Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
L 89 Bilag 1
Offentligt
2797973_0001.png
Departementet
Juridisk Kontor
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om
velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleom-
rådet og lov om ændring af dagtilbudsloven
(Forlængelse af forsøgsperioden for velfærdsaftalekommu-
nerne på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om velfærds-
aftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet og lov
om ændring af dagtilbudsloven (Forlængelse af forsøgsperi-
oden for velfærdsaftalekommunerne på dagtilbudsområdet
og folkeskoleområdet) har i perioden fra den 2. oktober til
den 31. oktober 2023 været sendt i høring hos en række myn-
digheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 2. oktober 2023 endvidere
sendt til Børne- og Undervisningsudvalget til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Hø-
ringsportalen den 2. oktober 2023.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndighe-
der, organisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om
der er modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet
fald havde bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
6. november 2023
Sagsnr.: 23/21009
L 89 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2797973_0002.png
Høringspart
3F – Den Offentlige
Gruppe
Advokatsamfundet
Akademikerne
Ankestyrelsen
Autismeforeningen
Børne- og Ungdomspæ-
dagogernes Landsfor-
bund (BUPL)
Børne- og Ungdomspæ-
dagogernes Landsfor-
bund (BUPL) – Leder-
forening
Børnenes Bureau
Børne- og Kulturchef-
foreningen
Børnerådet
Børnesagens Fællesråd
Børns Vilkår
Centralorganisationer-
nes Fællesudvalg (CFU)
CEPOS
Cevea
Daginstitutionernes
Lands-Organisation
(DLO)
Danmarks Idrætsfor-
bund
Danmarks Lærerfor-
ening
Danmarks Private Sko-
ler – grundskoler &
gymnasier
Danmarks Vejlederfor-
ening
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening
Dansk Blindesamfund
Dansk Center for Un-
dervisningsmiljø
Dansk Erhverv
Dansk Folkeoplysnings
Samråd
Hørings- Bemærk- Ingen be-
svar mod- ninger
mærk-
taget
ninger
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
2
L 89 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2797973_0003.png
Dansk Handicap For-
bund
Dansk Industri
DM – Dansk Magister-
forening
Dansk Metal
Dansk Oplysnings For-
bund
Dansk Psykolog For-
ening
Dansk Skoleforening
for Sydslesvig
Dansk Skoleidræt
Dansk Socialrådgiver-
forening
Dansk Ungdoms Fæl-
lesråd
Danske Advokater
Danske Dagbehand-
lingstilbuds Netværk
Danske Døves Lands-
forbund
Danske Erhvervsakade-
mier
Danske Erhvervsskoler
og -Gymnasier – Besty-
relserne
Danske Erhvervsskoler
og -Gymnasier – Le-
derne
Danske Gymnasieele-
vers Sammenslutning
Danske Gymnasier
Danske Gymnastik- og
Idrætsforeninger
Danske Handicaporga-
nisationer
Danske HF & VUC
Danske HF og VUC –
Bestyrelserne
Danske Landbrugssko-
ler
Danske Musik- og Kul-
turskoler
Danske Professionshøj-
skoler
Danske Skoleelever
X
X
X
X
X
X
X
X
3
L 89 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2797973_0004.png
Danske SOSU-skoler
Danske SOSU-skoler –
Bestyrelserne
Danske Underviserorga-
nisationers Samråd
Danske Universiteter
Dataetisk Råd
Datatilsynet
De Anbragtes Vilkår
De Danske Sprogcentre
DEA
Den uvildige konsulent-
ordning på handicap-
området (DUKH)
Det Centrale Handicap-
råd
Deutscher Schul- und
Sprachverein für
Nordschleswig
DJØF
Efterskoleforeningen
Engineer the Future
Erhvervsskolernes Elev-
organisation
Erhvervsskolelederne
