsgiver,
2) er givet et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, et tilbud efter kapitel 5 i lov om
kompensation til handicappede i erhverv m.v. eller et tilbud m.v. i medfør af et program efter
integrationsloven eller anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning eller
3) er indkaldt til en jobsamtale som led i sygeopfølgning eller foranstaltninger som led i sygeopfølgning.
Stk. 3.
En person, der modtager
overgangsydelsekontanthjælp som aktivitetsparat, og
som ikke er
omfattet af et program efter integrationsloven,
eller uddannelseshjælp som aktivitetsparat,
skal give
meddelelse om sygdom til jobcenteret på den måde, som jobcenteret har angivet, jf. § 35, stk. 8, i lov
om aktiv socialpolitik i tilfælde, hvor den pågældende
1) er givet et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller
2) er indkaldt til en jobsamtale som led i sygeopfølgning eller foranstaltninger som led i sygeopfølgning.
Udnyttelse af uddannelses- og arbejdsmuligheder m.v.
§ 8.
En person,
der er aktivitetsparat,
skal deltage i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
tilbud efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. og tilbud m.v. i medfør af et
program efter integrationsloven, medmindre personen i medfør af § 106 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller integrationslovens § 16, stk. 4, ikke er forpligtet til at tage imod tilbud eller
anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning.
Stk. 2.
En aktivitetsparat person,
der modtager uddannelseshjælp,
skal for at udnytte sine
uddannelsesmuligheder medvirke ved beskæftigelsesfremmende foranstaltninger i form af aktiviteter
pålagt efter §§ 30 og 30 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. En aktivitetsparat person, som
modtager
overgangsydelsekontanthjælp
uden for et program efter integrationsloven, og som er omfattet
af arbejdspligten efter § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, skal deltage i indsatsen efter §
105 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. En person, der modtager
selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse kontanthjælp
som led i et program efter integrationsloven, er
omfattet af arbejdspligten efter integrationslovens § 20 d og har fået tilbud om aktiviteter
(uddannelsespålæg) pålagt efter integrationslovens § 16 a, skal deltage i indsatsen efter
integrationslovens § 20 d.
§ 9.
For
ansøgerepersoner, som modtager uddannelseskontanthjælp,, er under 30 år uden
erhvervskompetencegivende uddannelse, og somsom
ikke har en ungdomsuddannelse, er det en
betingelse, at personen deltager i en læse-, skrive- og regnetest, jf. § 13, stk. 5, i lov om aktiv
socialpolitik og § 48 i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
Personer, Ansøgere som modtager
kontanthjælp,
og er fyldt 30 år eller har en
erhvervskompetencegivende uddannelse,
har ret til en læse-, skrive- og regnetest, medmindre
jobcenteret vurderer, at der åbenlyst ikke er behov herfor, jf. § 13, stk. 5, i lov om aktiv socialpolitik og
§ 48 i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. dog stk. 3. Benytter personen sig af retten til
en læse-, skrive- og regnetest, har personen pligt til at deltage i testen, jf. § 13, stk. 5, i lov om aktiv
socialpolitik.
Stk. 3.
Personer, som er omfattet af arbejdspligten efter § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
har pligt til at deltage i en læse- skrive- og regnetest, hvis jobcenteret vurderer, at der er behov herfor.
§ 10.
En person kan stå til rådighed for henvist arbejde, tilbud m.v., selv om personen har borgerligt
ombud eller andet hverv i det offentliges interesse, som begrænser muligheden for at overtage arbejde.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 192: Orientering om bekendtgørelsesændringer der skal træde i kraft 1. juli 2025, fra beskæftigelseministeren
3006169_0004.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING, SAGSNR. 2024-11028
UDKAST TIL ”BEKENDTGØRELSE
OM RÅDIGHED FOR PERSONER DER ANSØGER OM ELLER MODTAGER
OVERGANGSYDELSE ELLER
UDDANNELSESHJÆLP SOM UDDANNELSESPARATE, HERUNDER ÅBENLYST UDDANNELSESPARATE, ELLER SELVFORSØRGELSES- OG
HJEMREJSEYDELSE, OVERGANGSYDELSE ELLER
KONTANTHJÆLP SOM
AKTIVITETSJOBPARATE”
OPDATERING AF BEK nr. 17134 af 30/12/2024
Kapitel 3
Fritagelse for rådighedsforpligtelsen
§ 11.
