Fremsat den 15. november 2023 af Marianne Bigum (SF) og Signe Munk (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbud mod byggeri oven på
affaldsdepoter og kemiske hotspot og om modernisering af
jordforureningsloven
Folketinget pålægger
regeringen inden udgangen af folketingsåret 2023-24 at
- fremsætte
et lovforslag om forbud mod byggeri og etablering af infrastruktur
oven på affaldsdepoter og kemiske hotspot og
- fremsætte
et lovforslag om en generel modernisering af jordforureningsloven
(lovbekendtgørelse nr. 282 af 27. marts 2017).
Bemærkninger til forslaget
Nyborgs kommunalbestyrelses og Region
Syddanmarks regionsråds håndtering af sagen Lynfrosten
med byggeri af butikker oven på et stærkt forurenet
affaldsdepot med adskillige hotspot med giftige og sundhedsfarlige
kemikalier er et klart eksempel på, at det er
nødvendigt at opdatere jordforureningsloven og specifikt at
forbyde byggeri oven på forurenede arealer.
Der er behov for en generel opdatering af
jordforureningsloven i lyset af ny viden om teknologier, skader fra
farlig kemi og udviklingen af EU-juraen m.v.
Lynfrosten
Funderingen og klargøringen af
byggeriet på Lynfrosten i Nyborg er i gang. Der er
bekræftet kraftig forurening i byggefeltet. Når
forurening påtræffes, overdækkes arealet hurtigst
muligt med rene materialer i stedet for at fjerne forureningen.
Derved overlades eventuel senere oprydning til fremtidige
generationer. Ifølge jordforureningsloven må byggeriet
ikke vanskeliggøre senere oprydninger, men uanset om det
viser sig at holde stik i virkeligheden, får vi eller
næste generation det først at vide på et senere
tidspunkt. Uanset hvad, er det med gældende lov det
offentlige, via finanslovens finansiering af regionernes indsats
mod jordforurening, der alene bærer risikoen for finansiering
af en fremtidig oprydning.
Efter forslagsstillernes opfattelse bør
en bygherre og en kommunalbestyrelse ikke fritages for ansvar.
Bygherre har ofte fået grunden billigere end markedsprisen,
fordi grunden er forurenet. Kommunen scorer en økonomisk
gevinst ved at give bygherre tilladelse til at etablere butikker og
arbejdspladser i byen. Bygherre bør deponere en sum penge
eller forsøge at tegne en forsikring, så en fremtidig
afværgeforanstaltning ikke skal finansieres alene af
offentlige midler.
Når det omhandler egentlige
affaldsdepoter og hotspot med giftige og sundhedsfarlige
kemikalier, bør byggeri og etablering af infrastruktur oven
på de forurenede områder helt forbydes.
Både med hensyn til eksisterende og nyt
byggeri bør kravene til, hvor højt
indendørsluftens indhold af forurening må være,
skærpes og kravene til forskellige anvendelser ligestilles,
så indendørsluften i butikker og
børneinstitutioner og alle anvendelser herimellem
ligestilles. I dag er kravene til indendørsluften i butikker
lempeligere end i bygninger med andre formål.
Når affaldsdepoter og kemikaliehotspot
berøres af gravearbejde, oprydning eller fundering m.v.,
bør det i jordforureningsloven sikres, at al forurening skal
fjernes og miljøeffekten dokumenteres.
Vandrammedirektivet
Selv om regionernes manglende overholdelse af
vandrammedirektivet kan undskyldes med, at jordforureningsloven er
i uoverensstemmelse med - og Miljøministeriet gennem
årene har insisteret på at fastholde misfortolkningen
af - EU-lovgivningen, har regioner og kommuner pligt til at
overholde EU-lovgivningen.
