Folketingets Ældreudvalg
Holbergsgade 6
1057 København K
Telefon 33 92 93 00
www.aeldremin.dk
Sagsnr.
2025 - 1795
Doknr.
965524
Dato
30-09-2025
Folketingets Ældreudvalg har d. 2. september 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. 117 (alm. del) til ældreministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Kjærsgaard (DF).
Spørgsmål nr. 117:
”Hvilke
foranstaltninger mener ministeren, at et så massivt svigt,
som der beskrives på et af København Kommunes plejehjem, bør
have for både den lokale plejehjemsledelse og forvaltningen, jf. ar-
tiklen ”Ældre lå i bræk og afføring på
københavnsk plejehjem. Det er
»omsorgssvigt i svær grad«”, Berlingske.dk, den 1.
september
2025?”
Svar:
En sag som den, der beskrives i artiklen, er en sag for meget. Sådan
et omsorgssvigt er uacceptabelt og kræver handling.
I artiklen fremgår det, at der er tale om et selvejende plejehjem,
som hører under Københavns Kommune. Et selvejende plejehjem er
karakteriseret ved, at det ejes og drives af en non-profit-organisa-
tion, fx en forening eller en selvejende institution, med en besty-
relse, der udgør den øverste myndighed. Bestyrelsen har bl.a. til op-
gave at ansætte plejehjemmets leder/ledelse. I forhold til den kon-
krete sag vil eventuelle ansættelsesretlige konsekvenser eller andre
foranstaltninger i forhold til plejehjemmets leder/ledelse således
være et anliggende mellem bestyrelsen og plejehjemmets leder/le-
delse.
Når det kommer til eventuelle foranstaltninger i forhold til forvaltnin-
gen, har kommunalbestyrelsen, som den øverste ansvarlige for per-
sonalet i kommunen, funktionen som arbejdsgiver og som følge
heraf ledelsesretten. Dette indebærer retten til at lede og fordele ar-
bejdet. Derudover har kommunalbestyrelsen, som den øverste an-
svarlige for personalet i kommunen, ansvar for at vurdere, hvilken
konsekvens en konkret handling skal have, og om den skal være an-
sættelsesretlig, samt for at effektuere den givne konsekvens.
Fra centralt hold fastlægger vi i lovgivningen de overordnede rammer
og krav til ældreplejen, giver borgerne rettigheder og sikrer det nød-
vendige tilsyn. Samtidig er der et decentralt ansvar, som jeg er til-
hænger af, fordi jeg tror på, at de bedste løsninger findes lokalt og
tæt på borgerne. Jeg forventer selvsagt, at både
1