Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
L 62 Bilag 18, L 62 A Bilag 18, L 62 B Bilag 18
Offentligt
2798339_0001.png
Til lovforslag nr.
L 62
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Udvalget for Landdistrikter og Øer den 12. december 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om planlægning og forskellige andre love
(Opfølgning på evaluering af planloven m.v.)
[af ministeren for landdistrikter (Louise Schack Elholm)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 41 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Ministeren for byer og landdi-
strikter har stillet ændringsforslag nr. 1, 4, 5, 7, 8, 10-12,
14-19, 21, 26-38, 40 og 41. Enhedslistens medlem af udval-
get har stillet ændringsforslag nr. 2. Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3, 6,
9, 20, 23-25 og 39. Alternativets medlem af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 13. Danmarksdemokraternes med-
lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 22.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af NB) vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, LA, KF og DF) indstiller
de under A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de
af ministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme
imod de under nr. 2, 3, 6, 9, 13, 20, 22, 23-25 og 39 stillede
ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF) indstiller det under A nævn-
te lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af ministeren og de under nr. 2, 3, 6, 9, 13,
20, 23-25 og 39 stillede ændringsforslag og imod det under
nr. 22 stillede ændringsforslag til det under A nævnte lovfor-
slag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DD) indstiller de under A
og B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de af ministeren
og de under nr. 20 og 22 stillede ændringsforslag. Mindre-
tallet vil stemme imod de under nr. 2, 3, 6, 9, 13, 23-25
og 39 stillede ændringsforslag til det under A nævnte lovfor-
slag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (EL) indstiller det under A
nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindre-
tallet vil stemme for de af ministeren og de under nr. 2, 3,
6, 9, 20, 23-25 og 39 stillede ændringsforslag og imod de
under nr. 13 og 22 stillede ændringsforslag til det under A
nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller det under B nævn-
te lovforslag til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (RV) indstiller de under A
og B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de af ministeren
og de under nr. 2, 3, 6, 9, 20, 23-25 og 39 stillede ændrings-
forslag. Mindretallet vil stemme imod de under nr. 13 og 22
stillede ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (ALT) vil redegøre for sin
stilling til det under A nævnte lovforslag ved 3. behand-
ling. Mindretallet vil stemme for de af ministeren og de
under nr. 2, 3, 6, 9, 13, 20, 23-25 og 39 stillede ændringsfor-
slag og imod det under nr. 22 stillede ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller det
under B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
sjette mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til de under A og B nævnte lovforslag ved 3. behand-
ling. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslagene
redegøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke
støtte lovforslaget og ser med bekymring på, at flere centrale
og væsentlige elementer i planloven afskaffes.
Ophævelsen af kravet om landsplanredegørelsen findes
problematisk, da redegørelsen er et nødvendigt centralt
AX029458
L 62 - 2023-24 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 12/12-23
2798339_0002.png
2
værktøj, som skaber en sammenhængende vision for ud-
viklingen i landet og således sikrer en overordnet ramme
for kommunernes initiativer. Der er behov for landsplanlæg-
ning, f.eks. i forbindelse med klimatilpasning, transportin-
frastruktur og natur- og energiplanlægning. Derfor mener
SF, at kravet om landsplanredegørelsen bør fastholdes, mens
krav til dens indhold bør styrkes, f.eks. med bestemmelser
om, at forslag til projekter med konsekvenser på landsplan
skal ses i sammenhæng med resten af landet, og at de skal
akkompagneres af en redegørelse for deres konsekvenser for
klima, natur og biodiversitet.
Afskaffelsen af planlovens § 23 c finder SF stærkt be-
kymrende, da den rummer bestemmelsen om, at kommunal-
bestyrelsen før udarbejdelsen af forslag til kommuneplantil-
læg, der ikke er truffet beslutning om i en kommuneplans-
trategi, skal indkalde idéer og forslag m.v. med henblik på
planlægningsarbejdet. Ophævelsen af denne paragraf strider
således mod den del af planlovens formålsparagraf, der tilsi-
ger, at offentligheden i videst muligt omfang skal inddrages
i planlægningsarbejdet, og uden kravet om indkaldelse af
idéer og forslag muliggøres, så omfattende forberedelser
af projekter uden foroffentlighed, at det kan være svært at
trække projekter tilbage trods offentlig modstand. Det mener
SF hverken er hensigtsmæssigt, nyttigt eller formålstjenligt,
og SF foreslår derfor, at bestemmelsen om foroffentlighed
i forbindelse med kommuneplantillæg, der ikke er truffet
beslutning om i en kommuneplanstrategi, fastholdes. SF er
for borgerinddragelse og åbenhed og mener således ikke,
at det under nogen omstændigheder kan retfærdiggøres at
afskaffe bestemmelser og principper om borgerinddragelse
med henblik på at gøre det nemmere for myndigheder at
vedtage planer.
Endvidere finder SF ophævelsen af kapitlet om lokal
Agenda 21 bekymrende. Det skyldes især, at ophævelsen
ikke ledsages af tilsvarende bestemmelser andetsteds i plan-
loven, men kun begrundes med, at mange kommuner alle-
rede på eget initiativ har indskrevet FN’s verdensmål og
andre bæredygtighedsmål i kommunestrategier. SF så gerne,
at kapitlet om lokal Agenda 21 ikke blev afskaffet, men
i stedet blev styrket eller erstattet af nye bestemmelser
om bæredygtig omstilling, f.eks. at klima og udledning af
drivhusgasser, som med den seneste lovændring blev ind-
skrevet i planlovens formålsparagraf, naturligt blev fulgt op
med konkrete bestemmelser og mål i strategien for kommu-
neplanlægningen. SF så endvidere gerne, at redegørelsen
for kommuneplanens forudsætninger og redegørelsen for
forslag til lokalplan forholder sig til, hvad ændringer i kom-
muneplan og lokalplan for større anlæg har af betydning for
klimaet og udledningen af drivhusgasser. Sådanne bestem-
melser bør fungere som begrundelse og være en minimums-
forudsætning for ophævelsen af kapitlet om lokal Agenda 21
i kombination med andre og tilsvarende forbedrede krav til
bæredygtig omstilling og borgerinddragelse.
Samtidig bekymrer det SF, at flere naturhensyn afskaffes
med lovændringen. Der åbnes for større adgang til overfø-
relse af landsbyer fra landzone til byzone, men uden den
nødvendige hensyntagen til den fortsatte beskyttelse af sten-
og jorddiger og lign., som mister deres beskyttelse, jf. mu-
seumslovens § 29 a, stk. 1, når det område, de ligger på,
overføres til byzone. Ydermere åbner lovændringen for me-
re lempelige vilkår for udpegning af omdannelsesbyer, men
uden krav om, at der i tilfælde, hvor omdannelsesbyer over-
lapper med arealer, som er udpeget til Grønt Danmarkskort,
udlægges et tilsvarende areal til Grønt Danmarkskort i næ-
rområdet. SF så gerne, at der blev stillet krav til, at sten- og
jorddiger og lign. fortsat skal beskyttes ved overførelse fra
landzone til byzone, og at der skal udlægges et tilsvarende
areal til Grønt Danmarkskort i nærområdet i tilfælde, hvor
udpegede omdannelsesbyer overlapper.
SF forholder sig desuden kritisk til bestemmelsen om,
at forsøgsprojekter i kystnærhedszonen giver mulighed for
at meddele en forsøgstilladelse til, at eksisterende, overflø-
diggjorte bygninger inden for strandbeskyttelseslinjen kan
omdannes til turismeformål. SF så gerne, at bestemmelsen
som minimum indebar et krav om, at muligheden kun gjaldt
for bygninger af en vis bygningsmæssig og arkitektonisk
værdi, og at forslaget ikke indebar, at eksisterende, overflø-
diggjorte bygninger inden for strandbeskyttelseslinjen kan
nedrives og erstattes med nybyggeri. SF finder det på ingen
måde hensigtsmæssigt, at bygninger kan nedrives og erstat-
tes af f.eks. et hotel, da det vil give eksisterende bygninger
i strandbeskyttelseszonen karakter af et skalkeskjul. SF me-
ner dog, at bestemmelsen eller en tilsvarende bestemmelse
kunne have en vis berettigelse, hvis den var målrettet de 27
danske småøer, så f.eks. gamle landbrug i kystbeskyttelses-
zonen kunne omdannes til turismeformål, da småøerne har
så meget areal i kystbeskyttelseszonen, at bebyggelse som
oftest er svært begrænset.
I øvrigt finder SF det fornuftsstridigt og unødvendigt, at
der med lovforslaget gives mulighed for at lokalplanlægge
for beliggenhed af bygninger til religiøse formål, særlig med
henvisning til Advokatsamfundets høringssvar, hvori tilfø-
jelsen vurderes at være uhensigtsmæssig ud fra et lovteknisk
perspektiv, mens det ikke findes klart, hvad der kan planlæg-
ges for med hjemmel i bestemmelsen. SF så derfor gerne, at
bestemmelsen udgik.
Til trods for stor bekymring for lovforslaget i sin helhed
finder SF også flere positive elementer, dog behæftet med
visse forbehold, ønsker og bekymringer.
SF forholder sig generelt positivt til den nye bestem-
melse om strategisk planlægning for bymidter, men mener
samtidig, at bestemmelsen som minimum burde kombine-
res med et krav om, at der skal redegøres for effekten af
eksisterende eller påtænkte aflastningscentre og for større
butikker til dagligvarehandel eller udvalgsvarer uden for
bymidterne. Samtidig så SF gerne, at størrelsen på de byer,
der omfattes af kravet, blev udvidet til at gælde byer med
op til 25.000 indbyggere. Der er i gruppen af byer med imel-
lem 20.000 og 25.000 indbyggere adskillige byer, som på
grund af deres beliggenhed tæt på København henholdsvis
Aarhus har haft betydelig vækst i de senere år, og en anden
gruppe, der på grund af deres perifere beliggenhed har været
i befolkningsmæssig stilstand. For begge grupper af byer vil
det være gavnligt med en fokuseret analyse af udviklingen
i byernes gamle bymidter med henblik på at understøtte en
udvikling af levende bymidter i Haderslev, Frederikshavn,
L 62 - 2023-24 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 12/12-23
2798339_0003.png
3
Ringsted, Skanderborg og Skive, men det kan på sigt også
omfatte flere andre byer.
SF påskønner i øvrigt, at stiftsøvrighedens indsigelsesret
over for VE-anlæg indskrænkes, men så gerne, at indsigel-
sesretten blev fjernet helt. Samtidig ser SF positivt på, at der
åbnes for bedre planlægning på de 27 danske småøer med
de øudviklingsplaner, som lovændringen skaber rammerne
for. Endelig bifalder SF de forbedrede muligheder for at re-
servere parkeringspladser til bæredygtige mobilitetsformer,
f.eks. elbiler, og de bedre muligheder for en styrket planlæg-
ning for bynaturen, dog så SF gerne, at der i samme forbin-
delse blev udarbejdet en statslig vejledning om planlægning
for bynatur.
Danmarksdemokraterne
For Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget er
det afgørende at sikre et Danmark i bedre balance. Derfor er
det vigtigt for Danmarksdemokraterne, at Folketinget skaber
ordentlige og gennemtænkte rammer for, at det også fremo-
ver er attraktivt at bo, arbejde og uddanne sig uden for de
større byer.
Overordnet set mener Danmarksdemokraterne, at lovfor-
slaget i en vis udstrækning indeholder gode initiativer, der
kan være med til at sikre vækst og udvikling. Initiativerne
omkring flere levende bymidter, bedre mobildækning og et
fokus på øudviklingsplaner kan komme til at bidrage posi-
tivt til landdistrikterne.
Danmarksdemokraterne mener dog grundlæggende, at
lovforslaget ikke for alvor tager fat i nogle af de væsentlige
barrierer i planloven, der forhindrer udvikling, men at lov-
forslaget er små forsigtige skridt i den rigtige retning.
Der er dele af lovforslaget, som Danmarksdemokraterne
er bekymrede over, bl.a. at man vil indskrænke kirkernes
indsigelsesret over for placeringen af solceller og vindmøl-
ler inden for en nærmere defineret radius fra kirkebygnin-
gen. Danmarksdemokraterne har derfor foreslået, at lovfor-
slagets § 1, nr. 38, udgår, således at stiftsøvrigheden fortsat
vil have mulighed for at fremsætte indsigelse mod lokal-
planlægning for vindmøller og solceller uanset den pågæl-
dende afstand fra en kirkebygning.
Derudover kan det skabe udfordringer, at initiativerne
vedrørende glamping kan ende med at være konkurrencefor-
vridende. Danmarksdemokraterne finder det desuden kritisa-
belt, at lovforslaget er udarbejdet således, at det indeholder
ændringer i bestemmelser i forskellige love og udmønter
dele af to forskellige politiske aftaler. Et lovforslag som det-
te, der indeholder så mange forskellige elementer, bidrager
ikke til at gennemføre en fornuftig, grundig og gennemsigtig
lovbehandling. Det er ikke fremmende for Folketingets ar-
bejde. På den baggrund anerkender Danmarksdemokraterne
dog, at ministeren har imødekommet ønsket om, at lovfor-
slaget deles op i to lovforslag, så man i højere grad kan tage
stilling til de enkelte elementer, som lovforslaget behand-
ler. Danmarksdemokraterne mener, at planloven trænger til
en gennemgribende justering. Lovforslaget her er på trods af
nogle udfordringer et skridt i den rigtige retning.
På den baggrund støtter Danmarksdemokraterne lovfor-
slaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget vil som overord-
net bemærkning påpege, at det er en uskik, at regeringen
fremsætter lovforslag som dette samlelovforslag, hvor der
er foreslået mange ændringer, der ikke har sammenhæng, i
mange forskellige love. Et samlelovforslag af denne kaliber
sikrer ikke en forsvarlig eller kvalificeret lovbehandling.
