Ældreudvalget 2024-25
ÆLU Alm.del
Offentligt
3034717_0001.png
Dato:
4. juni 2025
Sagsnr.: 2025 - 1219
Akt-id.: 7807
Besvarelse af spørgsmål nr. 76 (Alm. del) fra Ældreudvalget
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 76 (Alm. del), som Fol-
ketingets Ældreudvalg har stillet til ministeren for samfundssikkerhed
og beredskab den 7. maj 2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Kirsten Normann Andersen (SF).
Torsten Schack Pedersen
Side 1/4
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om, hvordan landets kommuner konkret skal forberede sig på en krisesituation, for de mennesker som er særligt afhængige af hjælp fra kommunen, herunder ældre mennesker på plejehjem og mennesker med handicap på botilbud
Spørgsmål nr. 76 (Alm. del) fra Folketingets Ældreudvalg:
”Vil ministeren som opfølgning på besvarelse af ÆLU alm.
del – spørgsmål 54 svare på følgende spørgsmål:
- Vil regeringen stille nationale krav til, hvordan landets
kommuner konkret skal forberede sig på en krisesitua-
tion, eksempelvis hvor mange timer eller dage kommu-
nerne skal kunne sikre nødstrøm, varme, lagre med
vand og mad m.v. til de mennesker, som er særligt af-
hængige af hjælp fra kommunen, herunder ældre men-
nesker på plejehjem og mennesker med handicap på
botilbud?
- Hvorfor er ministeren så tilbageholdende i sin tidligere
besvarelse, når regeringstoppen sjældent misser en
mulighed for at tale alvoren og behovet for beredskab
i almindelige familier op?
- Mener ministeren, at det er rimeligt at placere ansvaret
for beredskabet og finansieringen hos kommunerne og
dermed gøre det endnu sværere for dem at finansiere
den lokale velfærd?”
Svar:
Som nævnt i besvarelsen af spørgsmål nr. 54 (Alm. del) fra Folketin-
gets Ældreudvalg af 24. april 2025, er det inden for de kommunale
opgaveområder kommunernes ansvar at planlægge for oprethol-
delse og videreførelse af samfundets funktioner i tilfælde af større
ulykker og katastrofer, herunder udarbejde kommunale beredskabs-
planer.
Selvom det er den enkelte kommune, der har ansvar for at planlægge
sit eget beredskab, er det vigtigt, at kommunerne får den vejledning
og rådgivning, som de har brug for. Ikke mindst i lyset af det skær-
pede risiko- og trusselsbillede, som vi skal forholde os til på alle ni-
veauer.
Af
Aftale mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for
2026
af maj 2025, fremgår det bl.a., at ”Regeringen og KL er enige
Side 2/4
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om, hvordan landets kommuner konkret skal forberede sig på en krisesituation, for de mennesker som er særligt afhængige af hjælp fra kommunen, herunder ældre mennesker på plejehjem og mennesker med handicap på botilbud
om at arbejde tæt sammen om at skabe gode rammer omkring be-
redskabsområdet, herunder med henblik på at indtænke sårbare
grupper i beredskabsplanlægningen, og at kommunerne kan få rele-
vant rådgivning og vejledning omkring dette arbejde.” KL og regerin-
gen har dermed aftalt, at arbejdet med at indtænke sårbare grupper
i beredskabsplanlægningen er en opgave, som både staten og kom-
munerne vil sætte fokus på i 2026.
Som det også fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 54 (Alm. del)
fra Folketingets Ældreudvalg af 24. april 2025 arbejder Ministeriet for
Samfundssikkerhed og Beredskab, KL, Danske Regioner, Indenrigs-
og Sundhedsministeriet, Social- og Boligministeriet, Ældreministeriet
samt Beskæftigelsesministeriet sammen om at skabe bedre rammer
for kommunernes og regionernes arbejde med at indtænke sårbare
grupper i beredskabsplanlægningen. Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet, Miljø- og Ligestillingsministeriet og Ministeriet for Føde-
varer, Landbrug og Fiskeri bistår med vejledning i dette arbejde.
I dag ser vi i Danmark ind i et trusselsbillede, der er markant ander-
ledes end for bare få år siden. Vi skal forholde os til og forberede os
på et udsnit af scenarier og hændelser, der kan indtræffe. Dertil kom-
mer, at kommunerne ikke er ens. De har organiseret sig forskelligt i
forhold til, hvilke opgaver der løses f.eks. på det enkelte plejehjem,
bosted eller døgninstitution, og hvilke der løses centralt i kommunen.
Dertil kommer, at kommunernes sårbarheder over for vejrhændelser
som f.eks. oversvømmelser er forskellige. Udgangspunktet om det
kommunale selvstyre gælder selvfølgelig også på beredskabsområ-
det.
Derfor er det vigtigt ikke at stille krav, som giver mening for nogle
kommuner, men ikke for andre – ligesom man skal være opmærksom
på, at eventuelle krav skal give mening i forhold til flere forskellige
typer af hændelser.
Jeg har i øvrigt bemærket, at flere kommuner allerede er godt i gang
med beredskabsplanlægningen.
Når jeg og Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab opfor-
drer til, at danskerne efterlever myndighedernes anbefalinger om et
Side 3/4
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om, hvordan landets kommuner konkret skal forberede sig på en krisesituation, for de mennesker som er særligt afhængige af hjælp fra kommunen, herunder ældre mennesker på plejehjem og mennesker med handicap på botilbud
72 timers hjemmeberedskab, er det for, at myndighederne kan foku-
sere indsatsen der, hvor behovet er størst. For eksempel på sårbare
befolkningsgrupper.
Side 4/4