Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 192
Offentligt
3006168_0001.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING, SAGSNR. 2024-11028
UDKAST TIL ”BEKENDTGØRELSE
OM RÅDIGHED FOR PERSONER DER ANSØGER OM ELLER MODTAGER
OVERGANGSYDELSE ELLER
UDDANNELSESHJÆLPKONTANTHJÆLP
SOM UDDANNELSESPARATE, HERUNDER ÅBENLYST UDDANNELSESPARATE,
ELLER ELLER
SELVFORSØRGELSES- OG HJEMREJSEYDELSE, OVERGANGSYDELSE ELLER KONTANTHJÆLP SOM
JOBPARATE”
OPDATERING AF BEK nr 1713 af 30/12/2024
Bekendtgørelse om rådighed for personer der ansøger om eller modtager
overgangsydelse eller
uddannelseshjælp som uddannelsesparate, herunder åbenlyst uddannelsesparate, eller selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse, overgangsydelse eller
kontanthjælp som
uddannelsesparate, herunder åbenlyst
uddannelsesparate, eller
jobparate
I medfør af § 13, stk. 164, § 13 a, stk.
54,
og § 13 c i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse
nr.
20245xxxx, ogsom
ændret ved lov nr. 1654 af 30. december 2024 og
efter forhandling med
udlændinge- og integrationsministeren
og Beskæftigelsesrådet,
fastsættes efter bemyndigelse:
Kapitel 1
Område og begreber
§ 1.
Denne bekendtgørelse omfatter personer, der ansøger om eller modtager hjælp, herunder
supplerende hjælp, efter § 11 i lov om aktiv socialpolitik, og som ansøger om eller modtager hjælpen
som uddannelses- eller jobparate.
Stk. 2.
Hjælp efter § 11 i lov om aktiv socialpolitik ydes af kommunen i form af
selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp,
kontanthjælp
efter §§ 16-20,
tilbud efter lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv
m.v. og tilbud i medfør af et program efter integrationsloven.
§ 2.
Bekendtgørelsen omfatter også en persons ægtefælle, medmindre
1) ægtefællen har ansøgt om eller modtager hjælp som aktivitetsparat,
2) ægtefællen er under uddannelse eller modtager en offentlig forsørgelsesydelse, som ikke er
betinget af, at modtageren står til rådighed for arbejdsmarkedet, eller
3) ægtefællen har valgt ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder, jf. § 13, stk. 11 i lov om aktiv
socialpolitik.
Stk. 2.
Kravet om frigørelsesattest, jf. § 15, gælder ikke for en deltidsarbejdende ægtefælle, hvis
dennes månedlige indtægt svarer til eller er højere end det beløb, den pågældende ville kunne få i hjælp
efter § 11 i lov om aktiv socialpolitik.
§ 3.
Ved »rådighed« forstås i denne bekendtgørelse, at en person søger at udnytte sine
1) jobmuligheder, hvis personen er åbenlyst uddannelsesparat eller jobparat, bl.a. ved aktivt at søge
arbejde og ved at tage imod tilbud om arbejde, tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
tilbud efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v., tilbud m.v. i medfør af
et program efter integrationsloven eller anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning samt deltage i
jobsamtaler eller
2) uddannelsesmuligheder, hvis personen er uddannelsesparat, ved at stå til rådighed for uddannelse
på ordinære vilkår
samt,
en indsats rettet mod uddannelse på ordinære vilkår,
en jobrettet indsats
samt deltage i jobsamtaler, rådighedsvurderinger eller møder i rehabiliteringsteamet.
Kapitel 2
Generelle rådighedsbetingelser
§ 4.