I Nyborg har regionen anvendt et
fortyndingsprincip frem for et forebyggelses- eller
forsigtighedsprincip. Vandrammedirektivet fra 2000 var netop et
opgør med fortyndingsprincippet (Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om
fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets
vandpolitiske foranstaltninger). Den daværende
socialdemokratiske regering med Svend Auken som
miljøminister stemte ikke for vandrammedirektivet, men
undlod at stemme, fordi gennemførelsen af
forsigtighedsprincippet er på et lavere niveau, end Danmark
ønskede, jf. Miljø- og Fødevareudvalget, alm.
del - svar på spørgsmål 24, folketingsåret
2022-23, 2. samling. Danmark fik i 1995 tilslutning fra
Nordsølandenes regeringer og EU-kommissionen til en
præcis fortolkning af, hvordan forsigtighedsprincippet skal
implementeres - den såkaldte
generationsmålsætning. Men vandrammedirektivet og
EU-lovgivningen - og ikke mindst løbende afgørelser
ved EU-Domstolen - pålægger medlemslandene et meget
konkret ansvar, bl.a. på baggrund af konkrete
miljøkvalitetskrav til enkeltkemikalier, jf. Miljø-
og Fødevareudvalget, alm. del - svar på
spørgsmål 854, folketingsåret 2016-17.
Regeringen har fået mulighed for og har
en forpligtelse til at korrigere politikken og administrationen, da
Miljø- og Fødevareklagenævnet i februar 2023 i
en konkret sag påpegede konkrete mangler i den danske
gennemførelse og praksis. Afgørelsen fra nævnet
viser klart, at den fortsatte anvendelse af fortyndingsprincippet i
Danmark er i modstrid med vandrammedirektivet og EU-Domstolens
præciseringer af bl.a. ikkeforringelsesprincippet
(»Ikke medhold i klage over afslag på dispensation i
sag om tilførsel af jord til råstofgrav i Region
Syddanmark«, afgørelse fra Miljø- og
Fødevareklagenævnet den 28. februar 2023, sag:
20/04120).
Lynfrostgrundens forurening af overfladevandet
i Storebælt er »frikendt« med modelberegninger,
der viser, at stofferne fortyndes i havvandet. Overfladevandet er
ikke vurderet ud fra de nationalt fastsatte
miljøkvalitetskrav (MKK) for sediment (som forureningen
siver fra og ud i det fortyndende havvand) eller biota. Derudover
er der ikke foretaget målinger af overfladevandet i
Storebælt.
Det bør præciseres i
jordforureningsloven, at miljøkvalitetskrav for
overfladevand, biota og sediment skal fastsættes og
forureningen vurderes derefter. Det påvirkede areal
bør fremstå således, at der kan tages hensyn til
de kumulative effekter og i øvrigt foretages den
fornødne adfærdsbegrænsning for at reducere
yderligere spredning for at sikre, at folk ikke kommer i kontakt
med skadelige kemikalier. Dokumentation af forureningen i forhold
til miljøkvalitetskravene før og efter oprensning
bør foretages i miljøet frem for ved
modelberegninger.
Ensartede høje krav til , hvor
højt indendørsluftens indhold af kemikalier må
være
Der kan ikke etableres boliger på
Lynfrostgrunden i Nyborg grundet høje krav til, hvor
højt indendørsluftens indhold af kemikalier må
være, hvorimod butikker og erhverv kan etableres der. Efter
de gældende regler skal den offentlige indsats rettes mod de
forureningskilder (jordforureninger), der kan »have skadelig
virkning på mennesker på et areal med bolig,
børneinstitution eller offentlig legeplads«, jf.
jordforureningslovens § 6, stk. 4. Efter forslagsstillernes
opfattelse bør reglerne være ens for alle bygninger,
også butikker og andre erhverv. Af hensyn til sundheden
på arbejdspladser, i boliger og ved ophold i bygninger med
offentlig adgang bør disse ligestilles ved at
fastsætte ensartede, høje standarder for
luftkvaliteten, og med udgangspunkt i at det ikke skal være
muligt at måle farlige eller syntetiske kemikalier fra
jordforureninger i bygningen i dens levetid.
Klimasikring af
jordforureningsloven
Jordforureningsloven tager ikke hensyn til de
hastigt accelererende klimaforandringer med højere
grundvandsstand, voldsomme regn- og stormepisoder og
forhøjet vandstand. En lovændring bør sikre, at
stigende grundvand og havstigninger sammen med tidvise
oversvømmelser de næste 100 år inddrages i det
offentliges vurdering og prioritering af oprensning og
afværgeforanstaltninger.
