Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
L 142 Bilag 1
Offentligt
2841109_0001.png
Departementet
Juridisk Kontor
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
7. februar 2024
Sagsnr.: 24/02732
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om
ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og pri-
vate grundskoler m.v., lov om social service og lov om
en børne- og ungeydelse (Ophævelse af revisionsbestem-
melse)
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Obligatoriske sprogprøver
2.2.2. Styrket forældreansvar
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af
lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler
m.v., lov om social service og lov om en børne- og unge-
ydelse (Ophævelse af revisionsbestemmelse) har i perioden
fra den 18. januar 2024 til den 1. februar 2024 været sendt i
høring hos en række myndigheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 18. januar 2024 endvidere
sendt til Børne- og Undervisningsudvalget til orientering.
Indholdsfortegnelse
L 142 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841109_0002.png
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Hø-
ringsportalen den 18. januar 2024.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndighe-
der, organisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om
der er modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet
fald havde bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Oversigten omfatter herudover interessenter, som ikke er
blandt de hørte myndigheder, organisationer m.v., men på
egen foranledning har sendt bemærkninger til udkastet til
lovforslag. Sådanne interessenter er i oversigten markeret
med *.
Høringspart
Advokatsam-
fundet
Adoption og
Samfund
Ankestyrelsen
Børne- og Ung-
domspædago-
gernes Lands-
forbund
(BUPL)
Børne- og Ung-
domspædago-
gernes Lands-
forbund
(BUPL) – Le-
derforening
Børne- og kul-
turchefforenin-
gen
Børnerådet
Børnesagens
Fællesråd
Børns Vilkår
CEPOS
Cevea
Hørings-
Bemærk-
svar modta- ninger
get
Ingen be-
mærknin-
ger
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
2
L 142 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841109_0003.png
Danmarks Læ-
rerforening
Danmarks Pri-
vate Skoler –
grundskoler &
gymnasier
Danmarks Sta-
tistik
Dansk
Ar-
bejdsgiverfor-
ening
Dansk Blinde-
samfund
Dansk Center
for Undervis-
ningsmiljø
Dansk Erhverv
Dansk Flygt-
ningehjælp
Dansk Handi-
cap Forbund
Dansk Industri
Dansk Magi-
sterforening
Dansk Metal
Dansk Oplys-
nings Forbund
Dansk Psyko-
log Forening
Dansk Social-
rådgiverfor-
ening
Danske Advo-
kater
Danske Døves
Landsforbund
Danske Handi-
caporganisatio-
ner
Danske Regio-
ner
Danske Skole-
elever
Danske Under-
visningsorgani-
sationers Sam-
råd
X
X
X
X
X
X
X
X
3
L 142 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841109_0004.png
Datatilsynet
Den uvildige
konsulentord-
ning på handi-
capområdet
(DUKH)
Det Centrale
Handicapråd
Det Kriminal-
præventive
Råd
Det Nationale
Integrationsråd
Deutscher
Schul-
und
Sprachverein
für Nordschles-
wig
Digitalis-
eringsstyrelsen
DJØF
Efterskolefor-
eningen
Erhvervsstyrel-
sens Område
for Bedre Re-
gulering
(OBR)
EVA - Dan-
marks Evalue-
ringsinstitut
Finans
Dan-
mark
Finanssekto-
rens Arbejdsgi-
verforening
Fag og Arbejde
(FOA)
Foreningen af
Døgn og Dag-
tilbud for ud-
satte børn og
unge (FADD)
Foreningen af
katolske skoler
i Danmark
X
X
4
L 142 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841109_0005.png
Foreningen af
Kristne Frisko-
ler
Foreningen af
Social-, Sund-
heds- og Ar-
bejdsmarkeds-
chefer i Dan-
mark
Foreningen for
Forældre
til
Elever i Fri- og
Privatskoler
Foreningen
Frie Fagskoler
Foreningen til
gavn for børn
og unge (fobu)
Foreningsfæl-
lesskabet Lige-
værd
Forsikring og
Pension
Frie
Skolers
Lærerforening
Friskolerne
Institut
for
Menneskeret-
tigheder
Justitia
KL
Kostskoler.dk
Kraka
Kriminalfor-
sorgen
Landsforenin-
gen af 10. Klas-
seskoler i Dan-
mark
Landsforenin-
gen af Ung-
domsskolele-
dere
Landsforenin-
gen for Social-
pædagoger
X
X
X
X
X
X
X
X
5
L 142 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841109_0006.png
Landssamråd
for PPR-chefer
Lederne
Lilleskolerne
OpenDenmark
Ordblindefor-
eningen
Plejefamilier-
nes Landsfor-
ening
Red Barnet
Rigsrevisionen
Rådet
for
Børns Læring
Rådet for Soci-
alt Udsatte
Sammenslut-
ningen af Stei-
nerskoler
i
Danmark
Samrådet for
Specialskolele-
dere
Sjældne Diag-
noser
Skole og For-
ældre
Skolelederfor-
eningen
SMVdanmark
Socialpædago-
gernes Lands-
forbund
Udbetaling
Danmark
Uddannelses-
forbundet
Uddannelsesle-
derne
Ungdomssko-
leforeningen
Økonomisty-
relsen
NOISE*
UNICEF Dan-
mark*
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
6
L 142 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841109_0007.png
Danmarks Al-
mene Boliger*
2. Høringssvarene
X
X
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne
høringssvar om udkastet til lovforslag.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger til hø-
ringssvarene er skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er fo-
retaget i forhold til det udkast, som har været i høring. Her
omtales også ændringer, som ikke har baggrund i modtagne
høringssvar, men er foretaget på Børne- og Undervisnings-
ministeriets egen foranledning.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
BUPL
deler intentionen om, at børn fra udsatte boligområ-
der skal have samme muligheder for at trives, lære og ud-
vikle sig i folkeskolen som andre børn.
