Ældreudvalget 2024-25
ÆLU Alm.del Bilag 50
Offentligt
3054235_0001.png
Guide til spisefællesskaber på
plejecentre
FÆLLES OM DEMENS
DEMENSVENLIGHED ER MENNESKELIGHED
I TØNDER KOMMUNE
Af Marie Madvig Evald, Projektleder
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0002.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
Indhold
Indledning .......................................................................................................................................................... 2
Formål............................................................................................................................................................ 2
Indhold........................................................................................................................................................... 3
1.
2.
trin: Sikr ledelsesopbakning og prioritering .............................................................................................. 4
trin: Organisering ....................................................................................................................................... 4
Udvælg tovholdere på ude - og inde området. ......................................................................................... 4
Udvælg målgruppe for deltagere. ................................................................................................................. 6
Udvælg målgruppe for madværter................................................................................................................ 8
3.
trin: Etabler samarbejde og rekruttér ....................................................................................................... 9
Etabler samarbejde med forening, som frivillige kan organiseres under. .................................................... 9
Rekruttering af frivillige madværter .............................................................................................................. 9
Rekruttering af deltagere ............................................................................................................................ 11
4.
trin: Udvikl eller tilpas indhold i spisefællesskaberne ............................................................................. 13
Drejebog til spisefællesskab på Toftegården: ......................................................................................... 13
5.
trin: Opstart - Planlæg opstart af spisefællesskab................................................................................... 16
Intromøde med madværter ........................................................................................................................ 16
Praktisk planlægning ................................................................................................................................... 17
Opgaver ....................................................................................................................................................... 17
6.
7.
trin: Progressionsmålinger - startmåling ................................................................................................. 20
trin: Afvikling af spisefællesskabet .......................................................................................................... 21
Opsamling med deltagere ....................................................................................................................... 21
Opsamling med madværter..................................................................................................................... 21
Evaluering .................................................................................................................................................... 22
Bilag ................................................................................................................................................................. 24
Bilag 1: Implementeringsplan ...................................................................................................................... 24
Bilag 2: Samtalekort..................................................................................................................................... 26
Bilag 3: Tavshedspligtserklæring for frivillige ............................................................................................. 31
Bilag 4: Samtykkeerklæring for deltagere ................................................................................................... 32
Bilag 5: Notat angående anvendelse af plejecenterbusser ......................................................................... 33
1
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0003.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
Indledning
Måltider har stor betydning i vores hverdag og for vores trivsel og danner ofte rammen om højdepunkterne
i vores liv, og i vores hverdag. Med spisefællesskaber på plejecentre, lægges der op til at skabe små
højdepunkter i hverdagen med et måltid i et socialt fællesskab med andre. Omdrejningspunktet i
spisefællesskaberne er det sociale samvær blandt deltagerne og det gode måltid.
Spisefællesskaberne kan være for alle, der har gavn af fællesskabet og kan anvendes i forbindelse med
forebyggelse og nedbringelse af ensomhed.
Spisefællesskaberne bidrager med nogle rammer og et trygt miljø, der skaber grobund for sociale
relationer. Deltagerne mødes med fast frekvens, og relationerne bekræftes således kontinuerligt.
I spisefællesskaber bidrager deltagerne med det, de kan, og det, de har. De deltager i aktiviteterne omkring
måltidet, det kan fx være ved at dække bord og gøre klar, arrangere pynt eller lignende. På den måde kan
spisefællesskaber på plejecentre give deltagerne en oplevelse af, at de er betydningsfulde bidragydere til
afvikling af arrangementet, og dermed kan deltagerne opnå større ejerskab af arrangementerne.
Guiden baserer sig på erfaringer fra to spisefællesskaber i Tønder Kommune. Det første spisefællesskab
blev udviklet til beboere på plejecenteret og udeboende, og plejecentermedarbejdere stod for afvikling
heraf. Med inspiration herfra blev guiden her udviklet og afprøvet på et andet plejecenter, hvor
målgruppen var beboere på plejecenteret og udeboende, men denne gang var målgruppen personer med
demensdiagnose eller demenslignende symptomer, og hvor frivillige stod for afvikling af arrangementet.
I forbindelse med udvikling og afprøvning af guiden har Tønder Kommune haft et samarbejde med
FREMFÆRD, som har fulgt afprøvningen og blandt andet inspireret til værtskab og kvalificering af
evalueringsstrategi.
Spisefællesskabet er udviklet i forbindelse med et projekt finansieret under Sundhedsstyrelsen mhp. at
skabe demensvenlige samfund i perioden 2022-2024.
Formål
Formålet med spisefællesskaber på plejecentre er at mindske oplevelsen af ensomhed og øge livskvaliteten
blandt deltagerne.
Aktiviteten har en rehabiliterende effekt i kraft af, at deltagerne er i et trygt miljø, hvor de kan komme til
udtryk på forskellige måder, varetage meningsfulde opgaver, skabe relationer til hinanden og blive en del af
et fællesskab.
2
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0004.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
Indhold
Guiden her kan anvendes til at planlægge, udvikle og etablere spisefællesskaber på plejecentre. Guiden er
inddelt i en kronologisk rækkefølge i forhold til, hvornår i processen, der kan gøres forskellige overvejelser, i
forbindelse med udvikling og implementering af et spisefællesskab.
Guiden kommer omkring følgende trin:
1. Trin: Sikr ledelsesopbakning og prioritering.
2. Trin: Organisering: Udpeg tovholdere på inde og ude området. Udvælg målgruppe for deltagere.
Udvælg målgruppe for madværter.
3. Trin: Etabler samarbejde og rekruttér.
4. Trin: Udvikl eller tilpas indhold i spisefællesskabet
5. trin: Opstart: Planlæg opstart af spisefællesskab
6. Trin: Progressionsmålinger
startmåling.
7. Trin: Afvikling
Guiden indeholder desuden en implementeringsplan, som kan fungere som en opsamling på de forskellige
punkter i guiden og som en støtte i forbindelse med at skabe en samlet plan for implementering af
spisefællesskaber.
Dertil afsluttes guiden med en evalueringsplan, som kan anvendes til at få et godt udgangspunkt for at følge
deltagernes udbytte af at deltage, og bidrage til et datagrundlag til at dokumentere effekten for deltagerne.
3
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0005.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
1. trin: Sikr ledelsesopbakning og prioritering
Som noget af det vigtigste for at få succes med spisefællesskaber, viser erfaringer, er, at der er
ledelsesopbakning til etablering af spisefællesskaber. Der kan være behov for samarbejde på tværs af
faggrupper og et vigtigt fokus er, at der er opbakning til at opgaven prioriteres, og at der afsættes tid og de
nødvendige ressourcer til opstart og drift af spisefællesskaberne.
2. trin: Organisering
Når der skal etableres et spisefællesskab, kan der være behov for at samarbejde med forskellige aktører.
