Finansudvalget 2024-25
Aktstk. 261 § 9 Bilag 1
Offentligt
3037915_0001.png
Aktstykke nr.
232
Folketinget 2023-24
Afgjort den 27. juni 2024
232
Skatteministeriet.
København, den 18. juni 2024.
a.
Skatteministeriet orienterer med dette aktstykke om afslutningen af Ejendomsdataprojektet, der har
leveret og ibrugtaget leverancer, der implementerer grunddata i Skatteforvaltningen på baggrund af
grunddataaftalen
Gode grunddata til alle – en kilde til vækst og effektivisering
af 3. oktober 2012
inden for den totaløkonomiske ramme på 143,6 mio. kr. (2024-pl) ekskl. renter i 2020-2030,
jf.
fortroligt akt. I af 3. marts 2022.
Eftersom den samlede udvikling af Ejendomsdataprojektet er afsluttet, er nærværende aktstykke of-
fentligt. Fortroligheden af tidligere aktstykker om udviklingen af Ejendomsdataprojektet vil således
blive ophævet, efter Finansudvalget er orienteret.
b.
i) Projektets formål
Den 3. oktober 2012 indgik den daværende regering (S, SF og RV), kommunerne og regionerne
grunddataaftalen, som blev implementeret af det fællesoffentlige grunddataprogram. Programmet
løftede kvaliteten af grunddata i Danmark og standardiserede data, så de samme data kan anvendes
på tværs af offentlige myndigheder og private aktører. Grunddata betragtes som oplysninger, der
anvendes kontinuerligt på tværs af den offentlige sektor fx ejendomsejerforhold fra Ejerfortegnelsen,
oplysninger om en ejendom fra Matriklen og personoplysninger fra CPR. Grunddataprogrammets
leverancer omfattede blandt andet en ny distributionskanal for grunddata, Den Fællesoffentlige
Datafordeler, forvaltet af Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur, samt en række tiltag og
forbedringer af grunddata. De fællesoffentlige grunddata udgør således et fælles forvaltningsgrund-
lag for den offentlige sektor, men anvendes også i den private sektor, herunder i finanssektoren,
udlejningsbranchen mv.
Finansudvalget tiltrådte med
fortroligt akt. I af 3. marts 2022
en økonomisk ramme på 143,6 mio. kr.
(2024-pl) ekskl. renter i 2020-2030 til implementering af grunddata på ejendomsområdet i Skattefor-
valtningen. Projektet til denne implementering betegnes Ejendomsdataprojektet. Implementeringen
består af to hovedelementer.
For det første
at etablere og udvikle en Ejendomsdataplatform og
for det
andet
at tilpasse eksisterende it-systemer, så disse kan interagere med Ejendomsdataplatformen og
anvende grunddata.
AN016367
Skattemin., j.nr. 2024-1772
Aktstk. 261 - 2024-25 - Bilag 1: Oversendelsesbrev, tiltrådt aktstk. 28 og 232, fra skatteministeren
3037915_0002.png
2
Ejendomsdataprojektet skal konkret levere:
Adgang til grunddata for Skatteforvaltningens systemer,
så systemerne kan håndtere data efter
grunddatamodellen.
En ejendomsdataplatform, der konverterer data mellem grunddatastrukturer og Skatteforvaltnin-
gens datastrukturer.
Ejendomsdataplatformen leverer konverteret data til Skatteforvaltningens
systemportefølje og fungerer som teknisk bindeled mellem Skatteforvaltningens systemportefølje
og Den Fællesoffentlige Datafordeler. Derudover leverer Ejendomsdataplatformen en nøglekon-
verteringsservice og -generering, som konverterer den nye ejendomsnøgle til identifikation af
ejendomme i de fællesoffentlige grunddata til de gamle ejendomsnøgler fra legacy-systemet Det
Fælleskommunale Ejendomsstamregister (ESR), der benyttes i Skatteforvaltningens legacy-syste-
mer.
Fundamentet for, at Skatteforvaltningen fra 2024 kan frigøres datamæssigt fra ESR i forhold til
ejendomsbeskatning.
