Europaudvalget 2023-24
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 17-18/4-24 Bilag 5
Offentligt
2853968_0001.png
Det Europæiske Råd
Bruxelles, den 18. april 2024
(OR. en)
EUCO 12/24
CO EUR 10
CONCL 3
NOTE
fra:
til:
Vedr.:
Generalsekretariatet for Rådet
delegationerne
Ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd (17. og 18. april 2024)
− Konklusioner
Vedlagt følger til delegationerne de konklusioner, der blev vedtaget af Det Europæiske Råd på
ovennævnte møde.
EUCO 12/24
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 17.-18. april 2024 - Bilag 5: Konklusioner fra det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd 17.18/4-24
2853968_0002.png
Konklusioner
17. og 18. april 2024
I forbindelse med det kommende valg til Europa-Parlamentet understreger Det Europæiske Råd, at
Unionen og dens medlemsstater er fast besluttet på nøje at overvåge og dæmme op for eventuelle
risici som følge af desinformation, herunder gennem kunstig intelligens, samt udenlandsk
informationsmanipulation og indblanding i valgprocesser. Det Europæiske Råd opfordrer
EU-institutionerne og de nationale myndigheder til at samarbejde om disse spørgsmål.
*
*
I.
UKRAINE
1.
Det Europæiske Råd minder om sine konklusioner fra marts 2024 og gentager sin fulde
urokkelige støtte til Ukraine, dets folk og dets uafhængighed, suverænitet og territoriale
integritet inden for dets internationalt anerkendte grænser.
2.
Det Europæiske Råd fordømmer på det kraftigste Ruslands fortsatte luft- og
missilangreb mod Ukraines civilbefolkning og civile og kritiske infrastruktur, herunder
de nylige intensiverede målrettede angreb mod energisektoren. Den Europæiske Union
og dens medlemsstater vil intensivere ydelsen af humanitær bistand og
civilbeskyttelsesbistand, herunder udstyr såsom elgeneratorer og effekttransformere.
3.
Det Europæiske Råd understreger nødvendigheden af hurtigst muligt at levere
luftforsvar til Ukraine og af at fremskynde og intensivere leveringen af al den
nødvendige militære bistand, herunder artilleriammunition og missiler. Det opfordrer
Rådet, navnlig på dets kommende samling, og medlemsstaterne til at sikre den
nødvendige opfølgning. Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på fremskridtene med
forslagene om at dirigere ekstraordinære indtægter, som stammer fra Ruslands
immobiliserede aktiver, til gavn for Ukraine og opfordrer til en hurtig vedtagelse heraf.
Militær støtte vil blive givet med fuld respekt for visse medlemsstaters sikkerheds- og
forsvarspolitik og under hensyntagen til alle medlemsstaternes sikkerheds- og
forsvarsinteresser.
*
EUCO 12/24
1
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 17.-18. april 2024 - Bilag 5: Konklusioner fra det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd 17.18/4-24
2853968_0003.png
Konklusioner
17. og 18. april 2024
II.
MELLEMØSTEN
4.
Det Europæiske Råd fordømmer kraftigt og utvetydigt det iranske angreb på Israel og
gentager sin fulde solidaritet med det israelske folk og sit engagement i Israels
sikkerhed og den regionale stabilitet. Det Europæiske Råd opfordrer Iran og dets
stedfortrædere til at indstille alle angreb og opfordrer indtrængende alle parter til at
udvise den yderste tilbageholdenhed og til at afstå fra enhver handling, der kan øge
spændingerne i regionen. Den Europæiske Union vil træffe yderligere restriktive
foranstaltninger over for Iran, navnlig med hensyn til ubemandede luftfartøjer (UAV'er)
og missiler. Den Europæiske Union er fortsat fast besluttet på at bidrage til deeskalering
og sikkerhed i regionen.
5.
Det Europæiske Råd minder om alle elementer af sine konklusioner fra marts 2024 og
gentager sit tilsagn om at arbejde med partnere for straks at bringe krisen i Gaza til
ophør og gennemføre De Forenede Nationers Sikkerhedsråds resolution 2728, herunder
ved at opnå øjeblikkelig våbenhvile og betingelsesløs løsladelse af alle gidsler samt yde
fuld, hurtig, sikker og uhindret adgang til humanitær bistand i større målestok til
palæstinensere i nød. Den Europæiske Union er fortsat dybt engageret i en varig og
holdbar fred baseret på tostatsløsningen.