Flere lovhjemler til regionerne
Regionerne bør have mulighed for at
give påbud til kommunerne, jf. jordforureningslovens
§§ 39, 40, 41 og 48. PFAS-sagen med forurening af
brandøvelsespladser m.v. viser, at der er behov for at
sikre, at kommunerne ikke skal have til opgave at give påbud
til sig selv. Også i andre sager, hvor kommunen ikke er
påbudsadressat, kan det være et problem, at regionen
ikke kan give påbud til kommunen.
Opdatering af, hvilke hensyn der skal
lægges til grund for den offentlige indsats
De gældende hensyn i
jordforureningsloven for den offentlige indsats er grundvand,
natur, overfladevand og sundhed. Derudover fremgår
følgende:
»§ 6. Som et led i kortlægningen
efter § 4 og § 5 fastlægger regionsrådet med
henblik på en videre offentlig indsats de arealer, hvor der
er forurening eller forureningskilder, der kan
1) have skadelig
virkning på grundvand,
2) have skadelig
virkning på overfladevand,
3) have skadelig
virkning på internationale naturbeskyttelsesområder
eller
4) have skadelig
virkning på mennesker på et areal med bolig,
børneinstitution eller offentlig legeplads.«
Forslagsstillerne
mener, at der bør inddrages flere hensyn, når den
offentlige indsats vurderes. Derfor foreslås følgende
tilføjelser til § 6:
- Nr. 3 bør
omfatte al beskyttet natur og ikke alene internationalt beskyttet
natur. Danmark skal inden for få år udvide
naturbeskyttelsen på land og til havs, så 10 pct.
beskyttes strengt og 20 pct. underlægges naturbeskyttelse af
hensyn til biodiversiteten.
- Nr. 4 bør
udvides til at omfatte alle bygninger, der er udsat for
jordforureninger.
- Der bør
være et femte hensyn om skadelige virkninger på turisme
eller rekreative områder.
Endelig bør det præciseres i
jordforureningsloven, at »skadelig virkning på
mennesker« også omfatter ikkesomatiske sygdomme (mangel
på velvære/velfærd), f.eks. i områder
stigmatiseret af jordforureninger.
Jordforureningsloven bør omfatte
jord påvirket af jordbrugsmæssig spredning af slam,
gødning og pesticider
Landbrugsjord bør ikke undtages fra
jordforureningsloven. I dag er det alene punktforureninger med
f.eks. tabte pesticider - eller konstateret forurening med PFAS
eller andre kemikalier - der er omfattet af
jordforureningsloven.
En revision af jordforureningsloven bør
tage højde for kommende EU-lovgivning om beskyttelse af
jordbunden. Jordbunden fortjener og kræver samme grad af
retlig beskyttelse som luft, vand og havmiljø på
EU-plan. En gennemførelse af EU-lovgivning vil kræve
ændringer af jordforureningsloven og anden lovgivning.
Jordanalyse og grænseværdier
for PFAS i jord og spildevandsslam kan ikke vente til udgangen af
2024
Regeringen har nedsat en videnstaskforce med
Miljøstyrelsen i spidsen, som skal belyse risikoen ved PFAS
i miljøet. Anbefalingerne herfra forventes først at
komme ved udgangen af 2024, og først derefter vil der kunne
foretages en vurdering af, om der er behov for en eventuel
udvidelse af jordanalysepakken (»Eksperter skal sætte
retning for PFAS-indsats«, Miljøstyrelsen, den 28.
august 2023).
PFAS er overalt, og regeringen bør
derfor sikre, at kommunerne hurtigst muligt pålægges
altid at undersøge jorden for PFAS, før den flyttes.
PFAS-forurenet jord bør ikke deponeres eller anvendes oven
på grundvands- og drikkevandsressourcer, eller hvor der kan
ske udsivning til overfladevand.
På samme måde bør der
snarest muligt fastsættes grænseværdier for PFAS
i spildevandsslam, så yderligere spredning af PFAS til
vandmiljøet, fødevarer og jordene undgås.
Skriftlig fremsættelse
Marianne Bigum
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om forbud
mod byggeri oven på affaldsdepoter og kemiske hotspot og om
modernisering af jordforureningsloven.
(Beslutningsforslag nr. B 74)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.