Skatteudvalget 2023-24
L 85 Bilag 2
Offentligt
2782868_0001.png
HØRINGSNOTAT
15. november 2023
Høringsnotat
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende udkast til
forslag til lov om ændring af lov om Sund og Bælt Holding
A/S og lov om offentlige veje m.v.
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Transportministeriet hørte den 28. august 2023 en række myndig-
heder og organisationer, jf. vedlagte høringsliste i bilag 1, over ud-
kast til ovennævnte lovforslag. Høringsfristen udløb den 16. sep-
tember 2023.
Lovudkastet blev den 28. august endvidere sendt til Transportud-
valget til orientering.
Herudover blev lovudkastet offentliggjort på Høringsportalen den
28. august 2023.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder, or-
ganisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er
modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet fald havde be-
mærkninger til udkastet til lovforslag.
Der er ikke interessenter, som ikke er blandt de hørte myndighe-
der, organisationer m.v., som på egen foranledning har sendt be-
mærkninger til udkastet til lovforslag.
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2782868_0002.png
Side 2/17
Høringspart
Hø-
rings-
svar
modta-
get
Be-
mærk-
ninger
Ingen
be-
mærk-
ninger
Ønsker
ikke at
afgive
hø-
rings-
svar
3F
3F Privat Service,
Hotel og Restau-
ration
Advokatsamfun-
det
Akademikerne
Aluminium Dan-
mark
AMU Transport
Danmark
Andelsboligfor-
eningernes Fæl-
lesrepræsenta-
tion
Arbejderbevæ-
gelsens Er-
hvervsråd
Arbejdsgiverfor-
eningen (KA)
Arbejdstilsynet
Arbejdsgiverfor-
eningen for
Transport og Lo-
gistik (ATL)
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2782868_0003.png
Side 3/17
Associationen
Dansk Bio-
brændsel (ADB)
AutoBranchen
Danmark
Autobranchens
Handels- og In-
dustriforening i
Danmark
AutoCamperRå-
det
Bilsynsbranchen
Blik- og Rørar-
bejderforbundet
Borger- og rets-
sikkerhedschefen
i Skatteforvalt-
ningen
Brancheforenin-
gen af Danske
Distributører
Brancheforenin-
gen for Skov,
Have og Park-
Forretninger
Brintbranchen
Bryggeriforenin-
gen
Business Dan-
mark
Campingbran-
chen
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2782868_0004.png
Side 4/17
Carta
Centralforenin-
gen af Taxifor-
eninger i Dan-
mark
CEPOS
Cevea
DAKOFA
Danmarks Frie
Autocampere
Danmarks Motor
Union
Danmarks Na-
turfredningsfor-
ening
Danmarks Re-
stauranter og Ca-
feer
Danmarks Skibs-
kredit
Danmarks Tekni-
ske Universitet -
Transport
Dansk Affalds-
forening
Dansk Agroindu-
stri
Dansk Aktionær-
forening
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2782868_0005.png
Side 5/17
Dansk Arbejdsgi-
verforening (DA)
Dansk AutoGen-
brug
Dansk Automat
Brancheforening
Dansk Automobil
Sports Union
Dansk Bilbran-
cheråd
Dansk Bilfor-
handler Union
Dansk Byggeri
Dansk Ejen-
domsmæglerfor-
ening
Dansk E-Mobili-
tet
Dansk Erhverv
Dansk Fjern-
varme
Dansk Forening
for International
Motorkøretøjs-
forsikring
(DFIM)
Dansk Gartneri
Dansk Gastek-
nisk Center
X
X
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2782868_0006.png
Side 6/17
Dansk Kørelæ-
rer-Union
Dansk Lokalsyn
Dansk Maskin-
handlerforening
Dansk Metal
Dansk Methanol-
forening
Dansk Mobilitet
Dansk Offshore
Dansk Person-
Transport
Dansk Rejsebu-
reau Forening
Dansk Solcelle-
forening
Dansk Standard
(DS)
Dansk Told- og
Skatteforbund
Dansk Ungdoms
Fællesråd
Danske Advoka-
ter
Danske Boligad-
vokater
Danske Busvogn-
