Grønlandsudvalget 2023-24
L 13 Bilag 1
Offentligt
2759782_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. september 2023
Nordatlantkontoret
Frederik Fog Samuelsen
2022-490-0337
2693828
KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejelov for
Grønland
(National Enhed for Særlig Kriminalitets kompetence for Grønland m.v.)
I. Høringen
Et udkast til forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
(National Enhed for Særlig Kriminalitets kompetence for Grønland m.v.)
har i perioden fra den 9. januar 2023 til den 6. februar 2023 være sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesty International, Avannaata
Kommunia, Dansk IT, Danske Advokater, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Den Uafhængige Politiklagemyndighed, Det
Kriminalpræventive
Råd,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige,
Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af Offentlige Anklagere i
Grønland, Foreningen af Statsadvokater, Forsvarerforeningen i Grønland,
Finans Danmark, Fængselsforbundet, Grønlands Landsret, Grønlands
Politiforening, Grønlands Råd for Menneskerettigheder, Grønlandske
Advokater, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, Kommune Kujalleq,
Kommune
Qeqertalik,
Kommuneqarfik
Sermersooq,
Kredsdommerforeningen, Kriminalforsorgsforeningen, Kriminalpolitisk
Forening
(KRIM),
Landsforeningen
af
Forsvarsadvokater,
Landsforsvareren i Grønland, Nunatsinni Advokatit, PiSiu (Det
Grønlandske Kriminalpræventive Råd), Politiforbundet i Danmark,
Politiklagenævnet i Grønland, Qeqqata Kommunia, Retspolitisk Forening,
Side 1/3
L 13 - 2023-24 - Bilag 1: GRU L 13 - Høringsoversigt og høringssvar
Retten i Grønland, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Digital Sikkerhed,
Vestre Landsret og Østre Landsret.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra: Datatilsynet, Den
Uafhængige Politiklagemyndighed, Finans Danmark, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Fængselsforbundet, Grønlands Landsret, Kommune
Kujalleq, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Vestre Landsret og Østre Landsret.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
II. Høringssvarene
1. Generelt
Østre Landsret og Vestre Landsret
ønsker ikke at udtale sig om udkastet
Grønlands
Landsret,
Datatilsynet,
Den
Uafhængige
Politianklagemyndighed, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Fængselsforbundet, Kommune Kujalleq, Rigspolitiet og Rigsadvokaten
har ikke nogen bemærkninger til udkastet.
Datatilsynet
bemærker, at tilsynet kan henvise til de bemærkninger, tilsynet
fremsatte i forbindelse med Justitsministeriets udarbejdelse af forslag til lov
nr. 2601 af 28. december 2021 om ændring af straffeloven, retsplejeloven,
hvidvaskloven og forskellige andre love (Implementering af initiativer i
aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, herunder
etablering af National Enhed for Særlig Kriminalitet).
Justitsministeriet bemærker, at det fremgår af den kommenterede
høringsoversigt til det danske lovforslag, at Datatilsynet afgav en række
bemærkninger til høringsudkastets pkt. 3 om forholdet til
databeskyttelseslovgivningen. Justitsministeriet tog i den forbindelse højde
for bemærkningerne, der alene var af præciserende karakter. Der er
ligeledes taget højde herfor i nærværende lovforslag.
Finans Danmark
anfører, at de er positive over for, at National Enhed for
Særlig Kriminalitet får kompetence i Grønland.
Side 2/3
L 13 - 2023-24 - Bilag 1: GRU L 13 - Høringsoversigt og høringssvar
Justitsministeriet har på baggrund af høringssvarene ikke fundet anledning
til at foretage ændringer i lovforslaget.
III. Lovforslaget
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været sendt i høring, bemærker
Justitsministeriet, at lovforslagets tidligere § 1, nr. 1, om forslag til
indsættelse af et stk. 3 i § 61 e i retsplejelov for Grønland, ikke længere er
en del af lovforslaget.
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været sendt i offentlig høring,
bemærker Justitsministeriet herudover, at de foreslåede i ændringer i
lovforslagets tidligere § 2 af lov om forebyggende foranstaltninger mod
hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) af lovtekniske
grunde i stedet ændres ved kongelig anordning.
Justitsministeriet bemærker endvidere, at der er herudover er foretaget
ændringer af sproglig og lovteknisk karakter.
Side 3/3