Finansudvalget 2024-25
Aktstk. 186
Offentligt
3001821_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Finansudvalg
Dato: 07-04-2025
Enhed: Koncernøkonomi
Sagsbeh.: ane
Sagsnr.: 2025 - 641
Dok. nr.: 319266
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7, som Folketingets Finansudvalg har
stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 27. marts. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Spørgsmål nr. 7:
”Vil
ministeren redegøre for, hvorfor og hvordan man kan finansiere dele af
udgifterne til rent administrative formål via § 35.11.10.65 Sundhed under reserven
til politiske initiativer på forslag til finanslov for 2025, herunder om ministeren har
inddraget aftalepartierne bag finansloven for 2025 i denne prioritering?”
Udvalgsspørgsmålet er stillet i relation til orienterende aktstykke 186 af 19. marts
2025.
Svar:
Til besvarelse af spørgsmålet oplyser Finansministeriet:
”På
finanslovens § 35 afsættes der typisk en række reserver, der enten kan være faste,
generelle reserver (fx TB-reserven, regeringsreserven mv.), tekniske reserver (fx EU-
reserve, midtvejsregulering af bloktilskud, momsreserven) eller reserver til konkrete
formål (fx et konkret område). Der foretages løbende dispositioner til og fra
reserverne på § 35. til prioriteringer, der ikke var konkret afsat på finansloven.
Der kan i udgangspunktet ikke afholdes udgifter på reservekonti. Midler herfra vil
således skulle flyttes til andre konti, hvorfra udgiften afholdes inden for denne kontos
formål. Disse dispositioner kræver bevillingsmæssig hjemmel, som typisk
tilvejebringes ved, at Folketingets Finansudvalg tiltræder et aktstykke, eller ved at
Folketinget vedtager lovgivning.”
Med venlig hilsen
Sophie Løhde