Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
L 82 Bilag 1
Offentligt
2783429_0001.png
Notat
Kommenteret høringsoversigt
vedrørende
Forslag til lov om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse (igu) og lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
(Videreførelse og udvidelse af igu-ordningen og videreførelse af egu-fgu-bonus-
ordningen)
1.
Hørte myndigheder og organisationer mv.
14..november 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Beskæftigelse og Danskuddannelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. oktober 2023 til den 13. oktober
2023 været sendt til høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aalborg Kommune, Aarhus Kommune, Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, Akade-
mikernes Centralorganisation (Akademikerne), Advokatrådet, Amnesty Internatio-
nal, Ankestyrelsen, AOF-Danmark, Beskæftigelsesrådet, Dansk Arbejdsgiverfor-
ening, Dansk Metal, Danske Advokater, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Røde
Kors, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Dansk Flygtningehjælp,
Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Socialrådgiverforening, Datatilsynet, Det Cen-
trale Handicapråd, De Danske Sprogcentre, Dokumentations- og Rådgivningscen-
tret om Racediskrimination, Domstolsstyrelsen, Esbjerg Kommune, Etnisk Ung, Fi-
nanssektorens arbejdsgiverforening (FA), Fagbevægelsen Hovedorganisation (FH),
FGU Danmark, FOA-Fag og Arbejde, Foreningen af Ledere ved Danskuddannelserne
(FLD), FOF’s
Landsorganisation, FORA, Foreningen
af Frie Fagskoler, Fredensborg
Kommune, Fredericia Kommune, Frederiksberg Kommune, Gladsaxe Kommune,
HK, SMVdanmark, Institut for Menneskerettigheder, Kommunernes Landsforening
(KL), Kommunernes Revision/BDO, Lederne, Liberalt Oplysningsforbund, Odense
Kommune, Odsherred Kommune, PROSA, Rigsrevisionen, Rådet for Etniske Minori-
teter, Socialchefforeningen, Rådet for Socialt Udsatte, TEKNIQ, UNHCR, Udbetaling
Danmark, Vejle Kommune, Vesthimmerland Kommune og Viborg Kommune.
Side
1/6
L 82 - 2023-24 - Bilag 1: Oversendelse af høringssvar og høringsnotat
Udlændinge- og Integrationsministeriet har modtaget høringssvar med bemærk-
ninger til lovforslaget fra:
Aalborg Kommune, Advokatrådet, Ankestyrelsen, Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag, Danske Regioner, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Røde Kors, Fagbevægelsen
Hovedorganisation (FH), FGU Danmark, Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA),
Folketingets Rigsrevision, Frederiksberg Kommune, Kommunernes Landsforening
(KL) og Udbetaling Danmark.
Følgende har afgivet høringssvar men har ikke haft bemærkninger til lovforslaget:
Ankestyrelsen, Danske Regioner, Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Kom-
munernes Landsforening (KL), Rigsrevisionen og Udbetaling Danmark.
De modtagne høringssvar vedlægges.
Nedenfor gennemgås de indkomne høringssvar i hovedtræk, samt Udlændinge- og
Integrationsministeriets og Børne- og Undervisningsministeriets kommentarer her-
til. Udlændinge- og Integrationsministeriets og Børne- og Undervisningsministeri-
ets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
Bemærkninger, der ikke vedrører lovforslaget, indgår ikke i høringsoversigten. Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samt-
lige synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til Udlændinge- og Inte-
grationsudvalget.
2.
2.1
Indkomne høringssvar
Generelle bemærkninger
Advokatrådet
bemærker, at det principielt findes utilfredsstillende, at et lovforslag
af den karakter sendes i høring med en frist på 7 dage, da det i høj grad vanskeliggør
eksperters og interessenters mulighed for at komme med kvalificerede bemærk-
ninger til lovforslaget, og da det også fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen
vil lægge vægt på offentlighedens mulighed for at afgive høringssvar og at regerin-
gen vil have fokus på, at den vejledende høringsfrist på fire uger som klar hovedre-
gel overholdes.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig bemærkningerne.
Dansk Røde Kors
bakker op om, at igu-ordningens målgruppe udvides. Røde Kors
finder det endvidere positivt, at sprogundervisning bliver et centralt element af de
Side
2/6
L 82 - 2023-24 - Bilag 1: Oversendelse af høringssvar og høringsnotat
fagspecifikke retninger, da det er veldokumenteret, at begrænsede danskkundska-
ber kan være en barriere for at opnå job, hvilket også erfares
i Røde Kors’ frivillige
integrationsindsats.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig bemærkningerne.