Skolelederforeningen
anfører, at skolelederne oplever, at
de obligatoriske sprogprøver fungerer som et godt redskab i
forhold til elevernes sproglige udvikling og ikke mindst i
supplement med andre redskaber og indsatser og den styr-
kede dialog med elevernes forældre.
Friskolerne
bakker op om forebyggelse af fravær og gode
sprogkundskaber for alle børn i grundskolen.
KL
er enig i, at der bør gøres en systematisk indsats for at
følge op på elevfravær.
KL
deler desuden intentionen i loven
om at styrke sprogudviklingen og den faglige udvikling hos
børn fra udsatte boligområder. Det anføres endvidere, at eva-
lueringsredskaber som sprogprøver kan være et vigtigt ele-
ment i at realisere denne intention, idet de kan styrke fokus
på sprogarbejdet, men det kræver, at sprogprøverne har den
fornødne kvalitet og pålidelighed.
Red Barnet
anerkender, at højt skolefravær er et eksiste-
rende problem, som der bør sættes ind over for.
Den offentlige høring viser herudover, at der er mange for-
skellige interesser og holdninger til lovforslaget, og at der er
7
L 142 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
kritik over for lovforslaget som helhed og dermed den uæn-
drede videreførelse af reglerne om obligatoriske sprogprøver
i udsatte boligområder og styrket forældreansvar gennem
mulighed for standsning af børnecheck m.v., navnlig sam-
menholdt med resultaterne af evalueringerne af lovens virk-
ninger.
For eksempel anfører
Skolelederforeningen,
at reglerne
vedr. de obligatoriske sprogprøver i udsatte boligområder og
styrket forældreansvar gennem mulighed for standsning af
børnecheck m.v., er i modstrid med skolens formål og op-
gave i sin nuværende form. Derudover anfører
Børne- og
Kulturchefforeningen,
at evalueringen indikerer, at sprog-
prøverne ikke har nogen dokumenteret positiv effekt på ele-
vernes sproglige udvikling og trivsel, og mener, at det bør
undersøges, hvordan ordningen almindeligvis påvirker de
omfattede familier.
Danske Handicaporganisationer
ud-
trykker bekymring ved lovforslaget og mener, at det strider
mod god og ordentlig behandling, når landets skoler skal
bruge straf eller trussel om samme, som en måde at få børn
i skole på.
Danmarks Lærerforening
undrer sig over, at re-
visionsbestemmelsen i loven foreslås ophævet, uden at det
afstedkommer ændringer i lovgivningen og bekendtgørelser
og anfører for så vidt angår både sprogprøven og fratagelse
af børne- og ungeydelsen, at folkeskolens grundlæggende
regler må være ens for alle elever uanset deres bopæl.
Fri-
skolerne
savner argumenter for at fastholde den foreslåede
lovgivning, hvorfor det anbefales, at lovgivningen ikke gen-
nemføres.
Friskolerne
anfører endvidere, at forebyggelse af
skolefravær og styrkelse af sprogkundskaber mest effektivt
løftes lokalt, hvor man har et indgående kendskab til de ak-
tuelle børn og familier.
BUPL
er kritiske over for, at rege-
ringen med forslaget vil fastholde hhv. obligatoriske sprog-
prøver og økonomisk straf ved for højt ulovligt fravær og er
bekymrede for, hvilke konsekvenser det vil få for børn og
familier og appellerer derfor til, at regeringen ikke viderefø-
rer de to ordninger.
Skole og Forældre
støtter ikke forslaget
om at ophæve revisionsbestemmelsen og ønsker loven revi-
deret.
Danmarks Almene Boliger
anfører, at reglerne om
sprogtests virker som et oplagt område, hvor der med fordel
kan afbureaukratiseres.
Institut for Menneskerettigheder
påpeger, at evaluerin-
gerne af såvel reglerne om obligatoriske sprogprøver som
styrket forældreansvar viser, at der er store forskelle på både
skolernes og kommunernes praksis og anfører, at det kan
8
L 142 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
være retssikkerhedsmæssigt betænkeligt på grund af mang-
lende gennemsigtighed og forudsigelighed i forvaltningen af
reglerne, og at det kan udgøre et brud på den forvaltnings-
retlige lighedsgrundsætning.
Institut for Menneskeret-
tigheder
anbefaler derfor, at Børne- og Undervisningsmini-
steriet sikrer en ensartet anvendelse af reglerne.
Frie Skolers Lærerforening
anfører, at såfremt lovforsla-
get gennemføres, bør det som minimums sikres, at initiati-
verne også fremadrettet evalueres.
Institut for Menneske-
rettigheder
anbefaler, at såfremt reglerne om obligatoriske
sprogprøver fastholdes, bør der ske en løbende evaluering af
reglernes effekt, herunder hvilken effekt sprogprøverne har
på elevernes sprogkundskaber og trivsel, og om reglerne har
påvirket udsatte grupper som etniske minoritetsbørn, børn
med handicap og børn fra social udsatte familier særligt
hårdt.
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler desu-
den, at der foretages en løbende evaluering af reglerne om
styrket forældreansvar, der undersøger, hvilken effekt reg-
lerne har på elevernes samlede og ulovlige fravær, herunder
om etniske minoritetsbørn, børn med handicap og socioøko-
nomisk udsatte børn samt deres forældre rammes særligt
hårdt af reglerne.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at regerin-
gen har besluttet, at revisionsbestemmelsen i lov nr. 278 af
26. marts 2019 skal ophæves, således reglerne om obligato-
riske sprogprøver i udsatte boligområder og styrket foræl-
dreansvar gennem mulighed for standsning af børnecheck
m.v. videreføres i uændret form.
