Ældreudvalget 2024-25
ÆLU Alm.del
Offentligt
3016036_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 06-05-2025
Enhed: Borgernær Sundhed
Sagsbeh: mas
Sagsnr.:2025 - 4365
Dok. nr.: 328650
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 466 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 14. april 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sundhedsudvalget.
Spørgsmål nr. 466:
”Vil
ministeren kommentere på oplæg fra Brancheforeningen Fødevarer til
Medicinske Formål m.fl. om sygdomsrelateret underernæring jf. SUU alm. del - bilag
218 og 233, herunder forslag om at regulere området i sundhedsloven og
kronikerpakkerne?
Svar:
Indledningsvist skal det understreges, at sygdomsrelateret underernæring er et
vigtigt område og et væsentligt opmærksomhedspunkt i den sundhedsfaglige
behandling af patienter. Det er samtidigt et område, hvor mange forskellige aktører
skal arbejde sammen for at sikre den rette forebyggelse og behandling, som kan
bidrage til at forbedre både den enkelte patients helbred såvel som livskvalitet. Der
kan i den forbindelse henvises til ældreministerens besvarelse af ÆLU spm. 66.
Der findes allerede en række initiativer, hvor ernæringsindsatser er tænkt ind,
ligesom Sundhedsstyrelsen har udarbejdet vejledningen om opsporing, behandling og
opfølgning af borgere og patienter i ernæringsrisiko i 2022, som går på tværs af
kommuner, sygehuse og de almenmedicinske tilbud.
I 2024 kom Sundhedsstyrelsen desuden med nye krav til de patientrettede
forebyggelsestilbud til mennesker med kronisk sygdom som led i de nye
kvalitetsstandarder for forebyggelsestilbud til borgere med kronisk sygdom:
Forebyggelsestilbud til borgere med kronisk sygdom
Kvalitetsstandarder.
Et af de nye krav heri er, at kommunerne
skal
tilbyde en ernæringsindsats
(kostvejledning eller diætbehandling) til borgere med kronisk sygdom, som ud fra en
sundhedsfaglig vurdering af funktionsevne og helbredsforhold kan have gavn af
indsatsen. Indsatsen differentieres på baggrund af borgerens ressourcer og behov.
Med sundhedsreformen flyttes ansvaret for den patientrettede forebyggelse (§ 119,
stk. 3. i sundhedsloven) til regionerne, hvor kravet forventes videreført. Ligesom det
forventes, at kvalitetsstandarderne for forebyggelsestilbud til borgere med kronisk
sygdom kommer til at være et væsentligt element i de nye kronikerpakker, som
implementeres løbende fra 2027.
./.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde