Finansudvalget 2023-24
L 99 Bilag 1
Offentligt
2818019_0001.png
Oversigt over særlige påtegninger på
aktstykker
Særlige påtegninger på aktstykker, der har bevillingsmæssig
konsekvens for finansåret 2023, som ved Finansudvalgets
behandling er givet særlige påtegninger.
Særlige påtegninger på aktstykker for 2023 i folketingsåret 2022-2023:
Akt. nr. 65 om sagkyndig bistand til minkvirksomheder
31. januar 2024
UPC
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget har i forbindelse behandlingen anmo-
det om at få aktstykket opdelt i to, da det omfatter elementer, der stammer fra to
forskellige politiske aftaler. Dels lukningen af minkavl og dvaleordningen for
minkerhverv i 2021, hvor SF
som en del af et kompromis
er en del af aftale-
kredsen, og dels forlængelsen af dvaleordningen til også at gælde i 2022, som skete
mod SF�½s vilje og uden om aftalekredsen for erstatningsordningen. SF noterer sig,
at ministeren i svar på spørgsmål 1 har forsikret, at udvidelsen af dvalekompensa-
tion til 2022, som SF ikke var enig i, ikke medfører merudgifter til sagkyndig bi-
stand. SF stemmer er den grund for aktstykket, da SF er er del af aftalen om er-
statning til minkavlerne og selvfølgelig mener, at der skal være sagkyndig bistand
til de minkavlere, der måtte gøre brug af det. Det skal dog understreges, at SF
stemte imod udvidelsen af dvaleordningen for minkavlere, og at SF mener, at det
er en kæmpe fejltagelse, at Socialdemokratiet og højrefløjen genstarter minkavl i
Danmark
Akt. nr. 79 om frivillig indbetaling efter anmodning om tilbagebetaling af
varmechecken
Enhedslisten medlem af udvalget bemærker, at EL støtter aktstykket, ligesom EL
bakker op om varmechecken. EL bemærker dog, at mange af de heftigt omtalte
problemer ved varmechecken kunne have været undgået, hvis man fra politisk
hold havde valgt at anvende f.eks. den grønne check som værktøj til at hjælpe
hårdt pressede borgere gennem inflationskrisen. EL vil på den baggrund opfordre
Folketinget til fremover at holde sig den grønne check for øje, når man f.eks. øn-
sker at hjælpe folk, der oplever akut pres på deres levegrundlag, som vi desværre
har set
og stadig ser
med inflationskrisen.
Akt. nr. 117 om bloktilskud for 2024
Enhedslistens medlem af udvalget mener, at bloktilskudsaktstykket
som afspej-
ler de indgåede aftaler med kommuner og regioner om økonomien for 2024
ikke i tilstrækkelig grad sikrer, at der er penge til velfærd og sundhed, fordi afta-
lerne med kommuner og regioner ikke i tilstrækkelig grad tager højde for en række
stigende udgifter. Aftalen vil f.eks. tvinge mange kommuner til store nedskæringer
L 99 - 2023-24 - Bilag 1: Oversigt over aktstykker og oversigt over påtegninger på aktstykker i 2023
Side 2 af 8
og forringelser. Dette er unødvendigt
særligt i en tid, hvor regeringen har opju-
steret det såkaldte finanspolitiske råderum med adskillige milliarder kroner i årene
frem mod 2030, som kunne afsættes til bl.a. at undgå forringelse af velfærden i
store dele af landet, som aktstykket lægger op til for 2024. På den baggrund stem-
mer Enhedslisten imod aktstykket.