Enhedslisten har stillet et ændringsforslag til lovforslaget
om at fastholde kravet om en landsplanredegørelse i hver
valgperiode. Landsplanredegørelsen er ifølge planloven af
2005 en politisk udmelding fra regeringen om den fremtidi-
ge fysiske og funktionelle udvikling i landet. Landsplanre-
degørelsen indeholder et fremtidsbillede af hele landets ud-
vikling og en overordnet stillingtagen til den udvikling, der
skal foregå i de forskellige dele af landet. Den indeholder
langsigtede overvejelser om landets fremtidige geografiske
struktur og handlinger, der skal bidrage til at realisere dis-
se overvejelser. Landsplanredegørelsen angiver, hvad staten
selv vil gøre for at fremme realiseringen af fremtidsbilledet,
og indeholder opfordringer til regionsråd og kommunalbe-
styrelser om at medvirke hertil.
Enhedslisten mener, at der er brug for en sådan sam-
menhængende planlægning på et geografisk niveau, der
er større end de enkelte kommuner, f.eks. til byudvikling,
sammenhængende landskaber, energiforsyning og klimatil-
pasning. Kommunerne skal kunne se deres egne initiativer i
sammenhæng med det, der sker i resten af landet. Ellers er
der risiko for kommunale fejlinvesteringer.
Et sammenhængende fremtidsbillede af landets geografi
er nødvendigt for målrettet at støtte kommuner og landdi-
strikter. Det er også nødvendigt for at sikre, at statslige
sektorer som f.eks. transport og uddannelse udbygges hen-
sigtsmæssigt og langsigtet.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget mener, at planloven er
en af de vigtigste love for by- og landsplanlægningen, og
derfor er det afgørende, at planloven er langsigtet og sætter
gode rammer for hele landets udvikling. Alternativet mener,
at lovforslaget indeholder både positive og negative elemen-
ter, som vil skulle opvejes mod hinanden. Alternativet me-
ner, at det er positivt, at landets kommuner i lokalplaner
vil få mulighed for at planlægge efter nulparkering, afsæt-
te parkering til el- og delebiler og ikke mindst bestemme
en begrønningsprocent. Det er gode bæredygtige værktøjer,
som kommunerne længe har manglet.
Samtidig er Alternativet naturligvis glade for, at man
med lovforslaget implementerer den politiske aftale om, at
private ungdomsboliger er forbeholdt studerende. Til gen-
gæld finder Alternativet det negativt, at der i lovforslaget
ikke er gjort mere for at løse problemet med manglende
betalbare boliger, både i forhold til studieboliger, men også
generelt betalbare boliger i de store byer, hvor prisudviklin-
gen i mange år har været præget af en voldsom inflation.
Hvad angår miljø og natur, er Alternativet glade for,
at lempelserne i naturbeskyttelsesloven vedrørende øudvik-
lingsplaner alene gælder i den udvidede strandbeskyttelses-
linje. Det er også positivt, at der lægges op til at give
L 62 - 2023-24 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 12/12-23
2798339_0004.png
4
kommunalbestyrelsen mulighed for at dispensere fra en lo-
kalplan i op til 10 år med henblik på anvendelse af midler-
tidigt ubenyttede områder i byzone til byhaver. Men Alter-
nativet mener bestemt ikke, at kravet om lokal Agenda 21
skal fjernes. Tværtimod bør lokal Agenda 21 styrkes eller
erstattes af forbedrede krav til bæredygtig omstilling og bor-
gerinddragelse.
Forsøgstilladelsen til overflødiggjorte bygninger er også
problematisk. Klimaforandringerne betyder, at der er behov
for en revision af strandbeskyttelseslinjen med henblik på
at sikre, at der også i fremtiden er en 300-meterbeskyttel-
seszone fra strandkanten og ind i landet, som tager højde
for vandstandsstigninger i minimum de næste 100 år. Siden
forsøgsordningen blev indført, er der tilvejebragt betydelig
mere viden om klimaforandringernes omfang og forventede
havspejlsstigninger, og staten bør ikke medvirke til at tillade
bebyggelse på sådanne kyststrækninger, når der må forud-
sættes behov for løbende kystbeskyttelse. Danmarks Natur-
fredningsforening henviser til cementvarefabrikken i Sælvig
på Samsø, som nogen ønsker at nedrive og erstatte med et
kysthotel. Fabrikken ligger kun få meter fra strandkanten
på en ellers stort set ubebygget kyststrækning, der helt op
til de nuværende bygninger allerede i dag forventes over-
svømmet ved 100-årshændelser. Planlægning for byggeri i
området vil forventeligt skulle indeholde større kystsikrings-
elementer, som vil påvirke kystens udvikling på stedet. Om-
rådet er derfor bedre egnet til sanering og oprydning, når
fabrikken stopper sin aktivitet, end til nyinvesteringer i ho-
telbyggeri, der med tiden risikerer at forudsætte yderligere
uhensigtsmæssig kystsikring. Endelig mener Alternativet,
at den foreslåede bestemmelse om omdannelseslandsbyer
giver en risiko for, at grønne rekreative områder uden for
storbyområderne fjernes. Der bør derfor fortsat skelnes mel-
lem landsbyer i tyndtbefolkede områder i tilbagegang og
storbynære landsbyer.
Alternativet tager endelig stilling til lovforslaget ved
tredjebehandlingen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
ministeren for byer og landdistrikter,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undtagelse af NB):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om planlægning og
forskellige andre love (Opfølgning på evaluering af planlo-
ven m.v.)« omfattende §§ 1-11.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om boligforhold (Ud-
lejning af midlertidige ustøttede private ungdomsboliger i
stueetagen)« omfattende § 3, nr. 2, og § 11, stk. 2.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(SF, RV og
ALT):
2)
Nr. 1
udgår.
[Forslaget om ophævelse af krav om landsplanredegørelse
udgår]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(EL, RV og
ALT):
3)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 4 a, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »aktiviteter«: »eller
ved omdannelse af eksisterende, overflødiggjorte bygninger
af en vis bygningsmæssig og arkitektonisk værdi inden for
strandbeskyttelseslinjen«.«
[Begrænset omdannelse af overflødiggjorte bygninger inden
for strandbeskyttelseslinjen]
Af
ministeren for byer og landdistrikter,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undtagelse af NB):
4)
Efter nr. 3 indsættes:
»01.
I
§ 5 b, stk. 4,
ændres »nr. 12« til: »nr. 13«.«
[Lovteknisk ændring]
5)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 5 b, stk. 4, nr. 2, 2. pkt.,
ændres »må« til: »kan«.
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(EL, RV og
ALT):
6)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 5 e
indsættes i
stk. 1
som
2. pkt.:
»Ved mindre og mellemstore byer forstås byer med mel-
lem 4.000 og 25.000 indbyggere.«
[Størrelsen på byer, der omfattes af kravet om strategisk
planlægning for bymidter, ændres]
Af
ministeren for byer og landdistrikter,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undtagelse af NB):
7)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 5 e
udgår i
stk. 2
»og-
så«.
[Lovteknisk ændring]
8)
Efter nr. 10 indsættes:
»02.
