Ældreudvalget 2024-25
ÆLU Alm.del
Offentligt
3081025_0001.png
Folketingets Ældreudvalg
Holbergsgade 6
1057 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.aeldremin.dk
Sagsnr.
2025 - 1943
Doknr.
967437
Dato
14-10-2025
Folketingets Ældreudvalg har d. 18. september 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. 119 (alm. del) til ældreministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet på udvalgets vegne og besvares herefter.
Spørgsmål nr. 119:
Vil ministeren kommentere henvendelse af 25. juni 2025 fra Ældre
Sagen om omsorgssvigt i ældreplejen, jf. ÆLU, alm. del
bilag 54?
Svar:
Indledningsvis vil jeg gerne understrege, at omsorgssvigt i ældreple-
jen er dybt uacceptabelt. Hver eneste sag om omsorgssvigt er én for
mange. Derfor gør det selvfølgelig et stort indtryk på mig at høre om
de vidnesbyrd, som Ældre Sagen har indsamlet.
Det skal være sådan, at når man som ældre borger bliver afhængig
af pleje og omsorg, så skal man kunne være helt tryg ved, at der bli-
ver taget hånd om en, og at man behandles med værdighed og re-
spekt. Med ældreloven følger et ufravigeligt krav om, at kommu-
nerne sikrer, at man som ældre borger får den pleje og omsorg, som
man har behov for.
Med ældrereformen har vi gennemført den største forandring af æld-
replejen i årtier. Reformen udgør et grundlæggende paradigmeskifte
med den måde, som ældreplejen er blevet styret, kontrolleret og le-
veret på.
Siden den 1. juli 2025 har kommunerne skullet levere helhedspleje
med krav om, at plejen og omsorgen tager afsæt i kontinuitet, sam-
menhæng og fleksibilitet for den enkelte ældre. Dét, mener jeg, er et
vigtigt skridt på vejen mod en mere værdig ældrepleje.
Derudover har vi pr. 1. juli 2025 indført et nyt og tværkommunalt
ældretilsyn, som har til opgave at føre tilsyn med, at plejeenheder
lever op til ældreloven. Under det nye ældretilsyn har vi etableret
Ældrelinjen, hvor beboere, medarbejdere, ledere og pårørende ano-
nymt kan henvende sig, hvis man er bekymrede for den pleje eller
omsorg, der ydes på et plejehjem eller i hjemmeplejen.
Som ældreminister vil jeg derfor på det kraftigste opfordre til, at
man gør brug af Ældrelinjen, hvis man oplever eller ser tegn på
1
OFFENTLIG
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om kommentar til henvendelse af 25/6-2025 fra Ældre Sagen om omsorgssvigt i ældreplejen, jf. ÆLU, alm. del – bilag 54
3081025_0002.png
omsorgssvigt, hvad enten man er borger, medarbejder, leder eller
pårørende.
Lige så væsentligt er det at nævne, at man som borger eller pårø-
rende kan henvende sig til den lokale ledelse eller til kommunen,
hvis man ser tegn på eller oplever omsorgssvigt. Hvis man mener, at
den hjælp og pleje, som man får tildelt er utilfredsstillende, kan man
altid klage til kommunen.
Det handler kort og godt om at få den viden frem, der er derude, for
det er alene sådan, vi kan løse de problemer, der er. Og dem skal vi
selvfølgelig løse. Derfor er det også vigtigt, at både borgere eller på-
rørende reagerer, hvis de føler sig utrygge eller på anden måde pres-
sede.
Fremtidens ældrepleje handler ikke om systemer, men om menne-
sker. Derfor har det også været helt afgørende, at visionerne i refor-
men understøttes økonomisk, og at vi gearer os til at kunne dække
de udgifter, der følger af, at vi bliver flere ældre.
Med ældrereformen har vi afsat en varig milliard årligt til et grund-
læggende kvalitetsløft af ældreplejen. Samtidig løfter vi med de se-
neste års økonomiaftaler kommunernes økonomi. Senest har vi med
økonomiaftalen for 2026 løftet kommunernes serviceramme med 3,2
mia. kr. i 2026 med henblik på at prioritere borgernær velfærd. Der-
for har jeg selvfølgelig også en klar forventning om, at kommunerne
prioriterer ældreområdet.
Vi har med ældrereformen øremærket 376,1 mio. kr. til udbredelse
af faste teams i ældreplejen. Midlerne skal understøtte en udvikling,
hvor det i højere grad er de samme medarbejdere, der kender til den
ældres vaner og behov, som kommer i hjemmet. Det styrker tryghe-
den hos de ældre, og det højner medarbejdernes mulighed for at ar-
bejde helhedsorienteret med borgeren, hvis vaner og behov, man
kender til. Det er positivt, at mange kommuner allerede er i fuld
gang med at organisere hjemmeplejen i faste teams.
Derudover har vi i 2025 afsat yderligere 14,9 mio. kr. til praksisnær
kompetenceudvikling af ledere og medarbejdere i ældreplejen hos
landets kommuner og private leverandører af ældrepleje.
Midlerne er tildelt til KL, hvor indsatsen er forankret i et samarbejde
med Danske Professionshøjskoler og Danske SOSU-skoler. KL blev
også i 2024 tildelt 23,7 mio. kr. til indsatsen med at styrke kompe-
tenceniveauet blandt ledere og medarbejdere i ældreplejen, hvormed
det samlede beløb nærmer sig knap 40 mio. kr.
De yderligere midler medfører, at endnu flere medarbejdere i kom-
munerne og hos de private leverandører i ældreplejen kan deltage i
kompetenceudviklingsforløb med fokus på helhedspleje.
Vi har sideløbende givet flere kommuner muligheden for at få tildelt
hjælp af demensrejseholdet, som giver medarbejderne i ældreplejen
kompetencer til at styrke plejen og omsorg for mennesker med de-
mens. Og vi har i forbindelse med ældrereformen afsat 30 mio. kr.
2
OFFENTLIG
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om kommentar til henvendelse af 25/6-2025 fra Ældre Sagen om omsorgssvigt i ældreplejen, jf. ÆLU, alm. del – bilag 54
3081025_0003.png
til rejseholdsforløb med fokus på at forebygge omsorgstræthed og
forråelse i ældreplejen.
Som noget nyt har vi i 2025 foretaget den første landsdækkende
brugertilfredshedsundersøgelse blandt landets modtagere af hjem-
mepleje. Undersøgelsen har givet et værdifuldt indblik i og et grund-
lag for at arbejde videre med at øge kvaliteten og selvbestemmelsen
i ældreplejen. Jeg har noteret mig, at 78 pct. af borgerne er tilfredse
eller meget tilfredse med deres hjemmehjælp. Det synes jeg er posi-
tivt.
Når det er sagt, så hverken kan eller skal vi acceptere omsorgstræt-
hed. Omsorgssvigt hører ikke til i ældreplejen. Kommunerne skal
sikre, at hver enkelt ældre får den hjælp og pleje, som ens behov til-
siger. Jeg har en klar forventning om, at kommunerne lever op til
deres ansvar, og jeg er i løbende dialog med KL herom.
Med venlig hilsen
Mette Kierkgaard
Ældreminister
3
OFFENTLIG