EUCO 12/24
2
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 17.-18. april 2024 - Bilag 5: Konklusioner fra det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd 17.18/4-24
2853968_0004.png
Konklusioner
17. og 18. april 2024
6.
Den Europæiske Union er rede til at arbejde med alle partnere med henblik på at undgå
yderligere optrapning af spændingerne i regionen, navnlig i Libanon. Det minder om sin
stærke støtte til Libanon og det libanesiske folk og anerkender de vanskelige
omstændigheder, som Libanon oplever nationalt og som følge af regionale spændinger.
Det Europæiske Råd opfordrer alle parter til at forpligte sig til at gennemføre De
Forenede Nationers Sikkerhedsråds resolution 1701. I denne forbindelse er Den
Europæiske Union fortsat engageret i Libanons stabilitet, herunder ved at støtte stærkt
tiltrængte reformer, og i at styrke sin støtte til Libanons væbnede styrker.
7.
Det Europæiske Råd bekræfter, at EU er fast besluttet på at støtte de mest sårbare
mennesker i Libanon, herunder flygtninge, internt fordrevne og værtssamfund i nød,
samt yde støtte til bekæmpelse af menneskehandel og -smugling. Det Europæiske Råd
bekræfter på ny behovet for at opnå betingelser for sikker, frivillig og værdig
tilbagevenden for syriske flygtninge som defineret af UNHCR.
8.
Med henblik på ottende Bruxelleskonference om Syrien opfordrer Det Europæiske Råd
den højtstående repræsentant og Kommissionen til at gennemgå og øge effektiviteten af
EU's bistand til syriske flygtninge og fordrevne i Syrien og i regionen. Det opfordrer
alle donorer til at opretholde eller øge deres bistand til dem.
EUCO 12/24
3
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 17.-18. april 2024 - Bilag 5: Konklusioner fra det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd 17.18/4-24
2853968_0005.png
Konklusioner
17. og 18. april 2024
III. TYRKIET
9.
Det Europæiske Råd havde en strategisk debat om forbindelserne mellem EU og Tyrkiet
og noterede sig den fælles meddelelse fra den højtstående repræsentant og
Kommissionen om status vedrørende de politiske, økonomiske og handelsmæssige
forbindelser mellem EU og Tyrkiet. Den Europæiske Union har en strategisk interesse i
stabile og sikre forhold i det østlige Middelhavsområde og i udviklingen af
samarbejdsbaserede og gensidigt berigende forbindelser med Tyrkiet. Det Europæiske
Råd giver Coreper til opgave med respekt for de relevante institutioners kompetencer at
fremme arbejdet med anbefalingerne i den fælles meddelelse i overensstemmelse med
tidligere konklusioner fra Det Europæiske Råd og på en gradvis, proportionel og
reversibel måde med forbehold af yderligere retningslinjer fra Det Europæiske Råd.
Tyrkiets eget konstruktive engagement vil være afgørende med henblik på at fremme de
forskellige samarbejdsområder, der er identificeret i den fælles meddelelse.
10.
I den forbindelse lægger Den Europæiske Union særlig vægt på genoptagelse af og
fremskridt i forhandlingerne om en løsning vedrørende Cypern for yderligere at
forbedre samarbejdet mellem EU og Tyrkiet. Det Europæiske Råd minder om sine
tidligere konklusioner og er fortsat fast besluttet på at finde en samlet løsning på
problemet med Cypern inden for rammerne af FN i overensstemmelse med FN's
Sikkerhedsråds relevante resolutioner og i tråd med de principper, som Unionen bygger
på, samt gældende EU-ret. Det Europæiske Råd hilser udnævnelsen af María Angela
Holguín Cuéllar til FN's generalsekretærs personlige udsending for Cypern velkommen.
Den Europæiske Union er rede til at spille en aktiv rolle ved at støtte alle faser af den
FN-ledede proces med alle til rådighed stående hensigtsmæssige midler.
EUCO 12/24
4
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 17.-18. april 2024 - Bilag 5: Konklusioner fra det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd 17.18/4-24
2853968_0006.png
Konklusioner
17. og 18. april 2024
IV.
EN NY AFTALE OM EUROPÆISK KONKURRENCEEVNE
11.