En person, der er åbenlyst uddannelsesparat eller jobparat, jf. § 1, kan kun få hjælp efter § 11 i
lov om aktiv socialpolitik, hvis den pågældende står til rådighed for arbejdsmarkedet. En person, der er
åbenlyst uddannelsesparat, skal dog kun stå til rådighed for arbejdsmarkedet, indtil den pågældende skal
påbegynde uddannelse på ordinære vilkår. En person, der er uddannelsesparat, jf. § 1, kan kun få hjælp
efter § 11 i lov om aktiv socialpolitik, hvis den pågældende står til rådighed for uddannelse på ordinære
vilkår,
eller
en indsats rettet mod uddannelse på ordinære vilkår
eller en jobrettet indsats.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 192: Orientering om bekendtgørelsesændringer der skal træde i kraft 1. juli 2025, fra beskæftigelseministeren
3006168_0002.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING, SAGSNR. 2024-11028
UDKAST TIL ”BEKENDTGØRELSE
OM RÅDIGHED FOR PERSONER DER ANSØGER OM ELLER MODTAGER
OVERGANGSYDELSE ELLER
UDDANNELSESHJÆLPKONTANTHJÆLP
SOM UDDANNELSESPARATE, HERUNDER ÅBENLYST UDDANNELSESPARATE,
ELLER ELLER
SELVFORSØRGELSES- OG HJEMREJSEYDELSE, OVERGANGSYDELSE ELLER KONTANTHJÆLP SOM
JOBPARATE”
OPDATERING AF BEK nr 1713 af 30/12/2024
Stk. 2.
En jobparat person, som modtager kontanthjælp
eller overgangsydelse
og ikke er omfattet af et
program efter integrationsloven, og som er påbegyndt tilbud om uddannelse efter §§ 96 eller 97 a i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, er under uddannelsen fritaget fra pligten efter §§ 13 og 13 a i lov om
aktiv socialpolitik til at være aktivt jobsøgende og stå til rådighed for henvist arbejde.
Stk. 3.
En person, der modtager
uddannelseshjælp,
kontanthjælpeller
overgangsydelse
og ikke er
omfattet af et program efter integrationsloven, har ikke pligt til at tage imod eller til at deltage i
uddannelsestilbud efter § 97 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Personen vil kunne udeblive eller
ophøre i uddannelsestilbuddet og er under deltagelse i tilbuddet fritaget fra pligten til at være aktivt
jobsøgende og stå til rådighed for henvist arbejde efter §§ 13 og 13 a i lov om aktiv socialpolitik.
§ 5.
En person, der er jobparat, skal ved første henvendelse til kommunen om hjælp tilmelde sig som
jobsøgende i jobcenteret, jf. kapitel 5 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller integrationslovens §
26 a, stk. 2.
Stk. 2.
En person, der er åbenlyst uddannelsesparat, skal senest 1 uge fra første henvendelse til
kommunen om hjælp tilmelde sig som jobsøgende i jobcenteret, jf. kapitel 5 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
§ 6.
En person, der er jobparat, skal hurtigst muligt og senest 3 uger efter tilmeldingen som
jobsøgende i jobcenteret registrere cv-oplysninger på Jobnet om kompetencer, erfaringer og øvrige
relevante forhold for at stå til rådighed. En person, der er åbenlyst uddannelsesparat, skal hurtigst muligt
og senest 3 uger efter første henvendelse til kommunen om hjælp registrere cv-oplysninger på Jobnet
om kompetencer, erfaringer og øvrige relevante forhold for at stå rådighed. Personen skal herefter
opdatere sine cv-oplysninger på Jobnet efter de regler, der følger af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og integrationsloven.
Stk. 2.
Hvis der foreligger oplysninger fra en tidligere tilmelding som jobsøgende (cv), skal
oplysningerne straks på ny gøres tilgængelige, hvis personen igen bliver tilmeldt som jobsøgende.
Stk. 3.
Jobcenteret kan beslutte, at en person, der modtager
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelsekontanthjælp
som led i et program efter integrationsloven, undtages fra kravet om at
registrere cv-oplysninger på Jobnet inden for 3 uger, hvis personens sproglige og it-mæssige
forudsætninger ikke er tilstrækkelige til, at personen kan opfylde kravet, jf. § 26 b, stk. 11, i
integrationsloven.
§ 7.
En person, der er åbenlyst uddannelsesparat eller jobparat, skal kunne og ville overtage rimeligt
arbejde med dags varsel.
Stk. 2.
Personen skal kunne overtage arbejde ved arbejdstids begyndelse dagen efter, at personen er
henvist til arbejdet af jobcenteret eller anden aktør, medmindre personen henvises til arbejdet med
tiltrædelse samme dag.
Stk. 3.
