Finansudvalget 2024-25
Aktstk. 242 § 25 Bilag 1
Offentligt
3031250_0001.png
Aktstykke nr.
248
Folketinget 2020-21
Afgjort den 3. juni 2021
248
Finansministeriet.
København, den 19. maj 2021.
a.
Finansministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til at videreføre projektet om næste gene‐
ration NemLog-in (NemLog-in3), som bygger på den eksisterende NemLogin løsning, herunder at
indgå tillægsaftale med leverandøren om en anbefalet modernisering af kildekoden i den eksisterende
løsning. Projektet er forsinket og forventes nu afsluttet i 1. kvartal 2023. Den bevilgede projektudgift
på 323,1 mio. kr. ændres ikke, da der tidligere har været mindreforbrug i projektet, og da tillægsafta‐
len overvejende har karakter af efterfølgende leverancer og vedligeholdelse, der finansieres af de
løbende drifts- og vedligeholdelsesomkostninger.
På grund af forsinkelser i videreudviklingen af den kommende NemLog-in3-løsning samt erhvervs‐
løsningen, som udvikles i regi af NemLogin, er projektafslutningen forsinket til 1. kvartal 2023. For‐
sinkelsen dækker over, at leverandøren har været nødt til at udskyde go-live med ny funktionalitet
ad flere omgange og skyldes dels COVID-19, men også andre forhold hos leverandøren, herunder
behov for udbedring af teknisk gæld og sikkerhedsmæssige forhold i den eksisterende kildeko‐
de. NemLog-in3-løsningen bygger på videreudvikling af den eksisterende løsning, som er udviklet
af tidligere leverandør. NemLog-in er en driftskørende løsning, hvor eksisterende funktionalitet
videreudvikles, og hvor den nye erhvervsløsning, MitID Erhverv, udvikles til afløsning af NemID
Erhverv, jf. nedenfor.
Et review af den eksisterende kildekode ved anerkendt ekspert har dokumenteret en teknisk gæld
og sikkerhedsmæssige forhold i den eksisterende kildekode, som skal udbedres, og det er aftalt, at
dette skal ske parallelt med gennemførelsen af projektet, jf. den i a-stykket omtalte tillægsaftale. Til‐
lægsaftalen medfører, at projektet bliver opdelt i en række delleverancer, således at NemLog-in3
trods forsinkelserne kan idriftsætte nødvendig login-funktionalitet, så brugerne kan logge ind på
offentlige selvbetjeningsløsninger, når NemIDs afløser MitID rulles ud. Det bemærkes i øvrigt, at en
del af forsinkelsen skyldes, at It-rådet har anbefalet, at der afsættes tre måneder ekstra til nedlukning
af projektet. Dette har ikke betydning for ibrugtagning af løsningen, som tages i drift løbende, når
delleverancerne leveres.
Finansudvalget gav sin tilslutning til projektet i aktstykke Z af 24. maj 2017 og blev derefter
orienteret om projektets fremdrift i aktstykke Q af 21. februar 2019 i forbindelse med gennemført
udbud og tildeling. Her var det forventningen, at NemLog-in3-projektet blev færdiggjort i 3. kvartal
b.
AE002891
Aktstk. 242 - 2024-25 - Bilag 1: Bilag 1-3 til aktstykket
3031250_0002.png
2
2021 med en samlet projektudgift på 323,1 mio. kr. (2021-pl). Endelig blev Finansudvalget ved
ministerbrev af 12. november 2020 varslet om forsinkelsen, der præciseres og uddybes i dette
aktstykke.
1. Projektets formål
Projektet har til formål at videreføre og videreudvikle den nuværende NemLog-in-løsning samt
erstatte den nuværende erhvervsrettede funktionalitet i NemID. NemLog-in er en kritisk it-infrastruk‐
turløsning for login og single-sign-on til offentlige selvbetjeningsløsninger for både borgere, myndig‐
heder og private virksomheder. Single-sign-on vil sige muligheden for at bevæge sig digitalt mellem
forskellige offentlige løsninger uden gentagne logins. Desuden rummer løsningen funktonalitet til
brug for tildeling af brugerrettigheder, fuldmagt samt en række øvrige komponenter.
