Redegørelse nr.
R 12
Folketinget 2024-25
Redegørelse afgivet af ældreministeren (Mette Kirkgaard) den 30. april 2025
Redegørelse
om
ældreområdet 2025
(Skriftlig redegørelse)
Redegørelse om ældreområdet 2025
Forord
I 2024 indgik et bredt flertal af Folketingets partier en aftale
om en reform af ældreområdet.
Reformen indebærer, at ældreplejen fremover bygger på de
tre værdier:
– Selvbestemmelse for den ældre.
– Tillid til medarbejdere og ledere.
– Samspil med civilsamfund, lokale fællesskaber og pårø-
rende.
Der er tale om en frisættelsesreform, hvor de nye love på
ældreområdet, der blev vedtaget i december 2024, omstiller
ældreplejen, så den enkelte borger sættes i centrum. Hvor
den enkelte ældres behov ikke defineres af kørelister, men
hvor medarbejderne i ældreplejen sammen med borgeren
finder ud af, hvilken omsorg og pleje borgeren har behov for
i dag. En ældrepleje, hvor medarbejderne kan bruge deres
faglighed uden at bruge tid på unødig dokumentation.
Ældrereformen medfører mange forandringer. Vi indfører
helhedspleje, som understøtter kontinuitet, en helhedsorien-
teret tilgang til hjælpen baseret på selvbestemmelse, tillid
og et tæt samspil med pårørende, civilsamfund og lokale
fællesskaber. Vi har indført et forenklet, lærende og under-
støttende tværkommunalt tilsyn med kvaliteten af ældreple-
jen. Og så har vi indført en ny type plejehjem – lokalpleje-
hjem – hvor lokalsamfundet og friheden til at lede lokalt er i
centrum.
Analyserne i dette års ældreredegørelse samler op på den ek-
sisterende viden om ældreområdet, inden ældreloven træder
i kraft den 1. juli 2025. Redegørelsen gør os bl.a. klogere
på hjælpen og omsorgen til de ældre, leverandørerne på
ældreområdet og tilsynene.
Som ældreminister hæfter jeg mig særligt ved den demogra-
fiske udvikling, rekrutteringsudfordringen og de nye mulig-
hederne i velfærdsteknologien.
Som redegørelsen dokumenterer, står ældreområdet over
for store demografiske udfordringer. Udover at flere i de
kommende år bliver ældre, lever vi også længere i Dan-
mark. Derfor stiger behovet for pleje tilsvarende. Det bety-
der, at antallet af medarbejdere i ældreplejen nogle steder
har svært ved at følge med. I 2024 mislykkedes 15 pct.
af rekrutteringsforsøgene for social- og sundhedshjælpere
i ældreplejen. Derfor er netop rekruttering og fastholdelse
af kvalificeret personale på ældreområdet et af de absolut
vigtigste fokusområder i de kommende år.
Ud over at have fokus på at rekruttere og fastholde pleje-
personale, er udbredelse og skalering af velfærdsteknologi
i ældreplejen en vigtig del af løsningen på arbejdskraftsud-
fordringerne. Skærmbesøg, kunstig intelligens og smart inte-
gration af it kan være med til at frigøre værdifulde ressour-
cer hos plejepersonalet, så der bliver mere tid til nærvær,
omsorg og plejen. Velfærdsteknologi kan samtidig være med
til at give borgeren mere frihed til at leve et selvstændigt
og værdigt liv i trygge ramme, hvor man ikke i samme grad
føler sig afhængig af pleje.
Vi når imidlertid kun i mål, hvis vi i fremtiden bliver endnu
bedre til at integrere og udnytte kvaliteterne af velfærdstek-
nologien i ældreplejen. Derfor er jeg glad for, at nye tal, som
også indgår i ældreredegørelsen, viser, at mere end 80 pct. af
social- og sundhedsmedarbejderne i ældreplejen er positivt
indstillet overfor brugen af velfærdsteknologi.
2025 bliver året, hvor nytænkningen af ældreområdet for al-
vor skal ud at leve hos borgere og medarbejdere, så de ældre
får mere selvbestemmelse, og tilliden til medarbejderne og
lederne bliver større. Og ikke mindst, at vi får inddraget
DN000031
Ældremin., j.nr. 2024-8902