mænd
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2782868_0007.png
Side 7/17
Danske Kørelæ-
reres Landsfor-
bund (DKL)
Danske Maritime
Danske Regioner
Danske Speditø-
rer
Danske Synsvirk-
somheder
DANVA
Datatilsynet
DBU
De Danske Bil-
importører
De Samvirkende
Købmænd
Den Danske Bil-
branche
Den Danske
Dommerforening
Det Faglige Hus
Det Økologiske
Råd
DFIM Garanti-
fond (Dansk For-
ening for Inter-
national Motor-
køretøjsforsik-
ring)
X
X
X
X
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2782868_0008.png
Side 8/17
DI
DI Transport
Digitaliserings-
styrelsen
Dommerfuld-
mægtigforenin-
gen
DTL - Danske
Vognmænd
DTL's arbejdsgi-
verforening
Dækbranchen
Danmark
Eksportrådet
EmballageIndu-
strien
Forsyningstilsy-
net
ERFAgruppen-
Bilsyn
FDL - Frie Dan-
ske Lastbilvogn-
mænd
Forenede Danske
Motorejere
(FDM)
FH - Fagbevæ-
gelsens Hovedor-
ganisation
Finans Danmark
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2782868_0009.png
Side 9/17
Finans og Lea-
sing
Finansforbundet
FOA
FORCE Techno-
logy
Foreningen af
Danske Skatte-
ankenævn
Foreningen af
Frie Kørelærere
Foreningen af
Vognimportører i
Danmark
Foreningen Dan-
ske Revisorer
Forhandlingsfæl-
lesskabet (SHK
og KTO)
Forsikring &
Pension
Frie Funktionæ-
rer
FSR - danske re-
visorer
GAFSAM
Green Power
Denmark
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2782868_0010.png
Side 10/17
Havarikommissi-
onen for vejtra-
fikulykker
International
Transport Dan-
mark
ITD - Brancheor-
ganisation for
den danske vej-
godstransport
ITSDanmark
Justitia
Kommunernes
Landsforening
(KL)
Kraka
Krifa
Kørelærerfor-
eningen
Køreprøvesag-
kyndiges Lands-
forening
Landbrug & Fø-
devarer
Landsforeningen
Polio-, Trafik- og
Ulykkesskadede
Landsskatteret-
ten
Lederne Søfart
X
X
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2782868_0011.png
Side 11/17
Ledernes Hoved-
organisation
Maskinleveran-
dørerne
Mellemfolkeligt
Samvirke
Midtsjællands
Kørelærerfor-
ening
Motorcykel For-
handler Forenin-
gen
Motorcykel Im-
portør Forenin-
gen
Motorhistorisk
Samråd
Mover
Nasdaq OMX Co-
penhagen A/S
NOAH-Trafik
Oxfam IBIS
Politiforbundet
PostNord AB
Rigsadvokaten
Rigspolitiet
Rigspolitiets Na-
tionale Færdsels-
center (NFÆ)
X
X
X
X
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2782868_0012.png
Side 12/17
Rådet for Bære-
dygtig Trafik
Rådet for Grøn
Omstilling
Rådet for Sikker
Trafik
Sammenslutnin-
gen af Mindre
Erhvervsfartøjer
SEGES
Sikre Veje
SKAD - Auto-
skade- og Køre-
tøjsopbygger-
branchen i Dan-
mark
Skatteankefor-
valtningen
SMVdanmark
Specialforenin-
gen for Logistik
og Distribution
(SLD)
SRF Skattefaglig
Forening
Sø- og Handels-
retten
Teknologisk In-
stitut
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2782868_0013.png
Side 13/17
Transporterhver-
vets Uddannelser
(TUR)
Ældre Sagen
Aalborg Univer-
sitet – Sektionen
for Veje, Trafik
og Transport
X
X
2. Høringssvarene
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne hørings-
svar til det fremsatte lovforslag samt Transportministeriets be-
mærkninger hertil skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget
i forhold til det udkast, som har været i høring. Her omtales også
ændringer, som ikke har baggrund i modtagne høringssvar, men er
foretaget på ministeriets egen foranledning.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og be-
mærkninger, der ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår
ikke i notatet.
Transportministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samt-
lige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er
sendt til Folketingets Transportudvalg.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
De Danske Bilimportører
har ingen særlige kommentarer til
udkast til lovforslaget, for så vidt angår de opgaver og beføjelser,
der kan tildeles Sund og Bælt Holding A/S med henblik på vareta-
gelse af driften af vejafgiftsordningen.
De Danske Bilimportører finder dog anledning til at gentage be-
mærkninger til høringen over udkast til vejafgiftsloven, for så vidt
angår de manglende oplysninger om og beskrivelse af, hvordan af-
giftspligtige køretøjer indplaceres i CO
2
-emissionsklasser. De Dan-
ske Bilimportører anfører, at det er uklart, hvem der skal indføre
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2782868_0014.png
Side 14/17
oplysninger om CO
2
-emissionsklasser i Motorregisteret, og hvor-
dan det skal ske. Dertil finder de det essentielt, at lastbilfabrikanter
og transportvirksomheder opnår fuld transparens omkring tilde-
ling af CO
2
-emissionsklasser.
Transportministeriet bemærker, at indplacering af de afgiftsplig-
tige køretøjer i CO
2
-emissionsklasser ligger uden for rammerne af
dette lovforslag.
Dansk Erhverv
og
ITD
støtter overordnet set lovforslaget.
ITD fremhæver, at beskyttelse af data skal iagttages ved anvendelse
af fast og mobilt udstyr til overvågning af det afgiftsbelagte vejnet
med henblik på afgiftsopkrævning.
Transportministeriet bemærker, at det i lovforslaget er blevet ud-
dybet, hvilke oplysninger Sund og Bælt Holding A/S kan indsamle
og derudover foretaget præciseringer af overholdelse af regler i
databeskyttelsesforordningen.
ITD bemærker, at ved opsætning af det mobile vejsideudstyr skal
der tages hensyn til færdselssikkerheden.
Transportministeriet har i lovforslaget præciseret i bemærknin-
gerne, at der ved opstilling af mobilt og fast vejsideudstyr til kon-
trol af vejafgift tages høje for trafikale hensyn, trafiksikkerheden
og andre aktiviteter på vejarealet.
Dansk Erhverv og ITD udtrykker bekymringer for, at det vedtagne
kontroltryk ikke er tilstrækkeligt. Dansk Erhverv og ITD anerken-
der, at digital kontrol baseret på nummerpladegenkendelse har po-
tentiale til at blive langt mere effektiv end en baseret udelukkende
på vejsidekontrol men, at potentialet ikke kan indfris med de ved-
tagne antal af kontrolpunkter og mobile kontrolenheder. Dansk Er-
hverv finder, at udlægningen af den forventede succes af den auto-
matiserede og elektroniske kontrol af ordningen er for optimistisk.
Transportministeriet bemærker, at der med lovforslaget tilveje-
bringes det fornødne hjemmelsgrundlag for, at Sund og Bælt Hol-
ding A/S kan opstille teknisk vejsideudstyr på det offentlige vejnet
til brug for opkrævning og håndhævelse af den kilometerbaserede
vejafgift. Der tages med lovforslaget ikke stilling til antallet af
kontrolpunkter.
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2782868_0015.png
Side 15/17
Transportministeriet skal oplyse, at der med den elektroniske og
automatiserede løsning langt fra vil være at tale om en fuldstæn-
dig overvågning af det afgiftsbelagte vejnet på alle tider af døg-
net. Løsningen skal medvirke til, at køretøjers brug af det afgifts-
belagte vejnet løbende overvåges på et rimeligt niveau, og der-
igennem skabes et kontroltryk, der gør det sandsynligt, at langt
de fleste afgiftspligtige køretøjer vælger at betale vejafgift.