Alternativets medlem af udvalget bemærker, at Alternativet som udgangspunkt
støtter aftalemodellen bag økonomiaftalerne, som består i, at regeringen laver fri-
villige aftaler med landets regioner og kommuner. Imidlertid mener Alternativet,
at årets økonomiaftaler er problematiske af flere årsager. For det første bør
grønne investeringer undtages anlægsloftet, hvilket EU-Kommissionen for nylig
også har anbefalet Danmark. For det andet bør rammen for serviceudgifter også
følge udviklingen i udgifter på det specialiserede socialområde. Herudover mener
Alternativet, at budgetloven og deraf økonomiaftalerne generelt bør gentænkes, så
rammerne bedre passer til Danmarks økonomiske situation.
Akt. nr. 131 om udgifter til efterkontrol af COVID-19-kompensationsordninger i
2023
Alternativets medlem af udvalget bemærker, at der er tale om relativt store ekstra-
udgifter sammenlignet med det forventede udgiftsniveau, som aftalepartierne ind-
gik. Aktstykket er en påmindelse om, at alle Folketingets partier
og særligt den
til en hver til siddende regering
bør blive bedre til at integrere implementerings-
processen i designet af politik.
Akt. nr. 135 om udvidelse af Ukrainefonden
Alternativets medlem af udvalget bemærker, at Alternativet er ærgerlige over, at
partiet er blevet udelukket fra aftalen om Ukrainefonden, fordi Alternativet ikke er
med i forsvarsliget. Alternativet støtter Ukraines frihedskamp.
Akt. nr. 139 om udmøntning af midler i IP35-puljer
Enhedslisten medlem af udvalget bemærker, at EL ville have stemt for støjskær-
men, hvis der kunne tages stilling til denne i et særskilt aktstykke. Når støjskær-
men imidlertid indgår i samme aktstykke som motorvejsudvidelsen, stemmer EL
imod aktstykket.
Akt. nr. 140 om udmøntning af erindringsmønten
Enhedslisten medlem af udvalget bemærker, at man burde ændre den bagvedlig-
gende lovgivning, så en siddende regent ikke kan få del i eventuelle overskud, der
måtte følge af udstedelse af erindringsmønter.
Akt. nr. 158 om digital inklusion
SF’s medlem af udvalget bemærker, at systemet og teknologien bør være til for
borgerne og ikke omvendt. SF er ikke med i aftalen om indsatser for digital inklu-
sion af 27. juni 2023, da SF finder, at man med aftalen forspilder en mulighed for
at hjælpe de hundredetusindevis af mennesker, der er digitalt udsatte. SF vurderer
således, at tiltagene ikke er tilstrækkelige, ligesom SF er bekymret for risikoen for
L 99 - 2023-24 - Bilag 1: Oversigt over aktstykker og oversigt over påtegninger på aktstykker i 2023
Side 3 af 8
vilkårlig retssikkerhed og umyndiggørelse med det kraftige fokus på pårørende og
frivillige. SF bemærker, at det isoleret set er positivt, at pårørende får bedre mulig-
hed for at hjælpe, men at digitalt udsatte borgeres retssikkerhed ikke må afhænge
af muligheden for at få hjælp fra pårørende, ligesom det understreges, at der kan
være tale om meget personlige og private informationer om eksempelvis helbred
og strafbare forhold, som borgere ikke nødvendigvis ønsker, deres pårørende skal
have indsigt i. SF bemærker endvidere, at Udvalget for Digitalisering og It har
sendt digitaliseringsministeren en række anbefalinger om styrkelse af borgerfokus i
digitaliseringen af den offentlige sektor, og SF finder det beklageligt, at ministeren
ikke har vist villighed til at inddrage disse i arbejdet. SF henviser endvidere til, at
en række organisationer i høringssvarene til lovforslag nr. L 98 om fravigelse fra
obligatorisk digital selvbetjening klart gav udtryk for et behov for en løsning, som
i højere grad imødekommer borgerne, således at borgerne ikke vil være nødsaget
til at søge om digital fritagelse hos hver enkelt myndighed, og at Justitia har fore-
slået at indføre digitalt fripas. SF kan dog støtte aktstykket, men opfordrer kraftigt
ministeren til at indkalde til drøftelser om en mere markant og reel styrkelse af
borgerfokus i digitaliseringen i den offentlige sektor.
