Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2864920_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 10. april 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 360 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DD) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 360:
Vil ministeren redegøre for, hvilke instruktioner PET og Udlændingestyrelsen har
givet medarbejderne på Kærshovedgård i forhold til, hvornår og hvordan medar-
bejderne skal indberette personer for mistanke om at være radikaliserede?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet bidrag fra Justitsministeriet og Udlændingestyrelsen.
Justitsministeriet har oplyst følgende:
”Justitsministeriet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), der har oplyst følgende:
”Det fremgår af den seneste Vurdering af Terrortruslen
mod Danmark
(VTD) fra marts 2024, at Center for Terroranalyse (CTA) vurderer, at
det er muligt, at enkelte udviste udlændinge med sympati for militant
islamisme, og hvis udsendelse fra Danmark ikke kan effektueres, udgør
en terrortrussel. Dette gælder også udlændinge på tålt ophold i Dan-
mark, personer udvist på grund af fare for statens sikkerhed m.fl. Der
er en koncentration af tidligere terrordømte og andre muligt radikali-
serede løsladte, som er udvist i forbindelse med dom, på Udrejsecen-
ter Kærshovedgård.
Det er sandsynligt, at nogle udviste terrordømte og personer med sym-
pati for militant islamisme vil søge at etablere nye netværk eller styrke
eksisterende netværk med ligesindede under ophold på Udrejsecenter
Kærshovedgård. Kontakten er ikke nødvendigvis drevet af en interesse
for militant islamisme og kan eksempelvis være motiveret af en fælles
Side
1/4
8. maj 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 5680
2677376
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 360: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke instruktioner PET og Udlændingestyrelsen har givet medarbejderne på Kærshovedgård i forhold til, hvornår og hvordan medarbejderne skal indberette personer for mistanke om at være radikaliserede?
fortid og/eller sammenlignelige livssituationer. CTA vurderer, at per-
soner på udrejsecentret kan være særligt modtagelige over for radika-
lisering og påvirkning fra militant islamistiske dagsordener.
Politiets Efterretningstjeneste (PET) vurderer, at det er afgørende, at
personale på opholds-, modtage- og udrejsecentre (asylcentre) i Dan-
mark er opmærksomme på og har det fornødne kendskab til mulige
tegn på radikalisering og ekstremisme med henblik på, at personalet
kan identificere og indberette eventuelle bekymringer om mistænkelig
og radikaliseret adfærd til de rette myndigheder. Ligeledes er det væ-
sentligt, at lederne og systemet omkring frontmedarbejdere under-
støtter arbejdet med at opfange og indberette tidlige tegn på radikali-
sering.
PET har igennem længere tid forestået opkvalificering af aktører i Dan-
mark, som er med til at forebygge radikalisering og voldelig ekstre-
misme, herunder bl.a. centerpersonale på asylcentre i samarbejde
med Udlændingestyrelsen.
Opkvalificeringen har til formål at sikre, at personalet på centrene har
kendskab til, hvorledes der skal handles, såfremt de bliver opmærk-
somme på tegn på radikalisering og voldelig ekstremisme. PET har si-
den 2021 udvidet indsatsen, til også at omfatte medarbejderne i Hjem-
rejsestyrelsen og politiet på Udrejsecenter Kærshovedgård.
Det kan tilføjes, at konkrete bekymringer om radikalisering skal indbe-
rettes på et særskilt skema (IN8-skema), og indkvarteringsoperatø-
rerne skal altid sende sådanne indberetninger direkte til PET samtidig
med, at indberetningen sendes til Udlændingestyrelsen og den sted-
lige politikreds. Indberetningspligten gælder alle de relevante hændel-
ser, som indkvarteringsoperatøren iagttager eller på anden vis får
kendskab til.”
Justitsministeriet kan derudover oplyse, at en indsatsgruppe, nedsat
af den daværende justitsminister, siden 2020 har arbejdet med tiltag,
som skal være med til at styrke indsatsen over for indsatte og løsladte
terrordømte og radikaliserede i Danmark. Indsatsgruppen offentlig-
gjorde den 14. marts 2024 sin anden og sidste delrapport, der bl.a. in-
deholder anbefalinger til at styrke indsatsen på udrejsecentrene.