Erhvervsstyrelsens Om-
råde for Bedre Regule-
ring (OBR)
Esbjerg Kommune
EVA – Danmarks Eva-
lueringsinstitut
Fagbevægelsens Hoved-
organisation
Fagligt Fælles Forbund
FGU Danmark
Folkehøjskolernes For-
ening i Danmark
Folkeligt Oplysnings
Forbund
Fora
Fag og Arbejde
Foreningen af Døgn og
Dagtilbud for udsatte
børn og unge (FADD)
Foreningen af katolske
skoler i Danmark
X
X
X
X
X
X
4
L 89 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2797973_0005.png
Foreningen af Kristne
Friskoler
Foreningen af Ledere
ved Danskuddannelser
Foreningen af Social-,
Sundheds- og Arbejds-
markedschefer i Dan-
mark
Foreningen for Foræl-
dre til Elever i Fri- og
Privatskoler
Foreningen Frie Fag-
skoler
Foreningen til gavn for
børn og unge (fobu)
Foreningsfællesskabet
Ligeværd
Forhandlingsfællesska-
bet
Forældrenes Landsorga-
nisation (FOLA)
Frie Skolers Lærerfor-
ening
Friskolerne
FSR – danske revisorer
Gymnasiernes Bestyrel-
sesforening
Gymnasieskolernes Læ-
rerforening
Helsingør Kommune
HK/Kommunal
HK/Stat
Holbæk Kommune
HvorErDerEnVoksen
Institut for Menneske-
rettigheder
Justitia
KL
Klagenævnet for Speci-
alundervisning
Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen
Kommunaldirektørfor-
eningen
Kraka
X
X
X
X
X
X
X
X
5
L 89 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2797973_0006.png
Landdistrikternes Fæl-
lesråd
Landselevbestyrelsen
for det pædagogiske
område
Landselevbestyrelsen
for social- og sundheds-
området
Landsforeningen af 10.
Klasseskoler i Danmark
Landsforeningen af
Ungdomsskoleledere
Landsforeningen for
Socialpædagoger
Landsforeningen Livs-
værk
Landsorganisationen
Danske Daginstitutio-
ner (LDD)
Landsorganisationen for
sociale tilbud (LOS)
Landssammenslutnin-
gen af Handelsskoleele-
ver
Landssammenslutnin-
gen af Foreninger for
Selvstændige Børnepas-
sere
Landssamråd for PPR-
chefer
Lederne
Ledersamrådet
Lilleskolerne
LOF
Lærernes Centralorgani-
sation
Lær for Livet
Manderådets Udvalg for
Familieret
Modstrøm – Forenin-
gen for FGU-elever og
unge omkring FGU
Netværket for kostafde-
linger
OpenDenmark
Ordblindeforeningen
6
L 89 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2797973_0007.png
Plejefamiliernes Lands-
forening
Rebild Kommune
Red Barnet
Rektorkollegiet for de
Martime Uddannelser
Rigsrevisionen
Rådet for Børns Læring
Rådet for de Grundlæg-
gende Erhvervsrettede
Uddannelser (REU)
Rådet for Socialt Ud-
satte
Rådet for Voksen og
Efteruddannelse (VEU-
rådet)
Sammenslutningen af
Steinerskoler i Danmark
Sammenslutningen af
Unge Med Handicap
Samrådet af Specialsko-
leledere
Selveje Danmark
Selvejende og private in-
stitutioners forening
(Spifo)
Skole og Forældre
Skolelederforeningen
Socialpædagogernes
Landsforbund
STU-foreningen
TABUKA
Landsforeningen for
nuværende og tidligere
anbragte
TAT (Foreningen af
tekniske og administra-
tive tjenestemænd)
Tekniq
Udbetaling Danmark
Uddannelsesforbundet
Uddannelseslederne
Uddannelsesrådet for de
maritime uddannelser
Udviklingshæmmedes
Landsforbund (ULF)
X
X
X
X
7
L 89 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2797973_0008.png
Ungdomsringen
Ungdomsskoleforenin-
gen
Ungdomsuddannelser-
nes Vejlederforening
VUC Bestyrelsesfor-
eningen
Ældre Sagen
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne
høringssvar om udkastet til lovforslag.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger til hø-
ringssvarene er skrevet med kursiv.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Den offentlige høring viser, at der generelt er opbakning til
lovforslaget.
