Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 137 Bilag 1
Offentligt
2840794_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til lov om ændring af lov om arbejds-
miljø (Indførelse af autorisationsordning for
nedrivning af asbestholdigt materiale, offent-
liggørelse af udenlandske virksomheders ar-
bejdsmiljø og offentliggørelse af data om ar-
bejdsulykker)
28. februar 2024
J.nr. 20235001167
2023-4538
KEMI
JFHA
Baggrund
Lovforslaget udmønter dele af den politiske aftale fra 30. marts 2023 om en frem-
tidssikret arbejdsmiljøindsats og indsats mod social dumping mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Danmarks-
demokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radi-
kale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige.
Aftalepartierne aftalte bl.a. at iværksætte en autorisationsordning for asbestarbejde.
Med lovforslaget foreslås det at indføre krav om, at nedrivning af asbestholdigt
materiale kun må udføres af virksomheder, der er autoriseret hertil, og at tilveje-
bringe hjemmelsgrundlaget for en autorisationsordning.
Aftalepartierne aftalte også, at der skal være gennemsigtighed om virksomhedernes
arbejdsmiljø. Med lovforslaget foreslås det, at den kommende visningsordning,
hvori der vil blive offentliggjort oplysninger om virksomheders arbejdsmiljø, ud-
bygges til også at omfatte data om Arbejdstilsynets tilsyn og afgørelser på uden-
landske virksomheder.
Herudover indeholder lovforslaget et forslag om, at Arbejdstilsynet kan offentlig-
gøre oplysninger om alvorlige arbejdsulykker, herunder arbejdsulykker med døden
til følge.
Formål
Baggrunden for en autorisationsordning for asbestarbejde er i den politiske aftale
en ambition om, at færre skal udsættes for asbest.
Formålet med visningsordningen er at skabe større transparens om virksomheders
arbejdsmiljø samt at understøtte arbejdsmiljøindsatsen.
Desuden er formålet med at offentliggøre oplysninger om alvorlige arbejdsulykker,
herunder arbejdsulykker med døden til følge, at forebygge lignende alvorlige ar-
bejdsulykker.
L 137 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Den primære målgruppe
I forhold til forslaget om en autorisationsordning er den primære målgruppe de
virksomheder, der udfører nedrivning af asbestholdigt materiale, dvs. virksomheder
inden for bygge- og anlægsbranchen.
For så vidt angår forslaget om, at den kommende visningsordning skal omfatte op-
lysninger om arbejdsmiljøet på udenlandske virksomheder, er den primære mål-
gruppe Arbejdstilsynet, da Arbejdstilsynet er ansvarlig for at udbygge visningsord-
ningen til også at omfatte udenlandske virksomheder.
I forhold til at offentliggøre oplysninger om alvorlige arbejdsulykker er den pri-
mære målgruppe Arbejdstilsynet, som skal offentliggøre oplysninger om alvorlige
arbejdsulykker, herunder arbejdsulykker med døden til følge.
De sekundære målgrupper
En sekundær målgruppe for en autorisationsordning vil være de ansatte på virk-
somheder, der udfører nedrivning af asbestholdigt materiale, idet baggrunden for
ordningen er et bedre arbejdsmiljø. En anden sekundær målgruppe vil være private,
som med lovforslaget ikke længere selv vil kunne udføre nedrivning af asbesthol-
digt materiale, medmindre der er tale om nedrivning undtaget autorisationskravet.
I forhold til forslaget om, at den kommende visningsordning skal omfatte oplysnin-
ger om arbejdsmiljøet på udenlandske virksomheder, er den sekundære målgruppe
offentligheden, som vil få indsigt i arbejdsmiljøet på virksomhederne, samt de
udenlandske virksomheder, der med den nye visningsordning vil opleve, at der
også offentliggøres oplysninger om Arbejdstilsynets tilsyn og afgørelser på deres
virksomheder.
I forhold til at offentliggøre oplysninger om alvorlige arbejdsulykker er den sekun-
dære målgruppe de øvrige aktører i arbejdsmiljøindsatsen samt arbejdsgiverne, som
primært skal modtage oplysningerne, og som på baggrund af oplysningerne skal fo-
rebygge, at lignende ulykker sker.
Samlet vurdering
Da der i højere grad er mænd end kvinder ansat inden for bygge- og anlægsbran-
chen, vil en autorisationsordning for nedrivning af asbestholdig materiale berøre
flere mænd end kvinder. Autorisationsordningen vil imidlertid ikke medføre for-
skelle i kvinders og mænds muligheder, adfærd eller vilkår på arbejdsmarkedet.
For så vidt angår den del af lovforslaget, der vedrører udbygning af den kommende
visningsordning til også at omfatte oplysninger om arbejdsmiljøet på udenlandske
virksomheder, vurderes lovforslaget at være kønsneutralt. Det skyldes, at der med
ordningen alene vil blive udstillet data om virksomheder, ej om de ansatte.
Forslaget om, at Arbejdstilsynet kan offentliggøre oplysninger om alvorlige ar-
bejdsulykker, herunder arbejdsulykker med døden til følge, vurderes at være køns-
neutralt. Der vil i de enkelte tilfælde alene være fokus på brancher, den indtrufne
2
L 137 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsbrev, høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
ulykke og de faktorer, som har ført til ulykken. Det vil ikke fremgå af oplysnin-
gerne, hvilket køn den tilskadekomne/afdøde har, ligesom forebyggelsesøjemedet
ikke har fokus på et bestemt køn.
3