En person skal ikke stå til rådighed for uddannelse, arbejde, tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, de enkelte dele af et program efter integrationsloven eller anden
beskæftigelsesfremmende foranstaltning, herunder medvirke ved en læse-, skrive- og regnetest, hvis
personen har en rimelig grund til ikke at stå til rådighed, jf. § 13, stk. 7, i lov om aktiv socialpolitik, eller
der foreligger andre forhold, der kan begrunde, at personen ikke har pligt til at udnytte sine uddannelses-
eller arbejdsmuligheder, jf. § 13, stk. 8, i lov om aktiv socialpolitik.
Stk. 2.
Kommunen skal ved afgivelsen af tilbud om ansættelse med løntilskud efter kapitel 5 i lov om
kompensation til handicappede i erhverv m.v. til en person, der modtager
selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse, overgangsydelse eller
kontanthjælp som aktivitetsparat, tage hensyn til de forhold, som
kan udgøre en rimelig grund til at afslå eller ophøre med tilbuddet efter kapitel 5 i lov om kompensation
til handicappede i erhverv m.v. eller integrationsloven, f.eks. transporttid, børnepasningsproblemer eller
helbredsmæssige problemer i forhold til arbejdet eller tilbuddet m.v.
Stk. 3.
I perioden efter afgivelsen af tilbuddet, henvisningen til arbejde, indkaldelsen til jobsamtale
m.v. skal kommunen vurdere, om en person har haft en rimelig grund til at afslå, ikke at deltage i
tilbuddet m.v. eller til ikke at møde frem til henvist arbejde, i tilbuddet, til jobsamtalen m.v. Kommunen
skal ved vurderingen bl.a. lægge vægt på, om personen ikke kan deltage i tilbuddet m.v. på grund af
egen opstået sygdom m.v., men skal endvidere tage stilling til, om der er andre forhold, der efter
kommunens konkrete vurdering af personens situation kan udgøre en rimelig grund, f.eks. begravelse af
nærtstående, deltagelse i jobsamtale hos en arbejdsgiver eller fastsat samvær med anbragte børn uden
for hjemmet.
Stk. 4.
En person, der er fritaget for rådighedsforpligtelsen efter stk. 1-3, er fritaget, så længe
fritagelsesgrunden varer. Er fritagelsesgrunden efter stk. 1 alene knyttet til det konkrete afgivne tilbud,
skal personen fortsat være til rådighed for et andet tilbud.
Stk. 5.
Kommunen skal konkret vurdere, om en sanktion vil fremme personens rådighed, jf. § 13, stk.
8, i lov om aktiv socialpolitik. I de tilfælde hvor kommunen vurderer, at en sanktion ikke vil fremme
personens rådighed, skal kommunen ikke træffe afgørelse om en sanktion.
§ 12.
En person er fritaget for at stå til rådighed i perioder, hvor personen har ret til fravær ved
graviditet, barsel, adoption og sorgorlov efter barselslovens § 6, stk. 1 og 2, §§ 7, 7 a og 8,
8 a og 8 b,
§
9, stk. 1, § 13, § 14, stk. 1 og 2, og § 14 a i det omfang, der under fraværet ville have været ret til
dagpenge som ledig efter barselslovens § 20, § 21, stk. 1 og 2, § 21 b, stk. 1-3, § 21 c, stk. 1-43,
§ 21 d,
§ 23 b, stk. 1-3, og § 23 c, stk. 1 og 2.
Udvidet partshøring af aktivitetsparate
§ 13.
Kommunen skal forud for, at kommunen træffer afgørelse om sanktion af en person, der modtager
hjælp som aktivitetsparat, have udtømt alle rimelige muligheder for at etablere personlig kontakt med
personen for at vurdere, om personen havde en rimelig grund til udeblivelsen m.v. Den personlige
kontakt vil f.eks. kunne være telefonisk eller personlig kontakt på bopæl eller opholdssteder, herunder
tilbuds- eller behandlingssteder.
Stk. 2.
Det beror på kommunens konkrete vurdering af oplysningerne i personens sag, hvilke og hvor
mange forsøg på personlig kontakt kommunen skal gøre, før kommunen har udtømt alle rimelige
muligheder for personlig kontakt med personen. Kommunen skal dokumentere forsøgene på personlig
kontakt på personens sag, herunder hvordan, hvornår og hvor mange gange kommunen har forsøgt at
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 192: Orientering om bekendtgørelsesændringer der skal træde i kraft 1. juli 2025, fra beskæftigelseministeren
3006169_0005.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING, SAGSNR. 2024-11028
UDKAST TIL ”BEKENDTGØRELSE
OM RÅDIGHED FOR PERSONER DER ANSØGER OM ELLER MODTAGER
OVERGANGSYDELSE ELLER
UDDANNELSESHJÆLP SOM UDDANNELSESPARATE, HERUNDER ÅBENLYST UDDANNELSESPARATE, ELLER SELVFORSØRGELSES- OG
HJEMREJSEYDELSE, OVERGANGSYDELSE ELLER
KONTANTHJÆLP SOM
AKTIVITETSJOBPARATE”
OPDATERING AF BEK nr. 17134 af 30/12/2024
komme i personlig kontakt med personen forud for en afgørelse om sanktion.
