Ældreudvalget 2024-25
ÆLU Alm.del
Offentligt
3023284_0001.png
Folketingets Ældreudvalg
Holbergsgade 6
1057 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.aeldremin.dk
Sagsnr.
2025 - 866
Doknr.
953906
Dato
19-05-2025
Folketingets Ældreudvalget har d. 22. april 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. 70 (alm. del) til ældreministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Kjærsgaard (DF).
Spørgsmål nr. 70:
Hvordan vil ministeren sikre, at den nyligt vedtagne ældrelov kan
implementeres i praksis fra den 1. juli 2025, herunder at de ældre
har de valgmuligheder, som loven indeholder?
Svar:
Ældrereformen er en omfattende frisættelse af ældreområdet, hvor
den ældre skal opleve at få en mere sammenhængende og fleksibel
hjælp. En hjælp og omsorg, som ydes af velkendt personale, der kan
skabe tryghed i hverdagen.
Der spørges til, hvordan ældreloven implementeres i praksis. Og helt
overordnet, så kræver en reform af denne størrelse naturligvis or-
dentlige rammer for at kunne gennemføres og for i det hele taget at
lykkes med så stor en forandring.
De overordnede mål, krav og værdier for at sikre en god ældrepleje
er fastsat i det lovgivningskompleks, der blev vedtaget i december
2024 samt bekendtgørelser og vejledninger, som enten er på plads
eller i gang med at blive udarbejdet mhp. offentliggørelse primo juni
2025 og ikrafttrædelse med loven den 1. juli 2025.
Samtidig spørges der til, hvordan det sikres, at de ældre får de valg-
muligheder, som loven indeholder. For reformen bidrager netop med
en række øgede valgfriheder og valgmuligheder for borgeren. Det
drejer sig fx om, at borgerne fremover dels vil have frit valg af leve-
randør til at udføre alle opgaver, som er en del af helhedsplejen, og
dels en langt større fleksibilitet i hverdagen, da hjælpen bliver tilret-
telagt ud fra, hvad borgerne har brug for den pågældende dag. Der-
med sættes den ældres ønsker, præferencer, relationer samt medar-
bejderes og lederes faglighed og samarbejde i centrum. Det giver
både bedre ældrepleje og bedre arbejdspladser.
Når der gennemføres store forandringer, skal de nødvendige ressour-
cer også følge med, så kommuner og medarbejdere har mulighed for
at omstille sig i praksis. Med
Aftale om en reform af ældreområdet
indfases der frem mod 2027 et varigt kvalitetsløft til kommunerne på
1
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om hvordan ældreloven kan implementeres i praksis fra den 1/7-2025
3023284_0002.png
1 mia. kr. Midlerne ligger ud over de allerede afsatte midler til den
demografiske udvikling, som er afsat i regeringens 2030-plan. I æl-
drereformen er der herudover afsat 376,1 mio. kr. i 2024, der er
øremærket til udbredelse af faste teams. Derudover er der afsat 145
mio. kr. til implementering, som blandt andet går til praksisnær
kompetenceudvikling af ledere og medarbejdere.
Fordi ældrereformen er en frisættelsesreform, hvor målene, værdier
og kravene
fx til helhedspleje
defineres i lovgivningen, skal ram-
merne tilpasses lokale forhold, og derfor er implementeringen i hø-
jere grad forankret hos både kommuner og private leverandører. I
øjeblikket forbereder kommunerne sig på at leve op til lovens krav
frem mod den 1. juli 2025. For at understøtte deres arbejde er Æl-
dreministeriet i løbende dialog med KL og erhvervsorganisationerne
for at følge omstillingen og afklare konkrete spørgsmål.
