Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del
Offentligt
2808707_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 13. december 2023 har udvalget efter ønske fra Sofie Lippert og Char-
lotte Broman Mølbæk (SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 115
Vil ministeren redegøre for årsagen til forsinkelserne i sagsbehandlingen af an-
søgninger om SPS-støtte? Vil ministeren videre redegøre for forløbet og udfordrin-
gerne med it-systemet SPS-A samt eventuelle øvrige årsager til forsinkelserne?
Svar
Administrationen af specialpædagogisk støtte (SPS-ordningen) til videregående
uddannelser er delegeret fra uddannelses- og forskningsministeren til Styrelsen
for Undervisning og Kvalitet (STUK) under Børne- og Undervisningsministeriet
(BUVM). Til brug for besvarelsen er der indhentet følgende oplysninger fra STUK,
som jeg kan henvise til:
”Sagsbehandlingstiderne
for tildeling af specialpædagogisk støtte (SPS) er aktuelt
midlertidigt forlænget som følge af implementering af nyt administrativt sagsbehand-
lingssystem (SPSA) til behandling af ansøgninger om SPS.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) samt Styrelsen for It og Læring
(STIL) har siden 2021 arbejdet med udviklingen af et nyt og mere tidssvarende
sagsbehandlingssystem til administration af SPS.
Det nye system er udviklet med det formål at understøtte en hurtigere, mere sikker
og brugervenlig sagsbehandling af ansøgninger om SPS både lokalt hos admini-
stratorer på institutionerne og centralt
til gavn for elever og studerende. Sagsbe-
handlingen har hidtil været understøttet i systemet, SPS2005, som Uddannelses-
og Forskningsstyrelsen under Uddannelses- og Forskningsministeriet varetog
drifts- og udviklingsopgaverne på, idet det var udviklet som en del af SU-systemet.
Det forhenværende system var teknologisk forældet, og havde afledt heraf en
række risici og utidssvarende funktioner, som derfor skulle udfases.
Udviklingen af det nye system er sket med løbende inddragelse og test ved slut-
brugerne i form af sagsbehandlere og uddannelsesinstitutioner og leverandører af
SPS. STUK og STIL gennemfører en række implementeringsunderstøttende tiltag
målrettet, at slutbrugerne har de bedste muligheder for at anvende SPSA.
Det nye sagsbehandlingssystem blev taget i brug den 23. oktober 2023.
10. januar 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
452652
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om årsagen til forsinkelserne i sagsbehandlingen af ansøgninger om SPS-støtte
2808707_0002.png
Der er flere årsager til, at der herefter opleves midlertidigt forlængede sagsbe-
handlingstider, jf. eksempler nedenfor.
Sagsbehandlingstiden skal bl.a. ses i lyset af, at det nye system kræver tillæring af
nye funktionaliteter og arbejdsgange for de medarbejdere ved STUK, skoler og
uddannelsesinstitutioner samt leverandører, som anvender systemet.
Det gælder endvidere, at når STUK behandler ansøgninger i det nye sagsbehand-
lingssystem, så prioriterer STUK, at de elever og studerende, som har behov for
støtte først, får behandlet deres ansøgninger først. Det betyder, at elever og stu-
derende kan opleve en varieret sagsbehandlingstid i forhold til, hvornår ansøgnin-
gen er indsendt.
Det skal hertil oplyses, at der generelt kan være forskellige årsager til en længere
sagsbehandlingstid af enkelte ansøgninger. Det kan for eksempel være mere
komplekse ansøgninger, hvor den fremsendte dokumentation fra uddannelsesin-
stitutionerne er uklar eller mangelfuld, og der er behov for yderligere oplysninger til
sagen for at kunne vurdere støttebehovet.
STUK og STIL arbejder intensivt på at løse de tekniske udfordringer, som er iden-
tificeret ved det nye system, så elever og studerende igen oplever en hurtig sags-
behandling.
Generelt vil der i forbindelse med ibrugtagning af et nyt it-system være tekniske
udfordringer, som først konstateres, når systemet går i drift
STIL bemærker, at
antallet af hændelser ikke overstiger et forventeligt niveau. Der er afsat ressourcer
til løbende at udbedre disse gennem løbende opdateringer af systemet.
STIL har pr. 20. december i alt konstateret 52 systemhændelser siden idriftsættel-
sen bl.a. på baggrund af slutbrugerens indmeldelser. Heraf er størstedelen mindre
hændelser. Pr. den 20. december er de betydende fejl løst ved løbende opdaterin-
ger af systemet, der er dog en fejl vedr. genbestillinger, der udestår løst. Der ude-
står i alt rettelse af 10 fejl, heraf 9 mindre fejl.”
Som jeg orienterede udvalget om den 21. december 2023, jf. UFU alm. del bilag
23, har STUK og STIL i iværksat en handlingsplan for at nedbringe de forlængede
sagsbehandlingstider. Dette vil der løbende blive fulgt op på.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 2/2