Danske SOSU-skoler og Danske SOSU-skoler – Bestyrel-
serne
finder det hensigtsmæssigt at forlænge forsøgsperio-
den mhp. at tilvejebringe et bedre grundlag for evaluering af
de iværksatte aktiviteter.
Børne- og Kulturchefforeningen
bemærker, at forsøgene
skal fortsætte, og at det nye udspil ligger i forlængelse af
indholdet i frihedsforsøget.
Helsingør Kommune
har ikke haft konkrete bemærkninger
til lovforslaget, men bemærker, at kommunen værdsætter
muligheden for en forlængelse af velfærdsaftalen frem til 31.
juli 2025 og forventer, at denne forlængelse sker med hen-
blik på overgang til en mere generel frisættelse af velfærds-
områderne. Helsingør Kommune bemærker videre, at kom-
munen ser frem til at fortsætte samarbejdet om velfærdsafta-
len.
Esbjerg Kommune
bemærker, at frihedsforsøget har bety-
det en unik mulighed for at udvikle folkeskolerne i kommu-
nen, og at alle fra politikere til de enkelte medarbejdere har
taget friheden på sig som en forpligtelse til at udvikle skolen.
I det tredje skoleår i forsøget konstaterer kommunen, at fri-
hedsforsøget har medført en positiv udvikling for kommu-
nen og skolerne på flere fronter. På skolerne har frihedsmu-
8
L 89 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
lighederne givet en unik mulighed for at lave lokal skoleud-
vikling. Både skolebestyrelser, skoleledelse og personale har
været optaget af, hvordan de kan udvikle skolen. Det har be-
tydet mange små og store tiltag, der har forandret skoleda-
gen, fag og undervisningen Det betyder lokale løsninger på
skolens udfordringer og opgaver med afsæt i de kompeten-
cer og muligheder, der er til stede på den enkelte skole.
Esbjerg Kommune
anfører, at velfærdsaftalerne kommu-
nalt har været startskuddet til en mere samskabende styring
og ledelse i hele kommunens ledelseskæde på skoleområdet,
og at kommunen har oplevet dette som afgørende for at for-
løse det frisættende potentiale. Kommunen bemærker vi-
dere, at velfærdsaftalerne ikke betyder frihed fra kommunal
styring og ledelse, men har rykket ved både mindset og kul-
tur. Der er sket en generel bevægelse fra styring til ledelse i
alle led i takt med, at fokus ændres fra regler, kontrol og re-
gistrering til fokus på tillid til fagligheden og den professio-
nelle dømmekraft.
Esbjerg Kommune
bifalder på den baggrund en forlæn-
gelse af forsøgsperioden for velfærdsaftalerne.
Skolelederforeningen
bakker op om lovforslaget om for-
længelse af velfærdsaftaler, da foreningen grundlæggende
tror på, at en øget frisættelse af folkeskolen vil give et større
handlerum til skoleledelsen og medarbejderne i forhold til at
udvikle skolens kvalitet til gavn for eleverne og forældre,
hvilket også er beskrevet som lovens formål.
Skolelederforeningen
bemærker, at det vil være naturligt at
forlænge velfærdsaftalerne, da de foreløbige erfaringer indi-
kerer, at der er potentiale for øget kvalitet for eleverne og for
at øge elevernes trivsel generelt, ligesom der for lærerne og
det pædagogiske personale er et potentiale for øget trivsel og
motivation.
Skolelederforeningen
bemærker videre, at såfremt lov-
forslaget ikke bliver vedtaget, og loven således ophæves den
30. september 2024, vil det ske, mens et skoleår er i gang til
gene for den forudgående planlægning af skoleåret og de ini-
tiativer og indsatser, der er igangsat til gavn for skolens ele-
ver og forældre. Ophævelsesdatoen den 31. juli 2025, jf. lov-
forslaget, vil være sammenfaldende med udløbet af et sko-
leår, hvilket vil være mere hensigtsmæssigt.
9
L 89 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
Skolelederforeningen
ønsker i øvrigt, at de gode erfaringer
og potentialer hurtigt skal gøres mulige at bringe i spil for
resten af landets folkeskoler via en politisk beslutning.
