Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
L 88
Offentligt
2810610_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023 - 310
Den 15. januar 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 4 til L 88, Forslag til lov om ændring af lov om
husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Bemyndigelse til at fastsætte regler om teknologier til
husdyrproduktion og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug) 3. januar 2024 af Søren
Egge Rasmussen (EL)
Spørgsmål nr. 4
Ifølge § 16 c stk. 2 kan miljøministeren ”fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen i særlige
tilfælde kan undtage husdyrbrug fra samlet godkendelse eller tilladelse efter stk. 1.” I
bemærkninger til lovforslaget står der i afsnit 2.1.3.,
at ”Det forudsættes, at
dispensationsadgangen som fastsættes i medfør af bemyndigelsen i stk. 2, vil have et snævert
anvendelsesområde, som udelukkende omfatter grænsetilfælde, som efter de konkrete
omstændigheder rammes atypisk hårdt i forbindelse med en ansøgning om tilladelse til fremtidig
udvidelse. Det kunne også være i tilfælde af mindre udvidelser som indeholder miljøforbedrende
foranstaltninger.”
vil ministeren i forlængelse heraf besvare følgende spørgsmål?
Vil ministeren
redegøre for, hvilke
typer af udvidelser, der kan indgå under definitionen ”mindre udvidelser”, og
hvilke der ikke kan? Herunder om en udvidelse af antallet af stipladser kan falde ind under
definitionen af ”mindre udvidelser”? –
Vil ministeren redegøre for, hvad der menes med
”grænsetilfælde”, og give eksempler på, hvad der kan falde ind under definitionen
”grænsetilfælde”, og hvad der ikke kan? –
Vil ministeren redegøre for, hvad der menes med, at en
producent ”rammes atypisk hårdt”, og give eksempler på, hvad der kan falde
ind under
definitionen ”at rammes atypisk hårdt”, og hvad der ikke kan.
Svar
Den foreslåede § 16 stk. 2, bemyndiger miljøministeren til at fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde kan undtage husdyrbrug, som er forureningsmæssigt og
teknisk eller driftsmæssigt forbundet, fra kravet om samlet godkendelse eller tilladelse efter § 16
c, stk. 1.
Anvendelsesområdet for bemyndigelsesbestemmelsen i § 16 c, stk. 2, begrænser sig til særlige
tilfælde. Det kan være grænsetilfælde, hvor et husdyrbrug i forbindelse med en ansøgning om
tilladelse, som følge af den ændrede § 16 c, efter de konkrete omstændigheder rammes atypisk
hårdt. Eller det kan være husdyrbrug, der ansøger om mindre udvidelser, som omfatter
miljøforbedrende tiltag.
Jeg kan oplyse, at de nærmere regler for kommunalbestyrelsens håndtering af dispensationer fra
kravet om samlet godkendelse eller tilladelse efter § 16 c, vil blive fastsat i bekendtgørelse om
godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug (husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen). Jeg kan
endvidere oplyse, at jeg forventer at sende et udkast til de nye bekendtgørelsesregler i offentlig
høring i første kvartal af 2024, med henblik på ikrafttrædelse den 1. april 2024.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
L 88 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvilke typer af udvidelser der kan indgå under definitionen mindre udvidelser, og hvilke der ikke kan
Magnus Heunicke
/
Mikkel Dam Schwartz
2