Socialudvalget 2023-24, Socialudvalget 2023-24, Socialudvalget 2023-24
L 63 Bilag 4, L 63 A Bilag 4, L 63 B Bilag 4
Offentligt
2788087_0001.png
Enhed
Udsatte Børn
Handicap
Sagsbehandler
August Søvig
Bergman
Christensen,
Charlotte Aastrup
Poole, Matilde Bech
Clausen
Koordineret med
BM
Sagsnr.
Doknr.
771140
Dato
24-11-2023
Ændringsforslag
til
Forslag til Lov om ændring af lov om frikommunenetværk og barnets lov
Af
social- og boligministeren
tiltrådt af
[…]:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af
udvalgte forsøgsmuligheder m.v. i frikommuneforsøg II)« omfattende § 1 og §
3, stk. 1.
B.
»Forslag til lov om ændring af barnets lov (Rettelse af fejl i regler om
underretningspligten og satser m.v. i barnets lov)« omfattende § 2 og § 3, stk.
2.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2)
I
nr. 3
ændres »ændres »§ 127«« til: »udgår »bestemmelsen i«, og »§
127« ændres«.
[Sproglig korrektion]
Til § 3
3)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvensændring som følge af opdeling af lovforslaget]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til titlen
4)
Titlen
affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af barnets lov og lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension
(Rettelse af fejl i regler om underretningspligten og satser m.v. i barnets lov og
ændring af visse bemyndigelsesbestemmelser i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension)«.
1
L 63 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2788087_0002.png
[Konsekvensændring som følge af ændring af bemyndigelsesbestemmelser i
lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension]
Til § 2
5)
Før nr. 1 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 59, stk. 4,
indsættes som
2. pkt.:
»Social- og boligministeren kan herunder fastsætte nærmere regler om
beregning og indbetaling af bidrag til pensionsordning og efter forhandling med
beskæftigelsesministeren og indstilling fra Arbejdsmarkedets Tillægspension
regler om betaling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag.«
02.
I
§ 87, stk. 4,
indsættes efter »efter«: »forhandling med
beskæftigelsesministeren og efter«, og efter »betaling« indsættes: »,
indberetning og tilbagebetaling«
03.
I
§ 88, stk. 6,
indsættes efter »efter«: »forhandling med
beskæftigelsesministeren og efter«, og »bidragsbetaling« ændres til: »betaling,
indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag««.
[Tydeliggørelse af hjemmel til at fastsætte regler om pension og ATP-bidrag,
og at fastsættelse af regler om ATP-bidrag sker efter forhandling med
beskæftigelsesministeren]
Ny paragraf
6)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf. lovbekendtgørelse nr. 1110 af
10. oktober 2014, som ændret senest ved lov nr. 641 af 19. maj 2020,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 2 c
udgår »efter forhandling med socialministeren og«, og efter
»Tillægspension« indsættes: », jf. dog stk. 2«.
2.
I
§ 2 c
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
De nærmere regler om bidragspligt ved ydelser efter §§ 59, 87 og 88
i barnets lov, jf. § 2 a, stk. 5, fastsættes efter § 59, stk. 4, § 87, stk. 4, og § 88,
stk. 6, i barnets lov.««
[Ændring af visse bemyndigelsesbestemmelser i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension]
Til § 3
7)
I
stk. 2
ændres »§ 2« til: »Loven«.
[Konsekvensændring som følge af opdeling af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to separate lovforslag.
Det ene forslag (A) vedrører ændring af lov om frikommunenetværk, hvor det
foreslås at forlænge forsøgshjemlen for visse bestemmelser til og med 31.
december 2024, og at rette enkelte fejl i loven.