Enhedslisten medlem af udvalget kan tilslutte sig budskaberne i SF’s påtegning.
Akt. nr. 172 om udvidelse af indsatsen for udsatte unge med psykiske lidelser i
kontanthjælpssystemet via IPS-metoden
Dansk Folkepartis medlem af udvalget bemærker, at DF forventer, at bevillin-
gerne benyttes til faglige initiativer og fagpersonalet, og ikke til administration og
administrativt personale.
Akt. nr. 174 om opkvalificeringspuljen på dagtilbudsområdet
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget bemærker, at SF giver tilslutning til
aktstykket, men at SF fortsat forholder sig kritiske overfor Børne- og Under-
visningsministeren egenrådige beslutning om kriterierne for udmøntning af puljen,
som partiet ikke mener vil sikre, at der faktisk bliver uddannet flere pædagoger og
pædagogiske assistenter til børnene. Det skyldes, at meritproblematikken ikke er
løst, hvilket kan betyde, at langt færre personer vil blive uddannet gennem merit-
ordningen, i en tid hvor kommunerne mangler flere pædagoger.
Samtidig er SF kritiske overfor, at en andel af midlerne må bruges på uformel op-
kvalificering, og at kommunerne ikke pålægges at have uddannelsesstrategier for at
øge andelen af pædagogisk personale.
Enhedslistens medlem af udvalget tilslutter sig SF’s påtegning.
Dansk Folkepartis medlem af udvalget bemærker, at DF forventer, at bevillin-
gerne benyttes til faglige initiativer og fagpersonalet, og ikke til administration og
administrativt personale.
Særlige påtegninger på aktstykker for 2023 i folketingsåret 2023-2024:
L 99 - 2023-24 - Bilag 1: Oversigt over aktstykker og oversigt over påtegninger på aktstykker i 2023
Side 4 af 8
Akt. nr. 28 om videnscenter for fastholdelse af seniorer på arbejdsmarkedet
Dansk Folkepartis medlem af udvalget bemærker, at seniorer udgør en vigtig res-
source, og at øget fastholdelse af gruppen kan bidrage til at sikre flere hænder på
arbejdsmarkedet i Danmark. Det var derfor også en stor prioritet for Dansk Fol-
keparti, at der med aftalen om finansloven for 2023 blev afsat lidt over 40 mio. kr.
over de kommende år til at oprette et nyt videnscenter for fastholdelse af seniorer
på arbejdsmarkedet.
Akt. nr. 31 om Banedanmarks merudgifter til infrastrukturenergi
Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at EL støtter aktstykket, som aftale-
part
i aftale om ”Infrastrukturplan 2035” af 28. juni 2021. EL finder dog, at man
principielt ikke bør finansiere merudgifter på andre områder med midler til den
kollektive transport. Et evt. mindreforbrug af midler afsat til den kollektive trans-
port bør i stedet omprioriteres til andre områder med henblik på at forbedre den
kollektive transport, hvilket EL fremadrettet vil arbejde for.
Akt. nr. 42 om kompensation af flytningen af STUK og STIL
Alternativets medlem af udvalget opfordrer til, at ressortomlægninger
generelt
set
foretages varsomt og med rettidig omhu. Foruden de deraf følgende høje
flytteudgifter, kan omlægninger medføre et tumultarisk arbejdsmiljø for embeds-
værket med risiko for tab af faglig viden.
Akt. nr. 47 om overførsel af midler til handlingsplan mod racisme
Alternativets medlem af udvalget finder det kritisabelt, at regeringen 2 år efter, at
midlerne til handlingsplanen mod racisme blev bevilliget, stadig ikke har præsente-
ret Folketinget for et udspil. Racisme mod etniske minoritetsborgere i Danmark er
et udbredt problem, og det er en politisk opgave at prioritere bekæmpelse af ra-
cisme.