2.2
Bemærkninger til udvidelsen af målgruppen for igu-forløb samt indførelse
af loft
Aalborg Kommune
har anført, at kommunen ser begrænsningen på antal etable-
rede igu-forløb om året potentielt som værende en udfordring, hvis udvidelsen af
ordningen får den tilsigtede succes. Kommunen har endvidere bemærket, at kom-
munen kunne have ønsket sig en ændring i forhold til løn og ydelseshåndteringen,
da der opleves udfordringer hos borgere, som kan opleve forskelle i deres måned-
lige indtægter afhængig af, om de modtager løn eller skoleydelse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig bemærkningerne og henvi-
ser samtidig til, at lovforslaget udmønter trepartsaftalen af 20. september 2023 ind-
gået mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om videreførelse og udvidelse
af igu-ordningen.
Dansk Flygtningehjælp
finder det positivt, at målgruppen udvides. Dansk Flygtnin-
gehjælp finder det desuden hensigtsmæssigt at udvide målgruppen yderligere, så
personer, der har opnået permanent opholdstilladelse efter udlændingeloven § 11,
også får muligheden for at indgå en aftale om igu-forløb. Dansk Flygtningehjælp
finder det ligeledes positivt, at lovforslaget lægger op til etablering af fagspecifikke
retninger. Endelig vil Dansk Flygtningehjælp foreslå, at igu-ordningen gøres til en
permanent ordning, som Reformkommissionen også har anbefalet i deres rapport
”Nye Reformveje 3”, som blev offentliggjort den 23. maj 2023.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at det fremgår af bemærknin-
gerne til den foreslåede ændring af § 2, stk. 2, i lov om integrationsgrunduddannelse
(igu), jf. bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 2, at ”den
foreslåede bestemmelse
i § 2, stk. 2, vil medføre, at samtlige familiesammenførte omfattes af definitionsbe-
stemmelsen. Det vil herefter ikke alene være familiesammenførte til flygtninge, men
også familiesammenførte til både danske statsborgere og udlændinge, der ikke er
flygtninge, der fremover vil være omfattet af definitionen af familiesammenførte
efter lov om integrationsgrunduddannelse (igu). Det gælder uanset om opholdstil-
ladelsen er tidsbegrænset eller tidsubegrænset.”
Udlændinge- og Integrationsministeriet henviser i øvrigt til, at lovforslaget udmøn-
ter trepartsaftalen af 20. september 2023 indgået mellem regeringen og arbejds-
markedets parter om videreførelse og udvidelse af igu-ordningen.
Frederiksberg Kommune
bemærker, at kommunen ser med stor tilfredshed på ud-
videlsen af målgruppen, men at kommunen gerne havde set, at man havde udvidet
Side
3/6
L 82 - 2023-24 - Bilag 1: Oversendelse af høringssvar og høringsnotat
målgruppen helt op til pensionsalderen, idet det netop er borgere tæt på pensions-
alderen, som kan have svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet på normale
vilkår. Kommunen bemærker endvidere, at kommunen ligeledes ser med stor til-
fredshed på, at bonusudbetalingen til arbejdsgiveren fordeles i 3 udbetalinger, i
stedet for som nu i 2, da dette kan være medvirkende til at fastholde arbejdsgive-
rens løbende interesse i at have IGU-kandidater ansat. Kommunen bemærker en-
delig, at kommunen gerne havde set justeringer, som begrænsede det administra-
tive arbejde i relation til igu-indsatsen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig bemærkningerne og henvi-
ser samtidig til, at lovforslaget udmønter trepartsaftalen af 20. september 2023 ind-
gået mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om videreførelse og udvidelse
af igu-ordningen.
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH)
bemærker, at det fremgår af aftalegrund-
laget, at der forlods skal være en drøftelse med arbejdsmarkedets parter, inden
udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om, at der
midlertidigt ikke kan etableres nye aftaler om IGU-forløb i op til 3 måneder, idet
”udlændinge-
og integrationsministeren skal indkalde parterne til en drøftelse af
situationen, hvis antallet af nye registrerede igu-forløb pr. 1. september i pågæl-
dende år overstiger 1.200 aftaler.” FH opfordrer
til, at det præciseres i lovudkastet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at det fremgår af bemærknin-
gerne i lovforslagets pkt. 2.1.2., at ”det
forudsættes endvidere, at en eventuel bero-
stillelse alene vil kunne ske på baggrund af drøftelse med arbejdsmarkedets parter.
Udlændinge- og integrationsministeren vil i medfør af trepartsaftalen af 20. sep-
tember 2023 om videreførelse og udvidelse af integrationsgrunduddannelse (igu)
skulle indkalde parterne til denne drøftelse, hvis antallet af nye etablerede igu-for-
løb pr. 1. september i pågældende år overstiger 1.200 aftaler.”