Det sker ved, at Ejendomsdataplatformen via det såkaldte VUR-datagrund-
lag leverer det nødvendige data til brug for ejendomsbeskatningen til det gamle ejendomsvurde-
ringssystem (VUR), fremfor at data leveres fra ESR. Ejendomsdataprojektet sikrer dermed, at
VUR kan køre videre uden ESR, da VUR i en periode efter 2023 fortsat skal anvendes til at
indlæse de nye grunddatabaserede ejendomsvurderinger i legacy-it-systemerne for forskuds- og
årsopgørelserne. Desuden skal dele af VUR fortsat anvendes efter 2023 til klagesagsbehandling.
ii) Projektstatus, nedlukning af projektorganisationen og afsluttende implementering
Ejendomsdataprojektets projektorganisation blev nedlukket den 30. april 2024, hvorefter der kun
udestår en række administrative projektafslutningsaktiviteter. Projektet har således med enkelte juste-
ringer leveret som angivet i
fortroligt akt. AI af 8. juni 2023, jf. tabel 1.
Aktstk. 261 - 2024-25 - Bilag 1: Oversendelsesbrev, tiltrådt aktstk. 28 og 232, fra skatteministeren
3037915_0003.png
3
Tabel 1 Overblik over væsentligste milepæle for Ejendomsdataprojektet
Milepæl
1. Tilpasning af datagrundlag for sommerhusudlej-
ningsbranchen og etablering af Ejendomsdataplat-
formen v1. 0.
Indhold
Etablering af teknisk fundament på Ejendomsdata-
platformen samt udvikling af nøglekonvertering,
som konverterer data mellem grunddata og Skatte-
ministeriets legacy-dataformat, samt tilpasning af
datagrundlag for sommerhusudlejningsbranchen.
Status og justering
Milepæl 1 er opnået.
Teknisk fundament for Ejendomsdata-
platformen inkl. nøglekonvertering er
udviklet.
Aftagersystem til sommerhusudlej-
ningsbranchen er udfaset af Skattefor-
valtningen.
Milepæl 2 er opnået.
Fundamentet for filhåndtering er fær-
digt, alle relevante kanaler for videre-
sendelse af data fra Datafordeleren er
etableret på Ejendomsdataplatformen,
og fundament for sammenstilling af
data er etableret på Ejendomsdataplat-
formen.
Aftagersystemer til deleøkonomi og
udlejningsbranchen er udfaset af Skat-
teforvaltningen og erstattet af det nye
it-system DAC7.
Milepæl 3 er opnået.
Datagrundlag for implementering af
boligskatteforliget er nået. Nøglegene-
ratoren er sat i drift og sikrer, at Skatte-
forvaltningens legacy-systemer kan ar-
bejde på det eksisterende dataformat.
2.
Tilpasning af datagrundlag for udlejningsbranchen Etablering af filhåndtering på Ejendomsdataplat-
samt for deleøkonomi og etablering af Ejendomsda- form, hvorved filer kan læses af Skatteforvaltnin-
taplatformen v1. 1.
gens it-systemer gennem Datafordeleren, samt til-
pasning af datagrundlag for deleøkonomi og udlej-
ningsbranchen.
3.
Tilpasning af datagrundlag for implementering af
boligskatteforliget og etablering af Ejendomsdata-
platform v1. 2.
Etablering af sidste platformsfunktionalitet, herun-
der nøglegenerator, som sikrer, at legacy-systemer
kan identificere ejendomme ved hjælp af gammelt
dataformat, samt tilpasning af forskuds- og årsopgø-
relser til personbeskatning.
4.
Omlægning af datagrundlag for Grundejernes Inve- Omlægning af løsning for Grundejernes Investe-
Milepæl 4 er delvist løst inden for ram-
steringsfond.
ringsfond, så indberetninger fra fonden kan beskat- men af projektet.
tes.
Grundet ressourceudfordringer hos
Skatteforvaltningens leverandør er op-
gaven udskudt og forventes afsluttet
i 2. kvartal 2024 efter projektnedluk-
ning. Projektets involvering understøt-
ter omlægningen, men har ingen ud-
viklingsaktivitet i den forbindelse. Pro-
jektet håndterer kun finansieringen.
5.
Omlægning af datagrundlag for indberetningsløs-
ningen Rente.
Omlægning af løsning for realkreditinstitutterne og Milepæl 5 er opnået.
finanssektoren, så indberetninger fra finanssektoren Indberetningsløsningen Rente er om-
om renteindtægter og -udgifter kan beskattes.
lagt og understøtter grunddatabaserede
indberetninger fra realkreditinstitutter
og finanssektoren.
6.