Børne- og Undervisningsministeriet noterer sig høringspar-
ternes kritik over for lovforslaget og dermed til den uæn-
drede videreførelse af reglerne om obligatoriske sprogprø-
ver og styrket forældreansvar og bemærker i tråd med hø-
ringsnotat til det oprindelige lovforslag nr. L 60, jf. Folke-
tingstidende [2018-19], 1. samling, at vurderingen fortsat
er, at hensynet til at løfte elever i udsatte boligområders
dansksproglige kompetencer for at sikre, at de kan få glæde
af undervisningen i skolen og i øvrigt sikre alle børn en god
skolegang, må veje tungere end de principielle holdninger,
som disse høringsparter giver udtryk for, jf. nærmere pkt.
2.2.1. og 2.2.2.
Børne- og Undervisningsministeriet skal endvidere be-
mærke, at følgende fremgår af det nærværende lovforslags
almindelige bemærkninger:
9
L 142 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
”For så vidt angår reglerne om obligatoriske sprogprøver
vil Børne- og Undervisningsministeriet styrke vejledningen
ved at afholde virtuelle informationsmøder for forvaltning
og skoler, der er omfattet af obligatoriske sprogprøver. Der-
udover vil ministeriet tilbyde hver relevant skole et spar-
ringsmøde med en læringskonsulent. Endvidere foreslås
styrket formidling af viden og inspirationsmateriale på
emu.dk om gennemførelse og evaluering af obligatoriske
sprogprøver samt muligheden for at anvende sprogprøverne
som evalueringsredskaber.
For så vidt angår reglerne om styrket forældreansvar vil Sty-
relsen for Undervisning og Kvalitet forventeligt iværksætte
en øget oplysnings- og vejledningsindsats med henblik på at
sikre kendskab til og implementering af reglerne. Eksempel-
vis afholdes et informationsmøde med relevante aktører, og
der udarbejdes en vejledningspakke om forebyggelse af sko-
lefravær. Denne vejledningspakke gøres tilgængelig for alle
kommuner på emu.dk.”
For så vidt angår bemærkningerne fra Frie Skolers Lærer-
forening og Institut for Menneskerettigheder vedrørende
fremadrettet evaluering, skal det bemærkes, at Børne- og
Undervisningsministeriet på sædvanlig vis vil følge med i
lovgivning under ministeriets ressort. Herudover er der ikke
truffet beslutning om særskilt evaluering af reglerne.
Børnerådet
anfører, at reglerne om obligatoriske sprogprø-
ver og styrket forældreansvar kan rejse et spørgsmål om in-
direkte diskrimination på grund af etnicitet og social status,
som ministeriet bør forholde sig til, når man trods evaluerin-
gerne ønsker at videreføre reglerne.
Institut for Menneskerettigheder
anfører, at der er risiko
for, at reglerne om obligatoriske sprogprøver og styrket for-
ældreansvar udgør diskrimination afhængigt af, om reglerne
kan anses for saglige og proportionale. Det er
Institut for
Menneskerettigheder
opfattelse, at reglerne om obligatori-
ske sprogprøver overordnet anses for at forfølge et sagligt
formål, men ikke kan anses for nødvendige, egnede til at nå
målet om at styrke elevernes sprogkundskaber eller anses for
proportionale. Det er endvidere
Institut for Menneskeret-
tigheder
vurdering, at reglerne om styrket forældreansvar
overordnet må anses for at forfølge en sagligt formål, men at
der er risiko for, at reglerne ikke vil blive anset for proporti-
onale.
10
L 142 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at regerin-
gen har besluttet, at revisionsbestemmelsen i lov nr. 278 af
26. marts 2019 skal ophæves.
Formålet med nærværende lovforslag er på den baggrund
alene at ophæve revisionsbestemmelsen i lov nr. 278 af 26.
marts 2019, således at reglerne om obligatoriske sprogprø-
ver i udsatte boligområder og styrket forældreansvar gen-
nem mulighed for standsning af børnecheck m.v. videreføres
i uændret form.
Regler om obligatoriske sprogprøver i udsatte boligområder
og styrket forældreansvar gennem mulighed for standsning
af børne- og ungeydelsen m.v. blev indført ved lov nr. 278 af
26. marts 2019 om ændring af lov om folkeskolen, lov om
friskoler og private grundskoler m.v., lov om social service
og lov om en børne- og ungeydelse indført (Obligatoriske
sprogprøver i udsatte boligområder og styrket forældrean-
svar gennem mulighed for standsning af børnecheck m.v.).
Det er Børne- og Undervisningsministeriets vurdering, at
reglerne ikke rejser spørgsmål i forhold til Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 14 sammenholdt
med artikel 2 i første tillægsprotokol til konventionen. Der
henvises til det oprindelige lovforslags nr. L 60 afsnit 4. om
forholdet til Danmarks internationale forpligtelser, jf. Fol-
ketingstidende [2018-19], 1. samling, tillæg A, L 60 som
fremsat.
Børnerådet
påpeger den korte høringsfrist for lovforslaget i
den offentlige høring og anfører, at
Børnerådet
er bekendte
med, at det har betydet, at flere med faglig viden og indsigter
i elementer i forslaget ikke har kunnet nå at svare inden for
fristen.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at et udkast
til lovforslag i perioden fra den 18. januar 2024 til den 1.
februar 2024 (15 dage) har været sendt i offentlig høring.
Den korte høringsfrist har været begrundet i hensynet til en
grundig politisk beslutningsproces, samt at der som følge af
lovens revisionsbestemmelse skal fremsættes forslag om re-
vision af loven i folketingsåret 2023-24. Ministeriet har an-
givet begrundelsen i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
11
L 142 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2.2.1. Obligatoriske sprogprøver
Børnerådet, Frie Skolers Lærerforening, Institut for
Menneskerettigheder
og
KL
påpeger, at evalueringen af
reglerne om obligatoriske sprogprøver bl.a. indikerer, at
sprogprøver ikke har dokumenteret positiv effekt på elever-
nes sproglige udvikling og trivsel, og at sprogprøverne ikke
virker efter hensigten.
