Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2024-25
§71 Alm.del Bilag 94
Offentligt
3011369_0001.png
Endelig rapport for anmeldt tilsynsbesøg den 10. januar 2025 på
Solsikkegården, Lægårdsvej 118, 7500 Holstebro
1.
Indledning
Den 10. januar 2025 kl. 9.45-11.45 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt
tilsynsbesøg på Solsikkegården, Lægårdsvej 118, 7500 Holstebro.
Fra § 71-tilsynet deltog formand Peter Juel-Jensen (V), Lasse Haugaard
Pedersen (S), Louise Brown (LA) og Kim Edberg Andersen (DD).
Desuden deltog udvalgsassistent Gitte Ravn Jensen og udvalgssekretær
Camilla Vejlø Hartling.
Tilsynet blev mødt af bestyrelsesformand Else Marie Kristiansen, ejer og
direktør Thomas Brogaard, pædagog Pernille Flæng og medarbejder
repræsentant i Solsikkegårdens bestyrelse Eddie Hald Jensen.
29. april 2025
Herefter blev tilsynet vist rundt på bostedet.
2.
Tilsynet udtaler
Tilsynet finder det positivt, at der ikke har været magtanvendelser på
Solsikkergården, og at der arbejdes aktivt med at forebygge disse.
Tilsynet finder det positivt, at Solsikkegården har udarbejdet procedurer
og politikker for håndtering af en lang række situationer, hvilket gav
indtryk af et velstruktureret sted med tryghed for de unge.
Tilsynet finder det også positivt, at rammerne på Solsikkegården
fremstod hjemlige, og at der med husmøder og fællesaktiviteter skabes
rammer for fællesskab mellem de unge.
3.
Kort om Solsikkegården
Solsikkegården er et lille børne- og Ungehjem for unge mennesker, der
har brug for et trygt og familiært hjem med et fagligt kompetent
personale, der er handlingsorienteret og lyttende i den pædagogiske
indsats med den unge.
Der er tale om unge mennesker, der er omsorgssvigtet og i en
uhensigtsmæssig udvikling på de følelsesmæssige-, sociale- og
adfærdsmæssige områder. Dette kan udvise sig ved fx rømning, ikke-
personfarlig kriminalitet samt indadreagerende og udadreagerende
adfærd.
Den unge har brug for et hjem, hvor der ses bagom en uhensigtsmæssig
adfærd, og hvor der prioriteres tid til samtaler, hvor personalet er
nysgerrige og undersøgende på den unges oplevelse af hændelser og
episoder, som kan være alt fra trivselsfremmende til personødelæggende.
Aldersgruppen er 10-17 år, hvor den unge er anbragt efter Barnets lov
§46, stk. 1 eller §47 stk. 1.
Tilbuddet har 8 døgnpladser og er godkendt efter Barnets lov §43, stk. 1,
nr. 6 stk. 3.
§ 71-tilsynet
Camilla Vejlø Hartling
Udvalgssekretær
[email protected]
Tlf. 3337 5501
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
3337 5500
[email protected]
www.ft.dk
Side 1 | 3
OFFENTLIG
§71, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Endelig rapport for anmeldt tilsynsbesøg den 10/1-2025 hos Solsikkegården, opholdssted for børn og unge i Holstebro
Solsikkegården varetager også opgaver, hvor der er en let grad af
udviklingsforstyrrelse. Solsikkegården modtager ikke unge, der er
involveret i alvorlig og personfarlig kriminalitet eller unge, der er i et
massivt misbrug, der ville kræve afrusning eller afgiftning.
4.
Tilsynets rundgang
Efter ankomst og et indledende møde blev tilsynet vist rundt.
Tilsynet fik lejlighed til at se opholdsrum, spiserum, fællesrum samt et
værelse som dog ikke var møbleret, da det var ubeboet. Værelserne
møbleres af barnet/den unge ved indflytning mhp. at skabe hjemlig og
personlig atmosfære.
Det bemærkes, at alle børn og unge på opholdsstedet var i skole under
besøget, og at der derfor alene var personale til stede under
rundvisningen. Tilsynet så ikke børnenes eller de unges (møblerede)
værelser.
Tilsynet havde dog senere en fortrolig samtale med en af de unge, som
kom hjem fra skole. Der var ikke ansatte til stede under samtalen.
Vedkommende gav et positivt indtryk af stedet og fremhævede bl.a. godt
fællesskab.
Faciliteterne fremstod generelt pæne og velholdte. Der var både gode
rammer for samvær og mulighed for at trække sig til sit eget værelse.
Tilsynet blev forevist proceduremapper og politikker for håndtering af
en lang række situationer, hvilket gav indtryk af et velstruktureret sted
med tydelig ledelse.
5.