Personen skal kunne og ville møde til samtaler, tilbud m.v., jf. § 10, stk. 1, og § 12, stk. 1,
dagen efter, at personen har modtaget indkaldelse hertil fra jobcenteret eller anden aktør.
Stk. 4.
Personen skal kunne møde i tilbuddet dagen efter, at tilbuddet er modtaget med digital post fra
jobcenteret eller med almindelig post, hvis personen er fritaget fra at modtage digital post, jf. § 132 i
bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats. Tilbud, der er givet i forbindelse med en jobsamtale
eller ved, at personen er gjort opmærksom på tilbuddets startdato på anden vis, f.eks. ved en
helhedsorienteret plan, brev eller telefon, kan dog igangsættes på et andet tidspunkt.
§ 8.
En person, der er åbenlyst uddannelsesparat eller jobparat, skal kunne overtage rimeligt arbejde
med op til fuld sædvanlig arbejdstid. En person, der ikke kan tage arbejde med op til fuld sædvanlig
arbejdstid, men som vurderes at kunne tage et ordinært arbejde, så pågældende bliver i stand til at
forsørge sig selv inden for 3 måneder, er ligeledes omfattet af bekendtgørelsens regler.
Stk. 2.
Rimeligt arbejde er alt arbejde, som den pågældende skønnes at kunne klare.
§ 9.
En person, der er åbenlyst uddannelsesparat eller jobparat, skal som udgangspunkt kunne
overtage arbejde med en samlet daglig transporttid fra bopæl til arbejdssted på op til 3 timer med
offentlige transportmidler. Efter 3 måneders sammenlagt ledighed skal personen kunne overtage arbejde
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 192: Orientering om bekendtgørelsesændringer der skal træde i kraft 1. juli 2025, fra beskæftigelseministeren
3006168_0003.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING, SAGSNR. 2024-11028
UDKAST TIL ”BEKENDTGØRELSE
OM RÅDIGHED FOR PERSONER DER ANSØGER OM ELLER MODTAGER
OVERGANGSYDELSE ELLER
UDDANNELSESHJÆLPKONTANTHJÆLP
SOM UDDANNELSESPARATE, HERUNDER ÅBENLYST UDDANNELSESPARATE,
ELLER ELLER
SELVFORSØRGELSES- OG HJEMREJSEYDELSE, OVERGANGSYDELSE ELLER KONTANTHJÆLP SOM
JOBPARATE”
OPDATERING AF BEK nr 1713 af 30/12/2024
med en samlet daglig transporttid på mere end 3 timer med offentlige transportmidler. I særlige tilfælde
skal personen dog kunne overtage arbejde med en samlet daglig transporttid fra bopæl til arbejdssted på
op til 4 timer med offentlige transportmidler.
Stk. 2.
Hvis personen bor i et område, hvor det er nødvendigt med længere transporttid end
sædvanligt, må den pågældende acceptere denne transporttid.
Stk. 3.
En person, der er mellem- eller højtuddannet, skal uanset daglig transporttid kunne overtage
arbejde, hvis det er nødvendigt for at få ledige stillinger besat med kvalificeret arbejdskraft.
§ 10.
En person, der er uddannelsesparat eller jobparat, skal møde til
1) jobsamtaler i jobcenteret eller hos anden aktør, medmindre personen er fritaget for at deltage i
samtaler i medfør af kapitel 7 og § 106 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller
integrationslovens § 20, stk. 1, 8. og 9. pkt.,
2) møder i rehabiliteringsteamet,
3) forberedelse til danskundervisning og jobsøgning som led i arbejdspligt efter § 105 a i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats og integrationslovens § 20 d,
4) rådighedsvurderinger i jobcenteret,
5) opfølgningssamtaler i kommunen og
6) jobsamtaler som led i en sygeopfølgning, medmindre personen er fritaget for personligt at møde
op til samtalerne og foranstaltninger som led i sygeopfølgning i medfør af § 106 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller integrationslovens § 20, stk. 1, 8. og 9. pkt.
Stk. 2.