Udlændinge- og Integrationsministeriet har herefter ikke fundet anledning til at fo-
retage justeringer af lovforslaget.
2.3. Bemærkninger til videreførelse af egu-fgu-bonusordningen
FGU Danmark
bemærker, at FGU ikke er omfattet af AUB-ordningen, og at egu-fgu-
bonusordningen derfor er afgørende, da den er med til at skabe incitament for de
private virksomheder i forhold til at tage elever på egu-sporet i praktik og dermed
undgå en skævvridning af elevernes muligheder i forhold til elever på erhvervsud-
dannelserne.
FGU Danmark
er derfor glad for, at egu-fgu-bonusordningen med lov-
ændringen foreslås forlænget til den 31. december 2027.
FGU Danmark
anbefaler
og opfordrer dog til, at ordningen gøres permanent for at skabe et sikkert funda-
ment for eleverne på egu-sporet.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at den tidsmæssige afgrænsning af
bonusordningen er omfattet af trepartsaftalen af 20. september 2023 mellem rege-
Side
4/6
L 82 - 2023-24 - Bilag 1: Oversendelse af høringssvar og høringsnotat
ringen og arbejdsmarkedets parter om videreførelse og udvidelse af integrations-
grunduddannelse (igu). Høringssvaret har derfor ikke givet anledning til justering af
lovforslaget.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB)
bemærker, at egu-fgu-bonusordningen
ikke udgør statsstøtte, da reglerne herom efter
AUB's
opfattelse ikke indeholder en
selektiv fordeling, ligesom det ikke kan påvises, at egu-fgu-bonus kan fordreje eller
true med at fordreje konkurrencevilkårene eller påvirke samhandlen mellem med-
lemsstaterne med de nuværende regler og som følge af det relativt lave tilskudsbe-
løb.
I forhold til implementeringen af den foreslåede de minimis-løsning bemærker
AUB,
at de praktikdage, som i dag afholdes i offentlige virksomheder, ikke udløser
egu-fgu-bonus, og at offentlige virksomheders praktikdage medtælles i beregnin-
gen af maksimum på 485 praktikdage, jf. § 4, stk. 4, 3. pkt., jf. § 1 i bekendtgørelse
nr. 838 af 13. juni 2022 om udbetaling af bonus til private arbejdsgivere, der ansæt-
ter elever i uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse efter lov om forbere-
dende grunduddannelse (egu-fgu-bonusordningen). Det er vigtigt for AUB, at prin-
cippet i denne regel videreføres, så de praktikdage, der evt. ikke bliver udbetalt,
hvis virksomheden har nået grænsen på 200.000 Euro i de minimis-støtte, fortsat
medtælles i grænsen på maksimalt 485 praktikdage i et samlet egu-fgu-uddannel-
sesforløb. Det vil være forbundet med en væsentlig forøgelse af systemkompleksi-
teten, hvis de ikke udbetalte praktikdage alternativt skulle ”frigives” til evt. andre
egu-fgu-praktikaftaler i elevens uddannelsesforløb.
AUB
beder om at modtage ud-
kast til ændret egu-fgu-bekendtgørelse i præ-høring mhp. at sikre, at bekendtgø-
relsen kan understøtte den løsning, som AUB foreslår at implementere.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at det er ministeriets vurdering, at
egu-fgu-bonussen indeholder elementer, der ikke kan afvises at begunstige visse
virksomheder eller visse produktioner. Ligeledes vurderer ministeriet, at ordningen
medfører en økonomisk fordel for nogle virksomheder i sektorer, hvor der er eller
kunne være konkurrence, hvorfor det ikke kan udelukkes, at bonussen vil kunne for-
dreje konkurrencen eller påvirke samhandlen. Ministeriet har derfor vurderet, at
ordningen udgør en støtteforanstaltning, der mest hensigtsmæssigt kan undtages
fra at udgøre ulovlig statsstøtte ved at ydes som de minimis-støtte.
AUB's bemærkninger om opdatering af bekendtgørelsen om egu-fgu-bonusordnin-
gen er videreformidlet til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, hvor bemærknin-
gerne vil indgå i bekendtgørelsesarbejdet.
3.
Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring, indeholder det frem-
satte lovforslag på baggrund af oplysninger fra AUB en opdatering af pkt. 3 om øko-
nomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige, pkt. 4
Side
5/6
L 82 - 2023-24 - Bilag 1: Oversendelse af høringssvar og høringsnotat
om økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet og de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 2, nr. 1.
Der er derudover alene foretaget justeringer af sproglig og lovteknisk karakter. Der
er ikke hermed tilsigtet en indholdsmæssig ændring af de foreslåede ordninger.
Side
6/6