Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del
Offentligt
3011237_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
ERHVERVSMINISTEREN
28. april 2025
Opfølgende besvarelse af spørgsmål 194 alm. del stillet af udvalget den
efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, om Søfartsstyrelsen samarbejder med andre nordi-
ske lande, og/eller om der foregår en vidensdeling mellem de nordiske
lande (Danmark, Sverige, Norge og Finland) i forhold til bemandings-fast-
sættelse af mindre færger og rekrutteringsvanskeligheder i forhold til an-
sættelse af nye færgenavigatører? I bekræftende fald bedes oplyst, hvordan
disse udfordringer håndteres hos vores nordiske nabolande? Ministeren be-
des endvidere indhente oplysninger fra Norge, Sverige og Finland om,
hvordan de håndterer bemandingsfastsættelsen, herunder enmandsbetjente
færger.
Svar:
Idet der henvises til tidligere besvarelse af dele af spørgsmålene af den 11.
oktober 2024, besvares kun den sidste del vedr. rekrutteringsudfordringer
og enmandsbetjening. Der er til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra
Finland, Norge og Sverige.
Søfartsstyrelsen har oplyst følgende:
”Bemandingsfastsættelser
og enmandsbetjente færger
Søfartsstyrelsen har indhentet bidrag fra de nordiske lande i forhold til,
hvordan de fastsætter bemandingen på færger, og om de tillader enmands-
betjening af samme.
Danmark
Søfartsstyrelsen fastsætter bemandingen for danske færger i henhold til
Lov om Skibes Besætning på baggrund af en konkret individuel vurdering
under hensyn til skibets type, indretning, udstyr, anvendelse og fartsom-
råde, således at besætningens størrelse og sammensætning gør det muligt
at dække alle opgaver af betydning for skibets og de ombordværendes sik-
kerhed.
I Danmark er udgangspunktet en besætning på to personer eller flere, af-
hængig af ovenstående kriterier.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 194: Spm. om, hvordan Norge, Sverige og Finland håndterer bemandingsfastsættelsen, herunder en-mandsbetjente færger
3011237_0002.png
2/3
Finland
Ud over tankskibe er bemandingen for skibe under 500 bruttotons (BT),
der opererer inden for finsk indenlandsk fartsområde 1 (floder, kanaler,
havne, søer og indre øhav) og 2 (ydre øhav direkte eksponeret for det
åbne hav) ikke fastsat konkret, men følger af den specifikke lovgivning.
Finland tillader enmandsbetjening af færger, der er op til 15 meter i længde
og befordrer op til 12 passagerer. Såfremt færgen er mindre end 100 BT,
men befordrer mellem 13 og 100 passagerer, kræves en besætning bestå-
ende af to personer. Mellem 101 og 249 passagerer kræves tre personer.
Herudover gælder særlige krav til uddannelsesbeviser i motorpasning for
et medlem af besætningen på skibe under 350 kW og mellem 350 og 750
kW.
Norge
Norge tillader enmandsbetjening af færger på særlige vilkår. Færgen skal
være under 50 BT, og der stilles særlige krav til skibets redningsarrange-
ment, fremdrivningseffekt under 750 kW, overvågnings- og alarmsystem
skal være placeret på broen. Derudover skal Mand-Over-Bord (MOB) ar-
rangementet kunne betjenes af én person.
Ved enmandsbetjening gælder nogle absolutte begrænsninger i forhold til
fartsområdet, hvor antallet af passagerer er afhængig af, hvor langt skibet
må sejle fra kysten. Eksempelvis må der medtages op til 50 passagerer ved
sejlads på søer og floder, mens der må medtages maksimalt 12 passagerer
ved sejlads i fartsområde 4, svarende til omtrent 5 sømil fra kysten.
Sverige
Sverige udsteder individuelle og konkrete bemandingsfastsættelser baseret
på fastsatte vilkår. Sverige tillader enmandsbetjening af færger under 50
BT, som befordrer maksimalt 30 passagerer efter en konkret vurdering og
såfremt færgen er konstrueret til at opfylde nogle forudsætninger, herunder
særlige fortøjningsarrangementer, gangveje, ramper mv., således at skibs-
føreren ikke skal forlade broen ved ankomst/afgang og ved indskibning og
udskibning af passagerer mv. Det forudsættes endvidere, at havnefacilite-
terne er anvendelige for sikker fortøjning af færgen og sikker placering af
gangvejen til passagererne.
Rekrutteringsudfordringer i forhold til ansættelse af navigatører til mindre
indenrigsfærger
Søfartsstyrelsen har indhentet bidrag fra de nordiske lande i forhold til de-
res erfaringer med udfordringer relateret til rekruttering af navigatører til
mindre indenrigsfærger.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 194: Spm. om, hvordan Norge, Sverige og Finland håndterer bemandingsfastsættelsen, herunder en-mandsbetjente færger
3/3
Generelt er udgangspunktet for uddannelse af søfarende, herunder for ud-
dannelse af besætningen på færger, den internationale konvention og tilhø-
rende kode om uddannelse af søfarende, om sønæring og om vagthold
(STCW) vedtaget af FN’s Søfartsorganisation. Formålet med STCW er at
sætte standarden for træning, uddannelse og certificering for søfarende på
søgående skibe. Ved sejlads på åer, søer eller i lignende beskyttede far-
vande kan der fastsættes lempeligere krav i de enkelte lande.
Danmark
Danmark har etableret en særlig uddannelse til færgenavigatør, hvis formål
er at øge optagelsesgrundlaget og mere specifikt uddanne navigatører til
mindre danske indenrigsfærger. Uddannelsen er tilrettelagt uden for
STCW-standarden, da færgenavigatører udelukkende har tilladelse til at
sejle mindre danske indenrigsfærger i det indre danske territorialfarvand.
Dermed er uddannelseskravene ændret i forhold til, hvad der er påkrævet
efter STCW.
Finland
Finland har ikke oprettet en særlig uddannelse til færgenavigatør. Finland
har to niveauer for sønæringsuddannelse og certificering; ”Boatmaster”
og
”Skipper”.
Kravene til begge uddannelser er lavere, end hvad der er på-
krævet efter STCW. Finland beretter ikke om rekrutteringsudfordringer.
Norge
Norge har heller ikke en særlig uddannelse til færgenavigatør, men udste-
der STCW-certifikater til de søfarende. Norge beretter ikke om rekrutte-
ringsudfordringer.
Sverige
Sverige udsteder særskilte certifikater for de søfarende, der arbejder i in-
denrigsfart, herunder også på færger. Generelt er der lavere krav til at opnå
disse certifikater, end hvad der følger af STCW. Sverige beretter ikke om
rekrutteringsudfordringer.”
Med venlig hilsen
Morten Bødskov