Ældreudvalget 2024-25
ÆLU Alm.del Bilag 44
Offentligt
3043597_0001.png
Ældreudvalgets åbne høring om velfærdsteknologi
Folketinget, 18/6/2025
Når fagligheden og den værdige
pleje er i fokus
Potentialer og barrierer i udviklingen af
velfærdsteknologi
Søren Gershøj
Director, Sales
Peer Bentzen
CEO
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Power point-præsentationer fra Ældreudvalgets åbne høring den 18/6-2025 om velfærdsteknologi
3043597_0002.png
Potentialer & barrierer i udviklingen af velfærdsteknologi
De demografiske udfordringer, samt udviklingen af nye velfærdsteknologier har aldrig været
større og hurtigere end den er i dag.
Life Science har gjort det muligt at leve længere
Velfærdsteknologi gør det muligt at leve bedre, når den bliver brugt rigtigt
Velfærdsteknologi både styrker værdighed og frihed for borgerne
Velfærdsteknologi samtidig bidrager til bedre arbejdsvilkår for medarbejderne
Vi har fantastiske ledere og medarbejdere i pleje- og sundhedssektoren
De skal have de redskaber, de har brug for, for at kunne gøre deres arbejde godt
vi har dem
og Danmark er langt fremme
Lad os lave rammerne til at de kan få dem nu!
2
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Power point-præsentationer fra Ældreudvalgets åbne høring den 18/6-2025 om velfærdsteknologi
3043597_0003.png
vi frigør tid, så behandleren kan fokusere på kerneopgaven
Virksomheden oprettet i 1946 (Max Manus)
Ledende indenfor AI baseret dokumentation og
talegenkendelse i DK, S og N
75+ ansatte med udviklingsafdeling i Aarhus
20.000+ daglige brugere af tale-teknologi
Rådgivende rolle i tværnordiske netværk inden for
sundhedsteknologi
Omilon leverer til Almen Praksis, Kommuner og Regioner
Frigør tid til øget fokus på borgernære opgaver
Effektiv og tidstro dokumentation med minimal
efterbehandlingstid
Højere detaljegrad og øget kvalitet i
dokumentationen giver bedre overdragelse
Omilon frigør tid for omsorgspersonalet med
talegenkendelse og AI. Vi omgør diktering og
samtaler til strukturerede notater, sømløst
integreret i omsorgsjournaler
og fagsystemer.
Med lang erfaring og fokus på kvalitet og
sikkerhed, effektiviserer vi arbejdsprocesser
- så behandleren kan fokusere på borgeren.
3
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Power point-præsentationer fra Ældreudvalgets åbne høring den 18/6-2025 om velfærdsteknologi
3043597_0004.png
NEMLIA
giver tryghed, frihed & værdighed
Nemlia produkt og service leverer den viden via notifikationer personalet har brug for, for at kunne forebygge
og levere kvalitets pleje og omsorg, med høj grad af nærvær – fordi de er på det rette sted præcist når
behovet er der.
Nemlia er udviklet i samarbejde med plejepersonale og er intuitivt og let betjent.
Nemlia integreres anvendelse
af sensorer og data som en del
af det daglige arbejde med
tværfaglige handleplaner.
Tid til pleje
75 % færre natlige kontroller
40 % mere tid brugt på pleje
Omkostninger ned
95 % færre kritiske fald, hvilket fører
til færre hospitalsindlæggelser
Lavere personaleudskiftning på
grund af reduceret stress
Efter oplæring kan
plejepersonalet selv opstille
scenarier, opsætte sensorer og
ændre dem i takt med
borgernes funktionsniveau
ændres.
Nemlia bliver brugt i Danmark,
Tyskland og Færøerne
4
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Power point-præsentationer fra Ældreudvalgets åbne høring den 18/6-2025 om velfærdsteknologi
3043597_0005.png
Potentialer med velfærdsteknologi
Værdighed øges for personale, beboere og borgere
Bedre arbejdsmiljø: Skaber større tryghed, bedre overblik, færre tunge løft, samt mindre tid
på dokumentation
Mere præcision og tryghed giver ro og overskud til nærvær. = Kvalitet, frihed og værdighed
til borgeren
Rettidig reaktion før situationer bliver kritiske.
Fører til større tryghed hos ældre borgere og deres pårørende (f.eks mulighed for
længere tid i egen bolig).
“95% færre kritiske fald på plejehjemmet, leder til større tryghed hos beboer og
medarbejder”*
Ser nye rekruttering kan være med til at gøre det attraktivt at arbejde i plejesektoren,
specielt der hvor teknologien hjælper til med at gøre fagligheden i plejen mere
bæredygtig og attraktiv.
43% af ældre er skeptiske over for digitale velfærdsløsninger, men 70% er
åbne, hvis de får valgmuligheder og støtte
(Kilde: Ældre Sagen)
*Kilde:
EHS
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Power point-præsentationer fra Ældreudvalgets åbne høring den 18/6-2025 om velfærdsteknologi
3043597_0006.png
Barrierer for skalering og implementering
Manglende incitament til skalering: Mange kommuner pilotafprøver, men skalerer ikke.
Uensartet implementering og manglende nationalt overblik: ”borgernes adgang
afhænger af postnummer.”
Forskellig tolkning af GDPR i kommunernes forvaltninger, der blokerer for adgang til
relevante data.
Manglende standardisering og fælles krav
– det svarer til at have “17 forskellige
opladere”. 76 procent af virksomhederne har udfordringer med datadeling med
kommunerne
(Kilde: Dansk Erhverv).
Udbuds- og indkøbspraksis, der ikke understøtter kvalitet og effekt.
64% af virksomhederne oplever, at uklare reguleringer er
en barriere for skalering af teknologiske løsninger
(Kilde: Dansk Erhverv, Velfærden i tal 2024)
Kun 18% af kommunerne arbejder systematisk
med implementering af velfærdsteknologi
(Kilde: VIVE)
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Power point-præsentationer fra Ældreudvalgets åbne høring den 18/6-2025 om velfærdsteknologi
3043597_0007.png
Anbefalinger til Folketinget
1. Skab attraktive investeringsincitamenter:
Opret en national portal for at fremvise fordelene og
løsningerne ved velfærdsteknologi, såsom effektivisering og kvalitetsforbedring, for at tilskynde
kommuner til at investere.
2. Puljer til skalering og drift :
Alloker midler til at understøtte udrulning og drift af eksisterende,
veldokumenterede teknologier, ikke kun nye projekter.
3. GDPR-harmonisering:
Fastlæg klare nationale retningslinjer for GDPR (fx DPA) i samarbejde med
Datatilsynet for at fjerne juridisk usikkerhed og lette datadelingen.
4. Fælles datainfrastruktur:
Etabler en fælles data-platform og teknologiportal for at give adgang
til dokumenterede teknologiske løsninger.
5. Fleksible indkøbsrammer:
Indfør mere fleksible regler for indkøb og test af ny teknologi, for at
fremskynde implementeringen af innovative løsninger.
7
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Power point-præsentationer fra Ældreudvalgets åbne høring den 18/6-2025 om velfærdsteknologi
3043597_0008.png
Tak