Indfødsretsudvalget 2023-24
L 61
Offentligt
2788874_0001.png
Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
IFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 2
Offentligt
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 5. januar 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 2 (Alm.
del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (NB) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren redegøre nærmere for indholdet af den prøvelse der i praksis foreta-
ges for at afgøre hvorvidt en syrer er statsløs, herunder hvad praksis er for tilfælde
hvor syriske myndigheder afviser eller nægter at den pågældende har syrisk stats-
borgerskab? Vil ministeren beskrive eller sende enkelte repræsentative eksempler
på en person med syrisk baggrund, og en person som fødes af en med syrisk bag-
grund, bliver vurderet som statsløs og dermed kan gøre krav på dansk statsborger-
skab efter lempeligere regler?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der
spørges til personer, der søger om dansk statsborgerskab ved naturalisation efter
de lempelige regler for statsløse født her i landet i medfør af §§ 17 og 26 i cirkulæ-
reskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturalisation.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at når mi-
nisteriet modtager en ansøgning om dansk statsborgerskab efter børne- eller stats-
løsekonventionen fra en ansøger, der oplyser at være født statsløs i Danmark, fo-
retager ministeriet altid en undersøgelse af den pågældendes statsborgerretlige
forhold.
Hvis der er tvivl om ansøgerens statsborgerretlige forhold, eksempelvis uoverens-
stemmelse mellem det af ansøgeren oplyste og registreringen i CPR eller udlændin-
gesystemerne, anmoder Udlændinge- og Integrationsministeriet Udlændingesty-
relsen eller Styrelsen for International Rekruttering og Integration om en udtalelse
vedrørende den pågældendes statsborgerretlige forhold. I den forbindelse belyses
ansøgerens og ansøgerens forældres statsborgerretlige forhold og relevant lovgiv-
ning i de lande, som forældrene måtte have en statsborgerretlig tilknytning til.
23. januar 2023
Indfødsret
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 418
2180677
Side
1/3
L 61 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om, hvorvidt ministeren vil garantere, at de påståede statsløse ansøgere, der er oplistet under lovforslagets kapitel 1, reelt er statsløse
2788874_0002.png
Hvis der er behov for yderligere belysning af et lands lovgivning, iværksætter enten
Udlændingestyrelsen eller Udlændinge- og Integrationsministeriet en høring af
Udenrigsministeriet med henblik på at få belyst lovgivningen i det pågældende
land.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ikke en praksis med at høre syriske
myndigheder om konkrete personers statsborgerretlige forhold i forbindelse med
behandlingen af sager om statsborgerskab.
Det kan i øvrigt oplyses, at hvis en ansøger er født af en mor, som ifølge sit hjem-
lands lovgivning ikke videregiver sit statsborgerskab til sit barn, og faren er ukendt,
vil Udlændinge- og Integrationsministeriet betragte barnet som statsløs.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i øvrigt henvise til den vedlagte besva-
relse af 8. juni 2020 af spørgsmål nr. 106 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsud-
valg (samling 2019-20).
3.
Nedenfor følger tre eksempler på personer med syrisk baggrund, som af Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriet er blevet vurderet som værende statsløse, hvor
alene det første eksempel er blevet vurderet som værende omfattet af de lempe-
lige regler for statsløse født i Danmark i cirkulæreskrivelsen om naturalisation.
Eksempel 1:
Ansøger er født i Danmark.
Ansøgers mor er registreret som syrisk statsborger og født i Syrien.
Ansøgers far er registreret som statsløs og født i Syrien.
Ansøger er af Udlændinge- og Integrationsministeriet blevet vurderet som statsløs
født i Danmark og dermed omfattet af de lempelige regler i cirkulæreskrivelsen om
naturalisation.
Eksempel 2:
Ansøger er født i Danmark.
Ansøgers mor er registreret som statsløs og født i Syrien.
Ansøgers far er registreret som syrisk statsborger og født i Syrien.
Ansøger er af Udlændinge- og Integrationsministeriet blevet vurderet som syrisk
statsborger efter sin far og dermed ikke omfattet af de lempelige regler i cirkulæ-
reskrivelsen om naturalisation.
Side
2/3
L 61 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om, hvorvidt ministeren vil garantere, at de påståede statsløse ansøgere, der er oplistet under lovforslagets kapitel 1, reelt er statsløse
2788874_0003.png
Eksempel 3:
Ansøger er født i Syrien.
Ansøgers mor er registreret som statsløs og født i Syrien.
Ansøgers far er registreret som statsløs og født i Syrien.
Ansøger er af Udlændinge- og Integrationsministeriet blevet vurderet som statsløs,
men da ansøger ikke er født i Danmark, er ansøger ikke omfattet af de lempelige
regler i cirkulæreskrivelsen om naturalisation.
Kaare Dybvad Bek
/
Nicolai Holm Larsen
Side
3/3