I
§ 11 a, stk. 1, nr. 26,
der bliver nr. 27, ændres »nr. 25«
til: »nr. 26«.
L 62 - 2023-24 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 12/12-23
2798339_0005.png
5
03.
I
§ 11 a, stk. 1, nr. 27
og
28,
der bliver nr. 28 og 29,
ændres »nr. 26« til: »nr. 27«.«
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(EL, RV og
ALT):
9)
Efter nr. 11 indsættes:
»04.
I
§ 11 a
indsættes som
stk. 14:
»Stk. 14.
Ved udpegning af en omdannelseslandsby,
jf. stk. 1, nr. 24, der helt eller delvis ligger inden for
Grønt Danmarkskort, skal kommunalbestyrelsen fastsætte
retningslinjer efter stk. 1, nr. 14, for et tilsvarende areal med
naturbeskyttelsesinteresser i det pågældende område.««
[Kompenserende arealudpegning i Grønt Danmarkskort ved
udpegning af omdannelseslandsbyer]
Af
ministeren for byer og landdistrikter,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undtagelse af NB):
10)
Efter nr. 12 indsættes:
»05.
I
§ 11 b, stk. 1, nr. 12,
der bliver nr. 13, og
§ 11 d
ændres »nr. 5« til: »nr. 6«.«
[Lovteknisk ændring]
11)
Efter nr. 13 indsættes:
»06.
I
§ 11 b, stk. 1, nr. 16,
der bliver nr. 17, ændres »nr. 26«
til: »nr. 27«.
07.
I
§ 11 b, stk. 1, nr. 17,
der bliver nr. 18, ændres »nr. 27«
til: »nr. 28«.
08.
I
§ 11 b, stk. 1, nr. 18,
der bliver nr. 19, ændres »nr. 28«
til: »nr. 29«.«
[Lovtekniske ændringer]
12)
Efter nr. 14 indsættes:
»09.
I
§ 11 e, stk. 4,
ændres »nr. 7« til: »nr. 8«.«
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af et
mindretal
(SF):
13)
I den under
nr. 18
foreslåede ændring af
§ 15, stk. 2,
udgår
nr. 9.
[Regel om lokalplanlægning for bygninger til religiøse for-
mål udgår]
Af
ministeren for byer og landdistrikter,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undtagelse af NB):
14)
Nr. 26
affattes således:
»26.
I
§ 15, stk. 5,
der bliver stk. 6, udgår », 9«, og »10«
ændres til: »12«.«
[Lovteknisk ændring]
15)
Efter nr. 26 indsættes:
»010.
I
§ 15, stk. 11,
der bliver stk. 12, ændres »nr. 12 og
17« til: »nr. 14 og 20«.«
[Lovteknisk ændring]
16)
Nr. 27
affattes således:
»27.
I
§ 15
indsættes som
stk. 16:
»Stk. 16.
Kommunalbestyrelsen kan i en lokalplan fast-
sætte bestemmelser om midlertidig anvendelse af arealer,
der ligger i byzone. Den midlertidige anvendelse skal tids-
begrænses til højst 10 år og kan ved kommunalbestyrelsens
dispensation forlænges med op til 5 år ad gangen. Ved kom-
munalbestyrelsens behandling af en ansøgning om dispensa-
tion finder § 20 tilsvarende anvendelse.««
[Lovteknisk ændring]
17)
Efter nr. 27 indsættes:
»011.
I
§ 15 a, stk. 1,
ændres »nr. 13, 23 og 26« til: »nr. 16,
26 og 29«.«
[Lovteknisk ændring]
18)
Efter nr. 32 indsættes:
»012.
I
§ 15 b, stk. 2,
ændres »nr. 26« til: »nr. 27«, »nr. 15«
til: »nr. 18«, og »nr. 14« til: »nr. 17«.
013.
I
§ 15 b, stk. 3
og
4,
ændres »nr. 28« til: »nr. 29«.
014.
I
§ 15 b, stk. 4, nr. 3,
ændres »nr. 14« til: »nr. 17«.
015.
I
§ 16, stk. 9, 10
og
11,
ændres »nr. 25« til: »nr. 26«.«
[Lovteknisk ændring]
19)
I den under
nr. 34
foreslåede ændring af
§ 19, stk. 1,
ændres »stk. 17« til: »stk. 16«.
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(DD, EL, RV og
ALT):
20)
Nr. 37
udgår.
[Forslaget om ophævelse af regel om forudgående offentlig-
hed udgår]
Af
ministeren for byer og landdistrikter,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undtagelse af NB):
21)
Efter nr. 37 indsættes:
»016.
I
§ 26, stk. 2,
ændres »nr. 21« til: »nr. 24«.«
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(DD):
22)
Nr. 38
udgår.
[Bevarelse af stiftsøvrighedernes indsigelsesret]
L 62 - 2023-24 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 12/12-23
2798339_0006.png
6
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(EL, RV og
ALT):
23)
Nr. 38
affattes således:
»38.
§ 29, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves.«
[Ophævelse af stiftsøvrighedens indsigelsesret]
24)
Nr. 39
udgår.
[Forslaget om ophævelse af regel om lokal Agenda 21 ud-
går]
25)
I det under
nr. 42
foreslåede
§ 35, stk. 11,
affattes
2.
pkt.
således:
»Tilladelsen tidsbegrænses til maksimalt 5 år og kan ikke
forlænges ud over en samlet periode på 5 år.«
[Begrænsning af mulighed for forlængelse af tilladelser]
Af
ministeren for byer og landdistrikter,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undtagelse af NB):
26)
Efter nr. 45 indsættes:
»017.
I
§ 37, stk. 6, nr. 2,
ændres »nr. 29« til: »nr. 30«.
018.
I
§ 48, stk. 4,
ændres »nr. 9« til: »nr. 11«.
019.
I
§ 49, stk. 3,
ændres »nr. 24« til: »nr. 27«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
27)
I det under
nr. 2
foreslåede
kapitel 1 a
indsættes i
§ 12
b, stk. 3,
efter », at boligen«: »kan«.
[Lovteknisk ændring]
28)
I det under
nr. 2
foreslåede
kapitel 1 a
indsættes i
§ 12
b
efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 01.
Er der indgået frivillig aftale mellem udlejeren
og kommunalbestyrelsen om kommunal anvisning til lejlig-
heder i private udlejningsejendomme i medfør af kapitel
7, kan kommunalbestyrelsen samtidig hermed undtage de
boliger, som der anvises lejere til i medfør af denne aftale,
således at disse boliger ikke skal udlejes til studieaktive
eller uddannelsessøgende. Undtagelsen kan ikke omfatte ud-
lejninger eller anvisninger foretaget af udlejer eller andre,
som ikke sker i medfør af reglerne i kapitel 7.«
[Mulighed for, at ustøttede private ungdomsboliger kan stil-
les til rådighed for beboere med særlige sociale behov, når
der indgås aftale om anvisning med kommunalbestyrelsen]
29)
I det under
nr. 2
foreslåede
kapitel 1 a
ændres i
§ 12 c,
1. pkt.,
»stk. 3 og 4« til: »stk. 3, 01 og 4«.
