Retsudvalget 2023-24
L 12 Bilag 5
Offentligt
2789480_0001.png
Til lovforslag nr.
L 12
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 23. november 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Afskæring af voldtægtsdømte personers mulighed for at afsone med fodlænke)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, DD, LA, KF, SIU, IA
og SP) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (EL, RV og ALT) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin havde ved betænk-
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget mener,
at voldtægt er en grov krænkelse af den enkelte persons
integritet og seksuelle selvbestemmelsesret, og med en vold-
tægt følger ofte langvarige negative konsekvenser for både
voldtægtsoffer og pårørende. Derfor bør både straf og afso-
ningsform for voldtægtsdømte til enhver tid afspejle den
meget alvorlige forbrydelse, som voldtægt er.
Samtykkeloven betyder, at langt flere i dag anmelder
voldtægt, langt flere bliver sigtet, og voldtægtssager bliver
i det hele taget taget langt mere seriøst af det juridiske
system.
Lovforslaget skal afskære personer, der dømmes for
voldtægt, fra at afsone straffen med fodlænke. I SF anerken-
der vi lovforslagets helt centrale formål om at skabe øget
tryghed for ofre for voldtægtsforbrydelser, men SF bemær-
ker også, at lovforslaget går imod de senere års tendens
henimod øget brug af alternativer til fængselsstraf.
SF bemærker, at fodlænkeordningen er kendt som et godt
alternativ til fængselsstraf, og at den sikrer den dømte bedre
tilknytning til arbejdsmarkedet og uddannelsessystemet un-
der afsoning og således mindsker risikoen for, at den dømte
havner i ny kriminalitet. Brugen af fodlænke bør derfor
generelt øges.
Det bemærkes i øvrigt af Danske Advokater i deres hø-
ringssvar til lovforslaget, at mange voldtægtsdømte første-
gangsovertrædere er helt unge mennesker, hvorfor der er en
resocialiseringsudfordring, som man bør forholde sig til i
det videre politiske arbejde. Dette synes dog ikke reflekteret
i lovforslaget, hvilket er ærgerligt.
Muligheden for at afskære brugen af fodlænke findes
imidlertid allerede med de eksisterende regler på områ-
det. Lovforslagets nødvendighed kan derfor betvivles, idet
fodlænke allerede i dag kan undlades hvis hensynet til rets-
håndhævelsen kræver det, eller hvis den dømtes forhold i
øvrigt ikke er hensigtsmæssige, herunder f.eks. også ved
mistanke om, at den dømte ikke vil overholde de vilkår, der
knytter sig til afsoning med fodlænke i hjemmet.
SF beklager, at det ikke fremgår af lovforslaget, hvad de
hidtidige erfaringer har været med anvendelse af fodlænke
over for voldtægtsdømte. Det havde været relevant at kende
problemerne og baggrunden for lovforslaget.
Det fremgår til gengæld, at lovforslaget forventes at øge
belægget i Kriminalforsorgen med cirka to fængsels- og
arrestpladser og cirka ti udslusningspladser. Det er i sig selv
ikke så meget, men i en tid, hvor Kriminalforsorgen er under
pres, udgør ethvert ekstrapres et problem.
SF har foreslået en forsøgsordning med straksfodlænke,
der muliggør, at dømte i visse sagstyper starter afsoning
med fodlænke umiddelbart efter dom og fodlænkestraffen
indregnes i den samlede afsoning.
AX029285
L 12 - 2023-24 - Bilag 5: Betænkning afgivet af Retsudvalget d. 23/11-23
2789480_0002.png
2
Samtidig har SF noteret sig, at justitsministeren er åben
over for at se på, om fodlænke kan være relevant som
surrogat for varetægtsfængsling i specifikke tilfælde, hvis
formålet med varetægtsfængslingen ikke forspildes.
SF mener, at disse initiativer bør gennemføres for at lette
presset på Kriminalforsorgen, når der tages initiativer, som
går den anden vej og mindsker brugen af fodlænke. Begge
forslag kan frigøre et meget stort antal pladser i Kriminal-
forsorgen, jf. bl.a. justitsministerens tidligere svar til udval-
get, jf. REU alm. del – svar på spørgsmål 692 og 693 (folke-
tingsåret 2022-23, 2. samling).
SF noterer sig, at det fremgår af aftalen om bandepakken,
at regeringen vil se nærmere på brug af straksfodlænke
(Aftale om bandepakke IV af 8. november 2023). På den
baggrund kan SF støtte forslaget.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget mener,
at det har været fuldstændig disproportionalt i forhold til
forbrydelsens grovhed, at voldtægtsdømte har haft mulighed
for at afsone deres domme eller dele af dem med fodlænke i
eget hjem.
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at voldtægt er en
frygtelig forbrydelse, der ofte påvirker ofrene både fysisk og
psykisk. Ofre for voldtægt oplever ofte traumer, der forføl-
ger dem resten af livet, og det er derfor afgørende, at både
gerningsmændene og ofrene forstår, at vi som samfund tager
denne forbrydelse meget alvorligt.
