Ældreudvalget 2024-25
ÆLU Alm.del
Offentligt
3073985_0001.png
Folketingets Ældreudvalg
Holbergsgade 6
1057 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.aeldremin.dk
Sagsnr.
2025 - 1795
Doknr.
965524
Dato
30-09-2025
Folketingets Ældreudvalg har d. 2. september 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. 115 (alm. del) til ældreministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Kjærsgaard (DF).
Spørgsmål nr. 115:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan –
og eventuelt hvor
der i den
nyligt vedtagne ældrelov er sket forbedringer, så forhold som dem,
der beskrives på et københavnsk plejehjem, ikke kan gentage sig, jf.
artiklen ”Ældre lå i bræk og afføring på københavnsk plejehjem. Det
er ”omsorgssvigt i svær grad”, Berlingske.dk, den 1. september
2025?”
Svar:
Ældrereformen bygger på en bred erkendelse af, at ældreplejen har
stået over for en række udfordringer, som kræver et grundlæggende
paradigmeskifte i forhold til den måde, som plejen tilrettelægges,
udføres og styres på. Tilsvarende gælder i forhold til, hvordan der fø-
res tilsyn og kontrol med ældreplejen.
Som en central del af ældreloven og den forandring, som vi ønsker i
fremtidens ældrepleje, er der indført helhedspleje, som betyder, at
tildeling og udførelse af plejen skal baseres på en grundlæggende
helhedstænkning i forhold til den enkelte ældres samlede livssitua-
tion og udviklingen heri. Det betyder konkret, at hjælpen skal frem-
over tildeles som et sammenhængende og rummeligt pleje- og om-
sorgsforløb.
Med ældreloven stilles der konkrete krav om, at hjælpen skal tilrette-
lægges og udføres med afsæt i en helhedsorienteret og tværfaglig
tilgang samt med afsæt i kontinuitet, fleksibilitet og sammenhæng i
hjælpen med færrest mulige forskellige medarbejdere i hjemmet.
Der stilles tillige konkrete krav om, at hjælpen skal gives med afsæt i
den ældres selvbestemmelse og løbende indflydelse på hjælpen. Det
betyder, at den ældre skal have mere direkte indflydelse på hjælpen
fra gang til gang ud fra aktuelle ønsker og behov.
Som led i ældrereformen er der desuden etableret et nyt tværkom-
munalt ældretilsyn, hvor vi har taget et opgør med den klassiske
måde at tænke tilsyn på. Det nye tilsyn har fokus på at skabe en
1
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om hvilke foranstaltninger et så massivt svigt, som der beskrives på et af København Kommunes plejehjem, bør have for både den lokale plejehjemsledelse og forvaltningen
3073985_0002.png
samarbejdsrelation med plejeenhederne, som er præget af tillid,
åbenhed og tryghed. Tilliden er afgørende i forhold til at skabe en
kultur, hvor plejeenhederne trygt kan være åbne om udfordringer
mv. over for tilsynet. Jo tidligere svære situationer og problemer bli-
ver bragt frem, eller fejl opdages, desto hurtigere kan der være en
dialog om forholdene, og der kan sættes ind med den rette indsats,
som kan bidrage til læring og dermed som hjælp til selvhjælp.
Som led i etableringen af det nye ældretilsyn er der oprettet en di-
rekte og lettilgængelig indgang til ældretilsynet (Ældrelinjen). Her
kan alle henvende sig til
med muligheden for at være anonym
med oplysninger om bekymrende forhold i plejeenhederne. Ældrelin-
jen giver både mulighed for løbende feedback til tilsynet samtidig
med, at den understøtter kulturændringen med åbenhed om udfor-
dringer, som ellers ikke ville være kommet frem. Hvis man bekymrer
sig om et konkret forhold, så er det jo vigtigt, at tilsynet får mulig-
hed for at reagere.
Der er samlet set tale om en stor og ambitiøs reform. Derfor er der
afsat en milliard kroner ekstra årligt til at løfte kvaliteten, plejen og
omsorgen i ældreplejen. Reformen følges endvidere op af en lang
række indsatser, som skal understøtte implementeringen af refor-
men, ligesom vi løbende evaluerer på, hvordan reformen virker i
praksis. Derudover har vi også, i forbindelse med ældrereformen, af-
sat 30 mio. kr. til at forebygge omsorgstræthed og forråelse i ældre-
plejen gennem etablering og udbredelse af demensrejsehold.
Som ældreminister kan jeg ikke garantere, at der ikke vil ske fejl
fremover, for vi har at gøre med mennesker, der arbejder med kom-
plekse opgaver. Men med ældrereformen har vi sat nogle værn op,
der skal modvirke fejl og svigt, og vi har skabt nogle rammer, som
mindsker en eventuel forråelse.
Med venlig hilsen
Mette Kierkgaard
Ældreminister
2