Folketingets Ældreudvalg
Holbergsgade 6
1057 København K
Telefon 33 92 93 00
www.aeldremin.dk
Sagsnr.
2025 - 1257
Doknr.
959522
Dato
30-06-2025
Folketingets Ældreudvalg har d. 17. juni 2025 stillet følgende spørgs-
mål nr. 82 (alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DD).
Spørgsmål nr. 82:
Vil ministeren redegøre for kommunernes arbejde med at inkludere
ernæringsfaglige medarbejdere i de faste teams i hjemmeplejen?
Spørgsmålet henviser til rapporten »10 indsatser, der kan reducere
underernæring i Danmark«, maj 2025, fra Fresenius Kabi?
Svar:
Først og fremmest, så mener jeg, at det er meget vigtigt, at vi har
fokus på ernæringsrigtig mad og forebyggelse af underernæring i
ældreplejen. Ingen ældre borgere bør lide af underernæring. Det er
derfor vigtigt med forebyggelse og tidlig opsporing, så problemerne
kan fanges i tide.
Med ældrelovens indførelse af helhedspleje samt udbredelse af faste
teams styrker vi det forebyggende, helhedsorienterede og tværfag-
lige blik på den ældre. I ældreloven er der ikke krav til, at bestemte
faggrupper indgår i helhedsplejen, men der stilles i ældrelovens § 11
krav til, at indsatsen skal være tværfaglig, og at borgeren skal mod-
tage en helhedsorienteret indsats med øje for den samlede livssitua-
tion. En naturlig del af dette vil være en hensyntagen til borgerens
ernæringstilstand og en opmærksom på tidlige tegn på under- og
fejlernæring. Fx ved at medarbejderen ser, at den ældres energini-
veau er lavere end normalt, eller at tøjet sidder løsere på den ældre.
Med henblik på besvarelse af spørgsmålet har jeg anmodet Sund-
hedsstyrelsen om et fagligt bidrag. Sundhedsstyrelsen oplyser føl-
gende:
"Der findes ingen samlet tilgængelig viden om kommunernes nuvæ-
rende praksis for at inkludere ernæringsfaglige medarbejdere i faste
hjemmeplejeteams, herunder ej heller samlet viden om kommuner-
nes indsatser på og organisering af ernæringsområdet i den øvrige
hjemmepleje eller på plejehjem. Det er Sundhedsstyrelsens vurde-
ring baseret på løbende kontakt med praksis, Alliancen mod underer-
næring samt fra arbejdet med opdatering af Sundhedsstyrelsen ma-
terialer om ernæring, at der er stor forskel på, hvordan kommunerne
1
OFFENTLIG