Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
L 41
Offentligt
2777284_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 1. november 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. 5 (L 41) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 5 til L 41:
Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag til lovforslaget, som inde-
bærer, at den tid, en person opholder sig i Danmark med opholdstilladelse efter
afghaner-særlovens bestemmelser, tæller med ved beregningen af den samlede
opholdstid i Danmark, hvis personen senere søger tidsubegrænset (permanent) op-
holdstilladelse efter udlændingeloven?
Svar:
1.
Et ændringsforslag med det ønskede indhold vil kunne udformes således:
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der
i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.
(Forlængelse af Afghanistan-særloven)
1)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ӥ
01
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1079 af 10. august 2023, som ændret
senest ved § 50 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, foretages følgende ændring:
8. november 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 16728
2507244
1. I
§ 9 h, stk. 1, nr. 19,
indsættes efter »nr. 1-10 og 12«: »eller lov om midler-
tidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske
myndigheder m.v.«
Side
1/5
L 41 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand til et ændringsforslag til lovforslaget, som indebærer, at den tid, en person opholder sig i Danmark med opholdstilladelse efter Afghanistansærlovens bestemmelser, tæller med ved beregningen af den samlede opholdstid i Danmark, hvis personen senere søger tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse efter udlændingeloven
[Konsekvensændring vedrørende gebyr for at indgive ansøgning om tidsubegræn-
set opholdstilladelse].
2. I
§ 11, stk. 3, nr. 1, 1. pkt.,
og
stk. 5, 1. pkt.,
indsættes efter »9 q, stk. 2 eller
3«: », eller lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghani-
stan har bistået danske myndigheder m.v.«
[Opholdsgrundlag, der indgår ved beregningen af kravet til opholdets varighed for
opnåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse].
3. I
§ 11, stk. 3, nr. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »9 q, stk. 2,«: »eller § 1, stk. 2,
eller § 3, stk. 1, i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Af-
ghanistan har bistået danske myndigheder m.v.«
[Konsekvensændring vedrørende opholdsgrundlag, der indgår ved beregningen af
kravet til opholdets varighed for opnåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse].
4. I
§ 11, stk. 11, 2. pkt.,
indsættes efter »9 q«: »eller lov om midlertidig op-
holdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndighe-
der m.v.««
[Konsekvensændring vedrørende kommunalbestyrelsens udtalelser i sager om
meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse].
Til nr. 1
Udlændingelovens § 9 h, stk. 1, regulerer, hvilke typer ansøgninger der er gebyrpå-
lagte. Det følger således af udlændingelovens § 9 h, stk. 1, at udlændingen senest
samtidig med indgivelse af ansøgning, medmindre Danmarks internationale forplig-
telser eller EU-reglerne kan tilsige andet, skal betale et gebyr for at indgive ansøg-
ning om opholdstilladelse efter en række nærmere bestemmelser. Der skal betales
gebyr for at indgive ansøgning om opholdstilladelse m.v. på en lang række områder,
herunder ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse.
Det foreslås at indsætte en henvisning i § 9 h, stk. 1, nr. 19, til lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder
m.v.
Forslaget indebærer, at der også ved indgivelse af en ansøgning om tidsubegrænset
opholdstilladelse, når udlændingen har opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder
m.v., som udgangspunkt skal betales et gebyr.
Størrelsen af gebyret vil blive fastsat således, at det svarer til omkostningerne ved
behandlingen af ansøgninger om tidsubegrænset opholdstilladelse, jf. den gæl-
dende bestemmelse i udlændingelovens § 9 h, stk. 4, 4. pkt.
Side
2/5
L 41 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand til et ændringsforslag til lovforslaget, som indebærer, at den tid, en person opholder sig i Danmark med opholdstilladelse efter Afghanistansærlovens bestemmelser, tæller med ved beregningen af den samlede opholdstid i Danmark, hvis personen senere søger tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse efter udlændingeloven
Den foreslåede ændring er en konsekvens af ændringsforslagets nr. 2 om, at ud-
lændinge med opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til perso-
ner, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., omfattes af reglerne
om tidsubegrænset opholdstilladelse i udlændingelovens § 11.
Til nr. 2
Det fremgår af udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1, at der, medmindre der er grund-
lag for at inddrage opholdstilladelsen efter § 19, efter ansøgning kan meddeles tids-
ubegrænset opholdstilladelse til en udlænding over 18 år, hvis udlændingen lovligt
har boet her i landet, jf. dog stk. 7, i mindst 8 år, jf. dog stk. 5 og 6, og i hele denne
periode haft opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p eller § 9 q, stk. 2 eller
3.
Endvidere følger det af udlændingelovens § 11, stk. 5, 1. pkt., at der under visse
betingelser kan meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse til en udlænding over
18 år, der har boet lovligt her i landet i mindst 4 år og i hele denne periode haft
opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p eller 9 q, stk. 2 eller 3.
Udlændingelovens § 11 indeholder en række krav til opnåelse af tidsubegrænset
opholdstilladelse, og § 11, stk. 3, nr. 1, indeholder det krav til opholdets varighed
her i landet, der normalt stilles for opnåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse,
dvs. 8 år. Det er efter bestemmelsen et krav, at den pågældende i hele denne peri-
ode har haft opholdstilladelse efter bestemmelserne i udlændingelovens §§ 7-9 f,
9 i-9 n eller 9 p eller § 9 q, stk. 2 eller 3. Udlændingelovens § 11, stk. 5, der vedrører
muligheden for under visse betingelser at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse
efter 4 år, indeholder også et krav om, at den pågældende i hele denne periode har
haft opholdstilladelse efter bestemmelserne i udlændingelovens §§ 7-9 f, 9 i-9 n
eller 9 p eller § 9 q, stk. 2 eller 3.
Det foreslås at ændre
§ 11, stk. 3, nr. 1, 1. pkt.,
og
stk. 5, 1. pkt.,
således at ophold
med opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i
Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., også omfattes af bestemmelsen.
Forslaget indebærer, at ophold med opholdstilladelse efter lov om midlertidig op-
holdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.,
vil indgå ved beregningen af kravet til opholdets varighed, og at udlændinge med
opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afgha-
nistan har bistået danske myndigheder m.v., omfattes af reglerne om tidsubegræn-
set opholdstilladelse i udlændingelovens § 11.
Til nr. 3
Det fremgår af udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1, 1. pkt., at der, medmindre der
er grundlag for at inddrage opholdstilladelsen efter § 19, efter ansøgning kan med-
deles tidsubegrænset opholdstilladelse til en udlænding over 18 år, hvis udlændin-
gen lovligt har boet her i landet, jf. dog stk. 7, i mindst 8 år, jf. dog stk. 5 og 6, og i
Side
3/5
L 41 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand til et ændringsforslag til lovforslaget, som indebærer, at den tid, en person opholder sig i Danmark med opholdstilladelse efter Afghanistansærlovens bestemmelser, tæller med ved beregningen af den samlede opholdstid i Danmark, hvis personen senere søger tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse efter udlændingeloven
hele denne periode haft opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p eller § 9 q,
stk. 2 eller 3.
Udlændingelovens § 11, stk. 5, der vedrører muligheden for under visse betingelser
at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse efter 4 år, indeholder også et krav om, at
den pågældende i hele denne periode har haft opholdstilladelse efter bestemmel-
serne i udlændingelovens §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p eller § 9 q, stk. 2 eller 3.
Af udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1, 2. pkt., fremgår det, at betingelsen i 1. pkt.,
kun anses for opfyldt, hvis opholdstilladelsen er meddelt efter § 9, stk. 1, nr. 1, eller
§ 9 c, stk. 1, 1. pkt., eller § 9 q, stk. 2, på baggrund af ægteskab eller fast samlivsfor-
hold, og opholdstilladelsen er meddelt på grundlag af samme ægteskab eller sam-
livsforhold. Denne bestemmelse finder også anvendelse i forhold til § 11, stk. 5, jf.
bestemmelsens 2. pkt.