Akt. nr. 48 om udmøntning af midlerne til Klimaerhvervsskoler i 2023
Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at EL kan støtte aktstykket, men at
EL går ud fra og kraftigt vil opfordre til, at de midler, der er afsat til at styrke er-
hvervsuddannelserne i de kommende år, udmøntes bredere til gavn for den
grønne omstilling, så de også går til de uddannelser, der ikke får andel i klimaer-
hvervsskolemidlerne via nærværende aktstykke, herunder til uddannelser indenfor
fødevarer og jordbrug og uddannelser på det merkantile område, som også skal
understøttes yderligere i at bidrage til den grønne omstilling.
Alternativets medlem af udvalget bemærker, at det er positivt, at reserven til Kli-
maerhvervsskoler udmøntes bredt frem for
som oprindelig planlagt
til tre in-
stitutioner. Alternativet bemærker i øvrigt, at investeringsrammen for erhvervsud-
dannelserne er sat op på forslag til finansloven for 2024 sammenlignet med tidli-
gere finanslove, hvilket er nødvendigt, når intentionen er, at særtilskuddet skal an-
vendes til investeringer i udstyr, som understøtter den grønne omstilling. Ikke de-
sto mindre udgør investeringsrammerne generelt en begrænsning for investeringer
i bæredygtig skoledrift.
L 99 - 2023-24 - Bilag 1: Oversigt over aktstykker og oversigt over påtegninger på aktstykker i 2023
Side 5 af 8
Akt. nr. 68 om omprioritering til regeringsreserve
Socialistisk Folkepartis, Enhedslistens og Alternativets medlemmer konstaterer, at
regeringen med aktstykke 68 flytter penge, der skulle have været brugt til udsatte
børn i »Aftalen om Børnene Først« til at finansiere skattelettelser til boligspekulan-
ter. Det kan partierne ikke se fornuften i. At pengene mellemlander på regerings-
reserven, virker som et forsøg på at mørklægge, hvad regeringen egentlig gerne vil
bruge pengene fra aftalen på.
Aftaleparterne bag »Aftalen om Børnene Først« er ikke blevet inddraget i omprio-
riteringen. Samtidig indikerer denne omflytning, at finansieringen bag »Aftale om
øget tryghed om de nye erhvervsvurderinger« ikke har været på plads, da aftalen
blev indgået. Det er ikke en uordentlig måde at føre politik på.
Akt. nr. 74 om finansiering af øgede driftsudgifter i FVST
Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at EL stemmer imod, at midler fra
Landdistriktsprogrammet 2014-2022, der oprindeligt var øremærket til naturpleje
og kvælstofindsatser, anvendes til Fødevarestyrelsens udgifter til fugleinfluenza el-
ler øvrige husdyrsygdomme eller zoonoser. Ministeriet bør i stedet iværksætte de
nødvendige tiltag for, at midlerne under Landdistriktsprogrammet som planlagt
kan nå at blive brugt til natur- og kvælstofindsatser. Derudover mener EL, at det
bør diskuteres, hvorvidt det fremadrettet bør være statens
og ikke landbrugser-
hvervets eget ved at forsikre sig mod sygdomme i besætninger
ansvar at bære
den økonomiske byrde ved zoonoser, idet produktionsformen med industriel
masseproduktion af genetisk ens dyr i sig selv øger risikoen for zoonoser.
Akt. nr. 79 om stigningsbegrænsningen på dækningsafgiften
Enhedslisten medlem af udvalget bemærker, at EL støtter, at små og mellemstore
virksomheder ikke bliver uhensigtsmæssigt hårdt ramt af nye, højere ejendoms-
vurderinger. Dog er den fordelingsmæssige profil i tiltaget uklar. Dertil er konse-
kvenserne for kommunernes økonomi ikke tilstrækkelig belyst ved aktstykket.