Tilpasning af datastruktur for ejendomsoplysninger. Tilpasning af it-systemet til kontrolsager i Skattefor- Milepæl 6 er udgået af projektet.
valtningen, så datastruktur for ejendomsoplysninger It-systemet til kontrolsager har behov
tilpasses, og grunddata kan tilføjes.
for data om årlig ejendomsskat. Ana-
lyse har vist, at behovet for data om
årlige ejendomsskat fra 2024 kan tilgås
i it-systemet Ejendomsskat og Ejen-
domsbidrag (E&E) og er håndteret af
det projekt, der implementerer Tryghed
om boligbeskatningen.
Kilde: Skatteministeriet
Anm.: Leverancen datagrundlag til DAC1, som er en oversigt over udlændinge, der ejer danske ejendomme, figurerer i projektets projektgrundlag under
milepæl 2. Leverancen er ikke nævnt i
akt. I.
Milepæl 1, 2 og 3
er implementeret. Hovedleverancen Ejendomsdataplatformen/VUR-datagrundlag
blev taget i brug i januar 2024. Med idriftsættelsen af VUR-datagrundlag er Skatteforvaltningens
systemportefølje datamæssigt frigjort fra ESR. VUR-datagrundlag danner det nye datagrundlag til
beregning og opkrævning af grundskyld, dækningsafgift samt ejendomsværdiskat fra 2024.
Aktstk. 261 - 2024-25 - Bilag 1: Oversendelsesbrev, tiltrådt aktstk. 28 og 232, fra skatteministeren
3037915_0004.png
4
Milepæl 2
indeholdt oprindeligt en tilpasning af datagrundlag for systemerne for deleøkonomi (DEL)
og udlejningsbranchen (FRIT). Skatteforvaltningen har valgt at udfase disse aftagersystemer. Beslut-
ningen følger af udviklingen af et nyt it-system til at understøtte EU-direktivet DAC7 (EU-direktiv
for digitale platforme). Udfasningen af DEL og FRIT har ikke haft betydning for Ejendomsdata-
projektets leverancer, da integrationen mellem det nye DAC7 (som erstatter DEL og FRIT) og
Årsopgørelsen har haft behov for samme funktionalitet. Funktionaliteten blev udviklet som en del
Ejendomsdataplatformen i
milepæl 1, 2 og 3.
Integrationen til Ejendomsdataplatformen er implemen-
teret i Årsopgørelsen.
Milepæl 2
indeholder tillige første delleverance af datagrundlag til DAC1 (EU-direktiv for admini-
strativt skattesamarbejde) i form af specifikationer og testdata. Anden delleverance til DAC1, som er
den endelige udvikling af services, forfalder efter projektnedlukningen og er dermed overdraget til
vedligeholdelses- og driftsorganisationen.
Ressourceudfordringer hos Skatteforvaltningens leverandør har medført, at leverancen
milepæl 4
om
omlægning af datagrundlag for Grundejernes Investeringsfond (GI) er udskudt og forventes afsluttet
i 2. kvartal 2024 i driftsorganisationen efter projektnedlukning. Projektets involvering understøtter
omlægningen og håndterer kun finansieringen i gennemførselsfasen.
Milepæl 5
er opnået, da indberetningsløsningen Rente er omlagt og understøtter grunddatabaserede
indberetninger fra realkreditinstitutter og finanssektoren.
It-systemet til kontrolsager (KTR) har behov for data om årlig ejendomsskat.
Milepæl 6
var op-
rindeligt en del af projektet, men er udgået, da data kan tilgås via it-systemet Ejendomsskat og
Ejendomsbidrag (E&E).
Der udestår således ikke leverancer i projektet ved projektafslutningen, bortset fra
milepæl 4. Mi-
lepæl 4
er delvist opnået inden for projektets rammer, men er stadig under udvikling med forven-
tet afslutning i 2. kvartal 2024. Projektets
milepæl 4
omhandler omlægning af datagrundlag for
Grundejernes Investeringsfond, men indebærer ikke udvikling af funktionalitet i Ejendomsdatapro-
jektet. Derfor kan Ejendomsdataprojektet afsluttes, selvom der fortsat arbejdes med
milepæl
4.
Grundet den tidsmæssige justering af
milepæl 3 og 4
blev projektnedlukningen udskudt med 2
måneder i forhold til det forudsatte i
fortroligt akt. I af 3. marts 2022
fra februar 2024 til april
2024. Udgifterne forbundet hermed er afholdt inden for den eksisterende økonomiske ramme tiltrådt
af FiU,
jf. fortrolig akt. I af 3. marts 2022.