Frie Skolers Lærerforening
anfører
i den forbindelse, at den naturlige konsekvens må være, at
kravet om sprogprøver udgår og anbefaler, at revisionen
gennemføres som planlagt.
Børnerådet
er optagede af, at
elever i børnehaveklassen såvel som elever, der modtager
undervisning i dansk som andetsprog, støttes kvalificeret og
rettidigt i deres sproglige udvikling og anfører, at eleverne
ikke bør udsættes for prøver og test, som ikke er egnede til
at understøtte deres trivsel og faglige udvikling.
Børnerådet
udtrykker på den baggrund kritik over for, at man med lov-
forslaget ønsker, at kravet om obligatoriske sprogprøver vi-
dereføres.
KL
vurderer, at der bør ses på forholdet mellem
indgrebet i elevernes rettigheder samt den øgede administra-
tive belastning og det formål, lovforslaget søger at opnå og
anfører, at det er problematisk, at resultatet af en prøve afgør,
hvorvidt et barn skal videre i sit skoleforløb frem for en pæ-
dagogisk vurdering.
Institut for Menneskerettigheder
bemærker, at selvom
Børne- og Undervisningsministeriet vil styrke vejledningen
af forvaltningen og de skoler, der er omfattet af sprogprø-
verne, kan dette ikke i sig selv retfærdiggøre, at de obligato-
riske sprogprøver videreføres med de alvorlige konsekven-
ser, det kan have for de børn, der ikke består sprogprøverne
og anbefaler på den baggrund, at reglerne ikke videreføres.
Frie Skolers Lærerforening
anfører, at ressourcerne skal
bruges på at undervise de elever, som har sproglige udfor-
dringer i stedet for at teste elever udelukkende på baggrund
af deres bopæl. Det anføres endvidere, at det er forskelsbe-
handling, at elevens bopæl er udslagsgivende for, hvorvidt
der er krav om bestået sprogprøve.
Frie Skolers Lærerfor-
ening
finder desuden, at hverken elever i børnehaveklassen
eller på senere klassetrin skal gå i skole med bevidstheden
om, at en test kan afgøre, om man må fortsætte i næste klasse
sammen med sine kammerater.
BUPL
anfører, at det vil være et knæk for ethvert barn at
12
L 142 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
dumpe børnehaveklassen, og endnu mere problematisk når
det gælder børn i en udsat position.
BUPL
bemærker, at kon-
sekvensen kan blive, at både børn og forældre lægger afstand
til skolen og kommunen, at motivationen for at lære daler,
og at flere børn og deres familier føler sig forkerte og mis-
forstået.
Frie Skolers Lærerforening
anfører, at lærernes ressourcer
bør bruges på at løfte undervisningsopgaven, og at brugen af
tests eller andre evalueringsformer må bero på den professi-
onelles vurdering.
BUPL
anfører, at beslutningen om hvor-
vidt et barn skal gå børnehaveklassen om skal ligge hos bar-
nets forældre, lærere og pædagoger og ikke afgøres af en
sprogprøve.
Skolelederforeningen
anfører, at reglerne om
obligatoriske sprogprøver skal fastholdes, men uden at ele-
verne kan dumpe sprogprøven, da det vil kunne have en stor
effekt på deres trivsel. Det anføres endvidere, at såfremt en
elev vurderes til at gå et klassetrin om, skal det bero på en
professionel helhedsvurdering af eleven i skolen og i samar-
bejde med forældrene.
Danmarks Lærerforening
anfører med afsæt i en række af
resultaterne fra evalueringen af obligatoriske sprogprøver, at
lovgivningen om sprogprøverne bør ændres, således sprog-
prøven i stedet gøres til et pædagogisk redskab, som alle lan-
dets skoler kan vælge at anvende. Herudover anføres det, at
lovgivningen bør revideres, så den ikke lægger op til at sank-
tionere den enkelte elev, men derimod forpligter kommunen
og skolen til at prioritere de nødvendige ressourcer til den
opfølgende sprogstøtte i stedet.
Danmarks Lærerforening
fremhæver, at vurderingen af om eleverne skal gå en klasse
om, gå i sommerskole eller have frataget retten til supple-
rende undervisning i dansk som andetsprog bør bero på en
samlet faglig vurdering truffet lokalt i samarbejde med sko-
lens ledelse, de fagprofessionelle samt forældrene og ikke
med afsæt i et sprogprøveresultat alene.
Skole og Forældre
ønsker reglerne om obligatoriske sprog-
prøver revideret og anfører, at det er uhensigtsmæssigt at ud-
sætte børnehaveklassebørn for formaliserede stopprøver, da
det kan gå ud over børnenes lyst til at gå i skole, ligesom det
er uhensigtsmæssigt, at reglerne er målrettede udvalgte ud-
satte boligområder, da det ikke alene er blandt tosprogede
elever, at man finder de sprogsvage.
Skole og Forældre
be-
mærker hertil, at der hellere skal være forstærket fokus på
13
L 142 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
kvalitet i sprogscreeningsredskaber, ledelsesmæssig priori-
tering af området og bedre muligheder for at rekruttere per-
sonale med speciale i dansk som andetsprog til skolerne.
KL
anfører, at der er et behov for en fokuseret og systema-
tisk sprogstimuleringspraksis i børnehaveklasserne, som bør
være en integreret del af elevernes daglige skolegang.
Friskolerne
anfører, at der udestår en undersøgelse af, om
man ved en mere målrettet og systematisk praksis vedrø-
rende sprogprøver vil opnå resultater af bedre kvalitet.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at regerin-
gen har besluttet, at revisionsbestemmelsen i lov nr. 278 af
26. marts 2019 skal ophæves, således reglerne om obligato-
riske sprogprøver i udsatte boligområder videreføres i uæn-
dret form.