En person, der er uddannelsesparat, herunder åbenlyst uddannelsesparat eller jobparat skal give
meddelelse til jobcenteret om sygdom på den måde, som jobcenteret har angivet, jf. § 35, stk. 8, i lov
om aktiv socialpolitik, før den pågældende
1) skal møde til jobsamtale hos en arbejdsgiver,
2) er givet et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, et tilbud efter kapitel 5 i lov om
kompensation til handicappede i erhverv m.v. eller et tilbud m.v. i medfør af et program efter
integrationsloven eller anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning eller
3) er indkaldt til en jobsamtale som led i sygeopfølgning eller foranstaltninger som led i
sygeopfølgning.
Udnyttelse af uddannelses- og arbejdsmuligheder m.v.
§ 11.
En person, der er jobparat, skal være aktivt arbejdssøgende. En person, der er åbenlyst
uddannelsesparat, skal være aktivt arbejdssøgende, indtil den pågældende skal påbegynde uddannelse på
ordinære vilkår. Personer omfattet af 1. og 2. pkt. skal søge rimeligt arbejde, jf. § 8, stk. 2, og skal så
vidt muligt søge arbejde med fuld sædvanlig arbejdstid eller arbejde, der kan føre til selvforsørgelse, jf.
§ 8, stk. 1, og arbejde, der udbydes hele året.
Stk. 2.
Personen skal søge arbejde på den måde, der er sædvanlig inden for det pågældende område.
Stk. 3.
Personen skal efter krav fra jobcenteret eller anden aktør søge konkrete job.
Stk. 4.
Ved første jobsamtale hos kommunen skal en person, der er åbenlyst uddannelsesparat eller
jobparat, indgå en aftale med kommunen om krav til jobsøgningsaktiviteter, og kommunen skal
fastsætte en frist for at registrere jobsøgningsaktiviteterne i en joblog på Jobnet. Personen skal
overholde de indgåede aftaler, som f.eks. kan indeholde oplysninger om antal job, som personen skal
søge, frist for at søge og dokumentere jobsøgning, inden for hvilke faglige områder og geografisk
område, der skal søges job samt konkrete job, som personen skal søge.
Stk. 5.
Personen skal løbende registrere alle jobsøgningsaktiviteter i en joblog på Jobnet. Dette gælder
dog ikke for en person, som modtager
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelsekontanthjælp
som jobparat som led i et program efter integrationsloven, og hvor
jobcenteret har besluttet, at personen undtages fra kravet om at registrere sin jobsøgning i en joblog på
Jobnet, hvis personens sproglige og it-mæssige forudsætninger ikke er tilstrækkelige til, at personen kan
opfylde kravet, jf. § 26 a, stk. 4, i integrationsloven. Undtages personen fra kravet om registrering af sin
jobsøgning i en joblog på Jobnet efter 2. pkt., skal jobcenteret og personen aftale, hvordan den
pågældende i stedet skal dokumentere sine jobsøgningsaktiviteter, jf. § 26, stk. 3, i integrationsloven.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 192: Orientering om bekendtgørelsesændringer der skal træde i kraft 1. juli 2025, fra beskæftigelseministeren
3006168_0004.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING, SAGSNR. 2024-11028
UDKAST TIL ”BEKENDTGØRELSE
OM RÅDIGHED FOR PERSONER DER ANSØGER OM ELLER MODTAGER
OVERGANGSYDELSE ELLER
UDDANNELSESHJÆLPKONTANTHJÆLP
SOM UDDANNELSESPARATE, HERUNDER ÅBENLYST UDDANNELSESPARATE,
ELLER ELLER
SELVFORSØRGELSES- OG HJEMREJSEYDELSE, OVERGANGSYDELSE ELLER KONTANTHJÆLP SOM
JOBPARATE”
OPDATERING AF BEK nr 1713 af 30/12/2024
§ 12.
En person skal deltage i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud efter kapitel 5
i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v., tilbud m.v. i medfør af et program efter
integrationsloven, medmindre personen i medfør af § 106 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller
integrationslovens § 16, stk. 4, ikke er forpligtet til at tage imod tilbud eller anden
beskæftigelsesfremmende foranstaltning.
Stk. 2.
