Fremsat den 8. november 2023 af Mikkel Bjørn (DF),
Alex Ahrendtsen (DF),
Pia Kjærsgaard (DF), Peter Kofod (DF),
Morten Messerschmidt (DF),
Mette Thiesen (DF) og Nick Zimmermann (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at iværksætte initiativer, som
skal afhjælpe, at drenge sakker bagud i folkeskolen
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingsår at
iværksætte initiativer, der skal afhjælpe den
tendens, at drenge sakker fagligt bagud i folkeskolen.
Bemærkninger til forslaget
Der er desværre en tendens til, at
drenge sakker fagligt bagud i folkeskolen i forhold til piger,
f.eks. er karakterforskellen mellem piger og drenge ved
folkeskolens afgangsprøve mere end fordoblet på et
årti. Det kan skyldes mange faktorer, men nok primært
den, at den danske folkeskole i dens opbygning er mere tilrettet
piger end drenge, hvilket skaber udfordringer for drenge, som helt
grundlæggende er anderledes end piger. Det kan føre
til, at drenge får en dårligere folkeskoleeksamen og
dermed færre uddannelsesmuligheder senere i livet. Derudover
kan det forstyrre det generelle læringsrum i skolen, hvilket
påvirker både lærere og elever negativt
(»Drengene sakker mere og mere bagud i folkeskolen«,
www.kl.dk, den 23. juni 2023, og »DEA: Drenge sakker bagud
helt fra skolestart«, www.altinget.dk, den 30. september
2022).
Efter forslagsstillernes mening er det derfor
nødvendigt at sætte ind med initiativer for at
afhjælpe denne tendens og sikre, at drenge får en lige
så god faglig skoletid som piger, hvilket giver bedst muligt
grundlag for den videre uddannelse efter folkeskoletiden.
Som en del af
indsatsen, der fremover skal afhjælpe, at drenge sakker
bagud, foreslår forslagsstillerne, at regeringen bør
sætte fokus på følgende initiativer:
- Etablere
øget læringsstøtte til drenge, som har behov
for eksempelvis ekstra undervisning eller mentorordninger.
- Udvikle
undervisningsmetoder og -materialer, der tager højde for
drenge og deres måde at lære på.
- Have øget
opmærksomhed på drenges trivsel i skolen og deres
generelle sundhed og velvære.
- Styrket
samarbejde mellem skole og forældre for at sikre en mere
helhedsorienteret indsats for drengene.
- Bedre og mere
individuel vejledning af eleverne, der kan hjælpe drenge med
at vælge de rette fag og uddannelser ud fra deres interesser
og styrker.
- Styrket
samarbejde mellem skolen og virksomheder og institutioner i
nærmiljøet for at skabe relevante og praktiske
læringsmuligheder, der appellerer til drenges interesse og
motivation.
Forslagsstillerne opfordrer regeringen til
senest ved udgangen af indeværende folketingsår at tage
initiativ til at afhjælpe den tendens, at drenge sakker bagud
i folkeskolen, og sikre, at alle børn har lige
uddannelsesmuligheder uanset køn.
Økonomiske
konsekvenser
De økonomiske konsekvenser, dette
forslag afstedkommer, skal under de videre forhandlinger anvises af
de partier, der støtter forslaget.
Skriftlig fremsættelse
Mikkel
Bjørn (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
iværksætte initiativer, som skal afhjælpe, at
drenge sakker bagud i folkeskolen.
(Beslutningsforslag nr. B 41)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.