Organiseringen for spisefæller er delt op i tre led, som hver især varetager forskellige roller og opgaver. Se
illustration i tabel 1, nedenfor:
Deltager
Deltager og bidrager til
afviklingen af spisefællesskabet,
med støtte fra madværterne.
Madvært
Er ansvarlige for afviklingen
af spisefællesskabet og tager
kontakt til tovholdere, ved
behov.
Deltager i spisefællesskabet,
og støtter deltagerne i
afviklingen.
Tager imod afbud fra
deltagere.
Står for (af)bestilling af mad.
Tovholder
Tovholdere på inde- og
udeområdet rekrutterer
deltagere henholdsvis fra
plejecenteret og udeboende.
Tovholdere er
sparringspartnere for
madværterne, ved behov.
Udvælg tovholdere på ude - og inde området.
Tovholder på indeområdet
En tovholder på plejecenteret er nødvendig for at understøtte nogle af de praktiske aspekter i forbindelse
med etablering og afvikling af spisefællesskaber og være kontaktperson for madværten.
Forslag til opgaver og funktioner tovholderen på plejecenteret kan varetage:
Kontaktperson for madværter.
Tage imod antal deltagere fra madværten og (af)bestille mad ved madleverandør. Send
deltagerliste til madleverandør mhp. regning til deltagere. (Kan evt. varetages af madvært eller
tovholder på ude området).
Koordinere at der er ledige lokaler
book lokaler.
Sikre at deltagere, der bor på plejecenteret, har svaret på spørgeskema i forbindelse med
henholdsvis opstart og løbende status efter 3 og 6 mdr. i spisefællesskaberne.
Evt. uddanne i madværtsrollen, grundprincipper i rehabilitering 2.0 og demensvenlighed.
Forslag til tovholdere på inde området:
Tovholderfunktionen kan varetages af forskellige personer fra sted til sted.
4
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0006.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
Plejecenterleder
Aktivitetsmedarbejder fra dagcenter
Teamkoordinator
Medarbejder (evt. en medarbejder med særlig interesse for arrangementet).
Der kan være sammenfald mellem madvært og tovholder på plejecenter.
På Toftegården har plejecenterlederen været tovholder på inde området. Det har bidraget til at få nye
indsigter og erkendelser omkring beboere på plejecenteret og har bidraget til relations dannelse til borgere,
der bor ude, som har vist interesse for plejecenteret.
Visse opgaver kunne have været uddelegeres til en medarbejder på Toftegården.
Tovholder på udeområdet
En tovholder på udeområdet kan understøtte nogle af de praktiske aspekter, der omhandler borgere, der
kommer ude fra. Tovholder på udeområdet har kendskab til borgere, der bor uden for plejecenteret.
Tovholder på udeområdet står blandt andet for ansøgning om støtteordninger til fx mad og transport.
Forslag til opgaver og funktioner tovholderen på udeområdet kan varetage:
Kontaktperson for madværter omkring borgere, der kommer udefra.
Indsende ansøgningsblanket til støtteordning for spisefællesskabet.
Tager imod afbud fra deltagere og (af)bestille mad ved leverandør. Send deltagerliste til
madleverandør mhp. regning til deltagere. (Kan evt. varetages af madvært eller tovholder på
inde området).
Sikre at deltagere, der bor ude, har svaret på spørgeskema i forbindelse med henholdsvis opstart
og løbende status efter 3 og 6 mdr. i spisefællesskaberne.
Evt. uddanne i madværtsrollen, grundprincipper i rehabilitering 2.0 og demensvenlighed.
Forslag til tovholder på udeområdet:
Demenskoordinator
Distriktsleder i hjemmeplejen
Teamleder
Medarbejder (evt. en medarbejder med særlig interesse for arrangementet).
Der kan være sammenfald mellem madvært og tovholder på udeområdet.
På Toftegården har en demenskoordinator været tovholder på udeområdet. Det har givet et særligt
kendskab til borgerne, at være sammen med dem i anden kontekst og har således bidraget til relations
dannelsen.
Visse opgaver kunne evt. have været uddelegeres til madværter ift. fx koordinering, afbud, bestilling og
afbestilling af mad mm.
5
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0007.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
Udvælg målgruppe for deltagere.
Afgræns målgruppe for spisefællesskabet.
Når målgruppen skal afgrænses kan der være fokus på, fx hvem der kan profitere af tilbuddet, hvem der er i
risiko for ensomhed og isolation og målgrupper, som kan have særlig behov for spisefællesskaber.
Der kan med fordel være fokus på den enkeltes udbytte og bidrag til fællesskabet. Deltagerne i
spisefællesskaberne skal for at profitere af det gerne kunne bidrage til samtalen og opgaverne omkring
aktiviteten.
Personer, der bor på plejecenter,
der har flere ressourcer end majoriteten af beboere på plejecenteret,
kan opleve, at de ikke har en samhørighed med de andre beboere, og oplever dermed, at der ikke er
adgang til, hvad de oplever som meningsfulde fællesskaber. Det kan resultere i, at borgerne isolerer sig og
fx trækker sig fra fællesskabet og på den måde opleve emotionel ensomhed, der skyldes en oplevelse af
fravær af relationer præget af tilknytning og intimitet, der gør, at de føler sig alene sammen med andre
eller i sin relation til andre.
1
Personer, der bor alene,
kan have et behov for at være fysisk sammen med andre mennesker, men har ikke
nogen at have et socialt samvær med. De kan derfor opleve en social ensomhed, og føle sig uønsket alene.
Personer, der bor med en ægtefælle eller pårørende,
men oplever et behov for et fællesskab uden for
hjemmet. Det kan samtidig aflaste den pårørende.
Personer med demens og pårørende,
har tendens til at isolere sig og er derfor i risiko for at opleve
ensomhed. Der kan være særligt behov for demensvenlighed og at der fx er en vært, der sætter rammen,
guide og støtter.
Andre målgrupper, der kan have gavn af spisefællesskaber er blandt andet borgere, der er særligt sårbare
og udsatte, småt spisende og undervægtige, har lille netværk og generelt kan opnå løft i trivsel og
livskvalitet ved at indgå i spisefællesskab.
Erfaringer fra etablering af demensvenligt spisefællesskab på Toftegården viser, at demensramte kan få
godt udbytte af deltagelse i spisefællesskab. Der er deltagere, der er gode til at holde samtaler i gang og
holder af at tage ordet. Mens andre deltager mere passivt, men får meget ud af selskabet og komme lidt ud
og væk fra det, de har derhjemme.
Nogle deltagere kan selv føre samtaler på tværs, mens andre har brug for mere støtte, og profiterer af at
sidde med en madvært, og have samtaler i mindre grupper. I den forbindelse er det centralt at holde for
øje, hvor deltagerne sidder i forhold til hinanden, men også i forhold til madværter, så alle kommer til at
trives og komme i spil under selve måltidet.
Selvhjulpenhed:
Det kan være værd at overveje, om der er krav til selvhjulpenhed.