Danmarks Lærerforening
finder overordnet, at det giver
god mening af forlænge de to kommuners muligheder for at
forsætte deres frihedsforsøg på skoleområdet, indtil elemen-
terne i regeringens folkeskoleudspil er vedtaget. Foreningen
ønsker herudover at gøre særligt opmærksom på, at det er
nødvendigt for skolerne i de to kommuner at få den nødven-
dige afklaring af, hvilke lovgivningsmæssige rammer de
skal arbejde videre under, og at dette bør ske i god tid inden
skoleåret 2025/26’s planlægning går i gang.
Danmarks Lærerforening
anfører endvidere, at det bør af-
klares, om det vil være muligt at arbejde videre med enkelte
elementer af forsøgene, f.eks. med brug af § 55 om forsøgs-
virksomhed i folkeskolen. Foreningen finder herudover, for
så vidt angår tidsplanen, at det er uhensigtsmæssigt, at det
ikke er muligt at inddrage resultaterne fra slutevalueringen
af velfærdsaftaleforsøget, som foreligger ultimo 2024, i de
kommende drøftelser af folkeskoleudspillet. Udspillet ven-
tes at blive drøftet før den endelige evaluering foreligger,
hvorefter det bliver svært at tage udgangspunkt i erfarin-
gerne, som kommunerne har fået ved at være med i forsøget,
i forbindelse med den politiske beslutning om det videre ar-
bejde med en frisættelse af den offentlige sektor.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at lovforsla-
get forventes fremsat i december 2023 og vedtaget i løbet af
foråret 2024, således at kommunerne, som er omfattet af lov-
forslaget, kan foretage den nødvendige planlægning inden
det nye skoleårs begyndelse.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker for så vidt
angår Danmarks Lærerforenings bemærkning om inddra-
gelse af slutevalueringen af velfærdsforsøget i de kommende
drøftelser af regeringens folkeskoleudspil "Forberedt på
fremtiden II, at det er korrekt, at slutevalueringens resultater
ikke vil kunne indgå i drøftelserne. Det skal dog bemærkes,
at flere af initiativerne om øget frihed til folkeskolerne træk-
ker på erfaringerne fra velfærdsaftalerne i Esbjerg og Hol-
bæk, der er modtaget løbende og via midtvejsevalueringen.
Hvis slutevalueringen måtte give anledning til det, er der
ikke noget til hinder for, at regeringen til den tid fremlægger
forslag til yderligere frihedsgrader.
10
L 89 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
Danske Skoleelever
finder det overordnet vigtigt, at man i
forbindelse med implementeringen og udførelsen af forsøget
med de friere rammer for kommunernes tilrettelæggelse af
folkeskolen sikrer at inddrage relevante parter på området.
Dette gør sig gældende lokalt, hvor det er vigtigt, at elever,
lærer, ledere mv. inddrages af kommunerne i forbindelse
med, at man beslutter, hvilke tiltag man afprøver på de for-
skellige folkeskoler. Det skal sikre den nødvendige lokale
inddragelse, så alle brugere og praktikere i og omkring fol-
keskolen kan give deres besyv med på, hvordan man lokalt
indretter skolen under de friere betingelser.
Danske Skoleelever
anfører videre, at det er af afgørende
betydning, at udmøntningen af velfærdsaftalerne og de friere
rammer ikke sker på bekostning af elevernes rettigheder,
som i dag er fastsat ved lov. Her kan særligt nævnes, at be-
stemmelserne om elevråd, undervisningsmiljø og trivsels-
målinger er grundlæggende rettigheder for eleverne og al-
drig bør fraviges i forbindelse med forsøget. Det gør sig sta-
dig gældende i en forlængelse af velfærdsaftalerne.