Dansk Erhverv og ITD udtrykker også bekymring for inddrivelses-
modellen. Dansk Erhverv bemærker, at det er afgørende med en ef-
fektiv inddrivelsesmodel, fordi troværdigheden af vejafgiften af-
hænger deraf. ITD fremhæver ligeledes, at branchens konkurrence-
kraft, samt tillid og opbakning til vejafgiften afhænger af, at der
sikres en høj efterlevelse af reglerne.
Transportministeriet bemærker, at der i forbindelse med imple-
mentering af vejafgiften arbejdes med at sikre en effektiv inddri-
velsesmodel. Sikring af en effektiv inddrivelsesmodel er dog uden
for rammerne af dette lovforslag.
ITD anfører, at en forudsætning for effektiv håndhævelse også er
proportionel. ITD bemærker, at de øgede krav til administration,
som vejafgiften vil medføre, også øger sandsynligheden for menne-
skelige fejl. Der bør derfor i håndhævelsen, herunder i bødeni-
veauet, tages hensyn til, om der er forsætlig manglende betaling af
afgiften, eller om det skyldes menneskelige eller tekniske fejl.
Transportministeriet bemærker, at lovforslaget ikke omhandler
sanktioner ved forskellige forseelser i regi af vejafgiftsordningen.
Dette er reguleret i vejafgiftsloven.
Datatilsynet
har afgivet telefonisk høringssvar, hvor de bl.a. fore-
slår, at følgende præciseres:
begrebet ”overvågning”, der anvendes i lovforslaget i for-
hold til § 17 a i lov om Sund og Bælt Holding A/S
om billeder af personer sløres
overholdelse af databeskyttelsesforordningen, herunder
artikel 5 og 13.
Transportministeriet oplyste til Datatilsynet, at lovforslagets be-
mærkninger ville blive uddybet i forhold til, hvorledes Sund og
Bælt Holding A/S vil opbevare og slette data. På baggrund af Da-
tatilsynets bemærkninger har Transportministeriet uddybet og
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2782868_0016.png
Side 16/17
præciseret lovforslagets bemærkninger i forhold til digital over-
vågning af det afgiftsbelagte vejnet, registrering af køretøjer
samt forholdet til databeskyttelsesforordningen.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring, inde-
holder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændrin-
ger:
Bemærkningerne under punktet Transportministeriets
overvejelser i forbindelse med den foreslåede ordning af di-
gital overvågning af det afgiftsbelagte vejnet samt registre-
ring af køretøjer er justeret, så de afspejler det kontrolni-
veau, der forventes ved den digitale og automatiserede løs-
ning.
Præciseringer af hvilke oplysninger Sund og Bælt Holding
A/S kan indsamle.
Præcisering af forholdet til og overholdelse af databeskyt-
telsesforordningen, herunder i forhold til bl.a. artikel 13
samt i forhold til sletning af data og sløring af billeder.
Der er ud over ændringer på baggrund af høringssvar foretaget føl-
gende ændringer på foranledning af den ministerielle høring og på
ministeriets egen foranledning:
Præcisering af transportministerens bemyndigelsesbestem-
melse (forslaget til lov om offentlige veje m.v. (vejloven)
nye § 80, stk. 5), så det fremgår, at transportministeren
fastsætter regler om betingelser, som Sund og Bælt Hol-
ding A/S skal opfylde, når der opstilles fast og mobilt vej-
sideudstyr, herunder om høring af vedkommende vejmyn-
dighed ved opstilling af fast vejsideudstyr. I tilknytning
hertil er det præciseret i bemærkningerne, hvordan bemyn-
digelsen tænkes udmøntet i bekendtgørelsen.
Justering af ikrafttrædelsesbestemmelsen således, at trans-
portministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af
regler om fravigelse af tilladelseskravet efter vejlovens §
80.
Præcisering af, at fravigelse af tilladelseskravet betyder, at
vejlovens § 89 ikke finder anvendelse.
Uddybning af overholdelse af de syv principper for digitali-
seringsklar lovgivning.
Uddybning af forholdet til databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven.
L 85 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2782868_0017.png
Side 17/17
Dertil er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovtek-
nisk karakter.