I lyset af den nye geopolitiske virkelighed og de stadig mere komplekse udfordringer er
Den Europæiske Union besluttet på at handle beslutsomt for at sikre sin langsigtede
konkurrenceevne, sin velstand og sit lederskab på den globale scene og styrke sin
strategiske suverænitet.
12.
Det Europæiske Råd minder om sine konklusioner fra marts 2023 og juni 2023 og vil
sikre en integreret tilgang på tværs af alle politikområder for at øge produktiviteten og
den bæredygtige og inklusive vækst i hele Europa, opbygge en robust, innovativ og
modstandsdygtig økonomi og fremme Europas enestående sociale og økonomiske
model, der vil sætte skub i Unionens konkurrencedygtige omstilling i retning af digital
suverænitet på en selvstændig og åben måde og i retning af klimaneutralitet. Den grønne
pagt sigter på at forblive konkurrencedygtig globalt og øge energiuafhængigheden.
Dette vil øge realindkomsten og købekraften og dermed forbedre levestandarden for alle
EU-borgere.
13.
I løbet af de seneste 30 år har det indre marked og dets fire friheder været en stærk
drivkraft for konvergens og vækst i Den Europæiske Union og dets medlemsstater og
har fremmet en social markedsøkonomi med høj konkurrenceevne, økonomisk, social
og territorial samhørighed og lige vilkår baseret på bl.a. en effektiv statsstøtte- og
konkurrenceramme. I lyset af de geopolitiske spændinger og mere assertive
politikforanstaltninger truffet af internationale partnere og konkurrenter, navnlig med
hensyn til subsidier, samt den langsigtede produktivitet og de teknologiske og
demografiske tendenser har Europa behov for et politisk skift, der bygger på dets
konkurrencemæssige styrker.
14.
Det Europæiske Råd ser positivt på Enrico Lettas forelæggelse af sin rapport på højt
plan "Much More Than A Market" og opfordrer det nuværende og det kommende
rådsformandskab til at videreføre arbejdet med anbefalingerne deri inden årets udgang.
Det Europæiske Råd ser frem til forelæggelsen af den kommende rapport om Europas
konkurrenceevne. Den nye strategiske dagsorden vil udstikke yderligere retningslinjer
og udgøre en ramme for det kommende arbejde.
EUCO 12/24
5
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 17.-18. april 2024 - Bilag 5: Konklusioner fra det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd 17.18/4-24
2853968_0007.png
Konklusioner
17. og 18. april 2024
I retning af en ny aftale om europæisk konkurrenceevne
15.
Der er behov for en ny aftale om europæisk konkurrenceevne, der er forankret i et fuldt
integreret indre marked. Dette vil kræve en indsats på både EU- og medlemsstatsplan og
på tværs af politikområder for at lukke vækst-, produktivitets- og innovationskløfterne
mellem Unionen og dens internationale partnere og største konkurrenter. Med henblik
herpå skal politiktiltagene i højere grad bidrage til at styrke Europas økonomiske,
fremstillingsmæssige, industrielle og teknologiske grundlag og dermed sikre Unionens
økonomiske modstandsdygtighed og industrielle fornyelse, globale konkurrenceevne,
teknologiske førerposition og tiltrækningskraft som sted at drive virksomhed. I den
forbindelse er det afgørende, at der tilstræbes lige vilkår både globalt og inden for det
indre marked.
16.
Skabelse af betingelserne for, at europæiske erhvervsdrivende ved hjælp af den
balancerede og samlede tilgang, som blev etableret i Granada, kan udnytte en
klimaneutral, digital og cirkulær økonomis muligheder, vil hjælpe Unionen med at
levere bæredygtige løsninger, der fungerer for alle. Med henblik herpå bør alle relevante
værktøjer, herunder offentlige udbud, udnyttes. Samhørighedspolitikken spiller en
central rolle med hensyn til at mindske forskellene og stimulere langsigtet bæredygtig
vækst. Grænseoverskridende konnektivitet og infrastruktur af høj kvalitet er også
afgørende. Europa er desuden nødt til at mindske sin strategiske afhængighed i
følsomme sektorer identificeret i Versailles
energi, kritiske råstoffer, halvledere,
sundhed, det digitale, fødevarer og kritiske teknologier
og i andre sektorer såsom
kemikalier, bioteknologi og rummet.