Det vurderes, at ændringerne i afgrænsning af den økonomiske ramme som følge af justeringer
af
milepæl 3 og 4
samt fjernelsen af
milepæl 6
ikke udgør en væsentlig ændring af det tiltrådte
grundlag,
jf. Budgetvejledningens pkt. 2.2.18.1.2.
iii) Opgørelse af projektets gevinster
Projektet har realiseret gevinster inden for følgende områder, som angivet i
fortroligt akt. I af 3.
marts 2022:
1. Et sammenhængende og autoritativt datagrundlag til grund for ejendomsbeskatning (ikke-økono-
misk gevinst)
2. Skatteforvaltningen bliver mindre afhængig af legacy-systemer (ikke-økonomisk gevinst)
3. En omstillingsparat og stabil ejendomsbeskatning (ikke-økonomisk gevinst)
4. Datamæssig frigørelse fra ESR (samfundsøkonomisk gevinst)
5. Driftsomkostninger (negativ økonomisk gevinst)
Aktstk. 261 - 2024-25 - Bilag 1: Oversendelsesbrev, tiltrådt aktstk. 28 og 232, fra skatteministeren
3037915_0005.png
5
Projektet er et forudsætningsprojekt og gevinsterne realiseres derfor gennem andre systemer og
processer i Skatteforvaltningen.
Et sammenhængende og autoritativt datagrundlag til grund for ejendomsbeskatning
Gevinsten er realiseret. Projektet har sikret, at Skatteforvaltningen har implementeret grunddata på
ejendomsområdet og dermed understøtter ejendomsbeskatningen og implementeringen af boligskat-
teforliget. Det medfører konkret, at:
• Skatteforvaltningen nu udveksler ejendomsinformationer efter grunddatastrukturer.
• Skatteforvaltningen nu har tilsluttet sig Den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi og Grundda-
taprogrammets strategi om et enkelt, effektivt og sammenhængende fælles forvaltningsgrundlag,
der opdateres og tilgås ét sted – hos de autoritative registerejere.
Skatteforvaltningen bliver mindre afhængig af legacy-systemer
Gevinsten er realiseret. Skatteforvaltningens systemer anvender fra skatteåret 2024 ikke længere data
fra ESR som grundlag for beregning og opkrævning af ejendomsskatter. Data hentes fremadrettet
fra Ejendomsdataplatformen. Skatteforvaltningen har dermed opnået datamæssig frigørelse fra lega-
cy-systemet ESR ift., at der ikke længere anvendes data fra ESR som grundlag for beregning og
opkrævning af ejendomsskatter.
En omstillingsparat og stabil ejendomsbeskatning
Gevinsten er realiseret. Etablering af Ejendomsdataplatformen har sikret teknisk kapacitet, så alle
systemændringer og -udbud fremover bygger på fællesoffentlige grunddata styret og kontrolleret
via Ejendomsdataplatformen. Ejendomsdataplatformen er nu indgangen til Den Fællesoffentlige Da-
tafordeler for den samlede Skatteforvaltning. Derudover er der etableret en ejendomsdataforvaltning,
som håndterer vedligeholdelse af Ejendomsdataplatformen. Endelig er der i ejendomsdataforvaltnin-
gen opbygget specialviden om grunddata og ejendomsdata til fremover at varetage vejledning af
Skatteforvaltningen på dette område.
Datamæssig frigørelse fra ESR
Gevinsten er realiseret. Ejendomsbeskatningen er fra skatteåret 2024 ikke længere baseret på tilbage-
konverterede grunddata fra ESR, men baserer sig på det såkaldte VUR-datagrundlag fra ejendomsda-
taplatformen. Den samfundsøkonomiske gevinst på ca. 100 mio. kr. årligt er dermed opnået.
Driftsomkostninger
Omkostningerne til drift og vedligeholdelse af Ejendomsdataplatformen og VUR-datagrundlag bud-
getteret til samlet 176,3 mio. kr. i 2024-2038. Driftsudgifterne på Ejendomsdataplatformen og VUR-
datagrundlag startede samtidig med idriftsættelsen.
iv) Opgørelse af endelige projektudgifter
Det samlede totalbudget for projektets analysefase og gennemførelsesfase var 143,6 mio. kr.
inkl. den samlede risikopulje på 17,0 mio. kr. (2024-pl),
jf. fortroligt akt. I af 3. marts 2022.