[Ændring som følge af ændringsforslag nr. 28]
30)
I det under
nr. 2
foreslåede
kapitel 1 a
ændres i
§ 12 d,
stk. 1, 1. pkt.,
»stk. 3 og 4« til: »stk. 3, 01 og 4«.
[Ændring som følge af ændringsforslag nr. 28]
31)
I det under
nr. 2
foreslåede
kapitel 1 a
indsættes i
§
12 e, stk. 1, 1. pkt.,
efter », at boligen på ny er udlejet til en
studieaktiv«: »eller«.
[Lovteknisk ændring]
32)
I det under
nr. 2
foreslåede
kapitel 1 a
indsættes i
§ 12
f, 1. pkt.,
efter »stk. 3 eller 4«: », eller lejeforholdet ikke er
undtaget i medfør af § 12 b, stk. 01«.
[Ændring som følge af ændringsforslag nr. 28]
33)
I det under
nr. 2
foreslåede
kapitel 1 a
udgår
§ 12 g
og
overskriften
før paragraffen.
[Konsekvens af ændringsforslag om deling af lovforslaget]
Til § 4
34)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 11, stk. 6,
indsættes efter
»§ 12 b, stk. 3, i lov om boligforhold«: » eller lejeforholdet
ikke er undtaget i medfør af § 12 b, stk. 01, i lov om
boligforhold«.
[Ændring som følge af ændringsforslag nr. 28]
35)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 158
indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
Ved fremleje af en ustøttet privat ungdomsbolig,
jf. § 12 a i lov om boligforhold, skal den pågældende bolig
efter fremlejeforholdets etablering bebos af personer, som
opfylder betingelserne for at komme i betragtning til en
bolig af den pågældende karakter, medmindre kommunalbe-
styrelsen har truffet beslutning efter § 12 b, stk. 3, i lov om
boligforhold eller lejeforholdet er undtaget i medfør af § 12
b, stk. 01, i lov om boligforhold.««
[Lovteknisk ændring og ændring som følge af ændringsfor-
slag nr. 28]
36)
Nr. 3
affattes således:
»3.
I
§ 161
indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7.
Ved bytning af en ustøttet privat ungdomsbolig,
jf. § 12 a i lov om boligforhold, skal den pågældende bolig
efter bytningen bebos af personer, som opfylder betingelser-
ne for at komme i betragtning til en bolig af den pågæl-
dende karakter, medmindre kommunalbestyrelsen har truffet
beslutning efter § 12 b, stk. 3, i lov om boligforhold eller
lejeforholdet er undtaget i medfør af § 12 b, stk. 01, i lov om
boligforhold.««
[Lovteknisk ændring og ændring som følge af ændringsfor-
slag nr. 28]
37)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 171, stk. 3,
ændres i
3.
pkt.
»stk. 3 og 4« til: »stk. 3, 01 og 4«.
[Ændring som følge af ændringsforslag nr. 28]
Til § 5
38)
Det under
nr. 2
foreslåede
§ 10 e, stk. 4,
affattes såle-
des:
»Stk. 4.
Tilladelser, der er meddelt efter §§ 2 og 8, afgø-
relser truffet efter forskrifter fastsat i medfør af § 3 eller
L 62 - 2023-24 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 12/12-23
2798339_0007.png
7
afgørelser truffet efter bemyndigelse i medfør af § 2, stk.
2, må ikke udnyttes før klagefristens udløb. Påklages tilla-
delsen eller afgørelsen, underretter den myndighed, der har
givet tilladelsen eller truffet afgørelsen, straks den, som har
modtaget tilladelsen eller afgørelsen, om klagen. Rettidig
klage efter stk. 1 har opsættende virkning, medmindre Plan-
klagenævnet bestemmer andet.«
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(EL, RV og
ALT):
Ny paragraf
39)
Efter § 10 indsættes:
Ȥ 01
I museumsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 358 af 8. april
2014, som ændret ved § 46 i lov nr. 1715 af 27. december
2016 og § 1 i lov nr. 900 af 21. juni 2022, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 29 b, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Det gælder dog ikke diger eller dele af diger i landsbyer,
der i henhold til rammebestemmelser efter § 11 b, stk. 6, i
lov om planlægning overføres fra landzone til byzone ved
lokalplan.««
[Begrænsning af kulturministerens bemyndigelse til at und-
tage diger fra museumslovens § 29 a, stk. 1]
Af
ministeren for byer og landdistrikter,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undtagelse af NB):
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 3
40)
Nr. 2
affattes således:
»2.
Efter kapitel 1 indsættes:
»Kapitel 1 a
Udlejning af midlertidige ustøttede private ungdomsboliger
i stueetagen
§ 12 a.
Midlertidige ustøttede private ungdomsboliger
med niveaufri adgang i stueetagen, som er undtaget fra krav
i bygningsreglementet om etablering af elevator, jf. § 243 i
bekendtgørelse nr. 1399 af 12. december 2019 om bygnings-
reglement 2018 med senere ændringer, og som er taget i
anvendelse i medfør af reglerne i § 15, stk. 2, nr. 8, eller stk.
16, i lov om planlægning, eller som har fået dispensation
fra en lokalplan i medfør af samme lovs § 19, stk. 1, skal
udlejes til studieaktive eller uddannelsessøgende i følgende
rækkefølge:
1) Studerende med varigt nedsat funktionsevne som følge
af manglende eller nedsat gangfunktion.
Studerende, som har nære pårørende med varigt ned-
sat funktionsevne som følge af manglende eller nedsat
gangfunktion.
3) Øvrige.
Stk. 2.
Udlejeren kan undlade at udleje til en person, der
indgår i den berettigede personkreds efter stk. 1, hvis saglige
hensyn taler for dette.««
[Konsekvens af ændringsforslag om deling af lovforslaget
og korrektion af henvisningsfejl]
Til § 11
41)
I
stk. 2
ændres »§§ 3 og 4« til: »Loven«.
[Konsekvens af ændringsforslag om deling af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles i to lovforslag. Den ene
del (A) omfatter alle lovforslagets bestemmelser.
Den andel del (B) omfatter lovforslagets bestemmelser
om ændring af lov om boligforhold med tilhørende ikraft-
trædelsesbestemmelse, dvs. bestemmelser om ustøttede pri-
vate ungdomsboliger og udlejning af midlertidige ustøttede
private ungdomsboliger i stueetagen.
Til nr. 2
Ændringsforslaget har til hensigt at fastholde kravet om
en landsplanredegørelse i hver valgperiode.
Lovforslagets foreslåede ændring § 1, nr. 1 vil medføre,
at ministeren for byer og landdistrikter ikke længere vil
være forpligtet til efter nyvalg til Folketinget at afgive en
redegørelse for landsplanarbejdet til brug for kommuneplan-
lægningen (landsplanredegørelse).
Med ændringsforslaget foreslås det, at § 1, nr. 1 udgår,
således at ministeren for byer og landdistrikter fortsat vil
være forpligtet til efter nyvalg til Folketinget at afgive en
redegørelse for landsplanarbejdet til brug for kommuneplan-
lægningen (landsplanredegørelse).
