Folketingets Finansudvalg
Trine Pertou Mach
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025-783
30. April 2025
Finansudvalget har i brev af 9. april 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 1 til akt-
stykke nr. 198, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine
Pertou Mach (EL).
Spørgsmål nr. 1:
”Forventer
ministeren, at a-kasserne vil blive pålagt en ekstra administrativ byrde
som følge af konsekvensen af lovgivningen, og vil regeringen i så fald være villig
til at dække denne omkostning?”
Svar:
Arbejdsgivernes indbetaling af ATP-bidrag er blevet forenklet som følge af
lov nr.
1538 af 12. december 2023 om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspen-
sion og forskellige andre love (Fælles opkrævning af arbejdsgiverbidrag, mv.).
Ændringen halverer således antallet af årlige opkrævninger hos arbejdsgiverne fra
otte til fire opkrævninger, hvilket medfører en administrativ forenkling for arbejds-
givere og for ATP.
De nye regler vurderes ikke at medføre ekstra administrative byrder for a-kasserne.
Lovændringen medfører, at opkrævningen og indbetalingen af ATP-bidrag vil ske
to måneder senere end tidligere. Beskæftigelsesministeriet har derfor orienteret Fi-
nansudvalget i
Aktstykke nr. 198 Orienterende aktstykke om ændret indregning af
4. kvartal for ATP- og OP-bidrag
om, at Beskæftigelsesministeriet fra 2024 og
frem vil indregne udgifter vedrørende 4. kvartal i det efterfølgende regnskabsår for
tre ATP-bidrag og to OP-bidrag som følge af lovændringen. Ministeriet ønsker der-
med at fastholde den nuværende regnskabspraksis, der er baseret på en indregning
af udgifter, når en opkrævning foreligger.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen