Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
L 102
Offentligt
2845382_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 1760
Den 2. april 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 7 til L102, forslag til lov om ændring af lov om
vandforsyning m.v., byggeloven og lov om produkter og markedsovervågning
(Gennemførelse af dele af drikkevandsdirektivet, herunder risikobaseret tilgang til
vandsikkerhed, minimumskrav til hygiejne for materialer, der kommer i kontakt med
drikkevand, minimumskrav til behandlingskemikalier og filtermedier, der kommer i kontakt
med drikkevand, adgang til drikkevand og oplysninger til offentligheden) stillet den 20.
marts efter ønske fra Alexander Ryle (LA).
Spørgsmål nr. 7
Vil ministeren yde teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag med tilhørende
bemærkninger, som sikrer, at der kan fastsættes regler om, at der kan meddeles tilladelse til
indvinding af afsaltet havvand til drikkevand i tilfælde, hvor der f.eks. på sigt vil være et
forsyningsmæssigt behov for at indvinde drikkevand fra havvand ved afsaltning?
Fremadrettet indvinding af afsaltet havvand til drikkevand bør ikke kun kunne ske
"undtagelsesvist" som anført i bemærkningerne til lovforslaget. Vil ministeren herudover yde
teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, som
sikrer, at der kan fastsættes regler om, at en tilladelse efter vandforsyningslovens § 25, stk. 1,
vil kunne meddeles f.eks. i tilfælde, hvor der på sigt vil være et forsyningsmæssigt behov for
at indvinde drikkevand fra havvand ved afsaltning. Tilladelse hertil skal ikke kun kunne gives
undtagelsesvist i de tilfælde som er anført i bemærkningerne til lovforslaget - f.eks. at det er
"umuligt eller uforholdsmæssigt ressourcekrævende" at etablere indvinding af grundvand til
drikkevand eller etablere indvinding fra en eksisterende vandforsyning. Baggrunden for
ændringsforslagene er, at særligt biotek- og pharma-industri forbruger store mængder
drikkevand til produktion med deraf følgende øget behov for vand, der er godkendt som
drikkevand. Det er således en forudsætning for pharma-produktion, at der er adgang til
tilstrækkelige mængder vand. Fordi grundvandsressourcen er under pres, mener nogle
producenter, at det er mest hensigtsmæssigt, at grundvand anvendes til drikkevand, mens
andre vandkilder
herunder overfladevand og afsaltet havvand - kan anvendes af industrien
til at producere vand af drikkevandskvalitet til produktionen.
Svar
Et ændringsforslag med det ønskede indhold er vedlagt.
I Danmark har vi tradition for at indvinde vores drikkevand fra grundvand og kun
undtagelsesvist at indvinde drikkevand fra andre kilder. Grundvand har den fordel, at det
oftest er væsentlig renere end andre former for vand, da regnvand, som bliver til grundvand,
først skal igennem et filtrerende jordlag inden det kommer ned i grundvandsmagasiner. Det
danske grundvand har en god kvalitet og de naturlige organiske salte giver blandt andet en
bedre smag end det vil være tilfældet ved drikkevand fra andre former for vand. Det er derfor
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
L 102 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om bistand til ændringsforslag som sikrer, at der kan fastsættes regler om, at der kan meddeles tilladelse til indvinding af afsaltet havvand til drikkevand i tilfælde, hvor der f.eks. på sigt vil være et forsyningsmæssigt behov for at indvinde drikkevand fra havvand ved afsaltning
fortsat min vurdering, at der fremadrettet ikke skal indvindes drikkevand fra havvand i
større omfang end i dag.
Der er i lovforslaget allerede mulighed for at bruge afsaltet havvand til drikkevand under
visse omstændigheder, herunder hvis der er forsyningsmæssige problemer. Det gælder også,
hvis der er et behov for drikkevand til virksomheder som f.eks. farmaceutisk industri. Det er
således muligt at søge om tilladelse, hvis der i et område er større behov for drikkevand end
det er muligt at indvinde fra grund- eller overfladevand. Mens der i områder, hvor der er
rigeligt med grundvand, ikke skal gives tilladelse til indvinding af havvand, da dette udover
det kvalitetsmæssige aspekt også kan betyde at grundvandsstanden i disse områder stiger,
såfremt afsaltningen erstatter eksisterende grundvandsindvindinger. Hertil er det
omkostningstungt og energikrævende at afsalte havvand. Afsaltning af havvand skaber et
restprodukt i form af spildevand med et højt indehold af salte og metaller, som vil være op til
en tre gange højere end havvand, som skal håndteres.
Jeg kan derfor ikke støtte ændringsforslaget.
Ændringsforslag
til
Lov om ændring af lov om vandforsyning m.v., byggeloven og lov om
produkter og markedsovervågning
(Gennemførelse af dele af drikkevandsdirektivet, herunder
risikobaseret tilgang til vandsikkerhed, minimumskrav til hygiejne for
materialer, der kommer i kontakt med drikkevand, minimumskrav til
behandlingskemikalier og filtermedier, der kommer i kontakt med
drikkevand, adgang til drikkevand og oplysninger til offentligheden).
Af (Alexander Ryle):
Til § 1
1) I den under
nr. 15
foreslåede
§ 25, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »i hvilke tilfælde«: »,
under hvilke omstændigheder«.
[Tydeliggørelse af under hvilke omstændigheder der kan meddeles tilladelse til indvinding af
havvand til drikkevandsforsyning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås, at der i den under
nr. 15
foreslåede
§ 25, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes», under hvilke omstændigheder« efter »i hvilke tilfælde«.
Den forslåede ændring har til formål at tydeliggøre miljøministerens beføjelse til at kunne
fastsætte nærmere regler om i hvilke tilfælde og på hvilke vilkår, der kan meddeles tilladelse
2
L 102 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om bistand til ændringsforslag som sikrer, at der kan fastsættes regler om, at der kan meddeles tilladelse til indvinding af afsaltet havvand til drikkevand i tilfælde, hvor der f.eks. på sigt vil være et forsyningsmæssigt behov for at indvinde drikkevand fra havvand ved afsaltning
til indvinding af vand til drikkevandsforsyning gennem afsaltning af havvand til også at
omfatte under hvilke omstændigheder, der kan meddeles en sådan tilladelse. Med den
foreslåede ændring tydeliggøres det således, at ministeren kan fastsætte regler om, at der
ikke kun undtagelsesvist vil kunne meddeles tilladelse til indvinding af drikkevand fra
havvand ved afsaltning i situationer, hvor virksomheder har behov for store mængder
drikkevand til produktion, herunder bioteknologisk og farmaceutisk industri. Det er en
forudsætning for industrien at kunne have adgang til tilstrækkelige mængder drikkevand
også i områder, hvor grundvandsressourcen kan være under pres. Forslaget har således til
hensigt at tydeliggøre under hvilke omstændigheder indvinding af drikkevand ved afsaltning
af havvand til brug i industrien til produktionen kan tillades.
Magnus Heunicke
/
Lea Frimann Hansen
3