ROSENBERG KHAWAJA
LAW FIRM
Njalsgade 21 F, 1.
2300 København S
(+45) 23 96 50 74
wwwrosenbergkhawaja.dk
CVR. 43606778
Sagsnr. 2277
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
29.
januar
2024
Høring over udkast til forslag til lov om ændring at udlændingeloven og lov om danskuddannelse til
voksne udlændinge m.fl. (Ny opholdsordning for medfølgende familie til hjemvendende
ud landsdanskere med visse beskæftigelsesmæssige kvalifikationer, justering at sprogkravet og
halvering af den Økonomiske sikkerhedsstillelse i ægtefællesammenføringssager, etablering at en
lukket opgavebank for danskprøver mv.) (sagsnr. 2023 4636)
—
Det fremgår af Udlændinge- og Integrationsministeriets notat af 10. februar 2023 om den juridiske
vurdering af EU-Domstolens dom af 22. december 2022 i den danske sag C-279/21, X mod
Udlændingenævnet, at regeringen vil fremsætte et lovforslag, der vil justere sprogkravet for den herboende
i forbindelse med familiesammenføring. I lovforslaget vil der også blive taget højde for dommens resultat,
og indtil da vil Udlændingestyrelsen skulle administrere
i
overensstemmelse med dommen som anført i
notatet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 18. januar 2024 sendt ovennævnte udkast til lovforslag i
ekstern høring.
Da udkastet bl.a. følger op p EU-Domstolens dom i sag C-279/21, hvor vores klient var sagsøger ved de
danske domstole, afgiver jeg hermed bemærkninger til den del af udkastet, der vedrører justering af
sprogkravet.
Justering af sprogkravet
Med udkastet til lovforslag foresIr Udlændinge- og Integrationsministeriet at foretage en ændring af bl.a.
udlændingelovens
§
9, stk. 8.
dvs, udover
Det foreslås at ændre bestemmelsen, s sprogkravet til den herboende ægtefælle også
kan opfyldes, hvis den herboende i mindst 5 r har været i ordinær
bestået Prøve i Dansk 3
fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i Danmark og i den forbindelse har haft
væsentlig kommunikation p dansk.
—
—
Med udkastet tages der desværre ikke eksplicit stilling til de herboende tyrkiske statsborgere, der er
omfattet af associeringsaftalekomplekset mellem EU og Tyrkiet. Udkastet nævner blot, at betingelsen vil
skulle fraviges, hvis det ikke vil være foreneligt med associeringsaftalekomplekset mellem EU og Tyrkiet at
stille betingelsen, jf. EU-Domstolens dom af 22. december 2022 i sag C-279/21.
I afsnittet om gældende ret gennemgår ministeriet den nugældende praksis, hvorefter
Udlændingestyrelsen i forhold til de tyrkiske statsborgere, som ikke har bestået Prøve i Dansk 3, skal tage
hensyn til faktorer, der kan godtgøre, at den tyrkiske statsborger faktisk er integreret og dermed kan
bidrage til ægtefællens integration, samt eventuelle oplysninger, der matte tale for den ansøgende