Øvrigt
Om magtanvendelse
oplyste ledelsen, at der ikke havde været
magtanvendelse på bostedet og at de mener, at det kan forebygges.
Om styring og økonomi
oplyste ledelsen, at der er behov for en
økonomisk buffer svarende til 3 måneders drift og at der på et tidspunkt
havde været behov for at indskyde 800.000 kr.
Ledelsen mener, at denne størrelses institution er det maximale, hvis
bostedet reelt skal føles som et hjem af beboerne. Ledelsen oplever at
have større ledelsesrum end et kommunalt opholdssted, bl.a. ved at
kunne sige nej til visse unge, som man ikke vil kunne hjælpe. Ledelsen
gav udtryk for at det er et stort problem, at der mangler tilbud til disse
unge, som kommunerne til tider placerer i sommerhuse uden en
pædagogisk indsats.
Samarbejde med skolerne er tæt men krævende, idet ledelsen oplever, at
skolerne reagerer langsomt, selvom de har såkaldte styrkeklasser til børn
og unge, dvs. et socialt tilbud på en almindelig skole. Hvis
uddannelsestilbuddet ikke fungerer for et barn/en ung, så italesætter
personalet det over for skolen.
Side 2 | 3
OFFENTLIG
§71, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Endelig rapport for anmeldt tilsynsbesøg den 10/1-2025 hos Solsikkegården, opholdssted for børn og unge i Holstebro
Om forældresamarbejde
oplyste ledelsen, at forældrene har en fast
kontaktperson. Man ringer sammen hver 14. dag. Børn og forældre er i
tæt kontakt. Forældre kan altid komme på besøg.
Om personalet
oplyste ledelsen, at der i alt er 12 ansatte pædagoger, som
dækker en døgnvagt kl. 10.00
10.00 (som er sovende nattevagt) og en
eftermiddags og/aftenvagt kl. 14.00-22.00. Ledelsen vil hellere have
faguddannet personale og lavere normering end højere normering med
ufaglærte. Det fungerer godt med 2 medarbejdere på arbejde ad gangen
og erfaringen er, at der kan være for mange voksne ift. antallet af unge
på stedet. Der skal være balance for at opretholde en familiær stemning.
Personalemøder holdes udenfor huset.
Om de fysiske rammer
oplyste ledelsen, at når et barn/en ung flytter ind,
så får man 11.000 kr. til at indrette værelse for. Der er tale om en
engangsydelse fra kommunen som bevilges særskilt. Barnet/den unge
bestemmer selv hvordan der skal indrettes. Barnet/den unge får
møblerne med, når de flytter. Personalet oplever, at børnene/de unge
passer på møblerne på værelset, da det er deres egne.
Derudover inddrages de unge i indretningen af fællesarealer, f.eks. valg
af ny sofa. Bostedet skal ligne et normalt hjem så meget som muligt,
både hvad angår fysiske rammer og regler for fritid.
Om fritid og regler
oplyste ledelsen de unge om at gå ud, have venner på
besøg m.v. Ledelsen oplyste også, at der ofte også kommer venner med
hjemme. Der må ikke være alkohol på bostedet, men de unge må gå til
fester, når pædagogerne ved hvor det foregår og hvilken voksen der er
ansvarlig ved festen. De unge må ikke bare hænge ud i byen. Der er
ingen voksne der ryger på stedet. De unge kan ryge, men kun uden for
og en ad gangen, så der ikke opstår et socialt fællesskab omkring
rygningen. Et par af de unge har aftaler om begrænsning og afleverer
iPad og telefon om aftenen. De unge kan have fritidsjobs og bliver
hjulpet til et fornuftigt pengeforbrug. Som udgangspunkt tager de
offentlig transport og cykler, men de bliver også kørt, hvis det er
nødvendigt.
Om kost
oplyste ledelsen, at de ansatte pædagoger ikke laver mad, da
deres tid prioriteres til de unge. Der er en særlig ansat til madlavningen,
som sikrer god og varietet kost. Der er ikke tvungen madlavning for de
unge, fordi sådan er det heller ikke i almindelige hjem. Energidrikke er
et problem og Solsikkegården accepterer ikke energidrikke som en del af
tilbuddet. Derfor tilbydes de unge, at Solsikkegården opbevarer
eventuelle energidrikke, som herefter udleveres efter ønske og på
baggrund af individuelle aftaler
Om obligatoriske fælles aktiviteter og samvær
blev det oplyst, at der er
fælles husmøde hver 2. onsdag og fælles aktiviteter med Ungdommens
Røde Kors. Derudover er fælles morgenmad obligatorisk.
Om efterværn
oplystes det, at bostedet har fortsat kontakt med unge som
er flyttet i egne lejligheder.
Side 3 | 3
OFFENTLIG