Folketingets Ældreudvalget
Holbergsgade 6
1057 København K
Telefon 33 92 93 00
www.aeldremin.dk
Sagsnr.
2025 - 1995
Doknr.
969657
Dato
23-10-2025
Folketingets Ældreudvalg har d. 25. september stillet følgende
spørgsmål nr. 125 (alm. del) til ældreministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen
(SF).
Spørgsmål nr. 125:
Vil
ministeren, i forlængelse af oplysningerne i artiklen ”Ældre
Sa-
gen: 92 ud
af 98 kommuner nedprioriterer ældreområdet”,
DKNyt.dk, den 27. august 2025, redegøre for, hvorfor over halvdelen
af de 1,25 mia. kr., som via økonomiaftalen mellem Kommunernes
Landsforening og regeringen i 2024 blev afsat til det stigende antal
ældre, endte med ikke at blive brugt på ældreområdet, og om mini-
steren mener, at det er i overensstemmelse med den politiske aftale
om en ny ældrereform, at de ældre står over for kommunale bespa-
relser og ikke forbedringer?
Svar:
Det skal indledningsvis bemærkes, at oplysningerne i artiklen, som
der spørges ind til, vedrører udviklingen i kommunale udgifter fra
2023 til 2024 og det løft af den kommunale serviceramme for 2024,
der blev givet under hensyn til det stigende antal ældre og børn i for-
bindelse med indgåelsen af Aftale om kommunernes økonomi for
2024 i maj 2023.
Det er helt generelt sådan, at økonomiaftalerne fastlægger ram-
merne for kommunerne, men det er op til den enkelte kommune at
lægge deres budgetter og træffe beslutninger om lokale prioriterin-
ger. Udviklingen fra 2023 til 2024 afspejler således også dette.
Når det er sagt, har vi med de seneste års økonomiaftaler løftet
kommunernes økonomi markant, så pengene følger med, når der bli-
ver flere ældre. Senest i aftalen for 2026 har vi løftet servicerammen
med 3,2 mia. kr. Der er tale om aftaler, der giver kommunerne mu-
lighed for at udvikle og styrke kvaliteten i velfærden tæt på borge-
ren, herunder i ældreplejen.
Der er fuld enighed mellem regeringen og KL om, at de seneste afta-
ler giver et stærkt afsæt for, at kommunerne kan prioritere bl.a.
1