Slutteligt mener EL ikke, at der skal anvendes midler fra »Reserve til aftale om
Vinterhjælp« til tiltaget, da disse afsatte midler bør gå til pensionister og andre
ydelsesmodtagere, der fortsat er hårdt ramt af de høje priser.
Akt. nr. 90 om IDA Krisefacilitet
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget bemærker, at SF finder det besynder-
ligt, at midler som i første omgang er afsat til befolkningen i et af verdens fattigste
udviklingslande, nu skal omprioriteres og i stedet gives til Den Internationale Ud-
viklingssammenslutning, hvor de kommer til at tjene et andet formål, end det var
hensigten. Udviklingsbistanden og dens udmøntning afklares og specificeres i før-
ste omgang på finansloven for 2023, og derfor finder SF det kritisabelt, at disse
midler omprioriteres uden at involvere aftalepartierne fra finanslovsaftalen for
2023. SF anerkender dog også behovet for at indtræde i en international klima-
fond, som kan kompensere befolkninger og lokalsamfund som rammes uproporti-
onelt hårdere af klimaforandringerne. SF havde gerne deltaget i en forhandling om
at omprioritere midlerne og vil gerne tilskynde ministeren til at indkalde
L 99 - 2023-24 - Bilag 1: Oversigt over aktstykker og oversigt over påtegninger på aktstykker i 2023
Side 6 af 8
aftalepartierne til en forhandling i et lignende senere tilfælde. Med disse bemærk-
ninger kan SF stemme for aktstykket.
Akt. nr. 92 om overførsel af midler fra købmandsordningen til turismeindsatser
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget bemærker, at SF hilser initiativerne om
styrkelse af turisme i mindre byer velkomment, men finder det bekymrende, at er-
hvervsministeren fordeler ubrugte midler fra en politisk aftale uden en reel invol-
vering af aftalepartierne.
Partierne bag aftale om støtteordning for mindre købmænd og andre energiud-
satte fødevareforretninger i små byer ramt af stigende energipriser indgik en afta-
len i februar 2023. I december 2023 viser det sig så, at der er ca. 41 mio. kr. til-
overs, som erhvervsministeren ønsker at bruge på turismetiltag. Partierne får over
weekenden til at tilslutte sig midlernes nye anvendelsesformål.
SF finder det kritisabelt, at ministeriet sender aftalen
i høring og ikke lytter til SF’s
input. SF vil indstille, at man i fremtiden går tilbage til forhandlingsbordet og fin-
der en fælles forståelse for, hvordan overskydende midler fra politiske aftaler an-
vendes.
SF havde indstillet dette, da ministeriet gjorde opmærksom på, at der skulle ske en
omprioriteringen af midlerne, men dette ønske blev forbigået af erhvervsministe-
ren. SF finder det problematisk, at en politisk aftale ikke respekteres, når ufor-
brugte midler kan omprioriteres og tildeles uden nye forhandlinger i den politiske
aftalekreds.
Akt. nr. 96 om flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark 2023
Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at EL er bekymrede for den finan-
sielle holdbarhed af de nye udbud og deres indvirkning på hovedinstitutionernes
uddannelsers økonomi, og at ministeriet ikke kan garantere, at de nye udbud er fi-
nansielt holdbare, jf. ministerens svar på spørgsmål nr. 1. EL ønsker imidlertid
ikke at stå i vejen for de institutioner, som, på trods af EL’s bekymringer, vurde-
rer, at de godt kan drive økonomisk og fagligt holdbare udbud.
Akt. nr. 98 om midler til DSI
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget noterer sig, at ministeren ønsker at
omprioritere i alt 28,2 mio. kr. til Den Sociale Investeringsfond fra uforbrugte
midler på § 15.26.21. Virksomme indsatser for udsatte børn og unge og deres fa-
milier og § 15.11.79.56. Reserve til evaluering af det specialiserede socialområde.