17.
Investeringer i vigtige strategiske sektorer og infrastrukturer kræver en kombination af
både offentlig og privat finansiering, der arbejder sammen. EU-budgettet og EIB-
Gruppen spiller fortsat en vigtig rolle. Uddybning af kapitalmarkedsunionen er vigtig
for at frigøre privat kapital. Det vil give europæiske virksomheder adgang til mere
diversificeret finansiering med lavere omkostninger, hjælpe med at kanalisere
indenlandske opsparinger og mobilisere de betydelige private investeringer, der er
nødvendige for at tackle udfordringerne, navnlig den grønne og den digitale omstilling
og den europæiske forsvarsindustris behov. Adgangen til kapital, herunder venture- og
vækstkapital, bør også lettes og forenkles, navnlig for SMV'er og nystartede
virksomheder.
EUCO 12/24
6
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 17.-18. april 2024 - Bilag 5: Konklusioner fra det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd 17.18/4-24
2853968_0008.png
Konklusioner
17. og 18. april 2024
18.
For at gennemføre den nye aftale om europæisk konkurrenceevne opfordrer Det
Europæiske Råd til, at der beslutsomt og hurtigt arbejdes videre med følgende centrale
konkurrencemæssige indsatsområder:
Det indre marked
a)
uddybning af det indre marked ved at fjerne de resterende hindringer i
overensstemmelse med rapporten om hindringer fra 2020, meddelelsen "30 år
med det indre marked" og årsrapporten om det indre marked og
konkurrenceevnen og ved fuldt ud at gennemføre og håndhæve reglerne om fri
bevægelighed. I lyset af servitisering og den dobbelte omstilling bør der fokuseres
på grænseoverskridende levering af tjenesteydelser, navnlig horisontale og
økonomisk betydningsfulde tjenesteydelser, samt grænseoverskridende
bevægelighed for varer, herunder sådanne nødvendighedsvarer som lægemidler,
på grundlag af virksomhedernes, de offentlige institutioners og borgernes behov,
idet der tages fat på gennemsigtighed i forsyningskæder
b)
forbedring af transportforbindelser og mobilitet inden for Unionen ved at afhjælpe
manglende forbindelser eller flaskehalse og opgradere rammen
c)
bekæmpelse af urimelig handelspraksis såsom to forskellige kvaliteter af
fødevarer, der underminerer EU-forbrugernes tillid til det indre marked
d)
udarbejdelse af en ny horisontal strategi for et moderniseret indre marked senest i
juni 2025. Der bør lægges særlig vægt på at håndtere udfordringer, der påvirker
konkurrenceevnen for virksomheder i alle størrelser, samtidig med at der lægges
særlig vægt på SMV'er og nystartede virksomheder
EUCO 12/24
7
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 17.-18. april 2024 - Bilag 5: Konklusioner fra det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd 17.18/4-24
2853968_0009.png
Konklusioner
17. og 18. april 2024
Kapitalmarkedsunionen
e)
omgående fremme af arbejdet i Rådet og Kommissionen med alle identificerede
foranstaltninger, der er nødvendige for at skabe virkeligt integrerede europæiske
kapitalmarkeder, som er tilgængelige for alle borgere og virksomheder i hele
Unionen, til gavn for alle medlemsstater, navnlig vedrørende:
i)
harmonisering af relevante aspekter af nationale rammer for virksomheders
insolvens
ii)
fremme af investeringer, herunder i grænseoverskridende egenkapital,
gennem målrettet konvergens mellem veludformede virksomhedssystemer
for kapitalmarkedsaktører og -mekanismer
iii)
relancering af det europæiske securitiseringsmarked, herunder gennem
regulerings- og tilsynsmæssige ændringer, idet der gøres brug af det
tilgængelige råderum
iv)
forbedring af konvergensen og effektiviteten af tilsynet med
kapitalmarkederne i hele EU. Det opfordrer Kommissionen til at vurdere og
arbejde på betingelserne for at give de europæiske tilsynsmyndigheder
mulighed for at føre effektivt tilsyn med de mest systemisk relevante
grænseoverskridende aktører på kapitalmarkedet og det finansielle marked
med henblik på at styrke den finansielle integration og sikre finansiel
stabilitet, forenkle processerne og reducere overholdelsesomkostningerne
under hensyntagen til alle medlemsstaters interesser
v)
forbedring af betingelserne for institutionelle investeringer,
detailinvesteringer og grænseoverskridende investeringer i egenkapital og
for europæiske vækstvirksomheders finansierings- og exitmuligheder
