Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
B 148
Offentligt
2868284_0001.png
Ministeren
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 24. april 2024 har udvalget efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
B 148
spørgsmål 6
Skal test- og forsøgsreaktorer forsikres imod ulykker, og hvordan forestiller mini-
steren sig, at en sådan forsikringsordning skal være?
Svar
Regler vedr. erstatning og forsikring for atomskader (nukleare skader) følger af lov
om erstatning for atomskader (nukleare skader), jf. lovbekendtgørelse nr. 993 af 9.
september 2014, som hører under justitsministerens ressort.
For så vidt angår disse regler har jeg derfor indhentet bidrag fra Justitsministeriet,
som oplyser følgende:
”Atomskadeerstatningsloven indeholder bl.a. regler om erstatning og
erstatningsansvar ved nukleare skader og om forsikring af nukleare an-
læg.
En nuklear skade kan f.eks. være skade, som er forårsaget af ionise-
rende stråling, der udsendes fra en strålingskilde i et nukleart anlæg, jf.
lovens kapitel I.
En skadelidt kan kræve erstatning for skade som følge af en nuklear
skade, som er indtruffet i Danmark, hvis den nukleare skade er indtrådt
her i landet eller i en anden stat, der har tiltrådt f.eks. Pariskonventio-
nen eller anden relevant konvention.
Indehaveren af et nukleart anlæg er som udgangspunkt objektivt er-
statningsansvarlig for nuklear skade forvoldt ved en ulykke i anlægget.
Anlægsindehaveren er således som udgangspunkt også ansvarlig for
hændelige skader.
Det objektive ansvar suppleres af en lovpligtig forsikringsordning, hvor-
efter indehaveren af et nukleart anlæg som udgangspunkt skal tegne
og opretholde en forsikring på 700 mio. euro til dækning af det ansvar
16. maj 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
481582
Side 1/2
B 148 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, hvorvidt og hvordan test- og forsøgsreaktorer skal forsikres imod ulykker
2868284_0002.png
for nuklear skade. I særlige tilfælde kan der bl.a. under hensyn til an-
lægges størrelse og art fastsættes en lavere forsikringssum, dog ikke
under 80 mio. euro. Endvidere kan indehaveren af et anlæg fritages for
forsikringspligt, hvis der stilles en efter skøn lige så betryggende sikker-
hed.
Hvis erstatning for en nuklear skade ikke har kunnet afholdes af inde-
haverens forsikring eller anden sikkerhed, vil staten under visse forud-
sætninger være forpligtet til at betale erstatning, for hvilke indehaveren
af et nukleart anlæg her i landet er ansvarlig. Staten vil i disse situatio-
ner efter omstændighederne kunne gøre et regreskrav gældende. Det
kan f.eks. være tilfældet, hvis anlægsindehaveren ikke har tegnet og
opretholdt behørigt godkendt forsikring eller anden sikkerhed, eller at
sikkerheden har vist sig usolid.”
For så vidt angår forsikringsforhold relateret til håndteringen af radioaktivt affald i
Danmark kan jeg dertil oplyse, at Uddannelses- og Forskningsministeriet har an-
svaret for Dansk Dekommissionering, der varetager afviklingen (dekommissione-
ringen) af de nukleare anlæg på det daværende Forskningscenter Risø samt mod-
tager, behandler og oplagrer radioaktivt affald fra brug af radioaktive materialer i
Danmark. Dansk Dekommissionering bidrager yderligere til en langsigtet løsning
for radioaktivt affald, herunder forberedelsen af et slutdepot, jf. folketingsbeslut-
ning B 90 af 15. maj 2018.
Dansk Dekommissionering er som statsinstitution under Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet omfattet af reglerne om selvforsikring i staten.
For så vidt angår spørgsmål om forsikringsforhold, der rækker udover håndterin-
gen af radioaktivt affald ved Dansk Dekommissionering, har jeg ikke bemærknin-
ger hertil.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 2/2