På Toftegården skal deltagerne som udgangspunkt være selvhjulpne, hvis de har brug for hjælp og støtte til
fx spise- og toiletsituation, skal de selv have en støtteperson/ledsager med.
1
Styrket indsats mod ensomhed hos ældre mennesker med meget hjemmehjælp - rapport (aktivtaeldreliv.dk)
6
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0008.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
Overvej, hvor mange der er plads til i spisefællesskabet.
Størrelsen har betydning for dynamikken i gruppen og hvorvidt den enkelte deltager kan komme til udtryk.
Bliver gruppen for lille, kan det blive sårbart, hvis nogle skulle være forhindret, omvendt, hvis den bliver for
stor, stiller det større krav til deltagerne, og der skal arbejdes mere for at opbygge og bibeholde relationer
og sin plads i gruppen.
I Spisefællesskabet på Toftegården har der været 7 deltagere og 4 frivillige. Det har været passende.
Oplevelsen er, at der er plads til den enkelte, at alle bliver tilstrækkeligt set og hørt, og får mulighed for at
præge fællesskabet med det, der betyder noget for den enkelte. Der har været behov for at skabe små
grupper, hvor de mere tilbageholdende kan komme til udtryk. Det stiller således flere krav til madværter,
des flere deltagere. Erfaringen er i øvrigt, at det kan blive lidt stille, hvis der er få deltagere.
7
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0009.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
Udvælg målgruppe for madværter
I spisefællesskaberne er det vigtigt, at der er madværter, der sikrer, at alle bliver taget godt imod, at alle
deltagere har det godt og er med i fællesskabet. Madværten understøtter den gode stemning under
måltidet, sætter samtaler i gang og lignende. Madværterne hjælper fællesskabet med at gøre klar til
måltidet. Dvs. hjælper, støtter og guider, så der bliver dækket op og sørger for, at alle får noget at spise.
Deltagerne er som udgangspunkt selvhjulpne og kan spise selv. Hvis dette ikke er tilfældet har de en
støtteperson, som hjælper dem. Det er derfor ikke som udgangspunkt madværtens opgave at hjælpe
deltagere med at spise.
Forslag til opgaver og funktioner, der kan varetages af madværten:
Vært for aktiviteten.
Ansvarlig for afvikling af arrangement.
Opvask
vaskes op eller stilles til køkkenpersonale, efter aftale med tovholder.
Lave opsamling på dagen.
Minde deltagere om at komme på dagen.
Koordinere transport af deltagere.
Tilmelde antal deltagere til tovholder på plejecenter.
Tage imod tilmeldinger og registrere deltagere på dagen.
Tage imod afbud fra deltagere (af)bestille mad ved leverandør, send deltagerliste til
madleverandør mhp. regninger til deltagere.
Indhente samtykke til registrering.
Forslag til hvem der kan varetage rollen som madvært:
Aktive frivillige i foreninger.
Aktive frivillige i vennekredse.
Personer, der ønsker at være frivillig og være med til at gøre en forskel.
Aktivitetsmedarbejder fra dagcenter (evt. en medarbejder med særlig interesse for
arrangementet).
Medarbejder fra plejecenter (evt. en medarbejder med særlig interesse for arrangementet).
Medarbejder fra hjemmepleje (evt. en medarbejder med særlig interesse for arrangementet).
Medarbejder fra fælleskøkkenet (evt. en medarbejder med særlig interesse for arrangementet).
Særlig støtteordning til madværter
Madværter (frivillige) har mulighed for at få betalt måltidet via ansøgning om spisevenner. Se bilag 1.
8
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0010.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
3. trin: Etabler samarbejde og rekruttér
Etabler samarbejde med forening, som frivillige kan organiseres
under.
Ønskes frivillige madværter, kan det være en fordel, at samarbejde med en forening af flere årsager. De er
vant til at arbejde med frivillige, de kender til rekruttering og det giver de frivillige et ophæng.
Vennekredsen på det pågældende plejecenter kan være oplagt at forsøge at etablere samarbejde med, da
aktiviteterne vedkommer beboere på plejecenteret, eller potentielt fremtidige beboere.
Alternativt kan der rækkes ud til andre foreninger eller der kan søges sparring hos Frivilligcenter Tønder,
der har et godt overblik over sociale foreninger i Tønder Kommune.
På Toftegården er der gode erfaringer med at samarbejde med Plejecenterets vennekreds omkring
organisering af de frivillige madværter. Samarbejdet består umiddelbart af at give de frivillige et ophæng. I
praksis er de frivilliges kontakt til tovholderne for aktiviteten på henholdsvis inde- og udeområdet.
Rekruttering af frivillige madværter
Rekruttering kan med fordel ske fra forskellige kanaler.
I annoncering kan man overveje, hvor meget tekst og blikfang der skal gøres brug af, fx med billeder.
I Spisefællesskabet på Toftegården er der anvendt forskellige kanaler til rekruttering:
Annoncering via sociale medier.
Annoncering via den lokale ugeavis.
Annoncering i samarbejde med Frivilligcenter Tønder.
Sneboldeffekt
hvor der er spurgt ud til bekendte, om de kender nogen, som kunne være
interesseret.
Brug af ambassadører, som har stort netværk i lokalområdet.
Plakater i lokale forretninger, sportshaller, aktivitetscentre for ældre mm.
I forbindelse med rekruttering, kan der inviteres til fx et informationsmøde, hvor der er mulighed for at
komme og høre mere om aktiviteten, forud for at de melder sig som frivillige.
9
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0011.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
Eksempler fra Toftegården: Det kan derfor være en god ide, at bruge forskellige kanaler, for at gøre
opmærksom på muligheden.
Invitation der blev bragt i ugeavisen
og delt på sociale medier på lokale sider
og på Frivilligcenter Tønders facebookside:
Invitationer, der blev delt i postkasser:
Plakat der blev hængt i lokale butikker og mødesteder:
Ud over ovenfor beskrevne kanaler, spredte formanden for vennekredsen en kort tekst med en
efterspørgsel fra sin private Facebook, hvilket gav respons og resulterede i at en frivillig tilmeldte sig som
madvært.
10
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0012.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
Rekruttering af deltagere
Deltagere kan rekrutteres på forskellige måder og via forskellige kanaler.
For at komme igennem til den udvalgte målgruppe, kan det være relevant at samarbejde med forskellige
faggrupper, som kan hjælpe med rekrutteringen.
Ældrerådgivere (Det Forebyggende Hjemmebesøg)
er i kontakt med borgere, der kan være i
risiko for ensomhed og demenssygdom, før de får tilbud om hjælp.
Demenskoordinator
har overblikket over demensramte borgere, der kunne være interesseret i
at deltage.
Hjemmepleje
er i jævnlig kontakt med borgere, der er i risiko eller oplever ensomhed og har
demenssygdom.
Sygepleje
er i kontakt med borgere, der er i risiko for ensomhed og demenssygdom, som i en
periode har brug for sygeplejefaglig hjælp, men ikke nødvendigvis får anden hjælp eller er
tilknyttet hjemmeplejen.