Danske Skoleelever
bakker op om en forlængelse af vel-
færdsaftalerne, men fastholder, at det er vigtigt, at der er
transparens i beslutningerne internt i kommunerne omkring
udmøntningen af lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområ-
det samt folkeskoleområdet, idet det sikrer, at nationale så-
vel som lokale interessenter i og omkring skolen kan få ind-
sigt i, hvordan skoledagen kommer til at ændre sig. Danske
Skoleelever vurderer samtidig, at det er vigtigt for eleverne
i de berørte kommuner at modtage nogenlunde samme un-
dervisning og kunne sammenligne deres folkeskole med ele-
ver i andre kommuner, der ikke er omfattet af forsøget. Dan-
ske Skolelever ser det endvidere som nødvendigt, at der sik-
res en overførbarhed af de positive oplevelser, eleverne op-
lever på frisatte folkeskole, til folkeskoler i andre kommu-
ner.
Danske Skoleelever
stiller sig fortsat grundlæggende ufor-
stående over for, at elevrådsbekendtgørelsen kan fraviges og
bemærker i den forbindelse, at det at fratage eleverne funda-
mentale rettigheder som adgang til lokaler og en konstruktiv
samtale med skolelederen om midler, næppe styrker bruger-
inddragelsen og det lokale engagement i skolen. Danske
Skoleelever ser det som afgørende, at elevernes rettigheder
fastholdes, selv når der gives frihed, og anfører, at ønsket om
afbureaukratisering og frihed ikke bør muliggøre en mindre
grad af elevinddragelse i bestemte kommuner.
11
L 89 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
Danske Skoleelever
ser positivt på, at der er blevet foretaget
løbende evalueringer, der indikerer, at der er et potentiale for
øget kvalitet for eleverne og for at øge elevernes trivsel ge-
nerelt. Danske Skoleelever understreger dog, at det er cen-
tralt at medtage et elevtilfredshedsperspektiv og modtage
evalueringer fra selve eleverne, når velfærdsaftaleforsøget
evalueres løbende.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker for så vidt
angår Danske Skoleelevers bemærkning om, at muligheden
for at fratage eleverne rettigheder ikke styrker brugerind-
dragelsen eller det lokale engagement i skolen, at lovforsla-
get ikke har til hensigt at ændre på indholdet af den gæl-
dende lov. Det betyder, at de regler, der i dag ikke kan fra-
viges – de såkaldte hegnspæle, som typisk har karakter af
rettighedsbaserede regler – heller ikke vil kunne fraviges
fremover. Det bemærkes i den forbindelse, at hverken den
gældende velfærdsaftalelov eller nærværende lovforslag gi-
ver mulighed for at fravige reglerne om, at elever i folkesko-
len har ret til at danne elevråd, og at elever på skoler med
afdelingsstruktur har ret til at danne afdelingselevråd. En-
delig skal det bemærkes, at det er op til den enkelte kommune
lokalt at vurdere, hvilke regler der kan fraviges.
BUPL
er overordnet enig i en forlængelse af de igangvæ-
rende forsøg, dog med to meget store forbehold. 1) Forsøgs-
kommunerne på dagtilbudsområdet bør ikke frisættes fra
lovkrav om minimumsnormeringer. 2) Forsøgskommunerne
på skoleområdet bør sikre kompensation af fritidsinstitutio-
nerne ved omlægning af skoledagen.
BUPL
bemærker for så vidt angår minimumsnormeringer,
at der i lovudkastet lægges op til en lovændring i dagtilbuds-
loven, så forsøgskommunerne ikke skal leve op til lovkravet
om minimumsnormeringer. BUPL anfører hertil, at dette
strider imod hensigten med forsøgene, som handler om at
udvikle velfærden på områderne og skabe større handlerum
for medarbejderne og lederne for at øge kvaliteten og nær-
været i velfærden til gavn for borgeren. En fritagelse fra lov
om minimumsnormeringer risikerer at virke mod hensigten,
da frisættelsen fungerer bedst, når der er sikkerhed om res-
sourcerne.
BUPL
anerkender ikke, at lov om minimumsnormeringer
rummer krav til kommuner eller institutioner, som står i ve-
12
L 89 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
jen for hensigten med forsøgene. Tværtimod. BUPL bemær-
ker hertil, at lov om minimumsnormeringer er en rettighed,
der er indført for børnene, og det bør ikke omgås af forsøg,
og at der i årtier har været forsøg med ikke at have mini-
mumsnormeringer.