Indsatsgruppens arbejde er uhyre vigtigt, og de nye anbefalinger inde-
holder bud på vigtige udvidelser af de redskaber, myndighederne har
til rådighed i dag. Myndighederne har allerede implementeret de af
indsatsgruppens initiativer, der vedrører et styrket myndighedssamar-
bejde på udrejsecentrene, ligesom regeringen har besluttet at styrke
PET’s efterretningsmæssige indsats samt deres forebyggende indsat-
ser på udrejsecentrene.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 360: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke instruktioner PET og Udlændingestyrelsen har givet medarbejderne på Kærshovedgård i forhold til, hvornår og hvordan medarbejderne skal indberette personer for mistanke om at være radikaliserede?
Regeringen overvejer nu indsatsgruppens øvrige anbefalinger og vil
herefter fremlægge en plan for den videre håndtering. Det er dog vig-
tigt at understrege, at PET og andre relevante myndigheder allerede i
dag er meget opmærksomme på den trussel, som udgår fra løsladte
terrordømte og radikaliserede personer. PET følger dem tæt og iværk-
sætter naturligvis de sikkerhedsforanstaltninger, som situationen tilsi-
ger. Det vil myndighederne naturligvis fortsætte med.”
Udlændingestyrelsen har oplyst følgende:
”Udlændingestyrelsen
er ansvarlig for at tilvejebringe og drive indkvar-
teringssteder for asylansøgere m.fl., jf. udlændingelovens § 42 a, stk.
5. I praksis driver en række indkvarteringsoperatører disse steder på
vegne af styrelsen. Kriminalforsorgen driver Udrejsecenter Kærsho-
vedgård.
Driften af indkvarteringsstederne er reguleret i såkaldte operatørkon-
takter med indkvarteringsoperatørerne. Det fremgår af disse kontrak-
ter, at der er nultolerance over for enhver form for kriminalitet og
uhensigtsmæssig adfærd på indkvarteringsstederne. Det fremgår vi-
dere, at indkvarteringsoperatørerne skal politianmelde alle former for
kriminalitet og mistanke om kriminelle forhold på indkvarteringsste-
derne, og at operatørerne skal underrette PET og den stedlige politi-
kreds om enhver bekymring om radikalisering blandt beboere og ude-
frakommende personer, som opsøger indkvarteringsstederne. Endelig
fremgår det, at indkvarteringsoperatørerne skal indberette alle former
for kriminalitet samt alvorlige hændelser på indkvarteringsstederne til
Udlændingestyrelsen.
Det fremgår også af operatørkontrakterne, at indberetninger skal sen-
des til Udlændingestyrelsen hurtigst muligt og uden ugrundet forsin-
kelse pr. e-mail til Udlændingestyrelsen.
Bekymring om radikalisering indberettes særskilt på et dertil udarbej-
det indberetningsskema (IN8), og indkvarteringsoperatørerne skal al-
tid sende sådanne indberetninger direkte til PET samtidig med frem-
sendelsen af indberetningen til Udlændingestyrelsen og det lokale po-
liti.
Udlændingestyrelsen kan videre oplyse, at PET og Udlændingestyrel-
sen forestår løbende oplæring af relevant centerpersonale i forhold til
at spotte bekymring om radikalisering med henblik på at kvalificere
indberetningerne mest muligt. Udlændingestyrelsens rolle i denne
sammenhæng er at synligøre, hvordan IN8-indberetnignsskemaet
konkret skal udfyldes, så alle relevante oplysninger fremgår, samt ty-
deliggøre, hvem der skal modtage indberetningerne.
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 360: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke instruktioner PET og Udlændingestyrelsen har givet medarbejderne på Kærshovedgård i forhold til, hvornår og hvordan medarbejderne skal indberette personer for mistanke om at være radikaliserede?
Udlændingestyrelsen foretager ikke vurderinger af indholdet i IN8-ind-
beretninger, ligesom det heller ikke er Udlændingestyrelsen, der efter-
forsker på baggrund af de konkrete indberetninger. PET har som mod-
tager af indberetninger om bekymring om radikalisering i relevant om-
fang mulighed for at kontakte indkvarteringsoperatørerne med hen-
blik på at kvalificere de enkelte indberetninger yderligere.”
Kaare Dybvad Bek
/
Christina Fløystrup
Side
4/4