Plejecenterleder - har overblikket over borgere, der oplever emotionel ensomhed og
demensramte borgere på plejecenteret, der kunne være interesseret i at deltage.
Diætist
møder mennesker, der oplever ensomhed eller kan være i risiko for ensomhed og
isolation.
Rehabilitering terapeuter
møder mennesker der kan være i risiko for ensomhed og isolation.
Faggrupperne kan hjælpe med at udpege mulige interesserede og sørge for formidling af invitationen til
aktiviteten.
Aktiviteten kan i øvrigt annonceres på følgende kanaler:
Demens.toender.dk
Ugeavisen
Facebook
Demensteamet, lokale sider og Tønder Kommune.
Frivilligcenter Tønder.
Overvej om andre mulige ambassadører kan hjælpe med at gøre opmærksom på tilbuddet. Fx
Aktivitetscentre (infoskærme), Ældrerådet, Ældresagen, Alzheimerforeningen, Danske Seniorer m.fl.
11
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0013.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
Forslag til invitation:
Eksempel fra Toftegården:
Plakat, der blev hængt op i lokale butikker, haller og
aktivitetscenter og delt på sociale medier.
Invitationer der blev delt ud til interesserede:
Forside:
Bagside:
Erfaringer viser, at når det er lykkes, så giver det mange gange igen, både for madværter, men ikke mindst
for deltagerne, der har fået mulighed for at komme i spil i fællesskabet og har genlært kompetencer.
12
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0014.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
4. trin: Udvikl eller tilpas indhold i spisefællesskaberne
Som noget af det første er det relevant at forholde sig til, hvad spisefællesskabet skal indeholde. Det kan
være forskelligt, hvem der skal deltage i udviklingen af indholdet, og der vil muligvis være behov for at
tilpasse det undervejs. Tovholdere kan stå for udviklingen af indholdet, men det er også muligt at inddrage
madværter endda deltagere kan inddrages i dele af udviklingsarbejdet.
Som inspiration er der udviklet en drejebog for spisefællesskabet, som tager udgangspunkt i at deltagerne
kommer i spil og tager del i aktiviteterne, således at de får mulighed for at bidrage til fællesskabet, udtrykke
deres identitet og præferencer, og skaber anledninger til at indgå i relationer omkring et fælles tredje på
forskellige måder.
Drejebog til spisefællesskab på Toftegården:
Rollefordeling:
Deltagere:
deltager i aktiviteterne omkring måltidet og er så vidt muligt selvkørende, og men med støtte
fra madværten.
Madværten:
guider og igangsætter aktiviteterne, understøtter samtale og samværet.
Programpunk
t
Velkomst
Aktivitet
Praktisk
Baggrund
Værter tager imod
deltagere.
Værter har ro og tid til at
tage imod deltagerne.
En god velkomst og en god vært, sørger
for, at deltagerne føler sig trygge og
imødekommet, fra det tidspunkt, hvor
de træder ind ad døren. Ved at se
deltagerne i øjnene, eventuelt
introducere dem for hinanden, særligt,
hvis der er nye deltagere med, bliver de
hurtigere trygge.
Når deltagerne deltager i
forberedelserne tager de i højere grad
ejerskab af aktiviteten.
Ved at starte med fælles aktivitet, får de
mulighed for mere uformelt samvær og
noget fælles tredje at tale om.
Deltagere, der ikke er selvkørende,
støttes til at bidrage, så alle har
mulighed for at opleve sig som
betydningsfulde i fællesskabet.
Dug og bordekoration, indikerer, at det
er et betydningsfuldt arrangement. Det
kan evt. inspirere til, at de selv ønsker at
Forberedelse
og
borddækning
Der dækkes op med dug,
borddekoration og
sangbøger til
middagsmad og kaffe.
Maden anrettes på fade.
Deltagerne hjælpes ad
med at dække bord og
sætte kaffe over til senere.
Deltagere, der ikke er
selvkørende, støttes af
værterne til, hvordan de
kan bidrage til
borddækningen.
13
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0015.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
medbringe blomster eller lignende til
bordpynt.
Præsentations
runde
Deltagerne præsenterer
sig på skift for hinanden.
Værterne sætter
aktiviteten i gang med
tydelig forklaring af,
hvordan de skal
præsentere sig.
En udvalgt deltager, for
hvem det er
betydningsfuldt, eller en af
værterne vælger en sang
fra et udvalg af sange fra
højskolesangbogen.
Værterne understøtter
samtalerne omkring
måltidet.
Værterne er
opmærksomme på, at alle
der har lyst får mulighed
for at komme til orde.
Brug evt. samtalekort som
inspiration til
samtaleemner.
Det er med at sikre, at deltagere får hilst
på hinanden og ved, hvem de andre i
gruppen er.
Fællessang
Vælg sang.
Der synges.
Alle får smurt stemmen og oplever en
samhørighed med hinanden.
Fællesspisning
Fade med maden på
deles rundt.
Der spises og
konverseres under
måltidet.
Fadservering medfører, at deltagerne
skal samarbejde omkring at få maden
rundt.
Det er ikke sikkert, at alle har lige gode
muligheder for at trænge igennem og
komme til orde.
Det er vigtigt for at føle sig inkluderet i
gruppen, at man får mulighed for at
komme i spil og udtrykke sig i
fællesskabet med andre.
Ved at anvende samtalekortene,
rammer man samtaleemner, som er
meningsfulde for de fleste. Dette skaber
mulighed for at flere oplever at have
noget at byde ind med i samtalen.
Afrydning
Deltagerne hjælpes ad
med at tage af bordet og
sætte i opvaskemaskine.
Deltagere, der ikke er
selvkørende støttes af
værterne til, hvordan de
kan bidrage til afrydning,
hvis det er en aktivitet,
som de finder
meningsfuld.
Vær obs.
på at man kan bidrage på
mange måder.
Værterne understøtter
aktiviteten og samtalerne.
Ved at hjælpes ad med afrydning, er der
mulighed for uformelt samvær og
samtaler om fælles tredje.
Deltagere, der ikke er selvkørende,
støttes til at bidrage, så alle har
mulighed for at opleve sig som
betydningsfulde i fællesskabet.
Kaffe og lidt
sødt
Deltagerne hjælpes ad
med at servere kaffe og
lidt sødt.
Vælg sang.
Der synges.
Fællessang
En udvalgt deltager, for
hvem det er
betydningsfuldt, eller en af
værterne vælger en sang
Alle får smurt stemmen og oplever en
samhørighed med hinanden.
14
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0016.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
fra et udvalg af sange fra
højskolesangbogen.
Opsamling på
dagen
Deltagerne svarer på
spørgsmål, som får dem
til at reflektere over,
hvad de har oplevet og
hvad de synes om
arrangementet.
