Til lovforslag nr.
L 103
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Grønlandsudvalget den 3. april 2024
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive
økonomiske zone ved Grønland
(Bemyndigelse til at fastsætte regler om forebyggelse og begrænsning af havforurening som følge af aktiviteter på havet og om
skibsophugningsaktiviteter)
[af miljøministeren (Magnus Heunicke)]
1. Indstillinger
<>
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
3. Udtalelse fra miljøministeren
Miljøministeren har over for udvalget oplyst følgen-
de: «1. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets §
1, nr. 1, at bemyndigelsen til at udstede regler bl.a. vil blive
udnyttet til at fastsætte regler om forbud mod såvel anven-
delse som transport af tung olie (HFO) som skibsbrændstof
i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland i overens-
stemmelse med reglerne i regel 43A i bilag 1 i konventio-
nen om forebyggelse af forurening fra skibe (MARPOL),
herunder om at HFO-f0rbuddet først finder anvendelse på
skibe, der er omfattet af regel 12A i MARPOL bilag I,
den 1. juli 2029. Regel 12A vedrører krav om beskyttede
brændstoftanke og finder anvendelse for skibe, som har en
samlet oliebrændstofkapacitet på 600 m3 eller derover, og
som er leveret den 1. august 2010 eller senere. Det fremgår
også i lovforslagets bemærkninger, at de skibe, der er und-
taget frem til 1. juli 2029, er de såkaldte «dobbeltskrogede
tankskibe». Den korrekte betegnelse herfor er «skibe med
beskyttede brændstoftanke». 2. Der er efter fremsættelsen
af lovforslaget opstået fortolkningstvivl om rækkevidden af
undtagelsesbestemmelsen i MARPOL, bilag 1, regel 43A,
som lovforslaget skal implementere. Fortolkningstvivlen an-
går, hvorvidt det med henvisningen i regel 43A til regel
12A er tilsigtet, at undtagelsesbestemmelsen skal omfatte
alle skibe, der konstruktionsmæssigt opfylder de krav, som
MARPOL stiller til skibe leveret den 1. august 2010 eller
senere om beskyttede brændstoftanke, jf. regel 12A, herun-
der også skibe leveret før den 1. august 2010, men som
frivilligt har opfyldt og fortsat opfylder disse krav, eller
om undtagelsen også forudsætter, at de pågældende skibe
først er leveret den 1. august 2010 eller senere. Miljømini-
steriet er i færd med at søge dette fortolkningsspørgsmål
afklaret. Det ønskes derfor præciseret, at såfremt denne nær-
mere undersøgelse af, hvorledes henvisningen til regel 43A
i MARPOL, bilag 1, til regel 12A i bilaget skal fortolkes,
resulterer i, at også skibe, der opfylder krav om beskyttede
brændstoftanke, men er leveret før den 1. august 2010, er
omfattet af undtagelsen, vil miljøministeren kunne udmønte
den foreslåede bemyndigelse, jf lovforslagets § 1, nr. 1, til
indtil den 1. juli 2029 også at undtage skibe, der er leveret
tidligere end 2 den 1. august 2010, og som opfylder de
materielle krav til skibe, der fremgår af regel 12A, fra HFO-
forbuddet. Miljøministeren anmoder på den baggrund om,
DokumentId
Journalnummer