Der er
ikke blevet udmøntet fra projektets risikopulje. De samlede realiserede udgifter i perioden 2020-2024
er 126,5 mio. kr., hvilket er 17,1 mio. kr. mindre end projektets økonomiske ramme,
jf. tabel 2.
Aktstk. 261 - 2024-25 - Bilag 1: Oversendelsesbrev, tiltrådt aktstk. 28 og 232, fra skatteministeren
3037915_0006.png
6
Tabel 2 Projektudgifter til Ejendomsdataprojektet
Mio. kr. (2024-pl), udgiftsbaseret
Projektudgifter, ekskl. renter
Interne udgifter i Skatteforvaltningen
- Ikke aktiverbare projektudgifter
- Aktiverbare projektudgifter (afskrivninger)
Udgifter til eksterne leverandører
- Ikke aktiverbare projektudgifter
- Aktiverbare projektudgifter (afskrivninger)
Andre ordinære omkostninger
Risikopulje
Total
126,5
48,7
17,1
31,6
59,0
14,6
44,5
18,7
-
2020
7,6
3,5
3,5
-
2,5
2,5
-
1,6
-
2021
24,2
11,2
11,2
-
9,1
9,1
-
3,9
-
2022
33,2
14,1
2,4
11,7
14,8
5,9
8,9
4,3
-
2023
45,8
14,8
-
14,8
24,4
-2,9
27,3
6,6
-
2024
15,6
5,1
-
5,1
8,2
-
8,2
2,3
-
Kilde: Skatteministeriet
Anm.: Sumafvigelser skyldes afrunding. ’Andre
ordinære omkostninger’
indeholder løn- og driftsoverhead i Skatteforvaltningen.
Afvigelser fra projektudgifterne angivet i
fortroligt akt. I af 3. marts 2022
kan primært henføres til, at
projektets risikopulje på 17,0 mio. kr. ikke er udmøntet.
Med afskrivningsprofilen forventes de samlede omkostninger til projektet at udgøre i alt 126,5 mio.
kr. ekskl. renter i perioden 2020-2039, hvoraf analysefasen (ikke-aktiverbare projektudgifter) udgør
37,8 mio. kr.,
jf. tabel 3.
Tabel 3 Projektomkostninger til Ejendomsdataprojektet med afskrivningsperiode
Mio. kr. (2024-pl), omkostnings-
baseret
Ikke-aktiverbare projektudgifter
Aktiverbare projektudgifter
Risikopulje
Total, ekskl. renter
Renter
Total, inkl. renter
Total
37,8
88,7
-
126,5
32,2
158,7
2020
7,6
-
-
7,6
-
7,6
2021
24,2
-
-
24,2
-
24,2
2022
8,9
-
-
8,9
0,6
9,5
2023
-2,9
-
-
-2,9
2,4
-0,5
2024
-
7,2
-
7,2
3,9
11,1
2025
-
8,1
-
8,1
3,9
12,0
2026
-
8,1
-
8,1
3,5
11,6
2027
-
8,1
-
8,1
3,1
11,2
2028
-
8,1
-
8,1
2,6
10,8
2029
-
5,1
-
5,1
2,3
7,4
2030
-
4,8
-
4,8
2,1
6,9
2031-
2039
-
38,9
-
38,9
7,9
46,8
Kilde: Skatteministeriet
Anm.: Sumafvigelser skyldes afrunding.
v) Redegørelse for forventede kommende videreudviklingsaktiviteter
Da Ejendomsdataprojektet er overgået til drift, er det vedligeholdelses- og driftsorganisationen,
der har ansvaret for den tilbageværende udviklingsopgave for DAC1, der vedrører oplysninger om
udlændinge, der ejer danske ejendomme. Fristen for implementering af DAC1-direktivet er den 1.
maj 2026.
Grundet ressourceudfordringer hos leverandøren leveres dele af opgaven for løsningen for Grund-
ejernes Investeringsfond (GI) efter projektnedlukning i 2. kvartal 2024. Opgaven indeholder kun
finansieringen af udvikling hos leverandøren. Opgaven håndteres af vedligeholdelses- og driftsorga-
nisationen.
