Murphys Lov
Sundhedsret for alle
Forfatter og Jurist Anna Kirstine Murphy
www.murphys-lov.dk
Amager 15/08-2023
Høringssvar til høring over udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven
(Bedre digital forældreadgang til børns helbredsoplysninger, indhentning og
videregivelse af helbredsoplysninger og andre fortrolige oplysninger samt
etablering af Nævnet for sundhedsapps)
Dette høringssvar fokuserer alene på indhentning og videregivelse af helbredsoplysninger mv. At forældre gives
digital adgang til deres børns helbredsoplysninger, er yderst fornuftigt, ligesom etableringen af et nævn, der skal
tage stilling til sundhedsapps, er noget, der efterspørges i sundhedsvæsenet.
Indledningsvist skal det bemærkes, at sundhedslovens kapitel 9 om tavshedspligt og videregivelse af
helbredsoplysninger er meget svært at anvende for alle i sundhedsvæsenet, og at det ville være hensigtsmæssigt om
kapitlet blev gennemskrevet i stedet for, at man bliver ved med at fylde på. For at citere en af vores bedste
sundhedsjurister i Danmark (professor Mette Hartlev) så er kapitlet efterhånden ved at være så stort et kludetæppe,
at det kan være svært at overskue gældende ret.
Konkret fremgår af lovforslagets punkt 4, at der indsættes et nyt punkt 4) i § 42d, stk. 2,
hvorefter ”indhentning der
foretages af en sundhedsperson eller en anden person, der efter lovgivningen er underlagt tavshedspligt, som er
ansat hos den dataansvarlige for oplysningerne, vil være muligt, hvis a) indhentningen er nødvendig for at kunne
videregive oplysninger efter sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 1, b) indhentningen er nødvendig for at kunne
videregive oplysninger med henblik på berettiget varetagelse af en åbenbar almen interesse eller af væsentlige
hensyn til patienten, sundhedspersonen eller andre, c) indhentningen er nødvendig for at kunne videregive
oplysninger til brug for, at en myndighed kan gennemføre tilsyns- og kontrolopgaver, d) indhentningen er nødvendig
for at kunne videregive oplysninger om en afdød patients sygdomsforløb, dødsårsag og dødsmåde til afdødes
nærmeste pårørende, afdødes alment praktiserende læge og den læge, der havde afdøde i behandling, såfremt det
ikke må antages at stride mod afdødes ønske og hensynet til afdøde, eller andre private interesser ikke taler
afgørende herimod, eller e) indhentningen er nødvendig for at kunne videregive oplysninger til politiet eller
Styrelsen for Patientsikkerhed, jf. sundhedslovens § 45 a.”
Når man under punkt a) og punkt e) vælger at henvise til de bestemmelser, der omtaler videregivelsen, som
indhentningen ligger til grund for, vil det være konsekvent og hjælpsomt for brugeren af loven, at der under punkt b
henvises til sundhedslovens § 43, stk. 1, nr. 2, under punkt c til sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 3 og under punkt d til
sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 2, jf. sundhedslovens § 45. Det vil forhindre, at der opstår misforståelser ift.
bestemmelsen sammenspil med §§ 43 og 45.