Til nr. 3
Det fremgår af planlovens § 4 a, stk. 1, at ministeren for
landdistrikter efter ansøgning fra kommunalbestyrelser kan
meddele mellem 0 og 15 tilladelser til planlægning og med-
delelse af landzonetilladelser til innovative og miljømæssigt
bæredygtige turismeprojekter uanset planlovens kystbestem-
melser og landzoneregler. En tilladelse forudsætter bl.a., jf.
§ 4 a, stk. 1, nr. 2, at etableringen af de konkrete projekter
sker i tilknytning til øvrige turismemæssige aktiviteter. De
gældende regler i planloven om forsøgsprojekter i kystnær-
hedszonen giver ikke mulighed for at meddele en forsøgstil-
ladelse til, at eksisterende, overflødiggjorte bygninger inden
for strandbeskyttelseslinjen kan omdannes til turismeformål,
hvis bygningerne ikke opfylder kriteriet i planlovens § 4, a,
stk. 1, nr. 2, om, at etableringen af de konkrete projekter
sker i tilknytning til øvrige turismemæssige aktiviteter. De
almindelige dispensationsregler i naturbeskyttelsesloven gi-
ver ikke mulighed for at meddele dispensation fra strandbe-
skyttelseslinjen til formålet.
2)
L 62 - 2023-24 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 12/12-23
2798339_0008.png
8
Den foreslåede ændring af bestemmelsen i § 4 a, stk.
1, nr. 2, vil indebære, at ministeren for byer og landdistrik-
ter efter ansøgning fra kommunalbestyrelsen kan meddele
tilladelse, hvis etableringen af de konkrete projekter sker i
tilknytning til øvrige turismemæssige aktiviteter eller ved
omdannelse af eksisterende, overflødiggjorte bygninger af
en vis bygningsmæssig og arkitektonisk værdi inden for
strandbeskyttelseslinjen og er i overensstemmelse med de
sammenhængende turistpolitiske overvejelser i kommunal-
bestyrelsens planlægning for turisme samt kommunalbesty-
relsens planstrategi.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kun ek-
sisterende, overflødiggjorte bygninger af en vis bygnings-
mæssig og arkitektonisk værdi vil kunne opnå en forsøgstil-
ladelse, selv om bygningerne ikke ligger i tilknytning til
øvrige turismemæssige aktiviteter. Der skal være tale om
bygninger, der på grund af deres lokalisering inden for
strandbeskyttelseslinjen gør dem velegnede til omdannelse
til turismeformål under særlig hensyntagen til den omkring-
liggende natur og landskabet. Den foreslåede bestemmelse
giver alene mulighed for, at sådanne bygninger på baggrund
af en konkret vurdering af deres bygningsmæssige og ar-
kitektoniske værdi kan bevares og tages i brug til turisme-
mæssige formål. Forslaget indebærer således ikke, at hele
eller dele af eksisterende, overflødiggjorte bygninger inden
for strandbeskyttelseslinjen kan nedrives og erstattes med
nybyggeri.
Til nr. 4
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausul i lovforslagets § 1, nr. 12.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 6
Med lovforslagets § 1, nr. 7, foreslås bl.a. indsat en ny
bestemmelse som planlovens § 5 e, stk. 1, der vil betyde,
at kommuneplanlægningen under hensyn til lokale forhold
skal indeholde en helhedsorienteret, strategisk planlægning
for bymidter i mindre og mellemstore byer. Det fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget, at »mindre og mellemstore
byer« er defineret som byer med mellem 4.000 og 20.000
indbyggere.
Med ændringsforslaget foreslås det, at »mindre og mel-
lemstore byer« skal forstås som byer med mellem 4.000 og
25.000 indbyggere. Dette indebærer bl.a., at der er flere by-
er, der vil blive omfattet af kravet om strategisk planlægning
for bymidter i kommuneplanen.
Til nr. 7
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 8
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausul i lovforslagets § 1, nr. 10.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foreslås indsat et stk. 14 i plan-
lovens § 11 a. Det følger af den foreslåede bestemmelse,
at kommunalbestyrelsen ved udpegning af en omdannelses-
landsby, jf. planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 24, der helt el-
ler delvis ligger inden for Grønt Danmarkskort, skal fast-
sætte retningslinjer efter stk. 1, nr. 14, for et tilsvarende
areal med naturbeskyttelsesinteresser i det pågældende om-
råde. Bestemmelsen vil medføre, at kommunalbestyrelsen i
tilfælde, hvor en omdannelseslandsby overlapper med Grønt
Danmarkskort, vil skulle udpege et kompenserende areal i
det pågældende område, der vil skulle indgå i Grønt Dan-
markskort. Ved tilsvarende areal forstås, at kvaliteten og
omfanget af det kompenserende areal som minimum skal
svare til det areal, der er omfattet af udpegningen til omdan-
nelseslandsby.
Til nr. 10
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausul i lovforslagets § 1, nr. 12.
Til nr. 11
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausul i lovforslagets § 1, nr. 10.
Til nr. 12
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausul i lovforslagets § 1, nr. 12.
Til nr. 13
Med lovforslagets § 1, nr. 18, foreslås bl.a. indsat en
ny bestemmelse som planlovens § 15, stk. 2, nr. 9, der vil
give kommunalbestyrelsen mulighed for at fastsætte lokal-
planbestemmelser om beliggenhed af bygninger til religiøse
formål, herunder forbud mod anvendelse af bygninger til
religiøse formål. Med ændringsforslaget foreslås det, at den
foreslåede indsættelse af nr. 9 i planlovens § 15, stk. 2, ud-
går af lovforslaget. Dette indebærer, at lovforslaget ikke in-
deholder en bestemmelse om, at kommunalbestyrelsen kan
fastsætte lokalplanbestemmelser om beliggenhed af bygnin-
ger til religiøse formål.
Til nr. 14
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausul i lovforslagets § 1, nr. 18.
Til nr. 15
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausul i lovforslagets § 1, nr. 18 og 21.
Til nr. 16
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 17
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausul i lovforslagets § 1, nr. 21.
L 62 - 2023-24 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 12/12-23
2798339_0009.png
9
Til nr. 18
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausul i lovforslagets § 1, nr. 10 og 21.
Til nr. 19
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 20
Med lovforslagets § 1, nr. 37, foreslås en bestemmelse
om forudgående offentlighed i forbindelse med ændringer i
kommuneplanen, der ikke fremgår af strategi for kommune-
planlægningen, ophævet.
Med ændringsforslaget foreslås det, at den foreslåede
ophævelse af planlovens § 23 c, stk. 1, 2. og 3. pkt., og
stk. 2, udgår af lovforslaget. Dette indebærer, at lovforslaget
ikke ophæver bestemmelsen om forudgående offentlighed i
forbindelse med forslag til ændringer i kommuneplanen, der
ikke fremgår af strategi for kommuneplanlægningen.
Til nr. 21
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausulen i lovforslagets § 1, nr. 21.