En uddannelsesparat person, der modtager
uddannelseshjælpkontanthjælp,
skal for at udnytte
sine uddannelsesmuligheder medvirke ved beskæftigelsesfremmende foranstaltninger i form af
aktiviteter pålagt efter §§ 30 og 30 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. En uddannelsesparat
person, som modtager
overgangsydelse kontanthjælp
uden for et program efter integrationsloven, og
som er omfattet af arbejdspligten efter § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, skal deltage i
indsatsen efter § 105 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. En person, der modtager
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelsekontanthjælp
som led i et program efter
integrationsloven, som er omfattet af arbejdspligten efter integrationslovens § 20 d og har fået tilbud om
aktiviteter (uddannelsespålæg) pålagt efter integrationslovens § 16 a, skal deltage i indsatsen efter
integrationslovens § 20 d. En jobparat person, der modtager
overgangsydelsekontanthjælp,
og som er
omfattet af arbejdspligten efter § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller integrationslovens §
20 d, skal deltage i indsatsen efter § 105 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller
integrationslovens § 20 d.
Stk. 3.
En person, der er åbenlyst uddannelsesparat eller jobparat, og som deltager i tilbud eller anden
beskæftigelsesfremmende foranstaltning, skal kunne overtage arbejde, jf. §§ 7-9, og søge arbejde, jf. §
11.
§ 13.
For
ansøgere personer som uddannelseshjælpmodtager kontanthjælp
som, der er
uddannelsesparate, og som ikke har en ungdomsuddannelse, er det en betingelse, at personen deltager i
en læse-, skrive- og regnetest, jf. § 13, stk. 5, i lov om aktiv socialpolitik og § 48 i bekendtgørelse om en
aktiv beskæftigelsesindsats, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
Ansøgere Personer som modtager
kontanthjælp,
og som ikke er omfattet af stk. 1,
har ret til en
læse-, skrive- og regnetest, medmindre jobcenteret vurderer, at der åbenlyst ikke er behov herfor, jf. §
13, stk. 5, i lov om aktiv socialpolitik og § 48 i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf.
dog stk. 3. Benytter personen sig af retten til en læse-, skrive- og regnetest, har personen pligt til at
deltage i testen, jf. § 13, stk. 5, i lov om aktiv socialpolitik.
Stk. 3.
Personer, der er omfattet af arbejdspligten efter § 105 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, har pligt til at deltage i en læse-, skrive- eller regnetest, hvis jobcenteret vurderer,
at der er behov herfor.
§ 14.
En person kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet, selv om personen har borgerligt ombud eller
andet hverv i det offentliges interesse, som begrænser muligheden for at overtage arbejde.
Kapitel 3
Supplerende hjælp og frigørelsesattest m.v.
§ 15.
En person, der er åbenlyst uddannelsesparat, kan, når den pågældende arbejder på nedsat tid,
kun få supplerende
overgangsydelse eller uddannelseshjælpkontanthjælp,
hvis den pågældende kan
påbegynde uddannelse på ordinære vilkår eller en indsats rettet mod uddannelse på ordinære vilkår. En
person, der er jobparat, kan, når den pågældende arbejder på nedsat tid, kun få
supplerende
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse eller
kontanthjælp, hvis den pågældende kan
overtage arbejde i overensstemmelse med §§ 7-9, jf. stk. 2-4, medmindre personen er omfattet af stk. 5
eller 6.
Stk. 2.
Hvis personen har et opsigelsesvarsel, skal arbejdsgiveren erklære at ville se bort fra
opsigelsesvarslet, hvis personen skulle få tilbudt andet arbejde, som bevirker, at den pågældende i
højere grad eller helt bliver selvforsørgende, medmindre den nedsatte arbejdstid til enhver tid kan
placeres, så arbejdstiden ikke er til hinder for overtagelse af andet arbejde.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 192: Orientering om bekendtgørelsesændringer der skal træde i kraft 1. juli 2025, fra beskæftigelseministeren
3006168_0005.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING, SAGSNR. 2024-11028
UDKAST TIL ”BEKENDTGØRELSE
OM RÅDIGHED FOR PERSONER DER ANSØGER OM ELLER MODTAGER
OVERGANGSYDELSE ELLER
UDDANNELSESHJÆLPKONTANTHJÆLP
SOM UDDANNELSESPARATE, HERUNDER ÅBENLYST UDDANNELSESPARATE,
ELLER ELLER
SELVFORSØRGELSES- OG HJEMREJSEYDELSE, OVERGANGSYDELSE ELLER KONTANTHJÆLP SOM
JOBPARATE”
OPDATERING AF BEK nr 1713 af 30/12/2024
Stk. 3.
