Ældreudvalget 2024-25
ÆLU Alm.del
Offentligt
2998768_0001.png
Folketingets Ældreudvalg
Holbergsgade 6
1057 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.aeldremin.dk
Sagsnr.
2025 - 571
Doknr.
951214
Dato
01-04-2025
Folketingets Ældreudvalg har d. 6. marts 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. 53 (alm. del) til ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Kjærsgaard (DF).
Spørgsmål nr. 53:
”Vil ministeren oplyse, om det i Langeland Kommune er indført, at
ældre der har behov for en nødkaldsknap, ikke fremover skal kunne
benytte sig af det til hjemmeplejen, men i stedet selv skal bekoste
en sådan ordning, herunder at den ordning skal gå til en af
pågældendes pårørende? Og vil ministeren samtidig tilkendegive sin
egen holdning til en
sådan ordning?”
Svar:
Ældreministeriet har indhentet bidrag fra Social- og Boligministeriet
til besvarelse af spørgsmålet om, hvorvidt ældre i Langeland
Kommune selv skal betale for en nødkaldsknap. Social- og
Boligministeriet oplyser følgende om hjælpemidler efter serviceloven:
”Det
følger af servicelovens § 112, at kommunalbestyrelsen skal yde
støtte til hjælpemidler til personer med varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne, når hjælpemidlet i væsentlig grad kan
afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne, i væsentlig
grad kan lette den daglige tilværelse i hjemmet eller er nødvendigt
for, at den pågældende kan udøve et erhverv. Der ydes hjælp til
anskaffelse af nødkald som et hjælpemiddel, såfremt borgeren er en
del af personkredsen og opfylder minimum en af de nævnte
betingelser.
Det er serviceloven, der fastsætter den overordnede ramme for,
hvilke serviceydelser og tilbud kommunalbestyrelsen har pligt til at
yde. Det indebærer, at den enkelte kommunalbestyrelse på visse
områder kan fastsætte lokale kvalitetsstandarder, retningslinjer eller
lokale serviceniveauer om, hvilken type hjælp den pågældende
kommune giver i forhold til bestemte typer af behov eller
målgrupper. Lokale serviceniveauer skal fastsættes inden for de
rammer, der følger af den konkrete bestemmelse i serviceloven og af
lovgivningen i øvrigt, herunder fx generelle regler i
retssikkerhedsloven og serviceloven om bl.a. kommunernes
1
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om Langeland Kommune, nødkaldsknap til ældre og bekostning heraf
2998768_0002.png
forsyningsforpligtelse og de forvaltningsretlige regler og
grundsætninger.
Derfor kan der være en grad af variation i, hvilke tilbud de forskellige
kommuner stiller til rådighed. Kommunens tilbud skal naturligvis leve
op til loven, så borgerne får den hjælp, som de har brug for og krav
på. Det indebærer, at der altid skal foretages en individuel og
konkret vurdering af den enkeltes behov for hjælp og forudsætter, at
kommunerne fraviger de lokalt fastsatte serviceniveauer i op- og
nedadgående retning, hvis nødvendigt, så borgerne får den
tilstrækkelige hjælp.
I tilfælde hvor kommunen træffer afgørelse om ophør af støtte til
hjælpemidler, skal det derfor altid ske på baggrund af en konkret og
individuel vurdering af en den enkeltes samlede livssituation, ligesom
der gælder et krav om en særligt uddybende begrundelse ved
afgørelser om hel eller delvis frakendelse af en tidligere tilkendt
ydelse.”
Jeg henholder mig til ovenstående bidrag fra Social- og
Boligministeriet.
Med venlig hilsen
Mette Kierkgaard
Ældreminister
2