En af værterne stiller
spørgsmål omkring,
hvordan deltagerne synes,
det har været at deltage
og sikrer at alle kan
komme til orde.
Fælles opsamling på arrangementet
bidrager til, at de kan bekræfte
hinanden i, at de har det rart sammen,
og håndtere eventuelle udfordringer i
fællesskab, hvis det ikke lever op til
forventningerne.
Det bidrager til, at de tager fælles ansvar
for deres arrangement og deres samvær.
(Det kan evt. indlede til, at de får åbnet
op for dybere samtaler med hinanden.
Dette er dog ikke primært formålet med
gruppen).
Afrydning
Deltagerne hjælpes ad
med at tage af bordet og
sætte i opvaskemaskine.
Deltagere, der ikke er
selvkørende støttes af
værten til, hvordan de
kan bidrage til afrydning.
Tak for i dag!
Værterne siger tak for i
dag og sikrer, at alle
kommer godt afsted.
Værterne har ro og tid til
at tage afsked med de
enkelte deltagere.
Det kan bidrage til en oplevelse af, at
værten er tilgængelig og kan skabe
tryghed. En god afsked er relevant, for
at gå hjem med en god oplevelse
Ved at udfylde spørgeskema, sikres der
dokumentation for arrangementet, der
kan sikre opbakning til arrangementet
politisk. (Understøtter den gode historie
omkring arrangementet).
Oprydning og
opsamling
Værterne sørger for at
lokalerne efterlades i
samme stand som da de
kom.
Værterne samler op med
hinanden omkring
dagens arrangement.
15
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0017.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
5. trin: Opstart - Planlæg opstart af spisefællesskab
Intromøde med madværter
For at (frivillige) madværter har de rette forudsætninger for at være madværter i et demensvenligt
spisefællesskab, er der brug for at afsætte ressourcer til at give dem en god introduktion. Det gælder både
ift. demensvenlighed, den rehabiliterende tilgang og til stedet. Derfor kan det være en god ide at invitere
interesserede frivillige til et informationsmøde, hvor de kan møde hinanden, lære om konceptet, de
forskellige tilgange og få nogle relevante redskaber.
På opstartsmødet kan madværterne blive introduceret til drejebogen, som er udviklet med henblik på at
deltagerne er aktive i afvikling af aktiviteten. Se bilag 3. Madværterne kan i øvrigt få et hæfte med
samtaleemner med, som er simple spørgsmål, som de fleste kan forholde sig til. Se bilag 4.
Vær opmærksom på, at lave en god opstart og vær tydelig ift. ansvarsfordeling og hvor mange ressourcer
tovholdere fx har mulighed for at bidrage med, således at forventningerne er afstemt fra starten.
Vær opmærksom på, at madværterne skal kunne tage ejerskab af aktiviteten, ved fx at lade dem formulere,
hvordan de kan arbejde med det og vær åben for at tilpasse indhold og forventninger ift. madværternes
interesser, motivation og ambitioner.
Tilbyd evt. løbende opfølgningsmøder, hvor I kan drøfte temaer som demensvenlighed og rehabilitering
med henblik på, at de kan få tips og inspiration, hvis de ønsker det.
I spisefællesskabet på Toftegården, viste det sig at være en større opgave, at have en rehabiliterende
tilgang og lade deltagerne tage del i fx opdækning og andre praktiske opgaver, som beskrevet i drejebogen.
Men netop fordi det var i fokus fra start, så lykkes det over tid.
Når madværterne blev trygge i omgivelserne og aktiviteten, er
det lettere at give noget af ”værtskabet” fra
sig og overlade det til deltagerne. Samtidig skulle deltagerne også først forstå, at det også var deres opgave.
For nogle deltagere skulle det genlæres, hvordan man udfører forskellige praktiske opgaver. Men efter
nogle gange tog deltagerne opgaverne på sig. Som en af madværterne siger, så har de efterhånden ”taget
magten fra de frivillige”, fordi deltagernes
initiativ skinner så meget igennem. Det betaler sig således at
være vedholdende og tålmodig, men også have forståelse for, at det er svært, og at det ikke sker af sig selv
og det tager tid.
16
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0018.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
Praktisk planlægning
Lokaler:
Anvend egnede lokaler, som indeholder følgende:
Adgang til køkken og service, duge, servietter mm.
Borde og stole.
Handicapvenligt.
Toiletadgang.
Det kan være en fordel af anvende pejlemærker og skilte, således at det er let at finde rundt, og at det er
tydeligt, fx hvor toilettet er.
Eksempler fra Toftegården.
Opgaver
Rollefordeling:
Opgaverne skal fordeles mellem madværter og tovholdere. Vær opmærksom på at fordele opgaverne, så
de er holdbare på længere sigt.
Mad:
Madbestilling:
Hvilken leverandør skal levere maden?
Her kan det være relevant at undersøge fleksibilitet ift. afbestilling af mad, og særlige præferencer fx i
forhold til at have samme struktur for måltidet.
I spisefællesskabet på Toftegården er det prioriteret at de spiser hovedret og dessert, for at der er den
samme struktur hver gang, som bidrager til genkendelighed.
En anden overvejelse kan være, at deltagerne får nye madoplevelser, hvis maden leveres fra en leverandør,
de ikke er vant til at få maden fra. Det har de erfaringer med på Toftegården, hvor en af beboerne bruger
det som inspiration og referer til det i beboermøder, hvor de snakker om ønsker til maden på plejecenteret.
17
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0019.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
Drikkevarer:
Hvem leverer drikkevarer? Hvordan afregnes for drikkevarer?
Overvej, hvad der er den bedste praktiske løsning ift. indkøb, pante flasker og stå for afregning og hvad der
giver den bedste oplevelse for deltagerne.
På Toftegården er der frivillige, som køber ind til drikkevarelager og står for afregning med de enkelte
deltagere efter hver gang.
På Toftegården er der erfaringer med at afprøve at få madleverandør til at levere drikkevarer. Det
fungerede godt, men deltagerne og madværter vurderede at priserne var for høje, og de blev således
motiveret til selv at stå for det.
Mad og drikke til madværter:
Hvem betaler for madværternes mad og drikke?
Undersøg, hvem der skal dække udgifter til mad og drikke til madværterne. - Skal madværterne selv betale,
skal plejecenteret betale eller findes der støtte ordninger?
Afbud og afbestillinger:
Hvordan håndteres afbud fra deltagere?
Når deltagere er forhindret i at deltage, er det relevant at overveje, hvordan man håndtere et afbud.
Hvem skal deltageren melde afbud til?
Madvært eller tovholder?
Er der behov for afbud inden et givent tidspunkt med hensyn til afbestilling hos madleverandøren?
Skal deltageren betale for maden ved afbud? Hvis ikke, hvem dækker udgiften?
Plejecenter,
madleverandør, andre?
