Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 117 Bilag 10
Offentligt
2. Udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Klima-, energi- og forsyningsministeren har over for udvalget oplyst følgende:
»Forslag til lov om rørført transport af CO
2
blev 1. behandlet den 13. marts 2024. I forbindelse med 1.
behandlingen af lovforslaget og et sideløbende arbejde med bekendtgørelse om rørledningsanlæg til transport
af CO
2
, som udmøntes med hjemmel i lovforslagets § 10, stk. 4, er der fundet anledning til at foretage en
række præciseringer i de specielle bemærkninger til lovforslagets a) § 10, stk. 1, 1. pkt., der vedrører
Forsyningstilsynets tilsyn med, at priser og betingelser for tredjepartsadgang er rimelige, og b) § 10, stk. 4,
der vedrører ministerens bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om tredjepartsadgang og
Forsyningstilsynets beføjelser.
a) § 10, stk. 1, 1. pkt.
Af de specielle bemærkninger til § 10, stk. 1, 1. pkt. fremgår det, at Forbruger- og Konkurrencestyrelsen
opretholder kompetencen til at forholde sig til eventuelle tilfælde af misbrug af dominerende stilling på
markedet eller indgåelse af konkurrencebegrænsende aftaler.
Forsyningstilsynet har imidlertid samme beføjelse efter lovforslagets § 10, stk. 3, og det vurderes
uhensigtsmæssigt, at såvel Forsyningstilsynet og Forbruger- og Konkurrencestyrelsen vil være kompetente
til at træffe afgørelse om markedsmisbrug, da dette vil skabe uklarhed hos potentielle brugere om, hvornår
man vil skulle rette en klage til Forsyningstilsynet eller Forbruger- og Konkurrencestyrelsen. Det vil således
være mest hensigtsmæssigt, at lade én myndighed håndtere disse forhold vedrørende tredjepartsadgangen.
Da Forsyningstilsynet ved politisk mandat er tillagt en rolle i lovforslaget, forekommer det derfor mest
hensigtsmæssigt, at det præciseres, at det er Forsyningstilsynet, der skal forholde sig til eventuelle tilfælde af
misbrug af dominerende stilling på markedet eller indgåelse af konkurrencebegrænsende aftaler.
b) § 10, stk. 4
Følgende fremgår af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 10, stk. 4: »
[…] Bekendtgørelsen
forventes at ville indeholde regler om overordnede principper for tredjepartsadgangen, anmodning og
forhandling om tredjepartsadgang, herunder metoder og principper for fastlæggelse af priser og betingelser,
tvistløsning, sagsoplysning mv.«
Da endelige priser og betingelser vil følge forhandlinger om tredjepartsadgangen mellem rettighedshaver og
potentielle brugere, jf. også det foreslåede ændringsforslag nr. 4 til lovforslagets § 9, stk. 2, vil den
bekendtgørelse, der skal udmønte lovforslagets § 10, stk. 4, ikke indeholde regler om metoder og principper
for fastlæggelse af priser og betingelser. På denne baggrund ændres de specielle bemærkninger til
lovforslagets § 10, stk. 4, således, at sætningen om metoder og principper for fastlæggelse af priser og
betingelser udgår.
Ændringen indebærer, at ministeren fastsætter nærmere regler om tredjepartsadgang til rørledningsanlæg og
Forsyningstilsynets beføjelser efter loven. Dette vurderes hensigtsmæssigt, eftersom markedet for rørført
transport af CO
2
er et helt nyt marked i Danmark. Der er ikke ansøgt om eller etableret nogle former for
rørført transport af CO
2
ved fremsættelsen af nærværende lovforslag. I tillæg hertil forventes det, at markedet
vil gennemgå en løbende udvikling, der vil nødvendiggøre yderligere og mere detaljeorienteret regulering.
Nærmere regler herom fastsættes i en bekendtgørelse.
Bekendtgørelsen forventes at ville indeholde regler om overordnede principper for tredjepartsadgangen,
herunder om anmodning og forhandling om tredjepartsadgang, tvistløsning, sagsoplysning mv.
Der bør ved implementeringen af bestemmelsen udvises opmærksomhed på Forsyningstilsynets
uafhængighed efter § 2 i lov om Forsyningstilsynet.