Stk. 3.
Har kommunen vanskeligt ved at opnå personlig kontakt med personen, og er vedkommende
allerede i kontakt med en mentor, et tilbudssted m.v., vil kommunen kunne etablere kontakt til personen
via mentoren m.v. Mentoren m.v. kan hjælpe kommunen med at komme i kontakt med personen, så
kommunen fra personen kan få oplysninger til belysning af baggrunden for fraværet eller lignende, der
kan danne grundlag for kommunens vurdering af, om der skal træffes afgørelse om en sanktion.
Stk. 4.
Kontakt til personen vil i særlige tilfælde kunne etableres via et familiemedlem, en
partsrepræsentant, en værge eller en anden kontaktperson, forudsat at personen, der etableres kontakt til,
og familiemedlemmet m.v. på forhånd har givet samtykke til kontakten. Et familiemedlem m.v. kan
ikke forpligtes til at etablere kontakt til personen. Samtykket skal være tilstrækkeligt præcist til, at
personen og familiemedlemmet m.v. ved, hvilket familiemedlem m.v. kommunen vil forsøge at skabe
kontakt til personen igennem, og hvilken sag oplysningerne skal bruges til at behandle. Kommunen skal
dokumentere på sagen, at samtykke er indhentet fra personen og fra den person, som kontakten til
personen skal skabes igennem, f.eks. et familiemedlem.
Kapitel 4
Rådighedsvurdering
§ 14.
Jobcenteret skal undersøge og vurdere rådigheden for en person, der er aktivitetsparat, hvis der
opstår tvivl om rådigheden, herunder hvis der er tvivl om, hvorvidt personen kan overtage henvist
arbejde m.v. eller udnytter sine uddannelses- eller arbejdsmuligheder. Jobcenteret skal konkret vurdere,
om en person med sin adfærd udviser en manglende vilje til at stå til rådighed for henvist arbejde,
uddannelse, tilbud m.v.
§ 15.
Jobcenteret skal vurdere rådigheden for en person, der
som aktivitetsparat ansøger om eller
modtager
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse eller
kontanthjælp
som aktivitetsparat,
hvis personen
1) afslår et arbejde, som personen er henvist til,
2) undlader at overholde den frist, som jobcenteret har fastsat for selv at booke en jobsamtale digitalt, jf.
kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
3) udebliver fra en jobsamtale i jobcenteret eller hos anden aktør, et møde i rehabiliteringsteamet, fra
forberedelsestid til danskundervisning og jobsøgning som led i arbejdspligt efter § 105 a i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats og integrationslovens § 20 d,
4) rådighedsvurderinger i jobcenteret,
5) udebliver fra en opfølgningssamtale i kommunen,
6) undlader at give meddelelse til jobcenteret,
tilbudsstedet eller
en arbejdsgiver
eller anden aktør
om
sygdom i tilfælde, hvor den pågældende skal møde til et tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, tilbud efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.,
anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning, tilbud m.v. i medfør af et program efter
integrationsloven eller møde til jobsamtale hos en arbejdsgiver,
7) undlader at give meddelelse om sygdom til
jobcenteretkommunen eller anden aktør
i tilfælde, hvor
personen er indkaldt til en jobsamtale som led i en sygeopfølgning eller foranstaltninger som led i
sygeopfølgning,
8) afviser eller udebliver fra deltagelse i foranstaltninger som led i sygeopfølgning eller
9) udebliver fra dele af et program efter integrationsloven.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 192: Orientering om bekendtgørelsesændringer der skal træde i kraft 1. juli 2025, fra beskæftigelseministeren
3006169_0006.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING, SAGSNR. 2024-11028
UDKAST TIL ”BEKENDTGØRELSE
OM RÅDIGHED FOR PERSONER DER ANSØGER OM ELLER MODTAGER
OVERGANGSYDELSE ELLER
UDDANNELSESHJÆLP SOM UDDANNELSESPARATE, HERUNDER ÅBENLYST UDDANNELSESPARATE, ELLER SELVFORSØRGELSES- OG
HJEMREJSEYDELSE, OVERGANGSYDELSE ELLER
KONTANTHJÆLP SOM
AKTIVITETSJOBPARATE”
OPDATERING AF BEK nr. 17134 af 30/12/2024
§ 16.