vi)
sikring af lige vilkår i adgangen til privat kapital for alle medlemsstater
EUCO 12/24
8
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 17.-18. april 2024 - Bilag 5: Konklusioner fra det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd 17.18/4-24
2853968_0010.png
Konklusioner
17. og 18. april 2024
vii) udformning og gennemførelse af et enkelt og effektivt grænseoverskridende
investerings-/opsparingsprodukt for detailinvestorer; udvikling af
pensionsprodukter og langsigtede opsparingsprodukter
viii) skabelse af et attraktivt og forbrugervenligt investeringsmiljø og fremme af
en investorkultur blandt EU-borgerne, herunder ved styrkelse af borgernes
finansielle forståelse og fremme af oplysningsinitiativer
ix)
revision og forenkling af rammerne for regulering af de finansielle markeder
for at mindske bureaukratiet
Industri
f)
i dialog med interessenter udvikling og gennemførelse af en effektiv
industripolitik, der dekarboniserer vores industri på en konkurrencedygtig måde,
udvikler Unionens konkurrencefordel inden for digitale og rene teknologier,
diversificerer og sikrer strategiske forsyningskæder og styrker Europas
forsvarsteknologiske og -industrielle base
Forskning og innovation
g)
fremme af et mere innovationsvenligt miljø baseret på videnskabelig topkvalitet,
der fremskynder markedsudbredelse og den industrielle og kommercielle
opskalering af innovation, samtidig med at investeringerne i forskning og
udvikling øges for at opfylde udgiftsmålet på 3 % af BNP
EUCO 12/24
9
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 17.-18. april 2024 - Bilag 5: Konklusioner fra det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd 17.18/4-24
2853968_0011.png
Konklusioner
17. og 18. april 2024
Energi
h)
gennem sikring af forsyning med rigelig, økonomisk overkommelig og ren energi
opnåelse af en egentlig energiunion, der tjener det dobbelte mål om at opnå
europæisk energisuverænitet og klimaneutralitet. Dette vil kræve ambitiøs
elektrificering ved hjælp af alle nettonulløsninger og kulstoffattige løsninger,
fleksibilitet og betydelig udrulning af og investering i net, lagring og
sammenkoblinger
Cirkulær økonomi
i)
øgning af cirkulariteten og ressourceeffektiviteten, herunder ved at udnytte
bioøkonomiens potentiale, og dermed mindske afhængigheden af primære
ressourcer, navnlig hvad angår kritiske råstoffer
Det digitale
j)
støtte til virksomheders, forvaltningers og samfundets digitale transformation,
hvilket kræver et ægte indre marked for digitale tjenester og data, tilskyndelse til
og fremme af investeringer i digital infrastruktur som 5G og 6G, håndtering af
mulige hindringer for grænseoverskridende aktiviteter i mobilnetsektoren og
anvendelse af banebrydende digitale teknologier såsom AI, blockchain,
kvantecomputing og immersive reality-teknologi samt fuld udnyttelse af datas
uudnyttede potentiale i Europa, samtidig med at privatlivets fred og sikkerheden
garanteres. Det Europæiske Råd fremhæver også behovet for at styrke EU's
lederskab inden for globale digitale anliggender og opfordrer Kommissionen og
den højtstående repræsentant til at udarbejde en fælles meddelelse om emnet
EUCO 12/24
10
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 17.-18. april 2024 - Bilag 5: Konklusioner fra det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd 17.18/4-24
2853968_0012.png
Konklusioner
17. og 18. april 2024
Det sociale
k)
fremme af job af høj kvalitet i hele Europa ved gennem styrket social dialog at
intensivere forfølgelsen af de overordnede mål for 2030 om øget deltagelse på
arbejdsmarkedet, omskoling/opkvalificering og livslang læring, håndtering af
manglen på kvalifikationer og arbejdskraft i forbindelse med bredere
demografiske tendenser, herunder talentmobilitet til og inden for Den Europæiske
Union, og sikring af lige muligheder
Handel
l)
støtte af WTO's kernerolle i det multilaterale regelbaserede system; forfølgelse af
en ambitiøs, robust, åben og bæredygtig handelspolitik, der tillader retfærdige
handelsaftaler, åbner tredjelandes markeder for EU's virksomheder, forsvarer EU's
interesser, giver modstandsdygtige og pålidelige forsyningskæder mulighed for at
udvikle sig, garanterer reelt lige vilkår og skaber muligheder for gensidig
markedsadgang.