SF finder det uhensigtsmæssigt, at der ikke i højere grad sikres, at midlerne går til
de intenderede formål. SF konstaterer samtidig, at social- og boligministeren ikke
har indkaldt partierne bag evalueringen af det specialiserede socialområde (ESS) til
drøftelser om udmøntning af midlerne for 2023, trods ministeren ønsker at om-
prioritere en del af midlerne med nærværende aktstykke. SF konstaterer endvidere,
at ministeren parallelt med aktstykke nr. 98 har forelagt Finansudvalget aktstykke
nr. 99, hvor ministeren ønsker at udmønte 63,0 mio. kr. fra reserve til evaluering
L 99 - 2023-24 - Bilag 1: Oversigt over aktstykker og oversigt over påtegninger på aktstykker i 2023
Side 7 af 8
af det specialiserede socialområde til professionshøjskolerne, og at ministeren hel-
ler ikke her har indkaldt aftalekredsen bag evalueringen til drøftelser om udmønt-
ning. SF finder det stærkt kritisabelt, at ministeren ikke reelt har inddraget parti-
erne bag evalueringen af det specialiserede socialområde forud for udmøntningen.
Kritikken skal dertil ses i lyset af, at social- og boligministeren også har forelagt Fi-
nansudvalget aktstykke nr. 68, hvor ministeren ønsker at overføre 364,3 mio. kr.
fra reserven til initiativer ifm. Aftale om Børnene Først til regeringsreserven til
helt andre formål og uden forhandlinger med forligskredsen, trods der udestår po-
litiske drøftelser om initiativer i marginen af Børnene Først. SF konstaterer i for-
længelse af ovenstående, at der for så vidt angår uforbrugte midler er en væsentlig
informationsulighed mellem minister og ministerium på den ene side og eventu-
elle aftalekredse og Folketingets ordførere på den anden. Folketinget har således
markant ringere mulighed for at have overblik over, hvilke puljer og konti der har
eller kan forventes at have et mindreforbrug og dermed markant ringere mulighed
for indflydelse på brugen af midlerne. Dette er generelt problematisk og særligt
problematisk i de tilfælde, hvor der er tale om større beløb afsat i forbindelse med
en bestemt aftale eller forlig i en særlig kreds.
SF henviser endvidere til, at partiet har efterspurgt en oversigt over uforbrugte
midler i 2023, og at det af bilag 1 fremgår, at der i alt er over 13 mio. kr. alene i
uforbrugte puljemidler på socialområdet
SF opfordrer kraftigt til, at der skabes større gennemsigtighed over forbrug og
mindreforbrug på Social- og Boligministeriets konti. SF finder samlet set for så
vidt angår nærværende aktstykke, at den manglende inddragelse er kritisabel, men
at det er at foretrække at de 28,2 mio. kr. udmøntes på socialområdet frem for at
blive ført tilbage til Finansministeriet, hvorfor SF kan støtte aktstykket. SF henvi-
ser dog til, at midlerne under Den Sociale Investeringsfond bør investeres på en
måde, der i videst mulige grad relaterer sig til de oprindelige formål om udsatte
børn og unge og deres familier og det specialiserede socialområde og mennesker
med handicap.
Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at EL finder det stærkt kritisabelt, at
ministeren, trods henvendelser, ikke har indkaldt forligspartierne til drøftelse af
udmøntningen af midlerne fra Finansloven for 2022 til opfølgning på evaluerin-
gen af det specialiserede socialområde. Der har været rigelig med tid til at drøfte
brugen af midlerne, og det er utilfredsstillende, at vi derfor står i en situation, hvor
vi her allersidst på året skal tage stilling til aktstykker om brug af uforbrugte mid-
ler, som vi selv har været med til at afsætte i finanslovsforhandlinger for 2022. EL
mener ikke, at midlerne bør bruges på Den Sociale Investeringsfond og stemmer
derfor imod aktstykket.