Jobcenteret skal vurdere rådigheden for en person, der
modtager kontanthjælp
som aktivitetsparat
ansøger om eller modtager overgangsydelse,
og som ikke er omfattet af et program efter
integrationsloven, eller
er under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse og modtager
kontanthjælpuddannelseshjælp,
hvis personen
1) undlader at overholde den frist, som jobcenteret har fastsat for selv at booke en jobsamtale digitalt, jf.
kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
2) udebliver fra en jobsamtale i jobcenteret, et møde i rehabiliteringsteamet, fra forberedelsestid til
danskundervisning og jobsøgning som led i arbejdspligt efter § 105 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, eller en rådighedsvurdering i jobcenteret,
3) udebliver fra en opfølgningssamtale i kommunen,
4) undlader at give meddelelse om sygdom til jobcenteret,
tilbudsstedet eller arbejdsgiveren
i tilfælde,
hvor personen er givet et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
5) undlader at give meddelelse om sygdom til kommunen i tilfælde, hvor personen er indkaldt til en
jobsamtale som led i sygeopfølgning eller foranstaltninger som led i sygeopfølgning eller
6) afviser eller udebliver fra deltagelse i foranstaltninger som led i sygeopfølgning.
§ 17.
Ved vurderingen efter §§ 14-16 skal kommunen tage stilling til, om personen skal have en
sanktion efter kapitel 4 i lov om aktiv socialpolitik.
Stk. 2.
Ved vurderingen skal kommunen endvidere sikre sig, at personen selv gør en indsats for at
komme ud af sin ledighed ved bl.a. at udnytte sine uddannelses- eller arbejdsmuligheder, deltage i
samtaler, deltage i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud efter kapitel 5 i lov om
kompensation til handicappede i erhverv m.v., anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning eller
tilbud m.v. i medfør af et program efter integrationsloven.
Stk. 3.
Kommunen skal konkret vurdere, om der i det enkelte tilfælde foreligger forhold, der kan
begrunde, at personen ikke har pligt til at udnytte sine uddannelses- eller arbejdsmuligheder, jf. § 11,
stk. 2-5, herunder om en sanktion vil fremme personens rådighed.
Kapitel 5
Oplysningspligt
§ 18.
En person skal medvirke til sin sags oplysning. Modtager personen hjælp, skal personen oplyse
om ændringer af betydning for hjælpen, jf. § 11 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Stk. 2.
Personen skal, jf. stk. 1, bl.a. oplyse kommunen om
1) eventuelle begrænsninger i rådigheden i forhold til at udnytte sine uddannelsesmuligheder,
2) eventuelle begrænsninger i rådigheden for arbejdsmarkedet,
3) jobsøgning, eller
4) afslag på og ophør i uddannelse eller arbejde, afslag på og ophør i tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, tilbud efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.,
anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning, tilbud m.v. i medfør af et program efter
integrationsloven eller anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning, herunder foranstaltninger som
led i sygeopfølgning, samt om grunden til afslaget eller ophøret.
Stk. 3.
For kommunens opfølgning og sagsbehandling og adgang til indhentelse af oplysninger gælder i
øvrigt reglerne i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven, lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. samt lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 192: Orientering om bekendtgørelsesændringer der skal træde i kraft 1. juli 2025, fra beskæftigelseministeren
3006169_0007.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING, SAGSNR. 2024-11028
UDKAST TIL ”BEKENDTGØRELSE
OM RÅDIGHED FOR PERSONER DER ANSØGER OM ELLER MODTAGER
OVERGANGSYDELSE ELLER
UDDANNELSESHJÆLP SOM UDDANNELSESPARATE, HERUNDER ÅBENLYST UDDANNELSESPARATE, ELLER SELVFORSØRGELSES- OG
HJEMREJSEYDELSE, OVERGANGSYDELSE ELLER
KONTANTHJÆLP SOM
AKTIVITETSJOBPARATE”
OPDATERING AF BEK nr. 17134 af 30/12/2024
Kapitel 6
Ikrafttræden
§ 19.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2025.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 1714 af
30.
december 2024 om rådighed for personer der ansøger om eller
modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp
som aktivitetsparate ophæves.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, den
xx. xx
2025
Jens Erik Zebis
/ Tina Holgaard Madsen