Ældreudvalget 2024-25
ÆLU Alm.del
Offentligt
3048716_0001.png
Folketingets Ældreudvalg
Holbergsgade 6
1057 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.aeldremin.dk
Sagsnr.
2025 - 1264
Doknr.
959146
Dato
01-07-2025
Folketingets Ældreudvalg har d. 11. juni 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. 86 (alm. del) til ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Kjærsgaard (DF).
Spørgsmål nr. 86:
”Vil ministeren kommentere artiklen
» Kirsten har fået nok
politianmelder Lillevang Plejecenter for omsorgssvigt af sin demente
mand«, SN.dk, den 6. juni 2025?
Svar:
Jeg har med stor beklagelse læst den omtalte sag fra Lillevang
Plejecenter. Først og fremmest vil jeg gerne slå fast, at man som
ældre i Danmark selvfølgelig skal have den hjælp og støtte, man har
behov for. Man skal kunne føle sig tryg ved at flytte på plejehjem, og
de pårørende skal kunne stole på, at deres kære får den rette hjælp.
Uden at gå ind i den konkrete sag vil jeg gerne understrege, at det
er kommunalbestyrelsen, der har ansvaret for ældreplejen samt
tilrettelæggelsen af ældreplejen i kommunen. Det betyder, at det er
kommunalbestyrelsen, der skal sikre, at ældre borgere får den
fornødne hjælp, de har brug for, herunder også kommunens
plejehjem Det er mit ansvar som ældreminister at sikre, at der er
ordentlige lovgivningsmæssige rammer for ældreplejen, sådan at
ældre kan få en tryg og værdig alderdom. Det er min overbevisning,
at vi med ældreloven, der træder i kraft den 1. juli 2025, skaber en
lovgivningsmæssig ramme for en ældrepleje, der bedre kan rumme
de ældre og deres forskelligheder.
Med ældrelovens ikrafttræden indføres helhedspleje, hvor hjælpen
skal tage udgangspunkt i den enkelte borgers samlede livssituation.
Personalet skal vide, hvilke ønsker og behov for omsorg og pleje den
ældre har
også når den ældre har svært ved at give udtryk for
dem, fx en ældre med demens. Ældreloven har derudover også et
stort fokus på at sætte medarbejderen og den lokale ledelse fri til at
bruge deres faglighed, så omsorg og pleje kan tage udgangspunkt i
den enkelte borgers samlede livssituation og personalets faglige
vurdering.
Med en ny ældrelov og en ny tilgang til pleje og omsorg skabes en
ramme for udbredelse af faste teams, hvor det er de samme
1
OFFENTLIG
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om kommentar til artiklen »Kirsten har fået nok - politianmelder Lillevang Plejecenter for omsorgssvigt af sin demente mand«, SN.dk, den 6/6-2025
3048716_0002.png
medarbejdere, der kommer i den ældres hjem, og som kender den
ældres vaner og behov. Faste teams skal bidrage til, at hjælpen og
plejen koordineres i langt højere grad end før, at tværfaglighed er en
selvfølge, og at den ene hånd ved, hvad den anden gør.
Det understøtter også, at ældre i højere grad vil opleve at møde de
samme medarbejdere. Velkendt personale giver borgerne tryghed,
og det er særligt vigtigt for mennesker med demens.
Samtidig er tæt samspil med bl.a. pårørende også en bærende værdi
i ældreloven. Med ældrereformens fokus på helhedspleje får ældre,
med støtte fra de pårørende, blandt andet mere indflydelse på
tilrettelæggelsen af plejen. For de pårørende har ofte stor viden om
den ældres liv, ønsker og behov, som kan være vigtig at inddrage.
Det har været mig magtpåliggende, at de pårørende ikke i den
forbindelse pålægges forpligtelser. De pårørende skal inddrages i det
omfang, som de selv og den ældre ønsker.
Med venlig hilsen
Mette Kierkgaard
Ældreminister
2
OFFENTLIG