Det foreslås at indsætte en henvisning i
§ 11, stk. 3, nr. 1, 2. pkt.,
til § 1, stk. 2, og §
3, stk. 1, i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har
bistået danske myndigheder m.v.
§ 1, stk. 2, og § 3, stk. 1, i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i
Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., vedrører opholdstilladelse til
blandt andre ægtefæller og faste samlevere til udlændinge omfattet af lovens § 1,
stk. 1.
Den foreslåede ændring indebærer, at en ægtefælle eller fast samlever, der er med-
delt opholdstilladelse efter § 1, stk. 2, eller 3, stk. 1, i lov om midlertidig opholdstil-
ladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., alene
vil opfylde den tidsmæssige betingelse for meddelelse af tidsubegrænset opholds-
tilladelse, hvis opholdstilladelsen er meddelt på grundlag af samme ægteskab eller
samlivsforhold.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af ændringsforslagets nr. 2 om, at ud-
lændinge med opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til perso-
ner, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., omfattes af reglerne
om tidsubegrænset opholdstilladelse i udlændingelovens § 11.
Til nr. 4
Det følger af udlændingelovens § 11, stk. 11, 2. pkt., sammenholdt med § 11, stk.
11, 1. pkt., at kommunalbestyrelsen uden samtykke fra en udlænding kan afgive en
udtalelse til Udlændingestyrelsen om forhold vedrørende den pågældende, som
kommunalbestyrelsen skønner vil være af betydning for afgørelse af en sag om
meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, hvor udlændingen er meddelt op-
holdstilladelse efter §§ 7-9, 9 a-9 f, 9 i-9 n, 9 p eller 9 q.
Det foreslås at indsætte en henvisning i
§ 11, stk. 11, 2. pkt.,
til lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder
m.v., således at kommunalbestyrelsen uden samtykke fra en udlænding, der er
Side
4/5
L 41 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand til et ændringsforslag til lovforslaget, som indebærer, at den tid, en person opholder sig i Danmark med opholdstilladelse efter Afghanistansærlovens bestemmelser, tæller med ved beregningen af den samlede opholdstid i Danmark, hvis personen senere søger tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse efter udlændingeloven
meddelt opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., vil kunne afgive en udta-
lelse til Udlændingestyrelsen om forhold, som kommunalbestyrelsen skønner vil
være af betydning for afgørelse af en sag om tidsubegrænset opholdstilladelse til
den pågældende.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af ændringsforslagets nr. 2 om, at ud-
lændinge med opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til perso-
ner, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., omfattes af reglerne
om tidsubegrænset opholdstilladelse i udlændingelovens § 11.
2.
Jeg kan ikke støtte et sådant ændringsforslag.
Formålet med særloven er at tilvejebringe et særligt og midlertidigt opholdsgrund-
lag for de personer, som har bidraget til den danske indsats i Afghanistan, og deres
familier. Dette særlige og midlertidige opholdsgrundlag indgår ikke ved beregnin-
gen af den periode, hvori en udlænding skal have haft opholdstilladelse for at opnå
tidsubegrænset opholdstilladelse efter udlændingeloven. Det finder jeg ikke anled-
ning til at ændre på. Med lovforslaget vil opholdstilladelser meddelt efter særloven
kunne forlænges indtil den 30. november 2025, hvorefter loven ophæves den 1.
december 2025. Personer med opholdstilladelse efter særloven vil således indtil
den 30. november 2025 have mulighed for at skabe sig et opholdsgrundlag efter
udlændingeloven, herunder asyl eller opholdstilladelse efter en af erhvervsordnin-
gerne.
Kaare Dybvad Bek
/
Brit Gotthard Jensen
Side
5/5