Folketingets Ældreudvalg
Holbergsgade 6
1057 København K
Telefon 33 92 93 00
www.aeldremin.dk
Sagsnr.
2025 - 1265
Doknr.
952250
Dato
04-07-2025
Folketingets Ældreudvalg har d. 11. juni 2025 stillet følgende spørgs-
mål nr. 90 (alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Kjærsgaard (DF).
Spørgsmål nr. 90:
Vil ministeren svare klart på, hvad der ligger til grund for, at der i
brugertilfredsundersøgelsen i hjemmeplejen, ikke bliver spurgt til til-
fredsheden med den mad, borgerne får serveret
–
når nu beboerne
på plejehjemmene bliver spurgt om det? Og vil ministeren samtidig
svare på, hvordan det undersøges om borgere i hjemmeplejen er til-
fredse, med den mad de får leveret, nu der ikke spørges til det? På
plejehjemmene bliver der spurgt om: ”Hvor tilfreds eller utilfreds er
du med maden?” I hjemmeplejen bliver der spurgt om: ”Hvor tilfreds
eller utilfreds er du med den hjælp, du får til at anrette og tilberede
mad” og ”Hvor tilfreds eller utilfreds er du med den hjælp, du får til
at spise og drikke?” Spørgsmålet er stillet med henvisning til tidligere
besvarelser af ÆLU alm. del
–
spørgsmål 55 og
ÆLU alm. del. spørgsmål 77.
Svar:
Brugertilfredshedsundersøgelsen er den første nogensinde, hvor alle
ældre, som modtager hjemmehjælp, har haft mulighed for at give
deres holdning til kende.
Heldigvis er langt de fleste tilfredse med den hjælp de får. En bru-
gertilfredshedsundersøgelse for ældre, der bor på plejehjem er også
på vej, og i de kommende år udfører Danmarks Statistik flere bru-
gertilfredshedsundersøgelser, så vi kan følge med i, om borgernes
tilfredshed ændrer sig over tid.
I brugertilfredshedsundersøgelsen for plejehjem bliver borgerne
spurgt ind til, hvor tilfredse eller utilfredse de er med maden, da de
får maden på plejehjemmet.
Brugertilfredshedsundersøgelsen i hjemmeplejen er fokuseret på til-
fredsheden med den personlige pleje og praktiske hjælp, som borge-
ren modtager i eget hjem. Hvis borgere får hjælp til tilberedning og
anretning af mad, bliver de spurgt til tilfredsheden med denne hjælp,
ligesom de bliver spurgt til, hvor tilfredse de er med den hjælp, de
får til bad og påklædning, hvis det er dét, de får hjælp til. Den viden
har vi brug for, så vi kan understøtte en ældrepleje af høj kvalitet.
1
OFFENTLIG