Den fremtidige NemLog-in-løsning (NemLog-in3) vil desuden indeholde en helt ny erhvervsportal,
således at virksomheder fremover får én indgang til administration af deres medarbejderes identiteter
og rettigheder på tværs af hele den digitale infrastruktur. Desuden indebærer løsningen en tilpasning
og videreudvikling af brugerrettighedsstyringen, som i dag sker parallelt i NemID, og NemLog-in,
hvilket skal bistå til reduktion af de byrder, som virksomhederne oplever i dag.
2. Udgifter ved projektet
De seneste godkendte projektudgifter er fastsat i forbindelse med overflytningen af funktionalitet
fra MitID, jf. ministerbrev af 8. oktober 2017. Her blev projektudgifterne estimeret til 323,1 mio. kr.
(2021-pl). Trods forsinkelsen kan projektudgifterne holdes inden for det forventede niveau.
Tabel 1
Omkostningsbaserede projektudgifter for NemLog-in3
Mio. kr. (2021-pl)
Aktiverbare projektudgifter
Ikke-aktiverbare projektudgifter
heraf projektomkostninger
heraf risikopulje
Total ekskl. Renter
Renter
Total inkl. Renter
Afvigelser i totaler skyldes afrundning
Total
170,1
153,1
145,1
8,0
323,1
34,8
357,9
2016-20
36,9
68,5
68,5
0,0
105,5
2,0
107,5
2021
83,6
59,4
55,4
4,0
143,0
3,7
146,7
2022
49,5
25,2
21,2
4,0
74,7
6,3
81,0
2023-29
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
22,7
22,7
3. Gevinster ved projektet
Udover ovenstående projektudgifter medfører de to indgåede kontrakter også drifts- og vedlige‐
holdelsesomkostninger på 562,8 mio. kr. i årene 2016-2029. De årlige drifts- og vedligeholdelses‐
omkostninger kommer efter fuld idriftsættelse til at udgøre ca. 50 mio. kr. fraregnet indtægter
fra private aktørers anvendelse af løsningen. Den tidligere NemLog-in2 kostede ca. 30 mio. kr.
årligt i driftsomkostninger. Den kommende NemLog-in3-løsning er således ca. 20 mio. kr. dyrere i
årlige driftsomkostninger end den tidligere løsning. Hertil skal bemærkes, at den kommende løsning
vil levere funktionalitet vedr. erhvervsbruger-området fra den nuværende NemID-løsning. Denne
funktionalitet finansieres i dag delvist af slutbrugerne, men estimeres til 35-40 mio. kr. årligt. Derved
antages de samlede driftsomkostninger for den kommende NemLog-in3-løsning at blive ca. 15-20
mio. kr. lavere årligt end sammenlignelige omkostninger på de eksisterende løsninger. Projektets
primære gevinster er dog kvalitative bl.a. i form af forenkling og forbedret brugervenlighed.
Aktstk. 242 - 2024-25 - Bilag 1: Bilag 1-3 til aktstykket
3031250_0003.png
3
NemLog-in3 er sammen med MitID en helt central del af den offentlige infrastruktur og derfor er
det vigtigt, at den hviler på et solidt teknisk fundament. Derfor er det nødvendigt for robusthed og
fremtidssikring af løsningen, at der gennemføres en række anbefalede forbedringer af den eksisteren‐
de kildekode.
Digitaliseringsstyrelsen har i 1. kvartal 2021 forhandlet med leverandøren Nets om en tillægsaftale,
der adresserer projektforsinkelsen samt udbedring af de ovennævnte forhold i den eksisterende
kildekode. Udgiften hertil udgør 30-35 mio. kr. årligt i perioden 2021-2023 dog maksimalt 100
mio. kr. ekskl. renter. Udgiften påvirker kun i mindre grad de forventede projektudgifter, men vil
i stedet falde som efterfølgende leverancer og vedligeholdelsesopgaver. Udgifterne forbundet med
tillægsaftalen ligger ud over de ovenfor beskrevne udgifter til drift- og vedligehold.