Arbejdsgiverens erklæring, jf. stk. 2, skal fremgå af en frigørelsesattest eller af en
ansættelseskontrakt.
Stk. 4.
Personen kan få supplerende hjælp fra ansættelsesforholdets første dag, når arbejdsgiverens
erklæring er modtaget i kommunen i underskrevet stand senest 5 uger efter, at ansættelsesforholdet er
begyndt, eller efter at personen skal have en frigørelsesattest for at kunne få supplerende hjælp. De 5
uger regnes fra og med den dag, arbejdsgiveren har krav på et opsigelsesvarsel. Hvis kommunen
modtager arbejdsgiverens erklæring efter udløbet af 5-ugers-fristen, kan personen tidligst få supplerende
hjælp fra den dag, kommunen modtog erklæringen.
Stk. 5.
Hvis en ægtefælle har deltidsarbejde, hvor den månedlige indtægt svarer til eller er højere end
det beløb, den pågældende ville kunne få i hjælp efter
§ 11§§16-20
i lov om aktiv socialpolitik, skal
ægtefællen ikke have frigørelsesattest.
Stk. 6.
Kommunen kan i ganske særlige tilfælde efter en konkret vurdering udbetale hjælp efter § 11 i
lov om aktiv socialpolitik i op til 6 måneder, uden at der foreligger en frigørelsesattest.
Kapitel 4
Fritagelse for rådighedsforpligtelsen
§ 16.
En person skal ikke stå til rådighed for uddannelse, arbejde, tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, de enkelte dele af et program efter integrationsloven eller anden
beskæftigelsesfremmende foranstaltning, herunder medvirke ved en læse-, skrive- og regnetest, hvis den
pågældende har en rimelig grund til ikke at stå til rådighed, jf. § 13, stk. 7, i lov om aktiv socialpolitik.
Stk. 2.
Kommunen skal ved afgivelsen af tilbud om ansættelse med løntilskud efter kapitel 5 i lov om
kompensation til handicappede i erhverv m.v. til en person, der modtager
selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse, overgangsydelse eller
kontanthjælp, tage hensyn til de forhold, som kan udgøre en
rimelig grund til at afslå eller ophøre med tilbuddet efter kapitel 5 i lov om kompensation til
handicappede i erhverv m.v. eller integrationsloven, f.eks. transporttid, børnepasningsproblemer eller
helbredsmæssige problemer i forhold til arbejdet eller tilbuddet m.v.
Stk. 3.
I perioden efter afgivelsen af tilbuddet, henvisningen til arbejde, indkaldelsen til jobsamtale,
selvbooking af jobsamtale m.v. skal kommunen vurdere, om en person har haft en rimelig grund til at
afslå, ikke at deltage i tilbuddet m.v. eller ikke at møde frem til henvist arbejde, i tilbuddet, til
jobsamtalen m.v. Kommunen skal ved vurderingen bl.a. lægge vægt på, om personen ikke kan deltage i
tilbuddet m.v. på grund af egen opstået sygdom m.v., men skal endvidere tage stilling til, om der er
andre forhold, der efter kommunens konkrete vurdering af personens situation kan udgøre en rimelig
grund, f.eks. begravelse af nærtstående, deltagelse i jobsamtale eller fastsat samvær med anbragte børn
uden for hjemmet.
Stk. 4.
En person, der er fritaget for rådighedsforpligtelsen efter stk. 1-3, er fritaget, så længe
fritagelsesgrunden varer. Er fritagelsesgrunden efter stk. 1 alene knyttet til det konkrete afgivne tilbud,
skal personen fortsat være til rådighed for et andet tilbud.
§ 17.
En person, der er uddannelsesparat eller jobparat, er fritaget for at stå til rådighed i perioder,
hvor personen har ret til fravær ved graviditet, barsel, adoption og sorgorlov efter barselslovens § 6, stk.
