Offentligt
Ministeren
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
12. februar 2024
Sagsnr.: 24/04660
Medlem af Folketinget Mette Thiesen (DF) har den 1. februar 2024 stillet
spørgsmål nr. S 495, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 495:
Kan ministeren forklare, hvorfor det tilsyneladende i en række skolers op-
tik er fuldstændig uproblematisk, når Socialistisk Ungdoms Front uddeler
materialer med titler som »Fuck politiet«, »Lesbisk revolution« og »Be-
kæmp sexisme«, hvor en person, der tæsker en anden person er afbilledet,
hvorved der dermed opfordres til vold, mens Dansk Folkepartis Ungdom
forbydes at uddele materiale, der opfordrer til, at kriminelle udlændinge
udvises?
Svar:
Jeg har ikke detaljeret kendskab til de konkrete undervisningsmaterialer,
som der henvises til i spørgsmålet, hvorfor mit svar vil omhandle værdien
af Skolevalg mere generelt.
Der er ingen tvivl om, at vores demokrati er noget af det mest værdifulde,
vi har i vores samfund. Skolen har en vigtig rolle i forhold til at værne om
og understøtte demokratiet. Folkeskolen skal forberede eleverne til delta-
gelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folke-
styre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og de-
mokrati. Det følger helt konkret af folkeskolens formålsparagraf.
Med Skolevalg får de unge mulighed for at opleve, at de som unge men-
nesker allerede har egne holdninger. De får mulighed for at afprøve deres
holdninger og ytre sig om det, de finder vigtigt og værdifuldt.
Men de unge kan også i Skolevalget opleve, at demokrati ikke er nemt, og
at holdninger brydes. Besøg fra politiske partier ifm. Skolevalg, hvor ele-
verne bliver præsenteret for forskellige politiske synspunkter, kan bidrage
til elevernes forståelse af et demokratisk samfund - og dermed bidrage til
opfyldelse af folkeskolens formål. Skolevalget kan blandt andet hjælpe
unge med at forstå, at demokrati handler om at få indflydelse på, hvor vi