Børne- og Undervisningsministeriet noterer sig høringspar-
ternes kritik over for lovforslaget vedrørende reglerne om
obligatoriske sprogprøver og bemærker i tråd med hørings-
notat til det oprindelige lovforslag nr. L 60, jf. Folketingsti-
dende [2018-19], 1. samling, at vurderingen fortsat er, at
hensynet til at løfte elever i udsatte boligområders dansk-
sproglige kompetencer for at sikre, at de kan få glæde af un-
dervisningen i skolen og i øvrigt sikre alle børn en god sko-
legang, må veje tungere end de principielle holdninger, som
disse høringsparter giver udtryk for.
Et grundlæggende sprogligt niveau er nødvendigt for at
kunne følge undervisningen i grundskolen. Et utilstrækkeligt
eller manglende sprog kan derfor betyde et fagligt efterslæb,
som forfølger én resten af skoletiden. Andelen af mindre
gode læsere i 2. klasse er højere på folkeskoler med mere
end 30 pct. elever fra udsatte boligområder sammenlignet
med øvrige folkeskoler. Afprøvningerne skal ske i et trygt
miljø for eleven og gennemføres af pædagogiske medarbej-
dere og afvikles i en velkendt kontekst, som har lighed med
de øvrige dagligdags- og undervisningssituationer. Skolele-
deren skal sikre, at forældrene er velorienterede om prøver-
nes gennemførelse og formål. Den obligatoriske sprogprøve
skal sikre, at alle børn kan indgå i det sociale og faglige fæl-
lesskab i skolen, når de begynder i 1. klasse. For at sikre, at
sprogligt svage elever på 1.-9. klassetrin på de omfattede
skoler også får glæde af den sikkerhed, som en sprogprøve
giver for det faglige niveau mv., skal elever i 1.-9. klasse,
som modtager undervisning i dansk som andetsprog bestå
14
L 142 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
en obligatorisk sprogprøve, når skolelederen vurderer, at
eleven ikke længere har behov for undervisning i dansk som
andetsprog. Sprogstimuleringsforløbene skal tilrettelægges,
så der på kontinuerlig basis både er intensive forløb i og
uden for klasseværelset. Dermed fastholder man eleven som
en del af klassen. Udgangspunktet er, at der ikke sker en ud-
videlse i timetallet for eleverne, som omfattes af sprogstimu-
lering, og at tidspunkter for start og slut på skoledagen er de
samme. For så vidt angår elever, som må gå en klasse om,
vil det naturligvis påvirke elevens sociale liv, men her vur-
deres det, at hensynet til at løfte elevernes dansksproglige
kompetencer for at sikre det grundlæggende sprogligt ni-
veau, som er nødvendigt for at kunne følge undervisningen i
folkeskolen, må veje tungere.
Børne- og Undervisningsministeriet skal endvidere be-
mærke, at følgende fremgår af det nærværende lovforslags
almindelige bemærkninger:
”For så vidt angår reglerne om obligatoriske sprogprøver
vil Børne- og Undervisningsministeriet styrke vejledningen
ved at afholde virtuelle informationsmøder for forvaltning
og skoler, der er omfattet af obligatoriske sprogprøver. Der-
udover vil ministeriet tilbyde hver relevant skole et spar-
ringsmøde med en læringskonsulent. Endvidere foreslås
styrket formidling af viden og inspirationsmateriale på
emu.dk om gennemførelse og evaluering af obligatoriske
sprogprøver samt muligheden for at anvende sprogprøverne
som evalueringsredskaber.”
Frie Skolers Lærerforening
anfører for så vidt angår frie
skoler, at obligatoriske sprogprøver er en urimelig indgriben
i de frie skolers frihed. Det bemærkes i den forbindelse, at
det er i strid med dansk skoletradition at lovgive i forhold til,
hvilke elever, der kan rykke en klasse op på en fri skole, og
at de frie skoler til enhver tid selv må vurdere, hvilken un-
dervisning, der tjener elevens udvikling bedst.
Frie Skolers
Lærerforening
bemærker endvidere, at tilsynet med de frie
skoler også i de udsatte områder bør være tilstrækkeligt til at
kontrollere den enkelte frie skole.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker i tråd med
høringsnotat til det oprindelige lovforslag nr. L 60, jf. Fol-
ketingstidende [2018-19], 1. samling, at de frie grundskoler
er omfattet af reglerne om obligatoriske sprogprøver for at
sikre, at alle børn på skoler med mere end 30 procent elever
15
L 142 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
fra udsatte boligområder sikres det grundlæggende sprog-
ligt niveau, som er nødvendigt for at kunne følge undervis-
ningen i grundskolen, hvad enten deres forældre vælger at
benytte sig af den lokale folkeskole eller en fri grundskole.
For så vidt angår bemærkningerne om, at reglerne griber
ind i de frie skolers frihed, bemærkes, at det er korrekt, at
reglerne på dette ene punkt griber ind i de frie skolers sæd-
vanlige frihed, men at hensynet til at løfte elevernes dansk-
sproglige kompetencer for at sikre det grundlæggende
sproglige niveau, som er nødvendigt for at kunne følge un-
dervisningen i grundskolen, her må veje tungere.
Danmarks Almene Boliger
anfører, at når de målinger, en
udpegning som udsat boligområde baseres på, kan indeholde
tal, der er mere end to år gamle, så er virkeligheden, at et
boligområde kan have bevæget sig langt fra listerne og sta-
dig være omfattet af de obligatoriske sprogtests.
Danmarks
Almene Boliger
anfører endvidere, at tiltagene omkring de
udsatte boligområder har til formål at sikre en beboersam-
mensætning med flere såkaldte ressourcestærke familier, og
at et tiltag som obligatoriske sprogtests kan have den mod-
satte effekt og gøre det vanskeligere at tiltrække ressource-
stærke beboere.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at et udsat
boligområde er defineret i § 61 a, stk. 1, i lov om almene
boliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 1343 af 24. november
2023, som ikke berøres af nærværende lovforslag.