4. Risikoprofil
Som fællesoffentligt infrastrukturprojekt indeholder projektet en række risici, herunder udskiftning
af medarbejdere, forsinkede leverancer m.v. Risikoprofilen er blevet opdateret efter projektforsinkel‐
sen, hvor visse risici er revurderet, og andre risici ikke længere er relevante, ligesom risikopuljen er
tilpasset projektets nye, forlængede tidsplan. Risikopuljen for den resterende projektperiode udgør nu
8 mio. kr. fordelt med 4 mio. kr. i henholdsvis 2021 og 2022.
Forsinkelsen af NemLog-in3 medfører en risiko for yderligere omkostninger i perioden til parallel‐
drift af NemID og MitID-løsningerne. Dette er behandlet nærmere i aktstykke vedr. MitID-projektet.
De væsentligste projektrisici for den resterende del af projektet er:
– Da NemLogin er en driftskørende løsning, er der risiko for, at parallel håndtering af vedligehold
af den eksisterende kildekode kan forårsage forsinkelse af projektets leverancer.
– Der er risiko for, at migreringen af virksomheder til den nye erhvervsløsning tager længere tid end
forventet og forårsager forsinket projektafslutning.
– Der er risiko for, at det er mere tidskrævende end forventet at etablere en velfungerende teknisk
snitflade mellem udviklingsleverandøren og driftsleverandøren, og at dette forårsager forlængelse
af prøveperioder og idriftsættelser.
5. Behandling i Statens IT-projektråd
Forsinkelsen har været forelagt Statens It-projektråd, som i sit opfølgningsbrev vurderer, at Digita‐
liseringsstyrelsens håndtering af de indtrufne risici overordnet er hensigtsmæssig. Samtidig er det
imidlertid klart, at projektet står i en vanskelig situation, og de gentagne skred i udviklingsplanen er
stærkt bekymrende.
NemLog-in3 blev ved den oprindelige risikovurdering vurderet til at have en normal risikopro‐
fil. It-rådet vurderer nu, at projektet har en høj risiko. Herudover har It-rådet anbefalet, at der
afsættes tre måneder ekstra til nedlukning af projektet, hvilket er afspejlet i den forsinkelse, der
indmeldes i nærværende aktstykke.
6. Tidsplan for fremtidige orienteringer
Finansudvalget forventes orienteret om status for NemLog-in3 på følgende tidspunkter:
– 2. kvartal 2023: Orientering om projektstatus, herunder implementering og overgang til drift
– 2. kvartal 2024: Orientering om projektets drift og effekt
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget med henblik på tilslutning til at videreføre NemLog-in3-pro‐
jektet.
Aktstk. 242 - 2024-25 - Bilag 1: Bilag 1-3 til aktstykket
3031250_0004.png
4
d.
Projektforsinkelsen har været forelagt Statens It-projektråd, hvis udtalelse vedlægges som bilag til
dette aktstykke.
Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til at videreføre projektet om næste gene‐
ration NemLog-in (NemLog-in3), herunder anbefalede vedligeholdelsesopgaver. Projektets samlede
udgifter er inden for rammerne af tidligere tilslutning, men projektet er forsinket 14 måneder, således
at projektet nu forventes afsluttet i 1. kvartal 2023.
Udgifterne til projektet i 2021-22 afholdes af den på finansloven opførte bevilling under §
07.12.02.40.
(Udvikling af infrastrukturprojekter)
på 140,4 mio. kr.
e.
København, den 19. maj 2021
Nicolai Wammen
/ Tanja Franck
Til Finansudvalget.
Tiltrådt af Finansudvalget den 03-06-2021