Det andet forslag (B) vedrører rettelser af fejl i regler om underretningspligten
og satser m.v. i barnets lov og ændring af visse bemyndigelsesbestemmelser i
lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
2
L 63 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2788087_0003.png
Social- og boligministeren ønsker med ændringsforslaget om deling af
lovforslaget at sikre, at Folketingets partier får mulighed for at tage særskilt
stilling til henholdsvis forslaget om forlængelse af visse forsøg efter lov om
frikommunenetværk og forslaget om rettelser af fejl i barnets lov og ændring af
visse bemyndigelsesbestemmelser i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Til nr. 2
Det fremgår af § 14 b, stk. 2, 2. pkt., i lov om frikommunenetværk, at
beboere, der er omfattet af foranstaltningen efter stk. 1, alene vil kunne
tilbageholdes, hvis bestemmelsen i § 127 i lov om social service samtidig finder
anvendelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det, at der i § 14 b, stk. 2, 2. pkt.,
foretages en ændring, hvorved § 127 ændres til §§ 124 d eller 136 d. Den
foreslåede ændring vil indebære, at § 14 b, stk. 2, 2. pkt., vil få den ordlyd, at
beboere, der er omfattet af foranstaltningen efter stk. 1, alene vil kunne
tilbageholdes, hvis bestemmelsen i §§ 124 d eller 136 d i lov om social service
samtidig finder anvendelse.
Da der ved den foreslåede ændring i lovforslagets § 1, nr. 3, vil være
henvisning til to bestemmelser i lov om social service i stedet for henvisning til
én
bestemmelse, vurderes det, at ordene ”bestemmelsen i” bør udgå af § 14 b,
stk. 2, 2. pkt., i lov om frikommunenetværk. Ud fra sproglige hensyn foreslås
med ændringsforslaget, at disse ord således skal udgå.
Til nr. 3
Som følge af forslag om opdeling af lovforslaget, jf. ændringsforslag nr. 1,
foreslås det, at fjerne henvisningen til stk. 2, der omhandler den del af
lovforslaget, der vedrører ændringer af barnets lov.
Til nr. 4
Det foreslås, at titlen og undertitlen til lovforslaget ændres som følge af, at
der i lovforslaget foreslås indsat en tydeliggørelse af adgangen til at fastsætte
nærmere regler om betaling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag i
bestemmelser om dækning af tabt arbejdsfortjeneste i barnets lov og en deraf
følgende konsekvensrettelse af visse bemyndigelsesbestemmelser i lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Til nr. 5
§ 59 i barnets lov omhandler dækning af netværksplejefamiliers øvrige og
ekstraordinære omkostninger ved at have et barn eller en ung boende og
muligheden for, at netværksplejefamilier efter en konkret vurdering desuden
kan få hel eller delvis hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Med § 59,
stk. 4, i barnets lov har social- og boligministeren bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om dækning af netværksplejefamiliens omkostninger ved at
have et barn eller en ung boende og om beregning og regulering af tabt
arbejdsfortjeneste. Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 522 af 30.
april 2019 om plejefamilier.
§ 87 i barnets lov omhandler hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til
personer, der i hjemmet forsørger et barn eller en ung under 18 år med
betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende
kronisk eller langvarig lidelse. Med § 87, stk. 4, i barnets lov har social- og
boligministeren bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om beregning og
regulering af tabt arbejdsfortjeneste, herunder om beregning og indbetaling af
bidrag til pensionsordning, og efter indstilling fra Arbejdsmarkedets
Tillægspension regler om betaling af ATP-bidrag. Bemyndigelsen er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 932 af 19. juni 2020 om tilskud til pasning af børn med
handicap eller langvarig sygdom.
§ 88 i barnets lov omhandler en særlig supplerende ydelse i tilfælde af
ledighed til personer, der modtager hjælp efter § 87 i barnets lov. Med § 88,
stk. 6, i barnets lov har social- og boligministeren bemyndigelse til efter
indstilling fra Arbejdsmarkedets Tillægspension at fastsætte regler om
bidragsbetaling af ATP. Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 932
3
L 63 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2788087_0004.png
af 19. juni 2020 om tilskud til pasning af børn med handicap eller langvarig
sygdom.
Med den foreslåede ændring af § 59, stk. 4, i barnets lov, vil social- og
boligministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om beregning og
indbetaling af bidrag til pensionsordning, når netværksplejefamilier modtager
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste blive tydeliggjort, sådan at det
fremgår direkte af bestemmelsen. Samtidig vil social- og boligministerens
bemyndigelse til, efter forhandling med beskæftigelsesministeren og efter
indstilling fra Arbejdsmarkedets Tillægspension, at fastsætte regler om
betaling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag, blive tydeliggjort, sådan
at det fremgår direkte af bestemmelsen.