2.2.2. Styrket forældreansvar
Frie Skolers Lærerforening
og
KL
påpeger, at det fremgår
af evalueringen af lov om styrket forældreansvar, at der er
sket et fald i elevernes ulovlige fravær, men at faldet allerede
startede inden lovens ikrafttræden, hvorfor faldet ikke alene
kan tilskrives loven.
KL
bemærker, at det er vigtigt, at være
opmærksom på, at andre faktorer kan have bidraget til denne
udvikling, herunder den kommunale systematik og indsats.
Børnerådet
støtter ikke en videreførelse af reglerne om
standsning af børne- og ungeydelsen og opfordrer til, at der
kigges på de samlede regler for fravær, så de fremadrettet vil
tage en mere helhedsorienteret og forebyggende form, hvor
straf, disciplin og et individualiseret syn på fraværsproble-
matikker afløses af en forpligtigelse for skolerne til at ar-
bejde med tilhør, klassemiljøet og deltagelsesmuligheder i et
samarbejde med øvrige ressourcer omkring barnet, fx i regi
16
L 142 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
af barnets fritidsliv og/eller øvrige kommunale sociale ind-
satser.
KL
anbefaler en ændring af loven, hvor kravet om fratagelse
af børne- ungeydelse bortfalder, og at der i stedet lægges
vægt på støttende foranstaltninger og konstruktiv dialog
frem for økonomiske sanktioner.
Skolelederforeningen
anfører, at såfremt forældre skal
sanktioneres med træk i børnechecken, skal socialforvaltnin-
gen tage beslutningen ud fra en helhedsvurdering af forhold
omkring barnet og familien og ikke alene på baggrund af
skolens fraværsregistrering.
Danmarks Lærerforening
anfører, at reglerne om styrket
forældre ansvar kommer til at være mod hensigten og undrer
sig over, at resultaterne fra VIVE’s evaluering ikke tages til
efterretning i lovforslaget.
Danmarks Lærerforening
anfø-
rer endvidere, at loven ikke tager højde for, hvad der ligger
til grund for fraværet, og at ansvaret for elevens fravær en-
tydigt lægges hos forældrene og ikke også hos skoleledelsen
og forvaltning.
Danmarks Lærerforening
fremhæver der-
for, at muligheden for fratagelse af børneungeydelsen på
grund af fravær helt bør fjernes.
Red Barnet
finder det kritisabelt, at der ikke med den fore-
slåede lovgivning kommer et opgør med argumentationen
om, at standsning af børnechecken kan få flere børn i skole
og bemærker, at en række børneorganisationer og eksperter
har peget på, at et højt fravær hos skolebørn som oftest skyl-
des andre faktorer end manglende forældreansvar.
Red Bar-
net
opfordrer til, at for højt skolefravær ikke straffes ved
standsning af børnechecken, men at andre og mere valide
værktøjer tages i brug for at sikre, at der ses og handles på
de underliggende årsager til børns skolefravær for derved at
sikre både børnenes trivsel og lavere skolefravær.
BUPL
an-
fører, at skolefravær har mange og ofte komplekse årsager,
som har rod i familien, og at straffe forældrene økonomisk
er derfor kun at forværre familiens forudsætninger for at
kunne hjælpe barnet tilbage i skole.
BUPL
anfører endvi-
dere, at der frem for straf er behov for pædagogiske indsatser
ude på skolerne og i familien, som tager hånd om både bar-
nets og evt. familiens udfordringer.
UNICEF Danmark
fin-
der det tvivlsomt på baggrund af det foreliggende videns-
grundlag at konkludere, at sanktionerne eller truslen om
sanktioner vil være afgørende for at mindske omfanget af det
ulovlige fravær og anfører, at årsagen til højt skolefravær
17
L 142 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
kan have mange årsager.
UNICEF Danmark
finder det sær-
ligt vigtigt, at ordningen med standsning af børnecheck, den
tilhørende evaluering forud for ophævelse af revisionsbe-
stemmelsen samt den fremadrettede indsats især bør ind-
drage hensynet til række rettigheder og principper i FN’s
Børnekonvention.
Flere høringsparter henviser til lovforslagets almindelige be-
mærkninger, hvoraf det fremgår, at elever med højt ulovligt
fravær generelt befinder sig i en udsat position og har kom-
plekse udfordringer. Det gør sig gældende for
Frie Skolers
Lærerforening, Friskolerne, Red Barnet
og
UNICEF
Danmark. Red Barnet
anfører, at komplekse udfordringer
og udsathed ikke kan afhjælpes ved at straffe forældrene
økonomisk, samt at reglerne om styrket forældreansvar sær-
ligt går ud over familier i socialt udsatte positioner.
Skolele-
derforeningen
finder det problematisk at loven særligt ram-
mer de svageste familier med børn i komplekse udfordringer
og i en udsat position, da det ofte er dem der har højt ulovligt
fravær.
Skole og Forældre
anfører, at der er en overhæn-
gende risiko for, at fratagelse af børneydelsen bidrager til at
marginalisere familier og børn, der i forvejen er i en vanske-
lig situation.
UNICEF Danmark
udtrykker bekymring for
den negative effekt, ordningen har på børn, der har kom-
plekse udfordringer og befinder sig i udsatte positioner.
Bør-
nerådet
finder det problematisk, at reglernes formål isoleret
er at nedbringe ulovligt fravær ved at straffe familier økono-
misk og anfører, at regler vedrørende skolefravær i stedet
bør have som hovedformål at bidrage til trivsel og deltagel-
sesmuligheder i skolens fællesskab.
Danske Handicapor-
ganisationer
anfører, at det strider mod god og ordentlig be-
handling, når landets skoler skal bruge straf eller trussel om
samme, som en måde at få børn i skole på, og at skole og
kommune i stedet skal se nærmere på familiens samlede si-
tuation og analysere sig frem til, hvorfor barnet ikke kommer
i skole.