Til nr. 22
Ændringsforslaget har til hensigt at fastholde stiftsøvrig-
hedernes selvstændige ret til at fremsætte indsigelse mod
planlægning for vindmøller og solcelleanlæg. Den foreslåe-
de ændring i lovforslagets § 1, nr. 38, vil medføre, at stifts-
øvrighedens mulighed for selvstændigt at fremsætte indsi-
gelse mod lokalplanlægning for vindmøller og solceller vil
blive fokuseret til områder inden for en nærmere defineret
afstand fra kirkerne. Med ændringsforslaget foreslås det, at
lovforslagets § 1, nr. 38, udgår, således at stiftsøvrigheden
fortsat vil have mulighed for at fremsætte indsigelse mod
lokalplanlægning for vindmøller og solceller uanset den på-
gældende afstand fra en kirkebygning.
Til nr. 23
Det følger af planlovens § 29, stk. 3, 1. pkt., at en minis-
ter kan fremsætte indsigelse mod et lokalplanforslag ud fra
de særlige hensyn, som ministeren varetager. Det følger af §
29, stk. 3, 2. pkt., at retten til at fremsætte indsigelse efter
1. pkt. også gælder for stiftsøvrigheden. Med ændringsfor-
slaget foreslås det, at planlovens § 29, stk. 3, 2. pkt., op-
hæves. Det vil indebære, at stiftsøvrighedens indsigelsesret
ophæves.
Til nr. 24
Med lovforslagets § 1, nr. 39, foreslås bl.a. ophævet en
bestemmelse om lokal Agenda 21.
Med ændringsforslaget foreslås det, at den foreslåede op-
hævelse af planlovens kapitel 6 a udgår. Dette indebærer, at
lovforslaget ikke ophæver en bestemmelse om lokal Agenda
21.
Til nr. 25
I lovforslagets § 1, nr. 42, fremgår det af 2. pkt. i den
foreslåede bestemmelse som planlovens § 35, stk. 11, at
de landzonetilladelser til glampingenheder, som er nævnt
i (forslaget til) 1. pkt., skal tidsbegrænses til maksimalt 5
år. Ændringsforslaget vil indebære, at de pågældende tilla-
delser ikke vil kunne forlænges således, at der samlet set
opnås tilladelse for en periode på mere end 5 år. Hvis den
oprindelige tilladelse er tidsbegrænset til f.eks. 3 år, vil til-
ladelsen således kun kunne forlænges med 2 år. Hvis den
oprindelige tilladelse er tidsbegrænset til 5 år, vil den ikke
kunne forlænges.
Til nr. 26
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausuler i lovforslagets § 1, nr. 10, 18 og 21.
Til nr. 27
Det foreslås, at der i det foreslåede nye § 12 b, stk. 3,
i lov om boligforhold, jf. lovforslagets § 3, nr. 2, indsættes
efter », at boligen«: »kan«. Den foreslåede ændring er en
lovteknisk ændring.
Til nr. 28
Indgås der en frivillig anvisningsaftale med kommunal-
bestyrelsen, skal boligerne efter det foreslåede nye § 12 b,
stk. 1, i lov om boligforhold, jf. lovforslagets § 3, nr. 2,
anvises til studieaktive eller uddannelsessøgende. Det fore-
slås med ændringsforslaget, at der i den foreslåede nye §
12 b i lov om boligforhold indsættes et nyt stykke om,
at hvis der er indgået frivillig aftale mellem udlejeren og
kommunalbestyrelsen om kommunal anvisning til lejlighe-
der i private udlejningsejendomme i medfør af kapitel 7
i lov om boligforhold, kan kommunalbestyrelsen samtidig
hermed undtage de boliger, som anvises lejere til i medfør
af denne aftale, således at disse ikke skal udlejes til stu-
dieaktive eller uddannelsessøgende. Undtagelsen kan ikke
omfatte udlejninger eller anvisninger foretaget af udlejer
eller andre, som ikke sker i medfør af reglerne i kapitel 7
i lov om boligforhold. Udlejes en bolig efter anvisning fra
kommunalbestyrelsen i medfør af en aftale efter reglerne om
kommunal anvisningsret til lejligheder i private udlejnings-
ejendomme, jf. kapitel 7, skal udlejeren således ikke en gang
årligt indhente oplysninger om studieaktivitet.
Til nr. 29
Det foreslås i det foreslåede nye § 12 c, 1. pkt., i lov om
boligforhold, jf. lovforslagets § 3, nr. 2, at ændre »stk. 3 og
4« til: »stk. 3, 01 og 5«. Den foreslåede ændring sker som
følge af det i ændringsforslag nr. 28 foreslåede, hvorefter
der vil være tre undtagelser fra kravet i det foreslåede § 12
b, stk. 1, om, at boligerne skal udlejes til studieaktive eller
uddannelsessøgende.
Til nr. 30
Det foreslås i det foreslåede nye § 12 d, stk. 1, 1. pkt.,
i lov om boligforhold, jf. lovforslagets § 3, nr. 2, at ændre
»stk. 3 og 4« til: »stk. 3, 01 og 5«. Den foreslåede ændring
sker som følge af det i ændringsforslag nr. 28 foreslåede,
hvorefter der vil være tre undtagelser fra kravet i det foreslå-
ede § 12 b, stk. 1, om, at boligerne skal udlejes til studieakti-
ve eller uddannelsessøgende.
L 62 - 2023-24 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 12/12-23
2798339_0010.png
10
Til nr. 31
Det foreslås i det foreslåede nye § 12 e, stk. 1, 1. pkt., i
lov om boligforhold, jf. lovforslagets § 3, nr. 2, at indsætte
efter », at boligen på ny er udlejet til en studieaktiv«: »el-
ler«. Den foreståede ændring er en lovteknisk ændring, ved
at der ikke er tale om en studieaktiv uddannelsessøgende,
men en studieaktiv eller uddannelsessøgende i henhold til
den berettigede personkreds, jf. § 12 b, stk. 1.
Til nr. 32
Det foreslås i det foreslåede nye § 12 f, 1. pkt., i lov
om boligforhold, jf. lovforslagets § 3, nr. 2, at indsætte efter
»stk. 3 eller 4«: », eller lejeforholdet ikke er undtaget i
medfør af § 12 b, stk. 01«. Den foreslåede ændring sker som
følge af det i ændringsforslag nr. 28 foreslåede, hvorefter
der vil være tre undtagelser fra kravet i det foreslåede § 12
b, stk. 1, om, at boligerne skal udlejes til studieaktive eller
uddannelsessøgende.
Til nr. 33
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Til nr. 34
Det foreslås, at der i det foreslåede nye § 11, stk. 6, i lov
om leje, jf. lovforslagets § 4, nr. 1, efter »§ 12 b, stk. 3, i lov
om boligforhold« indsættes: » eller lejeforholdet er undtaget
i medfør af § 12 b, stk. 01, i lov om boligforhold«. Den
foreslåede ændring sker som følge af det i ændringsforslag
nr. 28 foreslåede, hvorefter der vil være to undtagelser til
oplysningskravet for lejekontrakter omfattet af kapitel 1 a i
lov om boligforhold.