Tilføjelse af nye systemer til Ejendomsdataplatformen håndteres og prioriteres løbende i driften
efter projektet er nedlukket. Nogle tilpasninger vil være tilpasninger i systemer, mens andre vil
Aktstk. 261 - 2024-25 - Bilag 1: Oversendelsesbrev, tiltrådt aktstk. 28 og 232, fra skatteministeren
3037915_0007.png
7
være udvikling af nye services på Ejendomsdataplatformen. Tilføjelse af nye systemer ses ikke som
videreudviklingsaktiviteter, men som løbende driftsopgaver, der afspejler Ejendomsdataplatformens
formål. Dette håndteres i vedligeholdelses- og driftsorganisationen.
vi) Redegørelse for driftsudgifter
De samlede drifts- og vedligeholdelsesudgifter for Ejendomsdataplatformen og VUR-datagrundlag,
forventes at udgøre 176,3 mio. kr. i 2024-2038. Udgifterne til og med 2027 finansieres indenfor
rammerne af
Flerårsaftale for skattevæsenets økonomi 2023-2027 af 13. juni
2023, og udgifterne for
2028 og frem håndteres på de årlige bevillingslove. Der var samlet estimeret 60,1 mio. kr. (2024-pl)
i perioden 2023-2030 i udgifter til drift, vedligehold og videreudvikling i
fortroligt akt. I af 3.
marts 2022.
Estimeringen dækkede drift under gennemførelsesfasen samt frem til otte år efter ibrug-
tagning. Siden er afskrivningsperioden for Ejendomsdataplatformen forlænget til 15 år. Samtidig
var der i de oprindelige estimater ikke medregnet driftsudgifter til VUR-datagrundlag. Derved kan
de forventede drifts- og vedligeholdelsesudgifter ikke sammenlignes direkte med de oprindeligt
forventede driftsudgifter.
Tabel 4 Overblik over driftsudgifter
Mio. kr. (2024-pl)
Ejendomsdataplatform
- heraf interne medarbejdere
- heraf miljøer og licenser
VUR-datagrundlag
- heraf vedligehold
- heraf driftsaftale
- heraf bestillinger
Total
Kilde: Skatteministeriet
Anm.: Sumafvigelser skyldes afrunding.
Total
96,4
84,5
11,9
80,0
30,2
45,9
3,9
176,3
2024
6,4
5,6
0,8
16,0
6,0
9,2
0,8
22,4
2025
6,4
5,6
0,8
16,0
6,0
9,2
0,8
22,4
2026
6,4
5,6
0,8
16,0
6,0
9,2
0,8
22,4
2027
6,4
5,6
0,8
16,0
6,0
9,2
0,8
22,4
2028
6,4
5,6
0,8
16,0
6,0
9,2
0,8
22,4
2029
6,4
5,6
0,8
-
-
-
-
6,4
2030
6,4
5,6
0,8
-
-
-
-
6,4
2031
6,4
5,6
0,8
-
-
-
-
6,4
2032-2038
45,0
39,4
5,5
-
-
-
-
45,0
vii) Projektets lånerammeprofil
Projektets forventede træk på lånerammen forløber i årene 2022-2038,
jf. tabel 4.
Tabel 5 Træk på lånerammen på § 09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen i 2022-2038
Mio. kr.
(2024-pl)
Træk på
låneramme
2022
24,3
2023
73,0
2024
81,4
2025
73,3
2026
65,1
2027
57,0
2028
48,8
2029
43,7
2030
38,9
2031
34,1
2032
29,3
2033
24,5
2034
19,7
2035
14,8
2036
10,0
2037
5,2
2038
0,4
Kilde: Skatteministeriet.
De lånerammemæssige konsekvenser i 2024 håndteres inden for rammerne på finansloven for
2024 under
§ 09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
De lånerammemæssige konsekvenser i
2025-2027 håndteres på de årlige bevillingslove inden for rammerne af
Flerårsaftale for skattevæse-
nets økonomi 2023-2027 af 13. juni 2023.
De lånerammemæssige konsekvenser for 2028 og frem
håndteres på de årlige bevillingslove.
viii) Tidsplan for fremtidige orienteringer
Tidsplanen for forventede fremtidige oversendelser af aktstykker til Finansudvalget er følgende:
1. halvår 2025:
Orientering om drift og gevinstrealisering ca. ét år efter nedlukning af projektor-
ganisationen.
Aktstk. 261 - 2024-25 - Bilag 1: Oversendelsesbrev, tiltrådt aktstk. 28 og 232, fra skatteministeren
3037915_0008.png
8
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 18. juni 2024
Jeppe Bruus
/ Mikkel Dirks
Til Finansudvalget.
Taget til efterretning af Finansudvalget på et møde den 27-06-2024