Danske Handicaporganisationer
udtrykker desu-
den bekymring for, at børn og unge, samt deres familier, bli-
ver endnu mere marginaliserede – og at det dermed bliver
sværere at komme tilbage i skole, når børne- og ungeydelsen
fjernes.
Flere høringsparter er kritiske over, at reglerne om styrket
forældreansvar kan skade samarbejde mellem skole og for-
ældrene.
UNICEF Danmark
anfører f.eks., at ordningen
har været udsat for megen kritik, og at det bl.a. er blevet
fremhævet, at muligheden for fratagelsen af børne- og unge-
ydelsen grundet fravær virker mod hensigten, i og med det
18
L 142 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
kan forsage betydelige brud i den altafgørende tillid mellem
forældre og skole.
Frie Skolers Lærerforening
stiller sig
kritiske over for værktøjet og mener, at det er direkte skade-
ligt for det gode og konstruktive skole/hjem-samarbejde.
KL
anfører, at loven kan underminere relationen og tilliden mel-
lem familierne og eleverne og medarbejdere, skole samt for-
valtning.
Børnerådet
anfører, at det er alvorligt, at reglerne
har negative afledte konsekvenser for skole-hjem-samarbej-
det og evt. samarbejde på tværs af skole- og socialforvalt-
ning.
Skolelederforeningen
bemærker, at skolen skal sam-
arbejde med forældrene, og ikke indirekte være med til at
straffe dem via fraværsregistrering, da det vil ødelægge re-
lationen og dermed samarbejdet.
BUPL
anfører, at der er ri-
siko for, at forældrene kommer til at opfatte pædagoger og
lærere som myndighedspersoner frem for tillidsfulde samar-
bejdspartnere, og det ødelægger det vigtige samarbejde med
forældrene, som netop er en forudsætning for at komme fra-
været til livs.
En række høringsparter har bemærkninger vedrørende im-
plementering af reglerne om styrket forældreansvar i kom-
munerne.
UNICEF Danmark
udtrykker bekymring for, at
ordningen implementeres forskelligt fra kommune til kom-
mune, hvilket øger vilkårligheden, og dermed svækker rets-
sikkerheden omkring ordningen.
UNICEF Danmark
anbe-
faler med udgangspunkt i børns rettigheder og principperne
i FN´s Børnekonvention, at centrum for diskussionen og ind-
satsen om skolefravær tager udgangspunkt i hensynet til bar-
net eller den unges trivsel, betryggende årsagsforklaring,
hjælp og forebyggelse i samarbejde med barnet/den unge og
familierne, med særligt fokus på børn i udsatte positioner, at
skolerne forpligtes til at udarbejde lokale fraværspolitikker
samt at børn og unge i højest mulig grad inddrages i egne
sager om skolefravær.
Red Barnet
anfører, at det er lykke-
des en del kommuner at mindske ulovligt fravær stort set
uden, at den eksisterende lovgivning har været brugt.
Danmarks Almene Boliger
udtrykker bekymring for, at
brug af bestemmelsen kan få store konsekvenser for økono-
misk trængte familier.
Danmarks Almene Boliger
anfører,
at det ud fra evalueringen ser ud til, at der er et væsentligt
administrativt merarbejde med et usikkert resultat, og at det
derfor kan overvejes, at man som led i afbureaukratisering
flytter midler fra merarbejdet til opsøgende indsatser, der
skal have til formål at sikre udsatte børn en bedre og stabil
skolegang. Det anføres i forlængelse heraf, at hvis regerin-
19
L 142 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
gen ikke er indstillet på at fjerne reglerne, så bør revisions-
bestemmelsen ændres frem for at afskaffes, så VIVE’s an-
befaling om at følge udviklingen kan blive realiseret.
NOISE
anbefaler, at reglerne om styrket forældreansvar af-
skaffes, og at der i stedet ses på, hvordan der kan gives mere
kapacitet til skolerne i forhold til at forebygge og håndtere
fravær. Dertil peger
NOISE
på en række konstitutive og ne-
gative effekter ved loven, heriblandt at loven har et ensidigt
fokus på ulovligt fravær, at loven individualiserer årsagerne
til problemet, at loven indeholder rettighedsskred, at loven
ikke virker efter hensigten og rammer socialt skævt, at loven
svigter børnene og deres forældre, at loven mistænkeliggør
forældre og vanskeliggør et tillidsfuldt skolehjemsamar-
bejde, samt at loven sætter professionelle under krydspres
mellem sanktion, relation og motivation.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at regerin-
gen har besluttet, at revisionsbestemmelsen i lov nr. 278 af
26. marts 2019 skal ophæves, således reglerne om styrket
forældreansvar gennem mulighed for standsning af børne-
check m.v. videreføres i uændret form.
Børne- og Undervisningsministeriet noterer sig høringspar-
ternes kritik over for lovforslaget vedrørende reglerne om
styrket forældreansvar og bemærker i tråd med høringsnotat
til det oprindelige lovforslag nr. L 60, jf. Folketingstidende
[2018-19], 1. samling, at vurderingen fortsat er, at hensynet
til at løfte elever i udsatte boligområders dansksproglige
kompetencer for at sikre, at de kan få glæde af undervisnin-
gen i skolen og i øvrigt sikre alle børn en god skolegang, må
veje tungere end de principielle holdninger, som disse hø-
ringsparter giver udtryk for.