En bedre og mere intelligent lovramme
19.
Lovrammen bør garantere retssikkerhed og forudsigelighed, være bedre integreret,
sammenhængende på tværs af politikområder, åben for innovative tilgange og digital
som standard, samtidig med at den mindsker den administrative byrde, der tynger
virksomheder. Under hensyntagen til Unionens økonomiske struktur bør Kommissionen
anvende "tænk småt først"-princippet, når den udformer ny lovgivning.
20.
Det Europæiske Råd opfordrer Kommissionen til at mindske den administrative byrde
og efterlevelsesbyrden betydeligt for virksomheder og nationale myndigheder, forhindre
overregulering og sikre håndhævelsen af EU-regler og fremhæver betydningen af, at
medlemsstaterne gennemfører EU-lovgivningen rettidigt og korrekt og undgår
overgennemførelse.
EUCO 12/24
11
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 17.-18. april 2024 - Bilag 5: Konklusioner fra det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd 17.18/4-24
2853968_0013.png
Konklusioner
17. og 18. april 2024
21.
Harmonisering af lovrammerne, tilskyndelse til gensidig anerkendelse, strømlining af
rapporteringsdata og fortsættelse af initiativet til at mindske rapportering med mindst
25 % vil bidrage til dette mål. Navnlig vil det også være vigtigt at sikre forenklingen af
procedurer i forbindelse med tilladelser og licenser, fjerne unødvendig rapportering og
forhindre indførelse af overlappende forpligtelser. Kommissionen bør levere rettidige og
grundige konsekvensanalyser og konkurrenceevnetjek af høj kvalitet, herunder af
kumulative virkninger, i forbindelse med lovgivningsforslag med betydelig indvirkning.
En konkurrencedygtig, bæredygtig og modstandsdygtig landbrugssektor
22.
En konkurrencedygtig, bæredygtig og modstandsdygtig landbrugssektor er af central
strategisk interesse for Unionen. Landbrugerne har brug for stabile og forudsigelige
rammer, herunder for at hjælpe dem til at tackle miljø- og klimaudfordringer. I
overensstemmelse med sine tidligere konklusioner opfordrer Det Europæiske Råd til en
hurtig vedtagelse af ændringen af forordningen om den fælles landbrugspolitik, og det
opfordrer Rådet og Kommissionen til at fortsætte arbejdet med navnlig:
a)
at gennemføre foranstaltninger på kort og mellemlang sigt til at mindske den
administrative byrde og opnå forenkling
b)
at styrke landbrugernes stilling i fødevareforsyningskæden for at sikre en rimelig
indkomst
c)
d)
at sikre regelbaseret og fair konkurrence globalt og på det indre marked
den foreslåede forlængelse af de midlertidige rammebestemmelser for statsstøtte
og muligheden for at forhøje loftet for de minimis-støtte til landbruget.
e)
at pålægge yderligere told på en vis import til Den Europæiske Union af russiske
og belarusiske landbrugsprodukter og samtidig tage hensyn til virkningen på det
indre marked og sikre, at transit af sådanne varer til udviklingslandene forbliver
upåvirket.
EUCO 12/24
12
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 17.-18. april 2024 - Bilag 5: Konklusioner fra det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd 17.18/4-24
2853968_0014.png
Konklusioner
17. og 18. april 2024
Gennemgang af fremskridt
23.
Det Europæiske Råd vil regelmæssigt gennemgå fremskridtene med initiativer, der skal
forbedre Unionens konkurrenceevne, sikre dens økonomiske modstandsdygtighed og
realisere det indre markeds fulde potentiale.
24.
På mødet i juni 2024 vil Det Europæiske Råd gennemgå fremskridtene og drøfte
yderligere skridt til at uddybe kapitalmarkedsunionen.
25.
Det Europæiske Råd vil løbende følge foranstaltningerne til fordel for en
konkurrencedygtig, bæredygtig og modstandsdygtig landbrugssektor.
EUCO 12/24
13
DA