I Spisefællesskabet på Toftegården, er det tovholdere som tager imod afbud. Madleverandøren er fleksibel,
og der er derfor ingen betaling ved afbestilling. Når en beboer fra plejecenteret melder afbud, hentes
maden fra spisefællesskabet, da maden fra fælleskøkkenet er afbestilt den pågældende dag.
Organisering:
Afbud fra madværter:
Hvordan håndteres afbud fra madværter?
Når en madvært er forhindret i at deltage, er det relevant at overveje, hvem der har brug for
informationen, og hvem der skal handle på det.
Madværterne har brug for at vide, hvem der kommer, så de kan vurdere, om de kan gennemføre
arrangementet.
Tovholderne kan støtte madværterne, hvis de er for få til at gennemføre arrangementet.
I spisefællesskabet på Toftegården er det tovholderen, som tager imod afbud. Det giver tovholderne
koordinerende opgaver i forbindelse med spisefællesskabet, som kunne have været klaret af madværterne.
Alternativt kunne det fx være en plejecentermedarbejder.
Transport:
Transportform:
Hvordan kan deltagerne transporteres?
18
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0020.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
Skal transport være en del af aktiviteten, kan det være værd at overveje hvordan det skal foregå. Skal
transporten foregå i privat bil eller med fx plejecenterbussen?
Uanset hvilken transportform der benyttes,
skal det undersøges ift. forsikring, og ved anvendelse af plejecenterbussen, skal det sikres, at det er et
lovligt formål.
På Toftegården er der tilbudt transport i forbindelse med spisefællesskabet, for at tilbuddet reelt blev en
mulighed for borgerne. To borgere benytter sig af tilbuddet. Der er udviklet et notat i forbindelse med
etablering af kørselsordningen, som sikrer, at der er et lovligt grundlag i denne specifikke situation. (Se
notat i bilag 3).
Ansvarlig:
Hvordan skal transporten organiseres?
Hvis der indgår transport som en del af tilbuddet til spisefællesskabet, er det vigtigt at afklare, hvordan
transporten skal organiseres, og hvem der er ansvarlig for opgaven.
På Toftegården er det tovholder på udeområdet, som koordinerer og er ansvarlig og en madvært, der
foretager transporten. Det er forbundet med en del koordinering for tovholderen, at have ansvaret for
transport. Det anbefales at madværter selv står for at koordinere og bruger tovholder, hvis det ikke er
muligt at finde en løsning.
Ved sygdom:
Hvem står for transport, ved sygdom?
Når vedkommende, som står for transporten ikke kan, hvem skal så foretage kørslen? Der er en sårbarhed
forbundet med transporten, når den, som plejer at foretage kørslen ikke kan. Det er derfor en god ide
allerede fra start at aftale, hvem der kan træde til.
På Toftegården har en anden frivillig madvært tilbudt at stå til rådighed for at stå for transport ved sygdom.
19
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0021.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
6. trin: Progressionsmålinger - startmåling
Det er relevant at følge om de aktiviteter der sættes i værk, har en effekt på borgerne. En måde at få et
overblik over dette er ved at foretage såkaldte progressionsmålinger. Det sker ved at deltagerne svarer på
nøje udvalgte spørgsmål, omkring deres oplevelse af deres trivsel og ensomhed, så det er muligt at følge,
hvordan de selv vurderer at have det, over en periode fra før de starter op, undervejs og efter de har
deltaget i spisefællesskabet. Det kan gøre det muligt at monitorere en eventuel udvikling eller stilstand på
forskellige parametre.
Der tages udgangspunkt i i alt 9 spørgsmål fra validerede spørgeskemaer, WHO-5 og TILS, samt EQ health
VAS.
Spørgeskemaerne udfyldes i samarbejde med en hjemmepleje, demenskoordinator eller lignende. Efter ca.
3 og 6 mdr. udfyldes spørgeskemaet igen.
I spisefællesskabet på Toftegården er der arbejdet med det således, at tovholderne har snakket med
deltagerne forud for aktiviteten, og de har udfyldt et spørgeskemaet sammen.
Erfaringerne fra Toftegården er, at det har givet en vigtig indsigt i og erkendelse af at beboere på
plejecenteret kan opleve ensomhed, på trods af, at de er så tæt på andre mennesker i deres hverdag.
Samtidig giver tovholderen på inde området udtryk for, at det har givet anledning til nogle gode snakke
med beboerne omkring deres tanker og ønsker til hverdagen. En viden som giver anledning til refleksion,
samt yderligere handling og udvikling.
20
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0022.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
7. trin: Afvikling af spisefællesskabet
Når aktiviteten er sat i gang er der altid en opstartsfase, hvor alle ambitioner skal stå sin prøve.
I konceptet for Spisefællesskaber anbefales det, at der tages udgangspunkt i drejebogen, som er
præsenteret i bilag 2. Her er der fokus på at deltagerne bidrager med det de kan, og det de har. Det giver
flere anledninger til at danne sociale relationer og opleve sig som en del af fællesskabet, når de har
mulighed for at bidrage til det. Samtidig er der plads til at den enkeltes interesser og præferencer kan
komme i spil, og deltagerne får et fælles tredje, de kan være sammen om.
Opsamling med deltagere
For at holde fokus på, hvad der er vigtigt for deltagerne og få øje for, hvad de ønsker sig af
spisefællesskabet kan der laves en opsamling løbende, fx en gang om måneden.
På Toftegården har de afprøvet GULDBOG, hvor deltagernes ønsker og gode ideer skrives i. På den måde
bliver ideerne tillagt værdi i situationen og får betydning. Det kan bidrage til at udvikle spisefællesskabet i
en retning, der har betydning for deltagerne. De er stadig i opstarten, men har fx skrevet ønsker til
udflugter og ønsker til sangvalg i guldbogen.
Opsamling med madværter
For at sikre, at madværter får den hjælp de har brug for og for at sikre, at aktiviteten forløber bedst muligt,
kan det være en god ide løbende at afholde opsamlingsmøder mellem tovholdere og madværter.
Opsamlingen kan fx indeholde spørgsmål om:
Hvordan det går?
Hvad fungere godt?
Hvad kan/bør forbedres?
Hvad er udviklingspotentialerne?
21
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0023.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
Evaluering
For at følge spisefællesskaber, og løbende vurdere levedygtigheden og succesen, opfordres til registrering
af følgende indikatorer.
2
Implementeringsgraden:
Spørgsmålene skal bidrage til at vurdere, i hvilken udstrækning aktiviteten er implementeret.
Hvor mange spisefællesskaber er der etableret i
kommunen?
Er der medarbejdere eller frivillige, som er klædt
på til at varetage værtsrollen?
Hvor mange ældre, har deltaget i spisefællesskaber
i alt?
Effektevaluering:
Effektevaluering giver mulgihed for at følge og dokumentere deltageres udvikling, på udvalgte parametre. I
spisefællesskaber vurderes trivsel, oplevelse af ensomhed og egen oplevede helbred at være centrale
parametre at undersøge. Aktiviteten formodes i øvrigt at have afledte effekter ift. Rehabilitering,
medarbejdertrivsel og økonomi, hvilket ligeledes kan indarbejdes i evalueringsstrategien, hvis det ønskes.