I overensstemmelse med gældende ret forventes
bemyndigelsesbestemmelsen anvendt til at fastsætte nærmere regler
om beregning og indbetaling af bidrag til pensionsordning og betaling,
indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag i tilfælde, hvor
netværksplejefamilier modtager hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste.
Formålet med bestemmelsen er at sikre en udtrykkelig adgang for social- og
boligministeren til at kunne fastsætte nærmere regler om beregning og
indbetaling af bidrag til pensionsordning og betaling, indberetning og
tilbagebetaling af ATP-bidrag i tilfælde, hvor netværksplejefamilier modtager
hjælp til dækning af hel eller delvis tabt arbejdsfortjeneste.
Med den foreslåede ændring af § 87, stk. 4, i barnets lov vil social- og
boligministerens bemyndigelse til, efter forhandling med
beskæftigelsesministeren, at fastsætte regler om betaling, indberetning og
tilbagebetaling af ATP-bidrag, blive tydeliggjort, sådan at det fremgår direkte af
bestemmelsen.
I overensstemmelse med gældende ret forventes
bemyndigelsesbestemmelsen anvendt til at fastsætte nærmere regler
om beregning og regulering af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste,
herunder om beregning og indbetaling af bidrag til pensionsordning og betaling,
indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag.
Formålet med bestemmelsen er at sikre en udtrykkelig adgang for social- og
boligministeren til at kunne fastsætte nærmere regler om betaling, indberetning
og tilbagebetaling af ATP-bidrag efter forhandling med
beskæftigelsesministeren og efter indstilling fra Arbejdsmarkedets
tillægspension i tilfælde, hvor personer, der i hjemmet forsørger et barn eller en
ung under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse modtager hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste.
Med den foreslåede ændring af § 88, stk. 6, i barnets lov vil social- og
boligministerens bemyndigelse til, efter forhandling med
beskæftigelsesministeren, at fastsætte regler om betaling, indberetning og
tilbagebetaling af ATP-bidrag, blive tydeliggjort, sådan at det fremgår direkte af
bestemmelsen.
I overensstemmelse med gældende ret forventes
bemyndigelsesbestemmelsen anvendt til at fastsætte regler
om betaling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag.
Formålet med bestemmelsen er at sikre en udtrykkelig adgang for social- og
boligministeren til at kunne fastsætte nærmere regler om betaling, indberetning
og tilbagebetaling af ATP-bidrag efter forhandling med
beskæftigelsesministeren og efter indstilling fra Arbejdsmarkedets
tillægspension i tilfælde, hvor personer, der modtager hjælp efter § 87 får en
særlig supplerende ydelse i tilfælde af ledighed.
Til nr. 6
§ 2 c i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension bemyndiger
beskæftigelsesministeren til efter forhandling med social- og boligministeren og
efter indstilling fra bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Tillægspension at
fastsætte nærmere regler om bidragspligt efter §§ 42, 43 og 66 a, i lov om
social service, der fra den 1. januar 2024 bliver til §§ 59, 87 og 88 i barnets lov,
jf. § 22 og § 52, stk. 1, i lov nr. 753 af 13. juni 2023.
4
L 63 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2788087_0005.png
Med den foreslåede ændring af § 59, stk. 4, § 87, stk. 4, og § 88, stk. 6, i
barnets lov samles og ensrettes bemyndigelserne til at fastsætte regler om
bidragspligt i barnets lov for så vidt angår personer, der modtager ydelser efter
§§ 59, 87 og 88 i barnets lov. Herved bliver den tilsvarende bemyndigelse i § 2
c i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension overflødig og foreslås ændret i
overensstemmelse hermed.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om opdeling af
lovforslaget, jf. ændringsforslag nr. 1, idet ændringer i barnets lov og lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension foreslås at træde i kraft 1. januar 2024
samtidig med at barnets lov træder i kraft.
5