Dette lovforslag har til formål at tage større hensyn til
offeret end gerningsmanden. Det kan DD bakke op om, da
partiet går ind for en hårdere kurs over for kriminelle og
en strammere retspolitik. I forlængelse heraf vil DD gerne
understrege, at der generelt i dag gives alt for korte straffe
til kriminelle, der har begået alvorlig kriminalitet, såsom
grov vold, voldtægt og andet, hvor ganske almindelige men-
nesker bliver ofre. Derfor ser DD frem til forhandlingerne
om regeringens bebudede strafreform, så vi i Danmark kan
straffe personfarlig kriminalitet endnu hårdere, end vi gør i
dag.
Desuden noterer DD sig de ændringsforslag, der er stil-
let af DF, som udvider det foreslåede anvendelsesområde
for afskæring af fodlænkeafsoning, så lovforslaget omfatter
en række nærmere angivne straffelovsovertrædelser. Da de
økonomiske konsekvenser af de foreslåede ændringsforslag
for kriminalforsorgen ikke er blevet vurderet, kan DD ikke
støtte ændringsforslagene, men DD støtter lovforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF):
Til § 1
1)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 48, stk. 4,
ændres »straffe-
lovens § 216 eller § 225, jf. § 216« til: »straffelovens kapitel
12 eller 13, § 123, § 136, stk. 2 eller 3, § 216, § 225, jf. §
216, § 226, § 227, § 232, § 235, § 237, § 244, stk. 2, § 244,
jf. § 247, § 245, § 246, § 260 eller § 288, eller indsatte, der
er ifaldet straf efter straffelovens §§ 81 a-81 c«.
[Udvidelse af bestemmelsens anvendelsesområde]
2)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 50 a, stk. 5,
ændres
»straffelovens § 216 eller § 225, jf. § 216« til: »straffelovens
kapitel 12 eller 13, § 123, § 136, stk. 2 eller 3, § 216, § 225,
jf. § 216, § 226, § 227, § 232, § 235, § 237, § 244, stk. 2, §
244, jf. § 247, § 245, § 246, § 260 eller § 288, eller indsatte,
der er ifaldet straf efter straffelovens §§ 81 a-81 c«.
[Udvidelse af bestemmelsens anvendelsesområde]
3)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 78 a, stk. 3,
ændres
»straffelovens § 216 eller § 225, jf. § 216« til: »straffelovens
kapitel 12 eller 13, § 123, § 136, stk. 2 eller 3, § 216, § 225,
jf. § 216, § 226, § 227, § 232, § 235, § 237, § 244, stk. 2, §
244, jf. § 247, § 245, § 246, § 260 eller § 288, eller personer,
der er ifaldet straf efter straffelovens §§ 81 a-81 c«.
[Udvidelse af bestemmelsens anvendelsesområde]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Hensigten med ændringsforslagene er at udvide person-
kredsen, således at personer dømt for røveri, ulovlig tvang,
simpel vold i gentagelsestilfælde, grov vold, knivstik, vidne-
trusler, terrorbilligelse, blufærdighedskrænkelse, børnepor-
no, overtrædelse af straffelovens kapitel 12 og 13, strafskær-
pelse efter straffelovens §§ 81 a-81 c, herunder ved forsøg
og medvirken efter straffelovens §§ 21 og 23, tillige udeluk-
kes fra at afsone med fodlænke eller være udstationeret til
afsoning i eget hjem.
Det foreslås dermed, at det foreslåede anvendelsesområ-
de for afskæring af fodlænkeafsoning, udvides til at omfat-
te en række nærmere angivne straffelovsovertrædelser. Den
foreslåede ændring vil indebære, at personer, der er dømt
for overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13, § 123,
§ 136, stk. 2 eller 3, § 216, § 225, jf. § 216, § 226, § 227,
§ 232, § 235, § 237, § 244, stk. 2, § 244, jf. § 247, § 245,
§ 246, § 260 eller § 288, eller personer, der er ifaldet straf
efter straffelovens § 81 a-§ 81 c, ikke længere vil kunne
afsone med fodlænke på bopælen. Dette gælder ligeledes for
personer, der er dømt for forsøg og medvirken til de nævnte
straffelovsovertrædelser.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2023 og var til
1. behandling den 26. oktober 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
L 12 - 2023-24 - Bilag 5: Betænkning afgivet af Retsudvalget d. 23/11-23
2789480_0003.png
3
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 28. juni 2023
dette udkast til udvalget, jf. REU alm del. – bilag 231,
folketingsåret 2022-23, 2. samling. Den 4. oktober 2023
sendte justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 7 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Fie Hækkerup (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn (S) Rasmus Stoklund (S)
Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V) Ken Kristensen (V) Jan E. Jørgensen (V) Tobias Grotkjær Elmstrøm (M)
Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg (SP)
Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA)
fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA) Mai Mercado (KF)
nfmd.
Niels Flemming Hansen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Peter Kofod (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Nikoline Erbs Hillers-Bendtsen (ALT)
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Moderaterne (M)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
15
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
5
3
1
1
1
1
3