1 og 2, §§ 7, 7 a og 8,
8 a og 8 b,
§ 9, stk. 1, § 13, § 14, stk. 1 og 2, og § 14 a i det omfang, der under
fraværet ville have været ret til dagpenge som ledig efter barselslovens § 20, § 21, stk. 1 og 2, § 21 b,
stk. 1-3, § 21 c, stk. 1-43,
§ 21 d,
§ 23 b, stk. 1-3, og § 23 c, stk. 1 og 2.
Kapitel 5
Rådighedsvurdering
§ 18.
Jobcenteret skal undersøge og vurdere en persons rådighed, hvis der opstår tvivl om rådigheden,
herunder hvis der er tvivl om, hvorvidt personen kan overtage arbejde, jf. §§ 7-9, er arbejdssøgende, jf.
§ 11, eller udnytter sine uddannelsesmuligheder, jf. § 3. Jobcenteret skal konkret vurdere, om en person
med sin adfærd udviser en manglende vilje til at stå til rådighed for arbejde, uddannelse, tilbud m.v.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 192: Orientering om bekendtgørelsesændringer der skal træde i kraft 1. juli 2025, fra beskæftigelseministeren
3006168_0006.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING, SAGSNR. 2024-11028
UDKAST TIL ”BEKENDTGØRELSE
OM RÅDIGHED FOR PERSONER DER ANSØGER OM ELLER MODTAGER
OVERGANGSYDELSE ELLER
UDDANNELSESHJÆLPKONTANTHJÆLP
SOM UDDANNELSESPARATE, HERUNDER ÅBENLYST UDDANNELSESPARATE,
ELLER ELLER
SELVFORSØRGELSES- OG HJEMREJSEYDELSE, OVERGANGSYDELSE ELLER KONTANTHJÆLP SOM
JOBPARATE”
OPDATERING AF BEK nr 1713 af 30/12/2024
Stk. 2.
Jobcenteret skal vurdere, om en person fortsat opfylder betingelserne om at udnytte sine
uddannelses- eller arbejdsmuligheder, hvis personen gentagne gange melder sig syg, når personen er
givet et tilbud
eller et tilbud efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. eller
skal deltage i dele af et program eller er omfattet af arbejdspligten efter integrationsloven. m.v.
Jobcenteret skal dog ikke foretage en rådighedsvurdering, hvis det ikke vurderes relevant.
§ 19.
Jobcenteret skal vurdere rådigheden for en person, der er jobparat, hvis personen
1) afslår arbejde, som personen er henvist til,
2) udebliver fra en jobsamtale i jobcenteret eller hos anden aktør, et møde i rehabiliteringsteamet, fra
forberedelse til danskundervisning og jobsøgning som led i arbejdspligt efter § 105 a i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats og integrationslovens § 20 d, stk. 4, eller fra en rådighedsvurdering i
jobcenteret,
3) udebliver fra en opfølgningssamtale i kommunen,
4) undlader at overholde den frist, som jobcenteret har fastsat for selv at booke jobsamtale digitalt, jf.
kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
5) undlader at overholde aftaler om jobsøgningsaktiviteter eller undlader at registrere
jobsøgningsaktiviteter i en joblog inden for den af kommunen fastsatte frist,
6) undlader at give meddelelse til jobcenteret,
tilbudsstedeten eller
arbejdsgiveren
eller anden aktør
om sygdom i tilfælde, hvor den pågældende skal møde til et tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats,
et tilbud efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.
eller et tilbud m.v. i medfør af et program eller er omfattet af arbejdspligten efter integrationsloven,
eller anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning ellerskal
møde til jobsamtale hos en
arbejdsgiver,
7) undlader at give meddelelse om sygdom til
jobcenteretkommunen eller anden aktør
i tilfælde, hvor
personen er indkaldt til
eller har selvbooket
en jobsamtale som led i en sygeopfølgning eller
foranstaltninger som led i sygeopfølgning,
8) afviser eller udebliver fra deltagelse i foranstaltninger som led i sygeopfølgning, eller
9) udebliver fra dele af et program efter integrationsloven.
§ 20.