Til nr. 35
Der foreslås en ny affattelse af det foreslåede nye § 158,
stk. 5, i lov om leje, jf. lovforslagets § 4, nr. 2.
Den foreslåede nyaffattelse af § 158, stk. 5, indebærer, at
formuleringen »medmindre der er givet godkendelse efter §
12 b, stk. 4, i lov om boligforhold« ændres til »medmindre
kommunalbestyrelsen har truffet beslutning efter § 12 b, stk.
3, i lov om boligforhold«. Der er tale om en lovteknisk æn-
dring. Der skulle rettelig have været henvist til kommunal-
bestyrelsens beslutning i stk. 3, idet kravet i det foreslåede §
12 b, stk. 1, i lov om boligforhold ved bytning af en ustøttet
privat ungdomsbolig, som er undtaget efter det foreslåede §
12 b, stk. 3, ikke skal iagttages, da boligen i det konkrete
tilfælde netop er undtaget.
Hvis ejendommen for en periode eller permanent ikke
er omfattet af kapitel 1 a i lov om boligforhold efter den
oprindelig foreslåede stk. 4, er boligen heller ikke omfattet
af begrænsningen i retten til at bytte, hvorfor det ikke er
nødvendigt at henvise til det oprindelig foreslåede stk. 4.
Dernæst indebærer den foreslåede nyaffattelse af § 158,
stk. 5, at der efter ordene Ȥ 12 b, stk. 3, i lov om boligfor-
hold« indsættes » eller lejeforholdet er undtaget i medfør
af § 12 b, stk. 01, i lov om boligforhold«. Denne ændring
sker som følge af det i ændringsforslag nr. 28 foreslåede,
hvorefter der vil være to undtagelser til kravet om, at den
pågældende bolig efter fremlejeforholdets etablering skal
bebos af personer, som opfylder betingelserne for at komme
i betragtning til en bolig af den pågældende karakter, når der
er tale om fremleje af en ustøttet privat ungdomsbolig.
Til nr. 36
Der foreslås en ny affattelse af det foreslåede nye § 161,
stk. 7, i lov om leje, jf. lovforslagets § 4, nr. 3.
Den foreslåede nyaffattelse af § 161, stk. 7, indebærer, at
formuleringen »medmindre der er givet godkendelse efter §
12 b, stk. 4, i lov om boligforhold« ændres til »medmindre
kommunalbestyrelsen har truffet beslutning efter § 12 b, stk.
3, i lov om boligforhold«. Der er tale om en lovteknisk æn-
dring. Der skulle rettelig have været henvist til kommunal-
bestyrelsens beslutning i stk. 3, idet kravet i det foreslåede §
12 b, stk. 1, i lov om boligforhold ved bytning af en ustøttet
privat ungdomsbolig, som er undtaget efter det foreslåede §
12 b, stk. 3, ikke skal iagttages, da boligen i det konkrete
tilfælde netop er undtaget.
Hvis ejendommen for en periode eller permanent ikke
er omfattet af kapitel 1 a i lov om boligforhold efter den
oprindelig foreslåede stk. 4, er boligen heller ikke omfattet
af begrænsningen i retten til at bytte, hvorfor det ikke er
nødvendigt at henvise til den oprindelig foreslåede stk. 4.
Dernæst indebærer den foreslåede nyaffattelse af § 161,
stk. 7, at der efter ordene Ȥ 12 b, stk. 3, i lov om boligfor-
hold« indsættes » eller lejeforholdet er undtaget i medfør
af § 12 b, stk. 01, i lov om boligforhold«. Denne ændring
sker som følge af det i ændringsforslag nr. 28 foreslåede,
hvorefter der vil være to undtagelser til kravet om, at den
pågældende bolig efter fremlejeforholdets etablering skal
bebos af personer, som opfylder betingelserne for at komme
i betragtning til en bolig af den pågældende karakter, når der
er tale om fremleje af en ustøttet privat ungdomsbolig.
Til nr. 37
Det foreslås i det foreslåede § 171, stk. 3, i lov om leje,
jf. lovforslagets § 4, nr. 4, at ændre »stk. 3 og 4« til: »stk.
3, 01 og 5«. Den foreslåede ændring sker som følge af det
i ændringsforslag nr. 26 foreslåede, hvorefter opsigelse af
boligen vil kunne undlades i tre tilfælde.
Til nr. 38
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 39
Det fremgår af § 29 a, stk. 1, i museumsloven, at der ikke
må foretages ændring af sten- og jorddiger og lignende.
Kulturministeren kan dog i medfør af § 29 b, stk. 1, fast-
sætte regler om, bestemmelserne i § 29 a, stk. 1, ikke skal
gælde for nærmere angivne kategorier af sten- og jorddiger
og lignende.
Den foreslåede bestemmelse i § 29 b, stk. 1, 2. pkt., vil
indebære, at kulturministeren ikke vil kunne undtage diger
eller dele af diger i landsbyer, der i henhold til rammebe-
stemmelser efter forslaget til planlovens § 11 b, stk. 6 (jf.
lovforslagets § 1, nr. 14), overføres fra landzone til byzone
ved lokalplan, fra beskyttelsen i § 29 a, stk. 1.
L 62 - 2023-24 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 12/12-23
2798339_0011.png
11
Til nr. 40
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget og rettelse af en
henvisningsfejl.
Til nr. 41
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. oktober 2023 og var
til 1. behandling den 3. november 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Landdistrikter og Øer.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Teknisk gennemgang
Udvalget afholdt den 2. november 2023 en teknisk gen-
nemgang ved ministeren for landdistrikter og embedsmænd
fra Kirkeministeriet, Social-, Bolig- og Ældreministeriet og
Erhvervsministeriet. Der henvises til bilag 4.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for landdistrikter sendte den
17. maj 2023 dette udkast til udvalget, jf. ULØ alm. del – bi-
lag 81 (folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den 26. oktober
2023 sendte ministeren for landdistrikter høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 17 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 6 skriftlige
henvendelser om lovforslaget, som ministeren har kommen-
teret over for udvalget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov-
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 38 spørgsmål
til ministeren for landdistrikter til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Anders Kronborg (S) Kim Aas (S) Kasper Roug (S) Kris Jensen Skriver (S)
nfmd.
Per Husted (S)
Sara Emil Baaring (S) Simon Kollerup (S) Lea Wermelin (S) Hans Christian Schmidt (V) Erling Bonnesen (V)
Peter Juel-Jensen (V) Anni Matthiesen (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Henrik Frandsen (M) Susie Jessen (DD)
fmd.
Inger Støjberg (DD) Jens Meilvang (LA) Carsten Bach (LA) Niels Flemming Hansen (KF) Lise Bertelsen (KF)
Kim Edberg Andersen (NB) Mikkel Bjørn (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Marianne Bigum (SF)
Charlotte Broman Mølbæk (SF) Jette Gottlieb (EL) Zenia Stampe (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Moderaterne (M)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
15
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
5
3
1
1
1
1
3