Forventede effekter:
Effekt
Deltagerne
Styrkede sociale
relationer
Mindre oplevelse
af ensomhed
Øget trivsel.
Metode
Måles via spørgeskema før opstart og efter 3 og 6 mdr.
deltagelse.
Spørgeskema med 8 spørgsmål, fra anerkendte
spørgeskemaer, der måler på trivsel og ensomhed (WHO 5 og
T-ILS).
Monitorering:
Andre indikatorer, der kan være væsentlige at monitorere.
Fastholdelse:
Sociale relationer:
Venskaber:
Betydning for
fællesskabet:
Hvor mange deltagere der fortsat deltager efter et år?
Hvor mange deltagere har kontakt udenfor spisefællesskabet?
Hvor mange deltagere vurderer, at de har knyttet venskaber som følge af deltagelse
i spisefællesskaber?
Hvor mange deltagere, føler, at der er brug for dem?
2
Inspireret af Sundhedsstyrelsens
Forebyggelse på ældreområdet
håndbog til kommunerne.
(2015)
22
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0024.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
Ressourceforbrug: Kørsel, lokaler, anonnoncering, medarbejdere, frivillige (måltid), uddannelse af
medarbejder eller frivillig.
23
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0025.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
Bilag
Bilag 1: Implementeringsplan
Hvad
1. Sikr
ledelsesopbakning
2. Udpeg tovholdere på
inde og ude
området.
3. Udvælg målgruppe
for deltagere
4. Rekruttering af
deltagere
5. Udvælg målgruppe
for madværter.
6. Udvælg og etabler
samarbejde med
samarbejdspartner,
som frivillige kan
organiseres under
fx Vennekreds til
plejecenteret.
7. Rekruttering af
(frivillige) madværter
Hvordan
Initiativtager skal sikre ledelsesopbakning,
således at det er legitimt og der kan afses
de nødvendige ressourcer, ved behov.
Udvælges på baggrund af ønsket
målgruppe.
Tovholdere udvælger målgruppe for
spisefællesskabet.
Tovholdere udpeger eller uddelegerer
opgave omkring rekruttering af frivillige.
Tovholdere udvælger målgrupper for
madværter.
Tovholdere etablerer samarbejde med
forening omkring spisefællesskabet og de
frivillige.
Hvem
Initiativtager
Ledelse og/eller initiativtager.
Tovholder
Tovholder
Tovholder
Tovholder
Annoncering via SoMe og lokalavisen.
Få hjælp via Frivilligcenter Tønder til
rekruttering.
Brug ambassadører i lokalområdet.
Tovholder og forening, der
samarbejdes med.
8. Opstart: Intromøde
med madværter
Tovholdere planlægger og afholder
intromøde med madværter, der bliver
klædt på ift. fx demensvenlighed,
rehabilitering 2.0.
Indhent tavshedserklæring. (bilag 3)
Tovholder
9. Opstart: Planlæg
opstart af
spisefællesskab med
deltagere
Tovholder og madværter planlægger
opstart af spisefællesskab med deltagere.
Gennemgang af drejebog,
opsamlingsprocedure, rollefordeling,
opgavefordeling, forventningsafstemning,
mm.
Tovholder og madværter
24
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0026.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
10. Progressionsmålinger Tovholder foretager eller uddelegerer
- startmåling
startmåling af borgeres trivsel og
oplevelse af ensomhed.
Tovholder
Indhent samtykkeerklæring (bilag 4).
11. Drift
12. Opfølgning
Spisefællesskab afholdes.
Drejebog, effekter og
forbedringspotentialer drøftes løbende i
opfølgningsmøder mellem tovholdere og
madværter.
Madværter og tovholdere
Tovholdere og madværter
25
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0027.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
Bilag 2: Samtalekort
Guide til samtaleemner til besøgsvenner
26
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0028.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
Det kan i nogle situationer være svært at få startet på en god samtale og holde
den i gang.
Når man kommer op i alderen og måske har mistet ægtefælle søskende og venner
bliver muligheden for at tale om minder, livserfaringer og gamle dage ofte mindre.
Derfor har vi her samlet nogle gode samtaleemner, som de fleste vil kunne tale
med om.
Der er i guiden taget udgangspunkt i besøgsmodtagerens livshistorie.
Samtaleemner
Barndomshjemmet
Fortæl om dit barndomshjem?
Havde du pligter?
Hvordan så dit værelse ud?
Hvad var dit yndlings legetøj?
Hvem var din bedste ven, da du var barn?
Ungdom
Tog du kørekort?
Fortæl om din første bil?
Fortæl om din første kæreste?
Havde du ungdomsdrømme?
Familie
Fortæl om din mor og far?
Fortæl om dine bedsteforældre?
Boede de tæt på dig?
27
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0029.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
Kan du huske, da du blev søster/bror?
Fortæl om dit bryllup?
Fortæl om din konfirmation? Hvilket tøj havde du på?
Har I holdt fester? Hvilke?
Skole
Fortæl om din første skoledag.
Fortæl om din vej til skole.
Fortæl om din skole.
Hvilket transportmiddel brugte du til at komme i skole med?
Skolekammerater
Har du kontakt til dem endnu?
Hvilket fag kunne du bedst lide?
Har du gået på efterskole og/eller højskole?
Traditioner
Hvordan holdte i jul?
Havde I traditioner til fastelavn, påske, pinse og Sankt Hans?
Hvordan fejrede I fødselsdag i din familie?
Havde I jeres egne traditioner?
Hvilken tradition holder du mest af? Og hvad gør den særligt for dig?
Er der en fødselsdag, som du særligt husker?
Arbejde
Fortæl om din første arbejdsplads.
Hvad brugte du din første løn til?
Har du været ude og tjene?
Har du haft en læreplads? Hvordan fik du din læreplads?
Hvilke opgaver havde du på lærepladsen? - Var der opgaver som eleven skulle
tage sig af?
28
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0030.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
Hvor lang var din arbejdsdag?
Kan du huske da du/I købte gård?
Havde I dyr? Hvilke og hvor mange?
Hvad dyrkede du på markerne?
Fritidsinteresser
Havde du fritidsinteresser?
Havde du kæledyr?
Er du glad for kongehuset?
Er du glad for naturen?
Har du gået på jagt?
Har du lavet håndarbejde/håndværk?
Kan du lide musik?
Er du interesseret i lokalhistorie?
Har du dyrket sport?
Læser du avis? Hvad læser du?
Ferie
Kan du lide at rejse?
Hvem rejste du med? Havde du dine børn med?
Fortæl om din bedste ferie?
Hvor kunne du tænke dig at rejse hen?
Hvor var du sidst på ferie?
Fortæl om en god ferieoplevelse?
Mad
Hvilken ret brød du dig ikke om, da du var barn?
Hvad er din livret?