Jobcenteret skal vurdere rådigheden for en person, der er uddannelsesparat, hvis personen
1) er vurderet til at være åbenlyst uddannelsesparat og afslår arbejde, som personen er henvist til,
2) er vurderet til at være uddannelsesparat, herunder åbenlyst uddannelsesparat og undlader at
overholde den frist, som jobcenteret har fastsat for selv at booke en jobsamtale digitalt, jf. kapitel 7 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
3) er vurderet til at være åbenlyst uddannelsesparat og undlader at overholde aftaler om
jobsøgningsaktiviteter eller undlader at registrere jobsøgningsaktiviteter i en joblog inden for den af
kommunen fastsatte frist,
4) udebliver fra en jobsamtale i jobcenteret, et møde i rehabiliteringsteamet, fra forberedelsestid til
danskundervisning og jobsøgning som led i arbejdspligt efter § 105 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, eller en rådighedsvurdering i jobcenteret,
5) udebliver fra en opfølgningssamtale i kommunen,
6) undlader at give meddelelse om sygdom til jobcenteret,
tilbudsstedet eller arbejdsgiveren
i
tilfælde, hvor personen er givet et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
7) undlader at give meddelelse om sygdom til kommunen i tilfælde, hvor personen er indkaldt til en
jobsamtale som led i sygeopfølgning eller foranstaltninger som led i sygeopfølgning eller
8) afviser eller udebliver fra deltagelse i foranstaltninger som led i sygeopfølgning.
§ 21.
Ved vurderingen efter §§ 18-20 skal kommunen tage stilling til, om personen skal have en
sanktion efter kapitel 4 i lov om aktiv socialpolitik.
Stk. 2.
Ved vurderingen skal kommunen endvidere sikre sig, at personen selv gør en indsats for at
komme ud af sin ledighed ved bl.a. at udnytte sine uddannelses- eller arbejdsmuligheder, deltage i
samtaler, deltage i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud efter kapitel 5 i lov om
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 192: Orientering om bekendtgørelsesændringer der skal træde i kraft 1. juli 2025, fra beskæftigelseministeren
3006168_0007.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING, SAGSNR. 2024-11028
UDKAST TIL ”BEKENDTGØRELSE
OM RÅDIGHED FOR PERSONER DER ANSØGER OM ELLER MODTAGER
OVERGANGSYDELSE ELLER
UDDANNELSESHJÆLPKONTANTHJÆLP
SOM UDDANNELSESPARATE, HERUNDER ÅBENLYST UDDANNELSESPARATE,
ELLER ELLER
SELVFORSØRGELSES- OG HJEMREJSEYDELSE, OVERGANGSYDELSE ELLER KONTANTHJÆLP SOM
JOBPARATE”
OPDATERING AF BEK nr 1713 af 30/12/2024
kompensation til handicappede i erhverv m.v., anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning eller
tilbud m.v. i medfør af et program efter integrationsloven.
Kapitel 6
Oplysningspligt
§ 22.
En person skal medvirke til sin sags oplysning. Modtager personen hjælp, skal personen oplyse
om ændringer af betydning for hjælpen, jf. § 11 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Stk. 2.
Personen skal, jf. stk. 1, bl.a. oplyse kommunen om
1) eventuelle begrænsninger i rådigheden i forhold til at udnytte sine uddannelsesmuligheder,
2) eventuelle begrænsninger i rådigheden for arbejdsmarkedet,
3) jobsøgning, og
4) afslag på og ophør i uddannelse eller arbejde, afslag på og ophør i tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, tilbud efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.,
tilbud m.v. i medfør af et program efter integrationsloven eller anden beskæftigelsesfremmende
foranstaltning, herunder foranstaltninger som led i sygeopfølgning, samt om grunden til afslaget eller
ophøret.
Stk. 3.
For kommunens opfølgning og kommunens sagsbehandling og adgang til indhentelse af
oplysninger gælder i øvrigt reglerne i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven, lov om
organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. samt lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.
Kapitel 7
Ikrafttræden
§ 23.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1.
januar juli
2025.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 17173 af
1430.
december 20234 om rådighed for personer der ansøger om
eller modtager overgangsydelse eller uddannelseshjælp som uddannelsesparate, herunder åbenlyst
uddannelsesparate, eller selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse eller kontanthjælp som
jobparate ophæves.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, den
30xx. december juni
20245
Jens Erik Zebis
/ Tina Holgaard Madsen