Akt. nr. 99 om ESS
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget konstaterer, at ministeren ønsker at
udmønte 63,0 mio. kr. fra reserve til evaluering af det specialiserede socialområde
til professionshøjskolerne. SF har længe arbejdet for at styrke uddannelse og
L 99 - 2023-24 - Bilag 1: Oversigt over aktstykker og oversigt over påtegninger på aktstykker i 2023
Side 8 af 8
opkvalificering på det specialiserede socialområde, hvilket der er akut behov for.
SF konstaterer dog, at ministeren heller ikke her har indkaldt aftalekredsen bag
evalueringen til drøftelser om udmøntning. SF har i forbindelse med aktstykket
stillet spørgsmål om, hvorfor ministeren ikke har indkaldt partierne bag evaluerin-
gen af det specialiserede socialområde og opfordret ministeren til at indkalde par-
tierne med henblik på drøftelse af fælles udmøntning af midlerne. SF finder det
stærkt kritisabelt, at ministeren ikke har indkaldt til sådanne drøftelser og således
reelt ikke har inddraget partierne bag evalueringen af det specialiserede socialom-
råde forud for udmøntningen. SF ser samtidig kritisk på, at ministeren med akt-
stykke nr. 98 samtidig ønsker at omprioritere i alt 28,2 mio. kr. til Den Sociale In-
vesteringsfond fra uforbrugte midler på § 15.26.21. Virksomme indsatser for ud-
satte børn og unge og deres familier og § 15.11.79.56. Reserve til evaluering af det
specialiserede socialområde. Kritikken skal dertil ses i lyset af, at social- og bolig-
ministeren også har forelagt Finansudvalget aktstykke nr. 68, hvor ministeren øn-
sker at overføre 364,3 mio. kr. fra reserven til initiativer ifm. Aftale om Børnene
Først til regeringsreserven til helt andre formål og uden forhandlinger med forligs-
kredsen, trods der udestår politiske drøftelser om initiativer i marginen af Børnene
Først. SF konstaterer i forlængelse af ovenstående, at der for så vidt angår ufor-
brugte midler er en væsentlig informationsulighed mellem minister og ministerium
på den ene side og eventuelle aftalekredse og Folketingets ordførere på den anden.
Folketinget har således markant ringere mulighed for at have overblik over, hvilke
puljer og konti der har eller kan forventes at have et mindreforbrug og dermed
markant ringere mulighed for indflydelse på brugen af midlerne. Dette er generelt
problematisk og særligt problematisk i de tilfælde, hvor der er tale om større beløb
afsat i forbindelse med en bestemt aftale eller forlig i en særlig kreds. SF er således
stærkt kritisk overfor den manglende inddragelse, men kan støtte at midlerne ud-
møntes til professionshøjskolerne med henblik udvikling og gennemførsel af ud-
dannelses- og efteruddannelsesaktiviteter af medarbejdere på tilbud på det specia-
liserede socialområde.
Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at EL finder det stærkt kritisabelt, at
ministeren, trods henvendelser, ikke har fået indkaldt forligspartierne til drøftelse
af udmøntningen af midlerne fra finansloven for 2022 til opfølgning på evaluerin-
gen af det specialiserede socialområde. Der har været rigeligt med tid til at drøfte
brugen af midlerne, og det er utilfredsstillende, at vi derfor står i en situation, hvor
vi her allersidst på året skal tage stilling til aktstykker om brug af uforbrugte mid-
ler, som vi selv har været med til at afsætte i finanslovsforhandlinger for 2022. EL
mener ikke, at ministerens manglende handling og manglende drøftelser med for-
ligspartierne bag finansloven for 22 skal gå ud over medarbejderne på tilbud på
det specialiserede socialområde og deres muligheder for uddannelses- og efterud-
dannelsesaktiviteter.