Ældreudvalget 2024-25
ÆLU Alm.del
Offentligt
3073984_0001.png
Folketingets Ældreudvalg
Holbergsgade 6
1057 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.aeldremin.dk
Sagsnr.
2025 - 1795
Doknr.
965524
Dato
30-09-2025
Folketingets Ældreudvalg har d. 2. september 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. 117 (alm. del) til ældreministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Kjærsgaard (DF).
Spørgsmål nr. 117:
”Hvilke
foranstaltninger mener ministeren, at et så massivt svigt,
som der beskrives på et af København Kommunes plejehjem, bør
have for både den lokale plejehjemsledelse og forvaltningen, jf. ar-
tiklen ”Ældre lå i bræk og afføring på
københavnsk plejehjem. Det er
»omsorgssvigt i svær grad«”, Berlingske.dk, den 1.
september
2025?”
Svar:
En sag som den, der beskrives i artiklen, er en sag for meget. Sådan
et omsorgssvigt er uacceptabelt og kræver handling.
I artiklen fremgår det, at der er tale om et selvejende plejehjem,
som hører under Københavns Kommune. Et selvejende plejehjem er
karakteriseret ved, at det ejes og drives af en non-profit-organisa-
tion, fx en forening eller en selvejende institution, med en besty-
relse, der udgør den øverste myndighed. Bestyrelsen har bl.a. til op-
gave at ansætte plejehjemmets leder/ledelse. I forhold til den kon-
krete sag vil eventuelle ansættelsesretlige konsekvenser eller andre
foranstaltninger i forhold til plejehjemmets leder/ledelse således
være et anliggende mellem bestyrelsen og plejehjemmets leder/le-
delse.
Når det kommer til eventuelle foranstaltninger i forhold til forvaltnin-
gen, har kommunalbestyrelsen, som den øverste ansvarlige for per-
sonalet i kommunen, funktionen som arbejdsgiver og som følge
heraf ledelsesretten. Dette indebærer retten til at lede og fordele ar-
bejdet. Derudover har kommunalbestyrelsen, som den øverste an-
svarlige for personalet i kommunen, ansvar for at vurdere, hvilken
konsekvens en konkret handling skal have, og om den skal være an-
sættelsesretlig, samt for at effektuere den givne konsekvens.
Fra centralt hold fastlægger vi i lovgivningen de overordnede rammer
og krav til ældreplejen, giver borgerne rettigheder og sikrer det nød-
vendige tilsyn. Samtidig er der et decentralt ansvar, som jeg er til-
hænger af, fordi jeg tror på, at de bedste løsninger findes lokalt og
tæt på borgerne. Jeg forventer selvsagt, at både
1
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om hvilke foranstaltninger et så massivt svigt, som der beskrives på et af København Kommunes plejehjem, bør have for både den lokale plejehjemsledelse og forvaltningen
3073984_0002.png
kommunalbestyrelsen og plejehjemmets bestyrelse tager ansvaret
på sig, så sagen bliver undersøgt til bun ds, og at de tager de nød-
vendige skridt, så sådan en sag ikke gentager sig, og kvaliteten i
plejen til de ældre igen sikres.
Som det også fremgår af mit svar på alm. del
spørgsmål 115, så er
ældrereformen samlet set en stor og ambitiøs reform. Derfor er der
afsat en milliard kroner ekstra årligt til at løfte kvaliteten, plejen og
omsorgen i ældreplejen. Reformen følges endvidere op af en lang
række indsatser, som skal understøtte implementeringen af refor-
men, ligesom vi løbende evaluerer på, hvordan reformen virker i
praksis.
Med venlig hilsen
Mette Kierkgaard
Ældreminister
Bilag:
Bilag 1
Svar på ÆLU alm. del spm. 115.
2