Det er en væsentlig del af forældreansvaret at sikre, at bør-
nene går i skole og deltager i undervisningen. Langt de fleste
forældre tager deres ansvar på sig. Men der er også foræl-
dre, som ikke tager ansvaret på sig og overlader barnet til
sig selv. Det kan skade barnet. Og det kan have konsekven-
ser for skolerne, som kan have svært ved at løfte opgaven,
både i forhold til de elever, der har højt fravær, og i forhold
til den resterende del af klassen. Det følger af folkeskolelo-
vens § 35, at forældremyndighedens indehaver eller den, der
faktisk sørger for barnet, skal medvirke til, at barnet opfyl-
der undervisningspligten, og må ikke lægge hindringer i ve-
jen herfor. Børne- og ungeydelsen er en ydelse, som knytter
sig til det at have børn, og derfor er det naturligt at inddrage
20
L 142 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
den i overvejelser om at motivere forældremyndighedsinde-
havere til at løfte deres forældreansvar i forhold til deres
børns skolegang. Formålet med reglerne om styrket foræl-
dreansvar er, at der bliver sat så tidligt ind som muligt på
skolerne for at nedbringe elevernes fravær og håndtere de
bagvedliggende årsager. Samtidig møder forældrene en
konsekvens, såfremt de ikke sikrer, at deres barn deltager i
undervisningen. Deltagelsen i undervisningen er netop en
helt nødvendig forudsætning for at kunne opnå viden og
kundskaber, ligesom det styrker elevens tilhørsforhold til det
sociale fællesskab, som klassen udgør. Desuden skal kom-
munen altid i de tilfælde, hvor kommunen modtager en un-
derretning efter § 133, stk. 2, i Barnets lov, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 83 af 25. januar 2024 (tidligere § 153, stk. 2 i lov
om social service), vurdere, om underretningen giver anled-
ning til, at der, sideløbende med afgørelsen efter § 134 i Bar-
nets lov (tidligere § 155 c i lov om social service), er et behov
for særlig støtte hos barnet eller den unge. Ulovligt skole-
fravær er bekymrende adfærd og kan være udtryk for, at bar-
net eller den unge har behov for særlig støtte. Kommunen
skal derfor vurdere underretningerne med henblik på at af-
klare, om barnet eller den unge har behov for særlig støtte,
jf. §§ 134 og 137 i Barnets lov (tidligere §§ 155 og 155 a i
lov om social service).
Børne- og Undervisningsministeriet skal endvidere be-
mærke, at følgende fremgår af det nærværende lovforslags
almindelige bemærkninger:
”For så vidt angår reglerne om styrket forældreansvar vil
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet forventeligt iværk-
sætte en øget oplysnings- og vejledningsindsats med henblik
på at sikre kendskab til og implementering af reglerne. Ek-
sempelvis afholdes et informationsmøde med relevante aktø-
rer, og der udarbejdes en vejledningspakke om forebyggelse
af skolefravær. Denne vejledningspakke gøres tilgængelig
for alle kommuner på emu.dk.”
For så vidt angår UNICEF Danmarks bemærkning vedrø-
rende inddragelsen af hensynet til en række rettigheder og
principper i FN’s Børnekonvention, skal Børne- og Under-
visningsministeriet bemærke, at der i forbindelse med afgø-
relse om standsning af børnecheck indgår de nævnte hensyn.
Danske Handicaporganisationer
henviser til en principaf-
gørelse fra Ankestyrelsen vedrørende undskyldelige om-
21
L 142 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
stændigheder, som kan gøre, at forældre ikke skal have fjer-
net deres børne- og ungeydelse, hvor Ankestyrelsen lagde
vægt på, at et handicap hos barnet eller den unge vil være en
undskyldelig omstændighed.
Danske Handicaporganisati-
oner
anfører, at der fortsat kan være grupper af de børn og
unge, som i dag mistrives og derfor har massivt fravær i sko-
len, som har et handicap, og at det kræver en solid helheds-
orienteret indsats fra skole, forældre og kommunen, når
disse børn skal tilbage i skole – og en fratagelse af børne- og
ungeydelsen i den sammenhæng hverken fordrer et godt
samarbejde eller ansporer til den rette hjælp for barnet, den
unge eller familien. Det anbefales i forlængelse heraf, at det
tydeliggøres i loven, at funktionsniveauet hos den gruppe af
børn og unge, er en undskyldelig omstændighed, som gør, at
børne- og ungeydelsen ikke skal fratages forældrene.
Dan-
ske Handicaporganisationer
anfører endvidere, at en for-
ældres handicap i dag ikke er en undskyldelig omstændig-
hed, eller at det i hvert fald er uklart. På den baggrund anbe-
faler
Danske Handicaporganisationer,
at det også skrives
ind i loven, at handicap hos forældre kan være en undskyl-
dende omstændighed.
Børne- og Undervisningsministeriet skal bemærke, at det
følger af § 1, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1063 af 24. oktober
2019 om elevers fravær fra undervisningen i folkeskolen, at
en elevs udeblivelse fra undervisningen i folkeskolen regi-
streres som ulovligt fravær, medmindre der er tale om fra-
vær på grund af sygdom, funktionsnedsættelse eller lig-
nende. Det følger endvidere af bekendtgørelsens § 2, at fra-
vær på grund af sygdom, funktionsnedsættelse eller lignende
foreligger, når en elev på grund af smittefare eller af hensyn
til elevens sundhed eller velfærd ikke kan møde frem til un-
dervisningen.
For så vidt angår bemærkningen om hvorvidt handicap hos
forældre kan være en undskyldende omstændighed, skal mi-
nisteriet bemærke, at det er korrekt, at det ikke fremgår af
loven. Det er ministeriets vurdering, at det efter konkrete
omstændigheder vil kunne indgå i afklaringen af, om der er
tale om undskyldelige omstændigheder for ulovligt skolefra-
vær, inden kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om
standsning af børne- og ungeydelsen, at fraværet har sam-
menhæng med, at forældrene har et handicap.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
22
L 142 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Høringssvarene har ikke givet anledning til væsentlige æn-
dringer i lovforslaget. Der er alene foretaget enkelte ændrin-
ger af sproglig, redaktionel og lovteknisk karakter i lov-
forslaget, herunder angivet begrundelse for den korte hø-
ringsfrist.
23