BUPL
bemærker videre, at de foreløbige erfaringer med fri-
sættelsen af dagtilbud viser, at det stort set udelukkende er
kommunale dokumentationskrav mv., der i praksis har stået
i vejen for de ønskede ændringer og aktiviteter og således
ikke statslig regulering etc. Vigtigheden af de statslige vel-
færdsforsøg har dermed snarere ligget i signalet om frisæt-
telse og mindre bureaukrati og administrative krav. En posi-
tiv effekt af frisættelsen har derfor været en dialog om og
mindskning af kommunale dokumentationskrav, som ikke
ville være sket uden velfærdsforsøget.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker for så vidt
angår BUPL’s bemærkning om, at det ikke bør være muligt
at fravige kravene om minimumsnormeringer, at formålet
med velfærdsaftalerne er at frisætte udvalgte kommuner og
tilbuds varetagelse af dagtilbudsområdet, med henblik på at
give mulighed for at gentænke tilrettelæggelsen af indsat-
serne og med udgangspunkt i lokale ønsker og behov udvikle
velfærden på områderne. Dette skaber større handlerum for
medarbejdere og ledere, for at øge kvaliteten og nærværet i
velfærden til gavn for børnene.
Hvis de to velfærdsaftalekommuner ønsker det, er der dog
ikke noget til hinder for, at kommunerne kan indføre mini-
mumsnormeringer i daginstitutioner. Dertil skal det bemær-
kes, at den økonomiske kompensation, også omfatter vel-
færdsaftalekommunerne.
BUPL
bemærker for så vidt angår fritidsinstitutioner, at for-
søgskommunerne på skoleområdet bør sikre kompensation
af fritidsinstitutionerne ved omlægning af skoledagen, og at
frisættelsen i begge forsøgskommuner har betydet, at skole-
dagen er blevet afkortet. I udgangspunktet giver den øgede
tid for børnene i SFO og klub helt andre muligheder for pæ-
dagogerne til at skabe gode rammer for børnefællesskaberne
og tilbyde udviklende aktiviteter, som understøtter børnenes
trivsel og udvikling.
BUPL
anfører endelig, at erfaringerne viser, at økonomien
ikke nødvendigvis følger med, når åbningstiden i SFO udvi-
des, hvilket er dybt problematisk, idet forsøgene således i
13
L 89 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
stedet risikerer at udhule arbejdet med børn og unges fælles-
skaber og trivsel. I Esbjerg Kommune samlede politikerne
efterfølgende op og sørgede for, at pengene fulgte med.
BUPL bemærker hertil, at det bør være en klar lovmæssig
forpligtelse i forbindelse med en forlænget forsøgsperiode,
at kommunalbestyrelsen træffer politisk beslutning om en
budgetmodel for SFO og fritidsinstitutioner, som sikrer de-
res økonomi i forbindelse med frisættelsen.
For så vidt angår BUPL’s bemærkning om, at der bør sikres
økonomisk kompensation af fritidstilbuddene ved omlæg-
ning af skoledagen, bemærker Børne- og Undervisningsmi-
nisteriet, at lovforslagets økonomiske konsekvenser for de
udvalgte kommuner beror på, i hvilket omfang de udvalgte
kommuner gør brug af lovforslagets mulighed for at fravige
lovgivning på hhv. dagtilbudsområdet og folkeskoleområ-
det. Eventuelle udgifter som følge af muligheden for at fra-
vige lovgivning på f.eks. folkeskoleområdet afholdes af den
enkelte kommune. Det betyder også, at det er den enkelte
kommunes ansvar at tilvejebringe den nødvendige finansie-
ring i fritidstilbud, hvis der træffes beslutning om f.eks. at
afkorte skoleugens længde, og der derved opstår et øget pas-
ningsbehov. Det er op til kommunen at vurdere omfanget af
den nødvendige finansiering.
Der er foretaget enkelte ændringer af sproglig, redaktionel
og lovteknisk karakter.
14