Omstillingen til en ny måde at arbejde på vil dog ske gradvist. Det
kræver tid at forankre større forandringer i praksis og forudsætter,
at ledere og medarbejdere tilegner sig nye kompetencer for at reali-
sere reformens mål. Aftalekredsen har derfor afsat midler til at un-
derstøtte omstillingen af kompetencer. Konkret er der afsat midler til
praksisnær kompetenceudvikling for både ledere og medarbejdere, i
et samarbejde mellem KL, danske SOSU-skoler og Professionshøj-
skolerne, så medarbejdere og ledere i både kommuner og hos pri-
vate leverandører understøttes i at arbejde efter reformens nye ram-
mer og værdier.
Spørgsmålet adresserer også lovens fokus på borgerens valgmulig-
heder, og hvordan denne sikres. Med ældreloven ligestilles kommu-
nale og private leverandører, så private leverandører også skal
kunne levere helhedspleje. Der er dermed tale om en udvidelse af
det frie valg og den største markedsåbning for private leverandører i
mere end 20 år. For at understøtte overgangen, indeholder ældrelo-
ven en række overgangsbestemmelser for borgere, der før 1. juli
2025 modtager hjælp efter serviceloven. Deres eksisterende afgørel-
ser gælder frem til 1. juli 2027, hvorefter nye afgørelser skal træffes
efter ældreloven. Overgangsbestemmelserne gælder også for private
leverandører. Små virksomheder, der fx leverer rengøring i dag, kan
fortsætte, indtil deres aftale udløber, eller borgerens behov ændrer
sig. Det giver tid til omstilling og mulighed for at indgå samarbejde
med andre virksomheder, enten som underleverandør eller gennem
konsortiedannelse.
Ældreministeriet er i løbende og tæt dialog med kommunerne og er-
hvervsorganisationerne, hvor der følges op på, hvordan leverandør-
markedet ser ud, og hvilke behov der er. En nylig rundspørge fra KL
indikerer, at tre ud af fire kommuner forventer at være klar med en
privat leverandør af helhedspleje per 1. juli 2025, mens flere kom-
muner forventer at have en privat leverandør i løbet af efteråret.
Det, synes jeg, er positivt. I de tilfælde, hvor der ikke kan tilbydes
en privat leverandør af helhedspleje den 1. juli 2025, kan kommu-
nerne tilbyde borgeren et frivalgsbevis, hvor borgeren selv udvælger
og indgår en aftale med en privat leverandør af helhedspleje.
Ældrereformen er en stor omstilling, som forudsætter tæt samar-
bejde med de aktører, der skal omsætte loven i praksis. Formålet er
2
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om hvordan ældreloven kan implementeres i praksis fra den 1/7-2025
3023284_0003.png
at understøtte de steder, hvor omstillingen er vanskeligst. Ældremi-
nisteriet har fokus på at opbygge den nødvendige støtte hurtigt og
målrettet, blandt andet ved at samle aktørerne og skabe fælles ret-
ning i arbejdet. Den løbende dialog er et afgørende element for at
omdanne krav og mål i loven til praksis. På den baggrund har Ældre-
ministeriet indgået flere partnerskaber, blandt andet Sammen om
ældreplejen og Ældreplejen i praksis med relevante aktører med
henblik på at drøfte udviklingen og udveksle erfaringer. I samarbejde
med Institut for Vilde Problemer gennemføres halvårlige temperatur-
målinger over de næste to år for at følge implementeringen af ældre-
reformen. Målingerne skal vise, om der er behov for målrettede ju-
steringer undervejs.
For at følge op på, om reformen bliver implementeret i praksis, og
om de ønskede forandringer er opnået, gennemføres en delevalue-
ring efter tre og en endelig evaluering efter fem år. Med ældrerefor-
men vil der pågå et stort arbejde ude i landet med at ændre kulturen
og organiseringen af ældreplejen. Det bliver et stort arbejde over de
kommende år. Omfattende ændringer i organisering og arbejdskultur
vil tage tid at gennemføre og forankre.
Ældreministeriet fortsætter arbejdet med at understøtte implemente-
ringen og vil løbende vurdere sammen aftalekredsen, om der er be-
hov for yderligere tiltag.
Med venlig hilsen
Mette Kierkgaard
Ældreminister
3