Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del
Offentligt
2808697_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 13. december 2023 har udvalget efter ønske fra Sofie Lippert og Char-
lotte Broman Mølbæk (SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 116
Vil ministeren redegøre for Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sagsbehand-
lingspraksis for tildeling af SPS-støtte?
Svar
Administrationen af specialpædagogisk støtte (SPS-ordningen) til videregående
uddannelser er delegeret fra uddannelses- og forskningsministeren til Styrelsen
for Undervisning og Kvalitet (STUK) under Børne- og Undervisningsministeriet
(BUVM). Til brug for besvarelsen er der indhentet følgende oplysninger fra STUK,
som jeg kan henvise til:
”Specialpædagogisk
støtte (SPS) er en individuel støtte, som staten kan bevilge til
elever og studerende med dokumenteret funktionsnedsættelse. Støtten har til for-
mål at sikre, at elever og studerende med psykisk eller fysisk funktionsnedsæt-
telse har mulighed for at deltage i og gennemføre deres uddannelse på lige fod
med andre.
Det er Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK), som varetager administratio-
nen af de statslige specialpædagogiske støtteordninger på Børne- og Under-
visningsministeriets område samt på Uddannelses- og Forskningsministeriets om-
råde. Støtten er reguleret i særskilte lovgivninger på de respektive ressortområder.
STUK’s ansvar for administrationen for Uddannelses-
og Forskningsministeriet er
fastlagt ved § 1, stk. 1, og § 2, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 659 af 19. juni 2014 om
delegation af uddannelses- og forskningsministerens beføjelser i lov om special-
pædagogisk støtte ved videregående uddannelser.
På skolerne og uddannelsesinstitutionerne findes særlige SPS-vejledere, der, i di-
alog med eleverne og de studerende, afdækker støttebehov i forhold til en funkti-
onsnedsættelse, og på vegne af eleven eller den studerende ansøger STUK om
SPS i sagsbehandlingssystemet SPSA. Der uploades samtidigt dokumentation for
funktionsnedsættelsen.
Er der tale om løbende ydelser, fx støttetimer, praktisk hjælp og tegnsprogstolk,
ansøges der hvert semester for et semester ad gangen. Ved ansøgning om
10. januar 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
452652
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om at redegøre for Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sagsbehandlingspraksis for tildeling af SPS-støtte
2808697_0002.png
hjælpemidler, fx læse/skrivestøttende software i form af it-startpakke, ansøges der
om støtte til hele uddannelsesforløbet.
STUK behandler herefter ansøgningen og prioriterer herunder en hurtig sagsbe-
handling på et veldokumenteret fagligt grundlag. I vurderingen lægges der vægt
på, hvilke barrierer den studerende oplever i det konkrete uddannelsesforløb på
grund af funktionsnedsættelsen.
Efter bevilling igangsætter skolen, uddannelsesinstitutionen eller SPS-leverandø-
ren støtten. Ved bevilling af hjælpemidler bestilles disse hos en af de leverandø-
rer, som STUK på vegne af institutionerne har indgået indkøbsaftale med. Skolen
eller uddannelsesinstitutionen søger efterfølgende refusion for udgifterne til støtten
hos STUK.
Sagsbehandlingen af ansøgningerne foregår via enten manuel eller automatisk til-
deling.
Automatiserede tildelinger anvendes bl.a. ved genbevilling af løbende ydelser,
hvor funktionsnedsættelsen er varig og støttebehovet ikke vurderes at ændre sig i
det aktuelle uddannelsesforløb. De automatiserede tildelinger genereres med det
samme, når uddannelsesstedet har indtastet ansøgningen i det administrative sy-
stem. Det er derfor vigtigt, at uddannelsesstederne er opmærksomme på at an-
vende de automatiske tildelinger, hvor det er muligt.
STUK behandler ansøgninger i overensstemmelse med regler fastsat i de forskel-
lige institutionslove, i lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddan-
nelser m.v. (SPS-loven)
og i bekendtgørelser udstedt i medfør heraf.”
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 2/2