Hvilken ret er du bedst til at tilberede?
29
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0031.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
Hvad er din yndlingsdessert?
Kan du lide at bage? Hvad bager du?
Hvad er din yndlingskage?
Har du spist på restaurant?
Hvor køber du dine varer?
Så du madlavningsprogrammer? Hvem var kokken?
God fornøjelse med snakken
30
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0032.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
Bilag 3: Tavshedspligtserklæring for frivillige
Jeg medgiver hermed, at jeg er indforstået med, at jeg har tavshedspligt om både deltageres, andre
frivilliges og ansattes private forhold. Det kan eksempelvis være oplysninger om:
Familieforhold
Seksuelle forhold
Sygdom
Misbrugsproblemer
Privatøkonomiske forhold
Straffesager
Sociale problemer
Som frivillig må jeg kun give oplysninger om en anden persons privat forhold videre, hvis den anden person
har givet samtykke til det.
3
*
*Der er indhentet samtykke til, at madværter må videregive personfølsomme oplysninger om deltagere til
tovholdere på spisefællesskabet og andre relevante personer, såfremt det har relevans ift. indsamling af
viden og erfaringer fra spisefællesskaber.
Dato og underskrift:
_____________________________________
3
Tavshedspligten er udformet med inspiration fra CFSA guide til love og regler for frivillige i Kommuner og
Regioner.
Love og regler for frivillige i kommuner og regioner | frivillighed.dk
31
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0033.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
Bilag 4: Samtykkeerklæring for deltagere
Sæt kryds, hvis du er enig
1. Jeg samtykker hermed til, at madværter må videregive
personfølsomme oplysninger til tovholdere for demensvenligt
spisefællesskab og andre relevante personer, med henblik på at
indsamle viden og erfaringer omkring spisefællesskaber.
2. Jeg samtykker hermed til, at der må tages billeder af mig, og at
de må bruges i forbindelse med udbredelse af kendskab til
spisefællesskaber i Tønder Kommune.
Det er muligt til enhver tid at trække samtykket tilbage.
Navn med blokbogstaver:________________________________
Dato og underskrift:
_________________________________
32
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0034.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
Bilag 5: Notat angående anvendelse af plejecenterbusser
1) Afgiftsfritagelse
Jf. Bekendtgørelse af lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. (registreringsafgiftsloven)
Afgiftsfritagelse §2, Fritaget for afgift. Stk. 7:
7) køretøjer, som omhandlet i § 5 a, stk. 1, der
a) af plejehjem, ældrecentre og lignende institutioner, eventuelt med reduceret sædetal, anvendes
til befordring af beboere eller hjemmeboende ældre, der er visiteret til aktiviteter på institutionen
for at få vedligeholdt deres fysiske eller psykiske færdigheder. Køretøjerne kan ud over kørsel
som nævnt i 1. pkt. benyttes til andre formål, der er i institutionens interesse. Køretøjerne kan
have flere institutioner som brugere,
(Retsinformation)
4
I det følgende redegøres for, hvordan anvendelse af plejehjemsbusser til afhentning af deltagere i
demensvenligt spisefællesskab på Toftegården er i overensstemmelse med lovgivning for afgiftsfritagelse.
Argument:
Deltagere visteres til at deltage i aktiviteten, som foregår på institutionen.
Deltagelse i aktiviteten bidrager primært at vedligeholde deltagernes psykiske færdigheder, men
også til dels fysiske færdigheder.
Kriterier for visitation:
Deltagere i spisefællesskaber på Toftegården har en demensdiagnose eller demenslignende
symptomer.
Visitation:
Deltagere visiteres ved tilmelding til plejecenterleder eller demenskoordinator ift. om de lever op
til kriterier for at have demenssygdom eller demenslignende symptomer.
Baggrund: Mennesker med demens og demenslignende symptomer har en øget tendens til at trække sig
fra almindelige sociale aktiviteter og opleve ensomhed og isolation. Aktiviteten er oprettet med det formål
at forebygge ensomhed og isolation og dermed vedligeholde deltageres fysiske og psykiske færdigheder.
2) Kommunalfuldmagten
Det må nærmere afdækkes, hvorvidt befordring til demensvenligt spisefællesskab på Toftegården kan
rummes i Kommunalfuldmagten, idet der ikke eksisterer en særskilt lovhjemmel til at afholde udgiften i
forbindelse med befordringen.
4
Registreringsafgiftsloven (retsinformation.dk)
33
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 50: Præsentationer fra Ældreudvalgets besøg torsdag d. 26. juni 2025 på Plejecenter Toftegården i Tønder Kommune
3054235_0035.png
Fælles om demens
demensvenlighed er menneskelighed i Tønder Kommune
I forhold til denne vurdering bør det afklares, hvorvidt almennyttekriteriet er opfyldt, idet en kommune
som udgangspunkt kun kan gennemføre foranstaltninger, der har sammenhæng med det kommunale
fællesskabs behov, og som har et generelt sigte og kommer alle kommunens borgere eller en saglig
afgrænset kreds af kommunens borgere, fx unge eller ældre, til gode. Heri ligger også et forbud mod støtte
til enkeltpersoner.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om, at plejecentrets bus(vennekredsens) ønskes anvendt til at
befordre en særlig afgrænset gruppe af borgere til og fra et demensvenligt spisefællesskab. Tanken er, at
demente eller personer med demenslignende symptomer, som ikke bor på plejecenter, skal have mulighed
for at deltage i et særligt tilrettelagt spisearrangement. Dette afholdes i dette tilfælde på Toftegården, hvor
også beboere fra Toftegården vil have mulighed for at deltage. En væsentlig motiverende faktor for at lette
tilgængeligheden til spisearrangementerne for (stadig) hjemmeboende borgere er, at de vil modtage
befordring hertil, idet den særlige gruppe af borgere ofte, pga. demensen, vil have vanskeligt ved at
benytte sig af andre transportformer, herunder offentlig transport. For at give dem mulighed for at indgå i
et socialt fællesskab med andre borgere samt at vedligeholde fysiske og psykiske færdigheder, vil det
således være en oplagt mulighed, at benytte plejecentrets bus hertil.
Spisearrangementerne vil være åbne, således at alle vil have mulighed for at deltage, såfremt man opfylder
de saglige kriterier til demens og demenslignende symptomer. Dette taler for, at tilbuddet (herunder
befordringen) har et generelt sigte og kommer den afgrænsede kreds af demente, ældre borgere til gode.
2.1) Konklusion
Det er herefter vores vurdering, at kørslen vil kunne rummes inden for Kommunalfuldmagtens grænser,
idet almennyttekriteriet må anses for opfyldt i og med, at befordringen stilles til rådighed for alle borgere,
der opfylder de sagligt afgrænsede kriterier for demenssygdom eller demenslignende symptomer. Der er
således ikke tale om en begunstigelse af enkeltpersoner.
Marie Madvig Evald og Tine Jürgensen Muus
34